Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
16 besök senaste veckan (66211 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Lasse Karlsson skrev:
Ford33 skrev:
Sonett7 skrev:
Ford33 skrev:
Det stämmer - det är enbart en startkrans, kopplingen och kopplingspedalen behövs inte - det är en DCT låda som kommer att styras helt standalone både vad det gäller växlingstider, oljetryck etc etc


Så mycket koll har jag... så kopplingen är alltså helt integrerad i de lådorna.


Det är ju inget man forskar i precis så ju, men man kan ju säga att det sitter ett lamellpaket inuti lådan som på ett vis kan sägas agera som en typ koppling som sköts med hjälp av oljetrycket i lådan.


Är faktiskt 2 lamellpaket som jobbar, sök på Youtube, där finns det bra förklarat.

//Lasse


Det är ju det som är d:et i dct, pdk och allt vad de heter. Tråkigt med en dubbelkopplingsväxellåda med bara en koppling.

_________________
Markus Ålind
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Qaz skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Ford33 skrev:
Sonett7 skrev:
Ford33 skrev:
Det stämmer - det är enbart en startkrans, kopplingen och kopplingspedalen behövs inte - det är en DCT låda som kommer att styras helt standalone både vad det gäller växlingstider, oljetryck etc etc


Så mycket koll har jag... så kopplingen är alltså helt integrerad i de lådorna.


Det är ju inget man forskar i precis så ju, men man kan ju säga att det sitter ett lamellpaket inuti lådan som på ett vis kan sägas agera som en typ koppling som sköts med hjälp av oljetrycket i lådan.


Är faktiskt 2 lamellpaket som jobbar, sök på Youtube, där finns det bra förklarat.

//Lasse


Det är ju det som är d:et i dct, pdk och allt vad de heter. Tråkigt med en dubbelkopplingsväxellåda med bara en koppling.


Såklart - Ni har helt rätt - jag slant lite med formuleringen

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Ford33 skrev:
Qaz skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Ford33 skrev:
Sonett7 skrev:
Ford33 skrev:
Det stämmer - det är enbart en startkrans, kopplingen och kopplingspedalen behövs inte - det är en DCT låda som kommer att styras helt standalone både vad det gäller växlingstider, oljetryck etc etc


Så mycket koll har jag... så kopplingen är alltså helt integrerad i de lådorna.


Det är ju inget man forskar i precis så ju, men man kan ju säga att det sitter ett lamellpaket inuti lådan som på ett vis kan sägas agera som en typ koppling som sköts med hjälp av oljetrycket i lådan.


Är faktiskt 2 lamellpaket som jobbar, sök på Youtube, där finns det bra förklarat.

//Lasse


Det är ju det som är d:et i dct, pdk och allt vad de heter. Tråkigt med en dubbelkopplingsväxellåda med bara en koppling.


Såklart - Ni har helt rätt - jag slant lite med formuleringen


Var inte meningen att låta så dryg , var bara lite kul med en diskussion om hur många kopplingar det är i något som heter dual clutch transmission .

_________________
Markus Ålind
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Qaz skrev:
Ford33 skrev:
Qaz skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Ford33 skrev:
Sonett7 skrev:
Ford33 skrev:
Det stämmer - det är enbart en startkrans, kopplingen och kopplingspedalen behövs inte - det är en DCT låda som kommer att styras helt standalone både vad det gäller växlingstider, oljetryck etc etc


Så mycket koll har jag... så kopplingen är alltså helt integrerad i de lådorna.


Det är ju inget man forskar i precis så ju, men man kan ju säga att det sitter ett lamellpaket inuti lådan som på ett vis kan sägas agera som en typ koppling som sköts med hjälp av oljetrycket i lådan.


Är faktiskt 2 lamellpaket som jobbar, sök på Youtube, där finns det bra förklarat.

//Lasse


Det är ju det som är d:et i dct, pdk och allt vad de heter. Tråkigt med en dubbelkopplingsväxellåda med bara en koppling.


Såklart - Ni har helt rätt - jag slant lite med formuleringen


Var inte meningen att låta så dryg , var bara lite kul med en diskussion om hur många kopplingar det är i något som heter dual clutch transmission .


Det vet jag - jag tolkade inte det så heller, jag tycker bara det är roligt att lära mig ny teknik inom områden som man inte själv varit inne o "grävt" i vanliga fall för det är skoj att veta hur allt hänger ihop osv.
I alla fall känns det som det är en sjukt bra o hållbar låda i många hänseenden.
Och - i mitt tycke - tagit mitt roddbygge till för mig - en annan vändning - hållbar, passar V8:an, kan styra den som jag vill/behöver, paddleshift, inte för "bulkig" i storlek, överkomlig i pris mm


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Riktigt häftigt projekt thumbs up

Ska bli kul att följa, jag var själv väldigt sugen på DCT men köpte en T56 istället.
Får bli i något kommande projekt.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Lissjos skrev:
Riktigt häftigt projekt thumbs up

Ska bli kul att följa, jag var själv väldigt sugen på DCT men köpte en T56 istället.
Får bli i något kommande projekt.


Tack
Jag kände det som ett vettigt alternativ till att lägga väldigt mycket pengar på att förstärka upp en - i grunden - klenare traditionell jänkeautomat som den jag startade projektet med en gång i tiden och bara glida runt på byn med - nu kan man ju ösa på mer effekt om man så skulle vilja och samtidigt styra lådan helt o hållet standalone.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
En liten teaser på fälgarna/däcken som skall sitta på -33:an:
Fälgarna från OZ - 18x10" runt om - satt på en WTCC bil och skaffades begagnade - men kommer ev att behålla dom i det skicket (små lackskador...) och dessa är numera skodda med R888R däck:












_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Du har en rätt så stor motor, vet inte om du kollat något på uppgraderade kopplingspaket?

Om inte så har Maxx en lista på testade alternativ, info om vrid osv.....

Rätt så hög prislapp, så det är skönt om man klarar sig med STD+höjt oljetryck.

https://maxxecu.com/webhelp/advanced-bmw_dct-hardware_upgrade.html

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Du har en rätt så stor motor, vet inte om du kollat något på uppgraderade kopplingspaket?

Om inte så har Maxx en lista på testade alternativ, info om vrid osv.....

Rätt så hög prislapp, så det är skönt om man klarar sig med STD+höjt oljetryck.

https://maxxecu.com/webhelp/advanced-bmw_dct-hardware_upgrade.html

//Lasse


Jodå, det har jag, men tänkte lägga mig på den lägre vridmomentsiffran med höjt oljetryck då till att börja med - dom förstärkta kopplingspaketen kostar ju en hel del såklart och kan man slippa det så är det ju helt OK - bilen kommer ju inte att väga 2ton heller så det hjälper ju också upp det på sitt sätt såklart.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Nu har jag tillverkat 4st fäste till AC-kondensorn i Alu som svetsas fast i kylaren.






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Själva kylarfästen fick såklart också byggas om...igen..köpte ett par kylarbussningar till en SAAB som kylaren numera står på:










_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har printat ut en mall för kommande adapter till främre bromsoken:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Passar faktiskt riktigt bra - små justeringar och en ny printning i natt så testar vi i morgon igen innan man låter just den delen tillverkas - ännu en sak nära att prickas av..






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Prototyp gjord i rätt tjocklek nu - och med gängor i adaptern. Skall printa ut en bak också innan tillverkning ifall man behöver göra några ändringar.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Så - övre delen av ramkrysset i ramen flyttat upp en bit för att få bättre plats med avgassystem med lite större ljuddämpare samt turboaggregaten - återstår såklart att kapa ut golvet i karossen o göra om det också för att passa mot BMW lådan och det nya krysset...:




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Häftigt bygge...
Karossen är det resultatet av en kurs övning som lazze hade..
Vet att han gjorde en del karosser mja kursdeltagare.. tänkt många gånger att det vore kul att gå på en dylik. Men pris och avstånd har hindrat.. nu fuskar jag bara själv hemma med plåt.. men nu är han väl bara på andra sidan pölen....
Som sagt ett häftigt bygge! thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Michael Th skrev:
Häftigt bygge...
Karossen är det resultatet av en kurs övning som lazze hade..
Vet att han gjorde en del karosser mja kursdeltagare.. tänkt många gånger att det vore kul att gå på en dylik. Men pris och avstånd har hindrat.. nu fuskar jag bara själv hemma med plåt.. men nu är han väl bara på andra sidan pölen....
Som sagt ett häftigt bygge! thumbs up


Tackar! Jo, jag missade också möjligheten när Lazze var i Sverige vilket jag ångrade såklart, men jag fick ett tillfälle att gå en kurs för 10 år sedan ca hos en kille som i sin tur blev upplärd av Lazze en gång i tiden och jag blev helt såld på detta och resultatet är på gång att bli färdigbyggt snart också här hemma när väl chassiet fått sitt så att säga - det kom en liten sportbil emellan dock...så jag får väl friska upp kunskaperna - samtliga verktyg står ju här hemma sen den gjordes såklart - dessa köptes in direkt efter kursen så man kunde bygga. Mallar och kunskapen gjorde jag/fick jag under kursen när vi byggde en -34 Roadster.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Bakre adaptern till både Brembo-oket samt till handbromsoket 3D-printades häromnatten för att testa passformen innan tillverkning i Aluminium:










_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856



Först och främst har jag inte hunnit kommentera hur überfränt det här kommer bli när det blir klart! Stor tumme upp på det!


En fundering angående adaptern: navet har styrning i mitten mot spindeln för att avlasta skruvarna. Du bör nog försöka göra samma styrning och presspassning på adaptern både mot spindel och mot nav om du gör adaptern sådär.


Edit: jag har ju förresten ett garagebesök tillgodo på dig. Räknar med att utnyttja det sen någon gång under nästa år när Coronan har lugnat sig, för jag hade väldigt gärna spanat in det där i verkligheten!.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6048



Tycker mig faktiskt se dom styrningarna i adaptern

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Först och främst har jag inte hunnit kommentera hur überfränt det här kommer bli när det blir klart! Stor tumme upp på det!


En fundering angående adaptern: navet har styrning i mitten mot spindeln för att avlasta skruvarna. Du bör nog försöka göra samma styrning och presspassning på adaptern både mot spindel och mot nav om du gör adaptern sådär.


Edit: jag har ju förresten ett garagebesök tillgodo på dig. Räknar med att utnyttja det sen någon gång under nästa år när Coronan har lugnat sig, för jag hade väldigt gärna spanat in det där i verkligheten!.


Tack Anders! Det är ditt bygge också - inget snack om det alltså!

Klart du har garagebesök att vänta här också - det löser vi när det blir lite bättre på smittfronten som vi alla hoppas skall klinga av så snabbt som möjligt.

Jo, det syns kanske inte så bra på bilderna såklart, men den delen som ligger uppåt - som är fasad 45grader - centrerar mot motsvarande fasning samt en klack i hjulupphängningen sen är det en svarvad styrklack i hjullagret som centrerar i adaptern ut mot hjulet.

Andra sidan ser ut så här mot hjullagret. (Adaptern 2-delad i printningen då delen var lite för stor för printern...)


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
16 besök senaste veckan (66211 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande