Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garaget jag byggt och erfarenheter.
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (7859 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Blev inspirerad att av https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119568 och beslöt att bidra lite med skriva om något som nästan är lika kul som bilarna. Garaget!

Garagetrådar verkar populärt så jag skapar en sådan med mitt redan "färdiga" garage som jag ändå är lite stolt och nöjd med. Precis som racerbilar finns det alltid saker att förbättra. Kom gärna med förslag/frågor. Fast undvika att replya och infoga samma bilderna på nytt. Finns lite historik i https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34928

Först bygg ditt garage i anslutning till där du bor. Så du kan springa dit även kvällar när tiden bara medger att du "bara skall kolla en grej" och ändå blir borta i 2timmar.
Placera garaget minst 3meter från tomtgränsen så du har plats för uppställning av släpvagn och någon extra projektbil eller två. Ordna så grannen inte misstycker allför mycket eller sätt honom i beroendeställning till dig eller lär dig ignorera dom.



Bygg en friggebod och stoppa in allt utrymmeskrävande , däck cyklar, etc.



2-pelar lyft! bäst! Sälj en njure eller något barn, ditt eller sura grannens. Helt klart bästa grejen i garaget. gillar maxjacks smäckra design och smala pelare. Lyfter 3500kg/180cm. platsar i ett villa garage med 240cm takhöjd.



50liters kompressor, bra men tar plats och mycket oväsen. En batterimutterpicka är enklare. men kompressor behövs den mest för fylla luft (och till däcksmaskinen)



Däckmaskin. blocketfynd. köpte den lokalt av någon wannabe farliga mc klubb. inget man fraktar långt...
Du tjänar in pengarna rätt omgående. sätt den på hjul. Så man kan knö i den någonstans i ett hörn när den inte används.
Funkar både till r-däck och bruksbils-skit-däck-run-flat-lågprofil-åfyfan-workoutpass.



Avgasutsug och allmän luftventilering. rätt billigt att fixa, tar ingen plats där uppe i taket. Suveränt på vintern och man vill köra motoret inomhus. Och funkar även när man ställt in bil med snö och vill ventilera ut fukt.



Sortimentskåp med skruv och mutter. kostar några tusen i inköp. Inget att muttra om.



Verktygsskåp med verktygen i ordning (någorlunda...)
Lär dig och kompisar att hänga tillbaka på samma plats även under tiden du mekar. Sparar mycket tid att hitta rätt verktyg omedelbart. notera glasslådorna under, används för samla alla lösa smågrejor vid mek.



Hyllor längst ena väggen. inte för djupa. För alla bra att ha grejor man aldrig kommer använda...



Tvättmöjlighet och allmänt söliga avdelningen, spilloljor som man sedan glömmer ta med när man skall till återvinningen. byggt av en gammal diskbänk som jag plockade på återvinningen när personalen tittade åt ett annat håll.

En press är bra att ha ibland. Men man använder den ju rätt sällan å andra sidan är dom rätt billiga. Men känns ingen press att köpa någon. Funkar även som hylla för kaffemaskin. BRA!



Svarv och fräs är överkurs, beror lite på man reparerar sina bilar eller bygger saker från scratch. Men man blir otroligt nöjd när man tillverkat något som kostar 50:- att köpa nytt.



Stor torkrulle, guld värd. funkar även om vid nödläge :-)



Motorlyften används ju bara 2-3 ggr per år. Å andra sidan tar dom rätt lite plats. Perfekt att klämma fingarna på.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Såna här tips från verkligheten är guld! Jag håller med om torkrullen, ovärderligt vid allt mekande. thumbs up

Jag hade inte tänkt på extra ventilation/avgasutsug, men det borde vara användbart i många lägen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



lägger till en whiteboard To do lista.... en skrivyta/väggpulpet.. där man kan ha surfplatta /mobil verkstadshandböcker..
om den lutar blir det enklare att skriva och man ställer inte saker på.. penna med snöre.. försvinner inte..
En lampa i taket som tänds med rörelse sensor..
för dom där snabba .. "skall bara kolla /mäta något"..
kopplas lämpligen så den inte tänder när det ordinarie bra belysnngen tänds.. många ljuspunkter för att slippa skuggor.. typ runt alla väggar i 45 grader lutning..
1och 3 fas (kombiuttag) på alla utsidor av garaget för .. svets laddare eller annat..
vattenslang och trycklufts slang på rulle vid port för yttre övningar ..

små enkla saker som hjälper mycket..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Benny Steen skrev:
Däckmaskin. blocketfynd. köpte den lokalt av någon wannabe farliga mc klubb. inget man fraktar långt...
Du tjänar in pengarna rätt omgående. sätt den på hjul. Så man kan knö i den någonstans i ett hörn när den inte används.
Funkar både till r-däck och bruksbils-skit-däck-run-flat-lågprofil-åfyfan-workoutpass.

https://rejsa.nu/im/user/1337/2020-10-20-15-14-18_img_20201019_183617. . . . .


Det till höger är det någon däckbalanseringsmojäng?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:
Benny Steen skrev:
Däckmaskin. blocketfynd. köpte den lokalt av någon wannabe farliga mc klubb. inget man fraktar långt...
Du tjänar in pengarna rätt omgående. sätt den på hjul. Så man kan knö i den någonstans i ett hörn när den inte används.
Funkar både till r-däck och bruksbils-skit-däck-run-flat-lågprofil-åfyfan-workoutpass.

https://rejsa.nu/im/user/1337/2020-10-20-15-14-18_img_20201019_183617. . . . .


Det till höger är det någon däckbalanseringsmojäng?

Japp, det ser ut som en sån thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Fint garage du har, jag är mest avundsjuk på dina maskiner, svarv fräs.
Härlig stil du har när du skriver 😂

_________________
Göran Nilsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Roligt skrivet! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Alltid lika kul att få titta in i någon annans garage, tack för rundturen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Bra garage Benny! Vad har det för mått? Du har fått plats med många grejer

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Rikard L skrev:
Bra garage Benny! Vad har det för mått? Du har fått plats med många grejer


Det är 12.1m djupt och 6.1m brett. med två portar på kortsidan. Bruksbilarna står utanför framför portarna, lite råddigt när man skall köra in/ut hobbybilar. Undvik det om möjligt.

Från början ett standard 2bils garage från Älvsbyhus byggt 2002 och som jag förlängde med ytterligare 6 meter 2006 som rymmer max 4 bilar. (Det går klämma in 3 bilar i bredd faktisk) skarven mellan betongplattorna ligger ungefär vid skarven på målningen på golven.

Ofta har jag någon av hobbybilarna vid lyften. Men behövs något akutmek på någon bruksbil rullar jag bara fram hobbybilen till "svarv/fräsavdelningen" :-)

Golvvärme kopplat till husets radiatorvärme/fjärrvärme. via en pumpshunt. Värmen är helt självreglerande.
Golvvärme är trevligt och billigt, det skall man välja om man gjuter nytt. Man slipper elementen längst väggarna och fukt på golven torkar bort snabbt och det är bara sopa bort smutsen. En annan fördel är att man kyler inte ut garaget när man öppnar portarna. Värmen sitter kvar i betongen. Och det blir svalt på sommaren dessutom.

Angående dator så har jag skärm och tangentbord montera på ena dörren till verktyskåpet. Se bilden . Det ligger en vanlig gammal desktop dator ovanpå verktygskåpet.. Kör spotify och allmän googling och diagnosprogram.

Whiteboard naturligtvis. Behövs nu när man börjar bli lite glömsk... och löjligt mycket ljus. Det skall vara som kliva ur planet på Mallorca när man slår på belysningen !

Vanliga T8 lysrörarmaturer som köptes billigt från någon loppis 2002 och funkar fint fortfarande. Har bytt till biltema 4200K ljustemperatur som förmedlar känslan av operationsrum som jag vill ha :-)
Det är 28st 36W lysrör , drar nog kring 1Kwh + förluster när man slår på ljuset. Men det behövs som ljusterapi i dessa dystra tider.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Ja det såg stort ut, 12 meter är bra med plats Mitt blev 7x7 (+loft), men jag hoppas på att kunna klämma in 2 bilar och en arbetsbänk i alla fall. Svårt att förlänga mitt, jag har ett berg bakom.

Edit: Roligt att se att ni håller på med Alfa fortfarande! Jag har gått vidare till brittiska och franska åkdon

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



mitt inlägg va inte menat som kritik, utan bara små fixx grejer som jag ser nyttan av i mitt stökgarage....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Michael Th skrev:
mitt inlägg va inte menat som kritik, utan bara små fixx grejer som jag ser nyttan av i mitt stökgarage....


No worries, uppfattade det inte alls som kritik. Jag vet att ibland att jag själv uppfattas som "tydlig" , ibland är det avsiktigt. Men oftast är det bara ren talang :-)

el och 3 fas är intressant att diskutera, jag har belysningen på två knappar och faser. Har 3x10 A in. Det funkar, men kör man motor/kupévärmaren på en bil utanför och kompressor startar så går ibland säkringen.

tips har egna säkringar/ jordfelsbrytare till garaget för husfridens skull...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:
tips har egna säkringar/ jordfelsbrytare till garaget för husfridens skull...

thumbs up
Det finns en del att tänka på vad det gäller huvudsäkringar och hur det matas.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
En ytterligare bra grej i garaget, våtdammsugare.
Använder den både för suga bort metallspånor vid maskinerna och suga upp löv, vatten, mynt, nycklar, hamster osv.

Jag har även använt den för rensa en igenkleggad vevhusventilationen på en bmw e39 (som frös). betydligt enklare att bara lossa slangen vid ventilkåpan och suga. ingen demontering i övrigt.

Det tömde inte bara separatorn utan började även suga upp olja från oljetråget!. Det är betydligt bättre sugförmåga jämfört med vanliga damsugare och den är helt okänslig för större grejor och vätskor. behållaren är rostfri så man behöver inte bry sig om att tömma direkt efter heller. Enda varningen är om man städar kaninburen med den. Då luktar det kaninbajs varje gång man använde den i några veckor efteråt.

Funkar även för städa golvet på ställen som är svåråtkomliga med sopborste som jag vanligtvis använder för golvet.



Ett exempel på lyften jag haft sedan 2011. Den lyfter 130cm och man sitter därefter utan bekymmer under på en pall och kan jobba. Jag är 180cm lång. Man måste alltså inte höja taket i garaget för att kunna stå raklång under. Dessutom så är ju merparten av jobben kring hjulhusen. lyfter man en högre bil , tex en pickup så blir lyfthöjden kanske 50cm och då får man lägga sig på det varma golvet istället eller använda en liggvagn.



Bilen på lyften just nu är en Toyota Celica GT-Four som används som isbil. Den lider av vevlaget som går ner sig på 4:an cylinder av okänd anledning. både stake och vev är bytta utan skillnad. Så nu byter jag hela blocket, topp och vev. Den kanske förtjänar en egen tråd ?


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Bra tips där med hamsterbajs!!


_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
SevenEight skrev:
Bra tips där med hamsterbajs!!


Nä, kaninbajs var det som luktade. Hamsterbajs har jag inte provat dammsuga. Hamstern är dessutom i hamsterhimmeln numera. Både jag och garaget var direkt iblandade.

Fick det på min dystra lott av familjen att agera bödel eftersom hamstern blivit sjuk och mest ramlade omkull och kved hela tiden. Funderade på gasa ihjäl den med någon bil.
Tror jag rentav provade. Men kändes som jag själv skulle avlida före hamstern.

Till slut lade jag den i sopsäck och dängde den i garagegolvet. Det funkade. Men det var ett rent krigstrauma för mig :-[
Kaninen däremot vägrar dö trots att barnen sedan länge tröttnat på den. Som vanligt får jag utföra den palliativa vården för husdjuren.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Rikard L skrev:

Edit: Roligt att se att ni håller på med Alfa fortfarande! Jag har gått vidare till brittiska och franska åkdon


"Gått vidare till brittiska och franska" jag skulle utrycka mig annorlunda, typ sjunkit djupare.
Jag har också "gått vidare" eller vad man skall kalla det, tröttnade köra halvvägs genom landet för kunna tävla med Alfan.
Valde den näst enklaste vägen, bmw. allt är redan gjort och utprovat. trimgrejor finns på ICA.

Enklaste vore köpa en Porsche igen.. Det provade jag i köra 10 år men det var inte lika kul. Den bara funkade vad man än slängde på den, skittrist. Fanns inget att förbättra off-season.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Och så en KTM, så man aldrig har brist på saker att skruva med.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Det krävs ju lite envishet för att fortsätta hålla på med Alfa, men Alfa-folk brukar vara väldigt trevliga. Får se om jag skaffar någon mer. BMW och Porsche är säkert bra, men man vill ju inte vara som alla andra När jag körde motocross körde jag Husqvarna, japanskt kändes lite förutsägbart

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Angående el kan jag förresten skriva under på att det är bra att ha den separat från huset. När jag svetsade i mitt förra garage (i förra huset) fladdrade alla lampor i huset.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Andra projekttrådar
Garaget jag byggt och erfarenheter.
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (7859 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande