Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17   >>
13 besök senaste veckan (66204 totalt)
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Hur överför man plastföremålet till att bli likadant i rostfritt? Scannar och sprutar med svetsen?


Man kan göra på lite olika sätt såklart, men har man en metallbandsåg kan man göra så här (OBS: "lånade" bilder) man lägger plastbiten mot jiggen och ställer in den i samma vinkel, lägger på röret som skall kapas och vips - rätt vinkel på det kapade röret.






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Jag hade inte jiggen utan plockade loss segment och ritade av på u-rören och sågade i kallsågen.
På de bitarna jag använde var där markeringar som jag förde över på rörbitarna med penna för att få vridningen rätt på rören.


_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Byter ut plastmunstycket till MIG-munstycke i printern?

Gissningsvis är radier och vinklar kända. Typ så många element ger den vinkeln eller liknande. Så byter man ut ett primärrör i taget typ.

Edit: jaha, det var en sida två också...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Ford33 skrev:



Vad är egentligen anledningen till utfräsningarna runt ingångshålen för rören?
Är det en gjuten eller bearbetad fläns?
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Dessa har ingen praktisk funktion, utan mer än design"grej" - dessa är gjutna i Rostfritt 316L.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Fick såklart göra om ritningen o mockupen bak till fästena för bromsoken, men så här blev det nu när allt kom igång igen:
Så lite måttsättning etc med grabbens hjälp så blir det snart att skicka till fräsning så får man det klart både fram o bak.





_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
I förra veckan fick jag gjort om golvet till stora delar - i alla fall halvfärdigt - kunde inte låta bli att kasa på karossen på golvet/chassiet för att se lite av stuket nu med lite trevligare hjul etc - blir nog rätt fränt ändå när det blir klart hoppas jag:








_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 825



Denna bilen är ju bara för bra! :-) Fräckt med plåtkarossen, fet motor och dtc på det är en otroligt coolt kombination!
Varje uppdatering ger en odck otroligt dåligt samvete över hur lite man själv gör med sin bilhobby. Jag tror fler tycket ungefär samma... Man får så mycket dåligt samvete för att orka svara eller kommentera i tråden ibland.
Men mata på med bilder och uppdateringar, man blir otroligt inspirerad! :-D

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Fet...
Ridehight.. dvs inte nu med luften ur... vad räknar du med för frigång i körläge/bäst geometri? Står säker. Men saker kan ju ändras...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Michael Th skrev:
Fet...
Ridehight.. dvs inte nu med luften ur... vad räknar du med för frigång i körläge/bäst geometri? Står säker. Men saker kan ju ändras...


Inte ännu bestämt, men snart så. Det är ju nivåreglering och den den ställbar för olika förinställda lägen, men det får tiden utvisa - skall ju vara körbart också. Skall man kasa lite på bana så kanske det blir coilovers...enkelt att byta så ingen fara med det.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Svetsningen av golvet fortsätter - snart klar med delen över växellådan.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Gott nu när golvet snart är klart så man kan bygga vidare.







God Jul på Er alla!!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Idag kom det en liten leverans med ett par bakre uprights till modeller med ABS givare - så nu finns det sensorer i varje hörn. Ev skall dessa sensorer bytas ut till något modernare om inte sprutet klarar av att läsa dessa såklart - men placeringen är där liksom kuggkransen.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



underbart projekt, har råkat bli med en LS maskin så jag är jättenyfken var du fått avgasfläsarna från?? alternativt om jag kan få köpa filen du 3d printat efter så jag kan få vattenskurna??

_________________
janne pettersson
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



jägerjanne skrev:
underbart projekt, har råkat bli med en LS maskin så jag är jättenyfken var du fått avgasfläsarna från?? alternativt om jag kan få köpa filen du 3d printat efter så jag kan få vattenskurna??


PPF har svarta listade på hemsidan, men jag är rätt säker på att de har rostfria också om du kontaktar de.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
jägerjanne skrev:
underbart projekt, har råkat bli med en LS maskin så jag är jättenyfken var du fått avgasfläsarna från?? alternativt om jag kan få köpa filen du 3d printat efter så jag kan få vattenskurna??


Grenrörsflänsarna blir lite svårare att vattenskära då dom jag köpte är gjutna i Rostfritt 316L, men jag köpte dessa från Summit av fabrikat Ultimate Headers: https://www.summitracing.com/parts/jbc-104011

Vattenskurna flänsar går ju att hitta här i landet i både svart o Rostfritt till olika rördimensioner också antar jag.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



Ford33 skrev:
jägerjanne skrev:
underbart projekt, har råkat bli med en LS maskin så jag är jättenyfken var du fått avgasfläsarna från?? alternativt om jag kan få köpa filen du 3d printat efter så jag kan få vattenskurna??


Grenrörsflänsarna blir lite svårare att vattenskära då dom jag köpte är gjutna i Rostfritt 316L, men jag köpte dessa från Summit av fabrikat Ultimate Headers: https://www.summitracing.com/parts/jbc-104011

Vattenskurna flänsar går ju att hitta här i landet i både svart o Rostfritt till olika rördimensioner också antar jag.

kanon, vi har summit som leverantör på jobbet, tack, jo jag såg att det fanns rätt mycke platta flänsar men de där va grymt snygga

_________________
janne pettersson
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Så - idag svetsade jag klart hela mittbiten av golvet - har lite kvar i bagaget då, men nu kan man i alla fall lyfta av hela karossen utan problem. Skall mäta/rikta till den och sen punkta fast ett par kryss i den också såklart. Får en ny rattaxel i morgon - för andra gången - som jag skall para ihop med elservot och kuggstången - så om ett tag åker karossen av igen så man kan bygga chassiet lite mer färdigt också.



_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Så - nu har jag funderat i flera veckor lite till o från på hur man skall få ihop Audi TT8S justerbara rattstången (för att passa Audi paddleshift ratten) med Ford elstyrservot...ihop med lite andra Audi prylar..ihop med lite Lotus prylar..med Corvette prylar...puhhhh...då jag helst inte vill svetsa sakerna längs vägen, men nu har jag i alla fall börjat se en ljusning. Fler bilder kommer såklart när det börjar komma ihop sig.













_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Så - nu är den ihop, så när som på att bestämma vilken position motorn hamnar så den är minst i vägen - det svetsar jag fast först när pedalstället är på plats.











_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Ikväll punktade jag fast sakerna i ett provisoriskt - enbart inför SFRO1 - stativ för att testa var allt skall hamna. Karossen skall ju inte sitta på vid första SFRO besiktningen så man kan inte göra detta klart...Men! med hjälp av en halvpall i trä och en gammal bilstol kunde jag faktiskt torrköra rodden - najs när man hör regnet strilar ner ute och sitta o drömma om ljuva sommarkvällar.. Men - det är en o annan svetssöm kvar..Haha


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17   >>
13 besök senaste veckan (66204 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande