Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -90 - Bruksbanbilen
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1672 totalt)
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101


Trådstartare
Jag har skjutit på detta, eftersom jag inte riktigt anser min bil vara en race- eller banåkabil, utan snarare en praktisk och sansad året-runt-bruksbil som ibland har bruksats runt i lite högre tempo på en och annan trackday. Samtidigt är den inte tillräckligt mycket av ett "projekt" för att platsa i projektforumet. Jag skruvar främst på den när jag lyckas ha sönder något. Dock känner jag att det behövs ytterligare en tråd om ett förnuftigt, intelligent och ändamålsenligt bilval, mest för att belysa precis hur dålig Fredrik är på att fatta viktiga beslut i livet. Jag har nu fem års bilägande jag ska försöka sammanfatta, och jag hoppas att du, kära läsare, kan tolerera att vissa ögonblick under dessa fem år tillbringades i mer mundana miljöer än på en racingbana. En viktig lärdom är att en bil kan köras på bana och ändå fylla andra uppgifter samtidigt. Så länge det inte behöver gå särskilt fort på bana, eller de andra uppgifterna behöver gå särskilt smidigt.

Bilen det rör sig om är alltså en 1.6-liters Miata från 1990 som min mor ville avyttra ungefär samtidigt som jag tog körkort. Jag hörde till de osnutna ungar som valde bort att ta körkort i 18-årsåldern och istället väntade tills jag hade examen, jobb och möjlighet att äga en bil. Bilintresset har alltid funnits där, men mina tidiga övningskörningssessioner (huvudsakligen i en Ford Sierra från 1988) präglades av en djup besvikelse över flertalet saker. Bilen hade ingen varvräknare, den ickecentrerade förarpositionen störde och all plåt som omgav en dödade allt som skulle kunna vara en fartkänsla, och till råga på allt så fanns det tydligen något som kallas "Hastigfastsbegrunsning" eller liknande? Någon människa har placerat ut skyltar med siffror på vägar runtom i Sverige, och när man kör så ska man samtidigt försöka styra en liten nål på instrumentpanelen så att den nålen pekar på en siffra som ser likadan ut som den på skylten. Lite som något enformigt mobilspel, förutom att folk skäller på en och ifrågasätter ens karaktär när man misslyckas. Jag ser helt ärligt talat inte vad som är charmen med det.

Men nåväl, några år senare i livet sänkte jag garden och råkade ta körkort av misstag. Jag köpte Miatan av min mor eftersom det var en av få bilar jag då hade kört som inte fick mig att vilja gå och hänga mig av tristess. En vecka efter uppkörningen körde jag ned den till italienska Alperna, för jag har fått lära mig att det är sånt bilägare sysslar med.




För att ta mig runt problemet med Hastigfastsbegrunsningar började jag snegla på möjligheten att köra trackdays och/eller Roadsport. Jag skaffade ett Rejsakonto, och någon pervers äldre herre började spontant skriva meddelanden till mig. Jag ghostade honom bäst jag kunde, men sen satt jag ändå där på en licenskurs en mörk oktoberdag och insåg att det faktiskt var denna Pontus som satt i en liten gul bil bredvid mig i depån. Lite pinsamt, och ända sedan dess har jag tvingats svara när han skriver. Frånsett det fortlöpte licenskursen smidigt, men huvudsakligen i sidled. Det regnade hela helgen, och när jag köpte bilen satt den på tio år gamla åretruntdäck, med spruckna framfjädrar och dämpare som hade spytt ur sig sin olja för länge sen.



Under dessa charmiga omständigheter satte jag som bäst en 1:41-tid i ösregnet, men kan trösta mig med att jag redan på min bandebut har varit av i nästan alla kurvor på Knutstorp. Det finns förare som går igen en hel proffskarriär utan att ha snurrat på de vis jag snurrade den dagen.


_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101


Trådstartare
Jag hade hoppats kunna köra Roadsport, men jag insåg att med rådande motstånd och reglemente skulle min bil behöva optimeras ganska långt bortom gatspec för att ens kunna vara med och tävla om näst sista plats. Den har ett tjockt lager Tectyl undertill och väger in på nästan 1100 kg, vilket innebär att jag skulle kunna plocka ut sisådär 30-40% mer effekt ur motorn innan jag närmar mig gränsen för Roadsport C. Den är inte heller tillräckligt standard för att kunna köra Standardcupen, så det blev trackdays för min del tills vidare! Vintern som följde efter licenskursen hade jag fullt upp med att optimera bilen inför kommande säsong. En uppsättning Nankang NS2R införskaffades för att ersätta de gamla däck som satt på när jag köpte bilen. Jag köpte alcantara-damask till växelspaken, för sånt har alla bilar som går fort. Sen körde jag och köpte julgran.





Bilen fick utöver sina vanliga pendlingssysslor även agera transportfordon för en del byggmaterial i väntan på den riktiga trackday-debuten.




Det blev till slut inköp av ett par Koni-dämpare från IL Motorsport och fjädrar av typen "billigaste möjliga originalersättning" från MX5 Parts. Med dämparna i det allra mjukaste läget är de inte så illa matchade som man kunde tro. Bilen blev dock otroligt hög, men satte sig någon centimeter så småningom.



Kort därpå följde den första trackdayen med någon sorts ambition utöver att bara överleva väglaget. Den lite mysko gubben från licenskursen hade nu skaffat någon sorts man-bun, men jag var glad ändå! Jag har alltid uppskattat hur överraskande mycket grepp man har varje gång man kör på torrt igen efter en regnsession, och detta var dessutom min första körning på däck som åtminstone var delvis ändamålsenliga.



Det jag i efterhand gillade bäst med Nankangerna var hur högljudda de var och progressiva de var. Man lär sig ganska snabbt att när de väl börjar skrika så kan man pressa bilen en bra bit till innan det släpper. För en nybörjare är det tacksamt, eftersom man lätt bygger upp en ovana att köra för försiktigt i vissa kurvor. På dessa däcken vet man att man kör alldeles för långsamt om de någonsin är tysta.

Jag började dagen på 1:28-tider, men de klättrade ned till som bäst 1:21.15. I plotten nedan inkluderar jag mitt bästa varv från licenskursen som jämförelse (röd kurva). Jag hade ännu inte köpt en vettig GPS-mottagare, men skillnaden mellan "skrotbilsfjädring och blött" och "nya dämpare och torrt" är ändå synlig.



Nöjd med dagen firade jag med att köra och köpa ny TV. Ja, den gick ned i bilen.


_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mycket underhållande läsning!
Kör hårt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Simon Bjerkborn skrev:
Dock känner jag att det behövs ytterligare en tråd om ett förnuftigt, intelligent och ändamålsenligt bilval, mest för att belysa precis hur dålig Fredrik är på att fatta viktiga beslut i livet.


Hörru! Ska jag skicka ned växelspaksknoppen eller?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Ogge81
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22



Mycket rolig och underhållande läsning!! Hejja hejja!!

_________________
Oskar Rönnberg
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101


Trådstartare
Himlar skrev:
Hörru! Ska jag skicka ned växelspaksknoppen eller?


Det svåra här är att jag inte vet om jag ska varna Postnords skyddsombud, eller bara SÄPO direkt? Någon sorts livsfarlig smitta är jag övertygad om frodas i Corvettens inredning, men mjältbrand känns som ett alldeles för sofistikerat alternativ.

Har Kentucky någon egen, bonnigare, variant av mul-och-klövsjukan?

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101


Trådstartare
I samband med skapandet av denna tråden har jag sökt igenom gamla backup-diskar på jakt efter foton, loggar och filmer. Jag har en del foton från trackdays, men i de fall de saknar vattenmärken är jag inte alltid helt säker på vem som har fotograferat. Just följande bild från Knutstorpskörningen 2016 är jag dock ganska säker på att Pontus har tagit. Generellt gäller att jag alltid försöker hitta upphovsmänniskan till de bilder jag lägger upp, men om någon ser sin bild slinka igenom av slarv så skriv ett PM!



2017 var ett mer händelserikt år för bilen. Jag hade siktat in mig på att köpa en uppsättning Enkei RPF1, men ville helst ha guld- eller bronsfärgade. Att få tag på 14- eller 15-tummare i de nyanserna i Sverige är dyrt och/eller svårt, men jag visste att det fanns åtminstone en Miata som körde runt på sådana. Den 10:e januari tipsade Pontus mig om att det låg en annons ute på Blocket. Komplett uppsättning RPF1 med begagnade R-däck för 5000:-. Jag ringde säljaren, och lovade dyrt och heligt att vara i Borås för att hämta upp dem följande dag.

Följande dag var det snöstorm i hela Götaland. Har jag nämnt att jag på den tiden bara hade Miatan som min enda bil?

Jag klarade mig upp till Varberg utan större problem, även om det blåste och regnade rejält. Så fort jag körde någon km inåt landet började snön falla. Väg 41 mellan Varberg och Borås är generellt inte Sveriges säkraste väg, och den blir inte bättre av en decimeter nysnö och några billängders sikt. Jag lade mig bakom en annan bil som körde rimligt långsamt, och höll tummarna att de skulle se i backspegeln och stanna om jag skulle kana av.

Hjulen packades in i bilen (man får in tre hjul i kupén med hardtop på utan att behöva lasta på ett alltför hälsofarligt vis, och det fjärde hjulet går ned i bagaget om man tömmer det på luft) och jag körde hem i ungefär samma tempo. När jag kom tillbaka till E6:an var det kraftigt snöblandat regn, men inte särskilt halt. Backen uppför Hallandsåsens nordsida var dock intressant. Det snöblandade regnet frös, och Miatan hade hjulspinn i 70 i 7% uppförslut. Hem kom jag dock, nu lycklig ägare till rejsigare fälgar.



Jag fick även lite gratis aero-data på köpet:



Hjulen måste förstås på så fort det bara går, så det blev åtminstone en jobbtur på R-däck i januari. Torrt och frostfritt väglag, men det är lite höjdskillnad (och därmed någon grad temperaturskillnad) mellan mitt bostadsområde och mitt jobb. Jag vill minnas att jag monterade tillbaka vinterdäcken samma kväll.



Bilen fick senare samma vår transportera födelsedagspresent till sambon: En plastpingvin i naturlig storlek. Inte det mest ambitiösa jag har fraktat i den rent storleksmässigt, men oj vad jag önskade att jag skulle stoppas i en poliskontroll den dagen.


_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Pingvinen!

Den på senare tid mest lovande trådstarten på rejsa. Fortsätt så och du har mig som troget fan. Keep it up!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Simon Bjerkborn skrev:

Det svåra här är att jag inte vet om jag ska varna Postnords skyddsombud, eller bara SÄPO direkt? Någon sorts livsfarlig smitta är jag övertygad om frodas i Corvettens inredning, men mjältbrand känns som ett alldeles för sofistikerat alternativ.

Har Kentucky någon egen, bonnigare, variant av mul-och-klövsjukan?


Jag köpte ju bilen i Trelleborg, så det är ingenting ni inte redan har erfarenhet av i den änden av landet.

Vad tyckte pingvinen om svängglädjen i en Miata, förresten?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Pingvinen!

Den på senare tid mest lovande trådstarten på rejsa. Fortsätt så och du har mig som troget fan. Keep it up!


Tack, det värmer! Jag hoppas att tråden ska kunna leverera, så länge man inte förväntar sig för mycket avancerat skruvande.

Himlar skrev:
Simon Bjerkborn skrev:

Det svåra här är att jag inte vet om jag ska varna Postnords skyddsombud, eller bara SÄPO direkt? Någon sorts livsfarlig smitta är jag övertygad om frodas i Corvettens inredning, men mjältbrand känns som ett alldeles för sofistikerat alternativ.

Har Kentucky någon egen, bonnigare, variant av mul-och-klövsjukan?


Jag köpte ju bilen i Trelleborg, så det är ingenting ni inte redan har erfarenhet av i den änden av landet.

Vad tyckte pingvinen om svängglädjen i en Miata, förresten?


Trelleborg är lyckligtvis såpass genetiskt isolerat att jag inte tror att många sjukdomar kan överföras. Pingvinen fick främst åka motorväg hem (inhandlad i Löddeköpinge), och jag försöker alltid motstå frestelsen att köra slalom mellan de vita strecken på motorvägen.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Underbar läsning På flera olika plan

För att en bil ska platsa här räcker det gott med ambition att köra trackday eller slalom. Själva bilvalet är dessutom 100% fritt. Vilket tex Fredrik visar på ett bra sätt Även en Opel Caravan från åttitalet i dåligt brukskick funkar fint (ger här lite inspiration för tankarna att flyga) En McLaren går precis lika bra naturligtvis. Diskriminationslöst åt alla håll är A och O. Vilket inte hindrar diskussioner om olika bilars inbyggda nackdelar för bana eller slalom

Enda problemet med den här tråden är inte valet av objekt som håller kostnaderna nere eller (den bristande) ambitionsnivån kring att utveckla den till en fullblodsracer utan problemet är den ypperligt formulerade och underhållande texten som kommer skrämma slag på andra potentiella skribenter och ge dem mindervärdeskomplex. Är osäker på om jag ska be dig skriva kortare, med mindre humor och mer osammanhängande och ha sämre foton... Jag nöjer mig med en varning till läsarna: ett kass foto och texten "titta mina däck är slut" är ett exempel på ett utmärkt inlägg på Rejsa. Också.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Asså Simon, jag tycker du har något skev bild av begreppet bil . Skriv gärna mer så jag får chans att förstå bättre hur din världsbild ser ut thumbs up

(M.a.o. underhållande tråd )

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101


Trådstartare
Tack Magnus och tack(?) Edvin! Kvällens avsnitt av "Hur man lever ett högfungerande liv utan en Volvo XC90" kommer att fokusera på sommaren och hösten 2017.

Ett tillfälle dök upp att köra en trackday på Sturup i slutet av maj, så jag beställde ett set nya R888R för att ersätta de hårda och slitna gamla R888:orna som satt på fälgarna. Det var första gången jag körde på Sturup, så bästa tid för dagen blev 1:19.72. GPS-täckningen var sådär.






Därefter åkte gatdäcken på igen inför detta årets semesterresa genom Europa. Etapp 1 var Lund-Moseldalen. Därefter Moseldalen-Dijon (Med en liten omväg om Belgien eftersom GPS:en ljög för mig. Visste ni att det finns ett Dijon i Belgien? Det visste inte jag. Nu vet jag). Tredje dagen Dijon-Riva del Garda. Därefter en vecka av drinkar och god mat i Italien, sedan körning Riva del Garda-München, München-Prag och sista dagen Prag-Lund.



Färjan från Rostock var bokad till 13:00, så etappen från Prag till Rostock blev ganska stressig. Miatan marscherade dock på ganska bekvämt i 150 km/h på Autobahn, trots en sportbag med smutstvätt fastspänd på bagageräcket och bagagerummet fullt med vin. När jag någon gång försökte pressa upp bilen mot 160 började tempmätaren krypa upp högre än vanligt, men vi hann ändå till färjan som planerat och var hemma före kvällen. Jag vill minnas att resan totalt landade på 450 mil eller däromkring, de flesta dagar var 10-12 timmars körning inklusive lite lunchpauser och köer. Sambon hjälpte till med att köra en sträcka på fyra mil strax norr om Dijon, där jag nog tog följande bild.



Det finns en lärdom som jag kan dela med mig av från denna resa. Södra Frankrike är som vi alla vet ett gudsförgätet ödeland. Eftersom ingen vill bo där finns det inga byggnader, och därför ingen skugga. Om ni hamnar i en bilkö, vilket har hög sannolikhet eftersom franska bönder älskar att dumpa höbalar på motorvägen så fort de inte får som de vill, så tänk på följande: Hur varmt det än blir, och hur desperata efter svalka ni än känner er, kör inte cab med bar överkropp. Inte bara för att ni ser fåniga ut under tiden, utan även för att alla strandbesök under resten av sommaren blir så pinsamma. Långt in på hösten kunde jag inte ens vistas hemma i lägenheten utan tröja utan att någon skrattade åt mig.



Om ni ändå gör detta misstag och någon frågar så säg att det var ett ammunitionsbälte, och att brännan kommer från ett coolt Rambo-liknande hemligt uppdrag i någon djungel. Svara inte på fler frågor.

Väl tillbaka från semestern höll jag mig av uppenbara skäl till aktiviteter som krävde heltäckande klädsel, vilket passade utmärkt med en Knutstorpskörning med LMS i början av augusti. Den första av dessa bilder togs av Ronny Persson, de andra två tror jag att Pontus tog. Som sagt, den som känner sig vid en bild får gärna hojta till om jag ger fel cred!





Body roll? Vad då body roll? Det är resten av världen som lutar.

Första stintet satte jag bästa varv 1:20.28, men senare framåt förmiddagen kom jag ned till 1:17.85. Att jämföra med 1:21.15 från förra Knutstorpskörningen på NS2R. Frånsett hjulen var bilen oförändrad från tidigare år. Jag uppskattar att däcken gjorde ungefär en sekund, och de guldfärgade fälgarna gjorde 2.5 sekunders skillnad. Jag hade investerat i en Garmin Glo-puck för att få bättre GPS-data. Detta var också den första trackday där jag filmade:





Den bättre GPS-loggen lät mig också jämföra med Pontus data för att se vart jag tappade mest tid. Svaret var såklart "överallt", som det ofta är, men det var tydligt från loggen att det gick att komma över Bäcken med högre apexhastighet. Eftersom Miatan inte accelererar i ordets vanliga bemärkelse när man trycker på gasen så straffar en lägre utgångshastighet på raksträckan sig hårt.

Dryga två veckor senare hade Hyllinge MS ett träningstillfälle där de även tillät gatbilar, så jag tog tillfället i akt. Här jobbade jag systematiskt med vissa kurvor, och kom som bäst ned i 1:17.20. Opt-tid sänktes också från 1:17.45 till 1:16.72. I plotten nedan är den röda kurvan fortfarande mitt bästa varv från LMS-körningen, medan den blå kurvan är mitt nya bästa varv.





Det sista tillfället för säsongen kom den 23:e september, tror att det var i samband med MSCC:s KM5. Jag fortsatte arbeta på ungefär samma sätt som senast, denna gången med fokus på att gasa över krönet och nedför backen, och kom nu ned i en 1:16.80 som mitt bästa varv. Här är röda och blå kurvor mina tidigare personbästa, och den turkos kurvan det nya.



Under hösten införskaffade jag sen en hållare för sidomontering av regskylt, en läpp i GV-stil samt en lite mindre ratt än original. Flat-bottomed wheels, you make the world go 'round.



_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



thumbs up

Rolig läsning och kul med loggdata!
Gillar rapporterna från verkligheten, lätt att man per automatik bräker ur sig "varför sänker du den inte 150mm och sätter på krängspett?" om man inte ser semesterresor och julgransinköp.

Flat bottomed wheels!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Simon Bjerkborn skrev:
"Hur man lever ett högfungerande liv utan en Volvo XC90"


Nog för att jag är tacksam för både den själsliga glädje och ekonomiska smärta denna filosofi genererat för mig, så är jag inte säker på att "liv" är rätt subjekt här. "Hur man lever som högfungerande *ist" tror jag vore mer träffsäkert.
*där vissa substantiv med -ist suffix passar bättre än andra. Högfungerande bilist är inte applicerbart på Simon.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101


Trådstartare
MaZ skrev:
thumbs up

Rolig läsning och kul med loggdata!
Gillar rapporterna från verkligheten, lätt att man per automatik bräker ur sig "varför sänker du den inte 150mm och sätter på krängspett?" om man inte ser semesterresor och julgransinköp.

Flat bottomed wheels!


Tack! Och ja, det har ändå en viss vikt för mig att bilen går att köra till vardags. Sen är den såpass tung/undermotoriserad att jag ändå känner att det vore tveksam nytta med att optimera den alltför hårt. För min del räcker det med att försöka köra så fort jag kan givet materialet, och det finns fortfarande tid kvar att hitta.

Pontus Fyhr skrev:
Simon Bjerkborn skrev:
"Hur man lever ett högfungerande liv utan en Volvo XC90"


Nog för att jag är tacksam för både den själsliga glädje och ekonomiska smärta denna filosofi genererat för mig, så är jag inte säker på att "liv" är rätt subjekt här. "Hur man lever som högfungerande *ist" tror jag vore mer träffsäkert.
*där vissa substantiv med -ist suffix passar bättre än andra. Högfungerande bilist är inte applicerbart på Simon.


Livsstilsanarkist!

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Pontus Fyhr skrev:
högfungerande


Pontus, har du inte skrivit i fel tråd nu? Det här är Simons Miatatråd.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101


Trådstartare
Himlar skrev:
Pontus Fyhr skrev:
högfungerande


Pontus, har du inte skrivit i fel tråd nu? Det här är Simons Miatatråd.


Högfungerande kan också syfta på mina popups, om du nu ska vara sån.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Simon Bjerkborn skrev:
Himlar skrev:
Pontus Fyhr skrev:
högfungerande


Pontus, har du inte skrivit i fel tråd nu? Det här är Simons Miatatråd.


Högfungerande kan också syfta på mina popups, om du nu ska vara sån.


Notera att jag verkligen inte hänvisade honom till någon av mina trådar. Och mina popups är mest snurriga.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Simon Bjerkborn skrev:
...

Livsstilsanarkist!


Kolla, där är pusselbiten som får sakerna att falla på plats thumbs up . Normen är att allt transportmedel minde är Volvo V70 är fullständigt omöjligt att framföra. Bil talas om endast i termer av förnuft, ENDAST!!! Termer som kul, underhållande, behagligt eller antydan till emotionell spänning får absolut inte yttras med avseende på bil, om så sker möts det med kompakt tystnad. Alltså, hänger jag nu med hur du resonerar thumbs up . Dessutom behöver vårt land fler som du

F.ö. är det ytterst föredömligt att faktiskt publicera loggrafer och dela tankar kring din egen körning , många betydligt mer rutinerade hade haft mycket att lära av dig

Ser fram mot fler underhållande inlägg

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
F.ö. är det ytterst föredömligt att faktiskt publicera loggrafer och dela tankar kring din egen körning , många betydligt mer rutinerade hade haft mycket att lära av dig


Tack Eddie! Att jag fokuserar på min och bilens gemensamma utveckling är ett försök att kompensera för hur lite jag egentligen utvecklar bilen i denna tråd.

Mats har klokt observerat att min bil behöver fylla många nischer. Pontus har ofint insinuerat någon sorts diagnos. Fredrik har väl mest varit glad att folk skrattar åt någon annan för en gångs skull. Med dessa saker i tankarna går vi in i 2018, ett år som precis som alla andra år sedan Jesu födelse kan sammanfattas med "det var åtminstone inte 2020".

Jag har ett fåtal principer i livet. Nästan inga alls, faktiskt. Men de jag har rör oftast bilar och körning:
- Det är bra att lära sig köra i en bil som inte är helt optimerad. Kan man gasa sig ur alla sina misstag så lär man sig aldrig av dem (minns från karting i barndomen hur en tabbe kunde fortsätta straffa sig tre-fyra kurvor efter att man begått den).
- På bana (inte konbana eller slalom) vill man eftersträva en mjuk och följsam körstil, plötsliga lastväxlingar är bra att undvika.
- Att minimera body roll är generellt inte det viktigaste i en bil med vettig camber/roll-profil.
- Det är bra om man uppgraderar sin bil med en komponent i taget så att man förstår hur den fungerar, och gärna först när man har nått någon sorts talangplatå med nuvarande setup.

Ovanstående förklarar varför den body roll som syntes på bild i gårdagens inlägg aldrig riktigt störde mig. Men på Knutstorp finns det två kurvor där det verkligen straffar sig: I utgången av Idioten (30 år gammal viscodiff, så innerhjulet bak gör inte särskilt mycket i den mån det ens har kontakt med marken) samt genom Liton. I Liton märkte jag att hela bilen gärna satte sig på sina bump stops när jag kom till slutet av backen, vilket gav ett tydligt olinjärt beteende. Vanligtvis blev konsekvensen att bilen väldigt gärna ville peka med nosen bakåt i den kurvan.

Wenn mancher sich nicht verpflichtet fühlte, das Unwahre zu wiederholen, weil er's einmal gefügt hat, fo wären es ganz andere Leute geworden. Jag är 99% säker på att Goethe tänkte på väghållning när han skrev det där. När tänker man inte på väghållning? Så vintern 2017-2018 gav jag upp min välvilliga approach till mjuk fjädring, och beställde ett set fjädrar från Flyin' Miata.



Jag vill inte ha kortare travel i fjädringen än nödvändigt, så stötdämparna fick sitta kvar i samma höjdläge som förut. Resultatet blev en bil med ungefär oförändrad ride height, men nu lite mindre serietidnings-fysik i kurvorna. Uppgraderingen har såklart inte helt eliminerat body roll (jag kör fortfarande på original krängningshämmare), men bilen lutar inte längre som en 2CV om jag knuffar på den.





Dessa bilder är före/efter en hel dags arbete för tre eller fyra personer (med inställningar som spänner sig från hjälpsamhet till rent sabotage). Det är tur att det inte var stylingsänk jag var ute efter.

En hjulinställning från GT var också välbehövlig. Fram till nu hade jag kört på Que Sera, Sera-approachen till hjulvinklar.





En lite mer nervös framvagn är precis vad man vill ha från sin Miata när det är den kallaste, snöigaste och djävligaste februari i mannaminne.





Uppenbart så är överhettade bromsar också ett problem under jobbpendlandet, så ett set Stoptech-belägg beställdes. Värmetåliga? Ja, jämfört med MX5 Parts-beläggen som satt på bilen förut så absolut. I linje med bruksinriktningen på bilen vill jag absolut inte ha belägg som gnisslar eller greppar illa när de är kalla, och dessa belägg har visat sig fylla min kravspec bra. De klarar typiskt 5-10 milda attackvarv innan de behöver ett cooldownvarv, och har inga direkta nackdelar för gatbruk.



Våren anlände till sist. Kossorna fick komma ut på grönbete, tranorna dansade och Biltemas parkeringsplats fylldes med ystra unga män med tveksam skäggväxt. Vissa individer tog sig hela vägen från Linköping i syfte att... Jadu. Jag vet faktiskt inte vad han hoppades uppnå.



Mitt i all denna hormonstinna eufori anordnade Lotusklubben en trackday på Knutstorp. Bästa tiden för dagen var en 1:16.83-tid (röd i grafen nedan), att jämföras med 1:16.80 från sista körningen 2017 (blå kurva). Det var uppenbart att jag kunde pressa bilen hårdare genom Liton, med mer förutsägbart beteende. I övrigt kände jag mig lite rostig, vill jag minnas, och det var få kurvor utöver Liton och möjligen Idioten där det kändes som att den hårdare fjädringen direkt hjälpte mig. Jag anser princip #3 i inledningen till detta inlägg åtminstone delvis bekräftad. Bilen kändes dock generellt trevlig och förtroendeingivande att köra.



Bara någon vecka efter Knutstorpskörningen anordnades ett event på Sturup. Jag var gravt orutinerad på den banan, men fördelen med det är att inlärningskurvan fortfarande var brant och bra. Sänkte mig från föregående års 1:19.72 (mörkgrön i grafen nedan, uppmätt med telefonens GPS) till 1:16.69 (ljusgrön). Jämförelsen säger inte så mycket mer än att alla borde köpa en extern GPS-mottagare.





Ambitioner fanns åtminstone:



Under juni månad användes bilen främst som jobbpendlare. Det rådde allvarlig och konstant brist på parkeringsplatser runt mitt arbete, så jag började med vad min chef benämner "försåtsparkering". Jag blev till sist hotad med uppsägning om jag fortsatte.





Detta blev ytterligare ett ohyggligt långt inlägg, och jag är lite bekymrad över att serverkostnaderna kanske påverkar Magnus bilval negativt, så vi pausar här. Det sista att avhandla från juni 2018 var att jag och sambon (elaka tungor menar att hon är en personlig assistent) hade vägarna förbi Furulund medan Victor anordnade konbana. Victor fick ta med sambon på ett varv runt banan, eftersom jag ännu inte hade gjort min konbanedebut och sannolikt hade kört vilse på Furulund. Och inte "vilse" som i "rundade fel kon", utan "vilse" som "Missing People hittar mig flera veckor efteråt".


_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -90 - Bruksbanbilen
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande