Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
43 besök senaste veckan (66254 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Ford33 skrev:
stilldouble skrev:
En liten undran: eftersom dessa Laminova stavar monteras parallellt med varandra, finna det någon tumregel eller liknande, typ hur många "stavar" man behöver? Typ en stav per 150hk?


Jo, det kan man i teorin säga att dom skall klara av per styck på ett ungefär enligt Laminova, men det beror säkert på många olika faktorer, vattnets väg, kylningen av vattnet, laddtryck, hur länge och hur högt mm mm.
I mitt fall så är det lite ont om plats för en frontmonterad luft/luft om man nu inte vill ändra bilens längd/propotioner för mycket vill säga.


Det blir ju utmärkt att stapla på höjden istället (kan detta vara första gången det har varit hyfsat gott om plats för någonting i detta bygget? )

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Imponerande hur du lyckas få in allt med så trångt om plats!! thumbs up thumbs up thumbs up

Fina tekniska lösningar, som vanligt med en jäkla fin finish!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Imponerande hur du lyckas få in allt med så trångt om plats!! thumbs up thumbs up thumbs up

Fina tekniska lösningar, som vanligt med en jäkla fin finish!


Tackar!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Lite svetsning ikväll - börjar bygga upp en ny torpedvägg som är anpassad till hur bilen är byggd idag - med ett ormbo av rör, Turbo, torrsumptank med mera...i princip hela den gamla torpedväggen som jag tillverkade tidigare är bortkapad. En liten hörna tillverkad ikväll i alla fall.






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Jösses vilken sleeper detta blir!

_________________
Magnus Falk
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Mycket imponerande plåtarbete!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Det är knappt rättvist mot alla andra att börja på en sådan jäkla hög nivå och sen bara eskalera
Så sjukt coolt..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Vackert!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
stilldouble skrev:
Jösses vilken sleeper detta blir!


Ja...vi ser när den blir körklar, men det lutar åt det hållet..haha

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Axly skrev:
Det är knappt rättvist mot alla andra att börja på en sådan jäkla hög nivå och sen bara eskalera
Så sjukt coolt..


Jag är ledsen...lite..haha, aja - här är många riktigt fina byggen på Rejsa och alla bygger efter sin förmåga o plånbok, men oavsett - tack för komplimangen - det värmer och det är sådant som gör att man bygger vidare thumbs up

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Lite mer svetsning ikväll - en liten plåtbit till längs torpeden.










_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Det blir spännande att se hur du löser vinkeln mellan turbon och insuget....

_________________
Magnus Falk
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
stilldouble skrev:
Det blir spännande att se hur du löser vinkeln mellan turbon och insuget....


Rörböjarna är beställda - så det kommer bilder snart på det också.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Ford33 skrev:
stilldouble skrev:
En liten undran: eftersom dessa Laminova stavar monteras parallellt med varandra, finna det någon tumregel eller liknande, typ hur många "stavar" man behöver? Typ en stav per 150hk?


Jo, det kan man i teorin säga att dom skall klara av per styck på ett ungefär enligt Laminova, men det beror säkert på många olika faktorer, vattnets väg, kylningen av vattnet, laddtryck, hur länge och hur högt mm mm.
I mitt fall så är det lite ont om plats för en frontmonterad luft/luft om man nu inte vill ändra bilens längd/propotioner för mycket vill säga.

På min bil sitter laminovastavarna i serie, 4st.
Ett utprövat recept säger att kylningen förbättras om man bygger om inloppet och vänder på två av dem så att de går två i serie och sedan två sådana slingor parallellt. Tankar om det?

I övrigt ett så inihelsike tufft bygge. Älskar blandnignen av gammalt utseende och vansinnigt fina lösningar med nyare teknik thumbs up

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Ford33 skrev:
stilldouble skrev:
En liten undran: eftersom dessa Laminova stavar monteras parallellt med varandra, finna det någon tumregel eller liknande, typ hur många "stavar" man behöver? Typ en stav per 150hk?


Jo, det kan man i teorin säga att dom skall klara av per styck på ett ungefär enligt Laminova, men det beror säkert på många olika faktorer, vattnets väg, kylningen av vattnet, laddtryck, hur länge och hur högt mm mm.
I mitt fall så är det lite ont om plats för en frontmonterad luft/luft om man nu inte vill ändra bilens längd/propotioner för mycket vill säga.

På min bil sitter laminovastavarna i serie, 4st.
Ett utprövat recept säger att kylningen förbättras om man bygger om inloppet och vänder på två av dem så att de går två i serie och sedan två sådana slingor parallellt. Tankar om det?

I övrigt ett så inihelsike tufft bygge. Älskar blandnignen av gammalt utseende och vansinnigt fina lösningar med nyare teknik thumbs up


Det finns säkert någon som kan räkna på detta samt om man skall dra vattnet si och så, i innermanteln eller yttermanteln osv och jag är såklart inte rätt person för det-så mycket vet jag. Men på mitt förra bygge med Hayabusa motorn så körde jag dessa i serie - 4 stavar, men genom varannan - inte intilliggande stavar så att säga - har ingen bild just nu dock, men där höll sig insugstempen bra även vid 1,7 Bar.
På den här skall jag inte ladda så mycket så oavsett hur jag gör tror jag inte att insugsstempen blir ett stort bekymmer - bilen kommer såklart mest att rulla gata tror jag.
Jag har 3D printat delarna som nu snart skall tillverkas - den Blåe är den gaveln som tätar med O-ringar närmast mot stavarna - den Vite är en av yttergavlarna - i detta fallet den där vattnet "vänder". En annan motsvarande den Vita kommer att vara 2 ingångar samt 1 utgång för vattnet, tätad med ett oringsnöre mot den Blåe.
Vattnet går "IN" genom 4 av stavarna åt det ena hållet och tillbaka genom andra gaveln och genom 3 stavar tillbaks.
Sen kan man labba med lock i innerkanalen så vattnet går genom yttermanteln osv osv.
Om jag gör rätt? Det visar sig - detta är ett försök från min sida och som sagt - inget jag svär på är korrekt heller.

Tack för komplimangen förresten!




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Tänker ungefär så här vad gäller flödet: om det bara fanns en flödesriktning så skulle vattnet inte hinna ta upp så mycket värme innan det var ute på andra sidan... Och det skulle behövas en bamsepump för att serva alla tuber...

Och andra sidan: med en mindre pump och många tuber helt parallella så blir flödeshastigheten låg och då hinner vattnet ta upp värmen innan det är ute på andra sidan.

Kontentan: Allt kokar nog ner i att anpassa flödesriktningarna, parallellt och seriellt, efter 1) hur stor pump man har... och 2) att alla cylindrar får ungefär samma temp. Det sistnämnda är ju ett starkt argument för att vända flödet tillbaka i bak-planet. Då får de främsta cylindrarna både de kallaste och varmaste vattnet och de bakersta får "medel och medel" temp.

_________________
Magnus Falk
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Delarna till Intercoolern/Laminovan blev tillverkade i veckan - skönt med kontakter som kan hjälpa till med fräsjobben!








_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Är de "spaltade" rören runt kylstavarna något från Laminova, eller egen tillverkning?

_________________
Magnus Falk
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Allt utom Laminovastavarna är egen tillverkning.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Laminova Intercoolern testmonteras.






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Tryckröret mellan Turbon och BOSCH spjället har också svetsats ihop i veckan. Likaså rörstosen till Turbosmart dumpen.








_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford -33 3W Coupe - LS TwinTurbo-BMW DCT-plåtkaross
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
43 besök senaste veckan (66254 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande