Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17   >>
16 besök senaste veckan (66138 totalt)
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ford33 skrev:
https://rejsa.nu/im/user/19664/2020-10-17-21-20-58_2012-10-01_183419.j . . . .


Får man ha en åsikt ?

Fästet för bakaxelklumpen i framkant, bör förstärkas/boxas .... för att förhindra att det deformeras.
Allra helst när det är så tight för kardanstången.

Det är mer påfrestning där, än man kan tro.


Klart man får ha det!
Dock var det en lite äldre bild tidigare i inlägget - jag lägger upp aktuella efter hand och där är den ändrad..




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
När jag ändå beställde hem bussningar så skaffade jag såklart även nya bussningar till Dodge Viper bakaxeln också - dom var ju lika murkna.








_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Ford33 skrev:
Duvan skrev:
Vad är det för fabrikat och modell på den styrväxlen ? Hur räknade du ut att den skulle kapas 230mm ?


Styrväxeln är en av fabrikat Titan som tillverkar styrväxlar bl.a till Lotus.

Man måste anpassa dom inre ledpunkterna så dessa skär linjen mellan övre och undre ledpunkterna på bärarmarna för att minimera bumpsteer, på så vis får man fram avståndet styrväxeln måste ha mellan inre styrlederna när styrväxeln sitter på en given plats och då hur mycket densamma behöver kortas.


OBS: "lånad" bild!


Aha, det får jag gräva lite djupare i men jag förstår principen. Är väl bara optimalt när hjulen/ratten står rakt fram 😉.
Tack för förklaringen 👍🏻

Det är ett fantastiskt arbete du utför, jag beundrar din skicklighet 🌹

_________________
Göran Nilsson
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Duvan skrev:
Ford33 skrev:
Duvan skrev:
Vad är det för fabrikat och modell på den styrväxlen ? Hur räknade du ut att den skulle kapas 230mm ?


Styrväxeln är en av fabrikat Titan som tillverkar styrväxlar bl.a till Lotus.

Man måste anpassa dom inre ledpunkterna så dessa skär linjen mellan övre och undre ledpunkterna på bärarmarna för att minimera bumpsteer, på så vis får man fram avståndet styrväxeln måste ha mellan inre styrlederna när styrväxeln sitter på en given plats och då hur mycket densamma behöver kortas.


OBS: "lånad" bild!


Aha, det får jag gräva lite djupare i men jag förstår principen. Är väl bara optimalt när hjulen/ratten står rakt fram 😉.
Tack för förklaringen 👍🏻

Det är ett fantastiskt arbete du utför, jag beundrar din skicklighet 🌹


Tack så mycket.
Det var så lite! Finns säkert någon som kan förklara det mer ingående, men så tänkte jag o det har funkat bra tidigare.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Lite närbilder på det främre fästet för diffen skulle uppskattas särskilt nu när det är klart

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Lite närbilder på det främre fästet för diffen skulle uppskattas särskilt nu när det är klart


Skall fota lite mer när jag är ute i verkstan. Just nu är bilderna jag lägger upp inte dagsfärska - men det kommer!

Den här bilden hade jag i datorn i alla fall på hur det såg ut när jag svetsat ihop en del av fästet:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Lite närbilder på det främre fästet för diffen skulle uppskattas särskilt nu när det är klart


Så här sitter diffen i framkant:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Oj oj! Vilket bygge Gabriel! thumbs up thumbs up thumbs up

Och handknackat också! Följer med spänning!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Oj oj! Vilket bygge Gabriel! thumbs up thumbs up thumbs up

Och handknackat också! Följer med spänning!


Tack
Jo, lite hantverk är alltid trevligt.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
För ett par månader sedan dök adaptern upp som gjorde det möjligt att på en smidigt sätt docka Cheva motorn med BMW lådan - här testar jag passningen och vad som behöver modifieras för att få plats med allt mellan ramskenorna på rodden:








_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Adaptern mellan BMW-lådan och kardanaxeln kom också - ser riktigt najs ut!


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Kardanen är också den en ganska stöddig pjäs - 3,5" med 1350-knutar - bör ju hålla hoppas jag.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Motorfästena började som en pappmall är nu tillverkade och motorn sitter äntligen på sim plats!










_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Fick även hem lite begagnade bromsok från Porsche/Brembo - aaaaningen större än Corvette oken...haha. Dessa fick en runda i blästern och sedan lite färg också. Så nu skall jag göra lite adaptrar så dessa passar spindlarna också såklart.






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Bromsskivorna kom också - nyare Camaro fram 355x32mm med Brembo 18Z 6-kolvs bromsok, bak Corvette C6 340x26mm med Brembo 4-kolvs ok från en Cayenne, Dodge Viper/Ferrari handbromsok av fabrikat Brembo som skall kopplas ihop med elektrisk handbromsmotor - fler bilder kommer efter hand. Skall tillverka egna adaptrar såklart också.






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



Tja, du borde klara att få stopp på bilen med de där bromsarna!

Är det bara en startkrans på bilderna? Hur gör du med kopplingen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Tja, du borde klara att få stopp på bilen med de där bromsarna!

Är det bara en startkrans på bilderna? Hur gör du med kopplingen?


Ja, bromsar är väl alltid bra att har.....ibland behöver man sakta in lite också...haha

Det stämmer - det är enbart en startkrans, kopplingen och kopplingspedalen behövs inte - det är en DCT låda som kommer att styras helt standalone både vad det gäller växlingstider, oljetryck etc etc

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



Ford33 skrev:
Det stämmer - det är enbart en startkrans, kopplingen och kopplingspedalen behövs inte - det är en DCT låda som kommer att styras helt standalone både vad det gäller växlingstider, oljetryck etc etc


Så mycket koll har jag... så kopplingen är alltså helt integrerad i de lådorna.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Ford33 skrev:
Det stämmer - det är enbart en startkrans, kopplingen och kopplingspedalen behövs inte - det är en DCT låda som kommer att styras helt standalone både vad det gäller växlingstider, oljetryck etc etc


Så mycket koll har jag... så kopplingen är alltså helt integrerad i de lådorna.


Det är ju inget man forskar i precis så ju, men man kan ju säga att det sitter ett lamellpaket inuti lådan som på ett vis kan sägas agera som en typ koppling som sköts med hjälp av oljetrycket i lådan.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Ford33 skrev:
Sonett7 skrev:
Ford33 skrev:
Det stämmer - det är enbart en startkrans, kopplingen och kopplingspedalen behövs inte - det är en DCT låda som kommer att styras helt standalone både vad det gäller växlingstider, oljetryck etc etc


Så mycket koll har jag... så kopplingen är alltså helt integrerad i de lådorna.


Det är ju inget man forskar i precis så ju, men man kan ju säga att det sitter ett lamellpaket inuti lådan som på ett vis kan sägas agera som en typ koppling som sköts med hjälp av oljetrycket i lådan.


Är faktiskt 2 lamellpaket som jobbar, sök på Youtube, där finns det bra förklarat.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17   >>
16 besök senaste veckan (66138 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande