Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 160 besök senaste veckan (30098 totalt) |
vilken uppmuntrande hjälte och förebild du är! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Jag ritar rörram på mm-papper, bygga en mockup i trä är ju lyxigt. Behövs bra exempel på jordnära och smarta lösningar som visar att det går utmärkt att komma fram utan 3D program. 👍
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Jag vet inte hur mycket 917 karossen väger.ska väga delarna sen.
Imorgon skall jag packa upp alla småsaker ut kartonger.lyktpottor glas.osv Framrutan var jättefin och packad i en stålställning med popnitad aluminiumplåt. Nej det är inte en gt 40 utan en lola t70 mark 3. Ska bli kul att lyfta på karossdelarna på min prototyp ram. I och med det så kan jag mäta hur mycket plats jag har för fjäderbenet bak. Sellholm i köping har lovat att dom kan fixa det. Om dom bara får mått och vikter osv. Jag har tänkt om vad det gäller framvagnen och har nu köpt en Porsche framvagn på bildelsbasen. Tänker att jag tar undre bärarmar,spindelhus, och sedan ersätter främre fjäderbenet med en hemmabyggd A arm. Har byggt en prototypframvagn i trä ,men den vågar jag inte visa för forumet .ni vill ju 3 d CAD Ritningar i solid works ,och jag kan bara solid trä. Själva fjädringen blir coil over ā la tidig formel 1. Hälsning _________________ Torbjörn segerström |
||
Cellulosa Aided Design, det är ju försjutton fullskale och 3D så det stänker om det.
Det behövs ju ingen VR-hjälm för att uppleva och du kan dessutom få taktil feedback på grejerna |
||
Skriver sällan på rejsa men detta bygget är så sjukt häftigt! Ja tycker de är skitbra att de visas man kan bygga bil utan o ha svart bälte i cad osv. Bägge skolorna har sina fördelar såklart men man bygger ju på de sätt som man själv känner sig bekväm med! Stor tumme upp på detta projektet!
_________________ Emil Jönsson |
||
Hej allihop
1 september så bestämde jag mig för att bygga en 917 repliks. Hittade en chassieritningvpå nätet och byggde en träram i skala 1:1 Fick hem karosssatsen förra veckan och lyfte på karossdelarna idag . Jävlsr det passade,ta en titt nedan på bilden. Har haft några häftiga bilar men detta tar priset, så bred, så låg,så grym. Har hittat några garagehjul 10 tum breda bak 8 tum breda fram Och det är 15 tum bakdäcken jag hittat är 295/50 r25 Med 15 tums fälgar får man mycket gummi och det ser fläskigt ut Precis som originalet. Problemet är att få plats med caliprarna , har fått det att funka..nästan. Calipern tar i följen när man vrider runt, ska se vad man kan göra. Kanske fräsa bort nån millimeter på caliperns anslagsyta. Men just idag är jag glad att det ser ut som man kan få ihop grejerna. Lördag kväll hälsning. _________________ Torbjörn segerström |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
P4 330 Ferrari
Jag har fått en offert från Peter bailey på en replika byggsats på en P4 s Borde man beställa en sån? Har faktiskt funderat . Har funderat så pass mycket att jag letat efter en donatorbil. Pratade me Torbjörn von Braun och han har olika drivlineförslag liggande. Vore fränt att köpa en drivlina från nån halvgammal Ferrari Typ 360 eller Eller 338 ,348. Vad säger ni ? Det är kul att köpa grejor om nån vill så hjälper jag gärna till pma mig om ni har lust. Hälsning _________________ Torbjörn segerström |
||
Som garagehjul har jag köpt raggarbilshjul 15 tums fälgar
Bak är det 295/50 r15 Har köpt hjulspacer Porsche till lilla gm.bakdäcken har en centimeter Till insida skärmkant. Veckan som kommer så skall jag försöka att få upp fram och bakdelen På prototypramen den i fyrkants profil alltså _________________ Torbjörn segerström |
||
Bild tagen framifrån där man ser motorpaketet och hjulen
Nästa bild visar motorns placering och att det finns lite distans mellan motorn och bakdelen . Tur eller skicklighet?? Tur faktiskt. Hälsning _________________ Torbjörn segerström |
||
Hej
Så här ser det ut i mitt garage i Malmköping H Har nu lyft upp ksrossdelarna på mitt fyrkants profilchassie. Med lite (mycket) jobb skall man nog få alla plastbåtarna att passa. Skall åka över till sellholm i köping och se om dom kan göra mina special Kortade fjäderben till bakvagnen . Orginal fjäderben är 600 mm och jag får bara plats med max 380 mm Har fått huvudmåtten på karossen att bli rätt enligt Ritning. Höjden är nu 940 mm och frigången 100mm Betänk att en gt40 är högre .nämligen 1016 mm _________________ Torbjörn segerström |
||
Hej
Så här ser det ut i mitt garage i Malmköping H Har nu lyft upp ksrossdelarna på mitt fyrkants profilchassie. Med lite (mycket) jobb skall man nog få alla plastbåtarna att passa. Skall åka över till sellholm i köping och se om dom kan göra mina special Kortade fjäderben till bakvagnen . Orginal fjäderben är 600 mm och jag får bara plats med max 380 mm Har fått huvudmåtten på karossen att bli rätt enligt Ritning. Höjden är nu 940 mm och frigången 100mm Betänk att en gt40 är högre .nämligen 1016 mm _________________ Torbjörn segerström |
||
Ahh, Malmköping . Bor oxå i Malmköping kommer gärna på ett garagebesök o kollar på mästerverket .
Sök "Entusiastfordon i och kring Malmköping" på FB. Gå med i gruppen om du inte redan är med . _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 160 besök senaste veckan (30098 totalt) |