Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
89 besök senaste veckan (30287 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318



Vad gäller fjäderbenen kanske det fungerar med gängade rör för att bygga om originalen till coilovers. De svetsas utanpå originalröst och finns att köpa hos många firmor som har delar till rally och racing. Då kan du få benen i den längd du vill. Det borde sen gå att hitta dämpare i rätt längd via Sellholm eller någon annan firma som håller på med sånt hela tiden.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Litto skrev:
Vad gäller fjäderbenen kanske det fungerar med gängade rör för att bygga om originalen till coilovers. De svetsas utanpå originalrörenoch finns att köpa hos många firmor som har delar till rally och racing. Då kan du få benen i den längd du vill. Det borde sen gå att hitta dämpare i rätt längd via Sellholm eller någon annan firma som håller på med sånt hela tiden.


Behöver ju inte vara gängade, är ju en "klämma" du sätter fast dämparen med som är 50mm invändigt. Det är nog snarare så att många av dessa universal coilovers-dämpare är 50mm eller lite större (bara gissar, men de ksn nog vara 2", dvs ett par mm större än 50mm)
Isåfall kanske man behöver slipa/fräsa upp klämman lite invändigt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18648



Behöver inte dämparen vara konstruerad för att klämmas också?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5590



Bland super seven byggare med Sierra donator som ju har mcpersson i original använder man ofta en insats som skruvas i spindeln med kona till spindelled för en övre länkarm. Smidigt sätt att kunna åka med dubbla länkarmar i stället.



_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Från min boxter motor kommer dessa kablar

Det är en tjock kabelmatta som delar sig och tre kablar ned kontakter som syns passa iboxen som jag tror är motorstyrningen sen går det 2 kabelbuntar till 2 rektangulära kontaktstycke.

På en bild finns också gaspedal givaren egas.

Tror ni att det går att få ihop nåt fungerande av det här ?.
Kommentera gärna.

Jag är helt kass på sånt här.

Hälsning[img]







[/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



MaZ skrev:
Behöver inte dämparen vara konstruerad för att klämmas också?



Jo självklart , det måste man såklart kolla närmare på. men ska ju vara ett "stopp" när den när sitt rätta läge, så klämningen ska vara relativt liten, kollar man en mc/cross/moppegaffel av liknande konstruktion , så är det bara några få nm det ska dras ihop , och godset i röret man klämmer runt är bara någon enstaka millimeter,

Och lite därför jag reserverade mig och sa att man eventuellt får svarva någon typ av adapter. Men jag skulle säga att de flesta universal dämpare borde klara det, man kan inte klämma mitt på ett rör såklart, det måste finnas stöd i ovankant, och att man klämmer änden av dämparen,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Porsche917 skrev:
Från min boxter motor kommer dessa kablar......

Tror ni att det går att få ihop nåt fungerande av det här ?.
Kommentera gärna.

Jag är helt kass på sånt här.



Allt går, men när du skriver att du är "helt kass" så låter det ju som att det kan bli ett minst sagt tidsödande projekt.

Jag vet inte hur mycket som går över tex can-bus på ett sådant system.

Följer med spänning vad mer erfarna porsche-folket svarar.

Är det något som "brukar göras" dvs av andra före dig??

EDIT, googlade lite, stämmer det att denna motorn/donatorn fanns 1996-2004 ?? Isåfall borde det inte vara direkt omöjligt, can-bus är nog inte ett bekymmer i detta fall?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3200



Enklast måste väl vara att bygga dubbla A armar å coiloverdämpare

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318



knotan skrev:
Litto skrev:
Vad gäller fjäderbenen kanske det fungerar med gängade rör för att bygga om originalen till coilovers. De svetsas utanpå originalrörenoch finns att köpa hos många firmor som har delar till rally och racing. Då kan du få benen i den längd du vill. Det borde sen gå att hitta dämpare i rätt längd via Sellholm eller någon annan firma som håller på med sånt hela tiden.


Behöver ju inte vara gängade, är ju en "klämma" du sätter fast dämparen med som är 50mm invändigt. Det är nog snarare så att många av dessa universal coilovers-dämpare är 50mm eller lite större (bara gissar, men de ksn nog vara 2", dvs ett par mm större än 50mm)
Isåfall kanske man behöver slipa/fräsa upp klämman lite invändigt.


Jag är inte riktigt med på vad du menar med klämma men det jag tänkte på var de här.

https://rallyshop.se/media/catalog/product/cache/a75d3f0615a1a26ea5bf4 . . . .

Svetsas på ett vanligt fjäderben vilket innebär att längden i princip kan bli det man vill ha.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Problemet här är ju att stötdämpare är för lång, den blir inte kortare av att man gängar en mindre fjäder längre ned, bilen blir lägre ja, men stötdämparens totala längd i utraget är densamma.

Man klämmer runt stötdämparens nedre ände för att hålla fast den i uprightern/hjulspindeln.
Den gångan du länkar är ju mer för att justera höjden på fjädern.

Om hjulnavets hål mot stötdämpare är 50mm , och en universal coilover är tex 52mm(om jag tänker rätt att de är 2" tex) så är det "bara" att ta upp hålet till 52mm.


[url][/url]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318



Jag var inne på att korta hela röret och montera en kortare dämpare, annars blir det så klart inte bra...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318



Just det, då är jag med på vad du menade med klämma, nere vid navet. Ja, det kanske vore enklaste lösningen.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Såg den här bilden. Är den så liten??



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



knotan skrev:
Såg den här bilden. Är den så liten??



det där är ju en langheck så de kan vara ännu mindre....
Iofs tar minin 4 passagerare + chaufför och bagage......

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2251



knotan skrev:
Såg den här bilden. Är den så liten??




Framifrån hade den nog varit bredare i alla fall.

Här är en bra bild framifrån där man ser föraren, ger en antydan om skalan.
En annan scala är att tänka på att det är 15" fälgar... och med klassiska racing däck, kan de vara 60-62 cm i diameter?


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19543



safe skrev:
En annan scala är att tänka på att det är 15" fälgar... och med klassiska racing däck, kan de vara 60-62 cm i diameter?
14.5/26.0 x 15 är en dimension jag hittar på nån, så 26" höga bakdäck så 660mm.

Den är väl lägre än en GT40 utan Gureneybubbla antar jag.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Riktigt riktigt korta fjäderben ska man nog vara försiktig med. En 917 är ju en rätt så låg bil fram.

Colin Chapman testade gränserna nedåt med sin låga racersportvagn Lotus 17 där ett mycket kort fjäderben fram skulle ge enkel och lätt framvagn och ändå i hans ögon en hyfsad geometri. Men testerna visade på en bil med understyrning som kom och gick med kasande framända som sedan växlade till överstyrning. Konceptet stöp på "stiction" i dämparen som kom och gick beroende på tvärkraft och släpp, dvs man fick låsningar i "benet"=korta dämparen pga tvärkrafter i hjulet i kurvtagning. Efter fruktlösa försök rädda konceptet byggdes bilen snabbt om med dubbla länkarmar fram. (Ett kit som kunderna fick gratis). Bilen blev ok då men skadan var skedd och Lotus 17 fick ryktet misslyckad.

Extrakt från en text om bilen: "Len Terry claimed to have warned Chapman that the specified strut front suspension was mechanically flawed in this application. But Chapman insisted, and so the design went to production. In its first races works driver Alan Stacey and others struggled with the car, and then a protracted period of testing and analysis began. As the season wore on and 17s trailed after their competition the factory experimented with springs and adjustments, managing to improve the handling from nasty to merely tricky. As predicted the strut suspension was the problem, binding under hard cornering force to send the car into abrupt understeer, then just as suddenly release, causing a lurch to oversteer. As Mike Costin said, "It nearly killed me and several other drivers too!"

Terry was sacked when he began working on projects outside the company. And when Chapman discovered one of those projects was to retrofit a customers' 17 to wishbone suspension, Lotus responded by offering its own hastily designed wishbone retrofit to all owners. This 1959 version of a factory recall was carried out on all but one of the twenty 17s built."


Kul med 917-bygge, det måste följas!

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41634

Forumägare
Forumägare

Inget nytt med de här avklädda bilderna men... den är ju helt galen den här bilen



_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19543



Motor, fyra hjul och ... ja just det, en liten förare med ratt och pedaler skulle ju in där nånstans också ja

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Bilder att fundera på i höstmörkret
Jo vad är det?

Jag har ju problem med att få plats med ett konventionellt fjäderben under den låga karossen bak
Har då delat upp fjäderbenet funktioner i två enheter och fått den 10-12 cm kortare.
Är kanske jättedumt men kul som tankeexperiment.
Den vänstra grejen är en "stång" som sitter styvt klämd i lagerenhetens bottendöd
Övre delen glider i en hylsa (med brons i) hylsan är lagrad i sig .
När julet åker upp och ner så bibehålls hjulvinklarna rätt och hylsan tar upp moment från acceleration och broms
Krafter.grejen till höger är en coiloverdämpare som sitter i ramen och lagerenheten.
Coilovern sitter med ledlager eller gummibussningar.

Funkar detta.[/img][img]

[/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Är den liten

[img][/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
89 besök senaste veckan (30287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande