|
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969
03 Okt 2023 07:14
Ford33 skrev: | stilldouble skrev: | En liten undran: eftersom dessa Laminova stavar monteras parallellt med varandra, finna det någon tumregel eller liknande, typ hur många "stavar" man behöver? Typ en stav per 150hk? |
Jo, det kan man i teorin säga att dom skall klara av per styck på ett ungefär enligt Laminova, men det beror säkert på många olika faktorer, vattnets väg, kylningen av vattnet, laddtryck, hur länge och hur högt mm mm.
I mitt fall så är det lite ont om plats för en frontmonterad luft/luft om man nu inte vill ändra bilens längd/propotioner för mycket vill säga. |
Det blir ju utmärkt att stapla på höjden istället (kan detta vara första gången det har varit hyfsat gott om plats för någonting i detta bygget? )
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
|
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675
04 Okt 2023 07:04
_________________ Christian Jansson
BMWCS #10364
SVKG #661
BMW 332is E30
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
04 Okt 2023 20:25
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887
05 Okt 2023 08:14
Jösses vilken sleeper detta blir!
_________________ Magnus Falk
|
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345
05 Okt 2023 08:59
Mycket imponerande plåtarbete!
_________________ André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
|
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969
05 Okt 2023 16:02
Det är knappt rättvist mot alla andra att börja på en sådan jäkla hög nivå och sen bara eskalera
Så sjukt coolt..
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678
05 Okt 2023 18:18
Vackert!
_________________ Patrik Skoog
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
05 Okt 2023 19:53
stilldouble skrev: | Jösses vilken sleeper detta blir! |
Ja...vi ser när den blir körklar, men det lutar åt det hållet..haha
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
05 Okt 2023 19:57
Axly skrev: | Det är knappt rättvist mot alla andra att börja på en sådan jäkla hög nivå och sen bara eskalera
Så sjukt coolt.. |
Jag är ledsen...lite..haha, aja - här är många riktigt fina byggen på Rejsa och alla bygger efter sin förmåga o plånbok, men oavsett - tack för komplimangen - det värmer och det är sådant som gör att man bygger vidare
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
05 Okt 2023 20:00
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887
05 Okt 2023 22:23
Det blir spännande att se hur du löser vinkeln mellan turbon och insuget....
_________________ Magnus Falk
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
06 Okt 2023 04:43
stilldouble skrev: | Det blir spännande att se hur du löser vinkeln mellan turbon och insuget.... |
Rörböjarna är beställda - så det kommer bilder snart på det också.
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173
09 Okt 2023 11:48
Ford33 skrev: | stilldouble skrev: | En liten undran: eftersom dessa Laminova stavar monteras parallellt med varandra, finna det någon tumregel eller liknande, typ hur många "stavar" man behöver? Typ en stav per 150hk? |
Jo, det kan man i teorin säga att dom skall klara av per styck på ett ungefär enligt Laminova, men det beror säkert på många olika faktorer, vattnets väg, kylningen av vattnet, laddtryck, hur länge och hur högt mm mm.
I mitt fall så är det lite ont om plats för en frontmonterad luft/luft om man nu inte vill ändra bilens längd/propotioner för mycket vill säga. |
På min bil sitter laminovastavarna i serie, 4st.
Ett utprövat recept säger att kylningen förbättras om man bygger om inloppet och vänder på två av dem så att de går två i serie och sedan två sådana slingor parallellt. Tankar om det?
I övrigt ett så inihelsike tufft bygge. Älskar blandnignen av gammalt utseende och vansinnigt fina lösningar med nyare teknik
_________________ Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
09 Okt 2023 18:13
Jocke_D skrev: | Ford33 skrev: | stilldouble skrev: | En liten undran: eftersom dessa Laminova stavar monteras parallellt med varandra, finna det någon tumregel eller liknande, typ hur många "stavar" man behöver? Typ en stav per 150hk? |
Jo, det kan man i teorin säga att dom skall klara av per styck på ett ungefär enligt Laminova, men det beror säkert på många olika faktorer, vattnets väg, kylningen av vattnet, laddtryck, hur länge och hur högt mm mm.
I mitt fall så är det lite ont om plats för en frontmonterad luft/luft om man nu inte vill ändra bilens längd/propotioner för mycket vill säga. |
På min bil sitter laminovastavarna i serie, 4st.
Ett utprövat recept säger att kylningen förbättras om man bygger om inloppet och vänder på två av dem så att de går två i serie och sedan två sådana slingor parallellt. Tankar om det?
I övrigt ett så inihelsike tufft bygge. Älskar blandnignen av gammalt utseende och vansinnigt fina lösningar med nyare teknik |
Det finns säkert någon som kan räkna på detta samt om man skall dra vattnet si och så, i innermanteln eller yttermanteln osv och jag är såklart inte rätt person för det-så mycket vet jag. Men på mitt förra bygge med Hayabusa motorn så körde jag dessa i serie - 4 stavar, men genom varannan - inte intilliggande stavar så att säga - har ingen bild just nu dock, men där höll sig insugstempen bra även vid 1,7 Bar.
På den här skall jag inte ladda så mycket så oavsett hur jag gör tror jag inte att insugsstempen blir ett stort bekymmer - bilen kommer såklart mest att rulla gata tror jag.
Jag har 3D printat delarna som nu snart skall tillverkas - den Blåe är den gaveln som tätar med O-ringar närmast mot stavarna - den Vite är en av yttergavlarna - i detta fallet den där vattnet "vänder". En annan motsvarande den Vita kommer att vara 2 ingångar samt 1 utgång för vattnet, tätad med ett oringsnöre mot den Blåe.
Vattnet går "IN" genom 4 av stavarna åt det ena hållet och tillbaka genom andra gaveln och genom 3 stavar tillbaks.
Sen kan man labba med lock i innerkanalen så vattnet går genom yttermanteln osv osv.
Om jag gör rätt? Det visar sig - detta är ett försök från min sida och som sagt - inget jag svär på är korrekt heller.
Tack för komplimangen förresten!
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887
10 Okt 2023 11:23
Tänker ungefär så här vad gäller flödet: om det bara fanns en flödesriktning så skulle vattnet inte hinna ta upp så mycket värme innan det var ute på andra sidan... Och det skulle behövas en bamsepump för att serva alla tuber...
Och andra sidan: med en mindre pump och många tuber helt parallella så blir flödeshastigheten låg och då hinner vattnet ta upp värmen innan det är ute på andra sidan.
Kontentan: Allt kokar nog ner i att anpassa flödesriktningarna, parallellt och seriellt, efter 1) hur stor pump man har... och 2) att alla cylindrar får ungefär samma temp. Det sistnämnda är ju ett starkt argument för att vända flödet tillbaka i bak-planet. Då får de främsta cylindrarna både de kallaste och varmaste vattnet och de bakersta får "medel och medel" temp.
_________________ Magnus Falk
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
19 Okt 2023 03:35
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887
19 Okt 2023 10:01
Är de "spaltade" rören runt kylstavarna något från Laminova, eller egen tillverkning?
_________________ Magnus Falk
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
19 Okt 2023 11:04
Allt utom Laminovastavarna är egen tillverkning.
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
24 Okt 2023 19:20
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636
Trådstartare
24 Okt 2023 19:24
_________________
Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
|
|