Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
40 besök senaste veckan (30139 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Porsche917 skrev:

Snabbkollade med sfro och testa igår, och ni verkar ha rätt.

Såna bilar vill man inte se.

Men vi väl se sådana bilar ,visst vill vi?


Förslag?


Jag vet ju inte vilken kontakt du haft med SFRO och hur dialogen har gått. Men visst, en exakt 917-kopia blir olämplig för gatbruk.

Att däremot bygga en bil som rimligt liknar en 917 till utseendet, med justeringar för att möta kraven för amatörbyggt fordon ser jag inte alls som en omöjlighet. Det går ju att bygga GT40, Lola T70 och Ajden lyckades ju bra med sin Bentley-inspirerade bil.

Som jag ser är nyckeln till att lyckas att ha en bra, konstruktiv och öppen dialog med sin besiktningsman, och att man inte låser sig i för mycket "måsten" om att det ska vara en räserbil man vill köra på gata med.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Självklart vill vi se såna bilar!
Du bör i första hand bygga det Du känner för.
Åsikter om VAR Du kan köra Din bil handlar mest om HUR/VAR Du vill åka och behålla värdet vid en ev försäljning.
Själv bygger jag en T70 som visning för de produkter en av våra leverantörer producerar.
Jag får ofta frågan om jag ska köra bana lr gata.....Helt ointressant! Jag bygger den som jag vill ha den.
Jag kommer köra både på bana och gata- om den är besiktad lr inte är egalt- Såna värderingar lägger kompromissande människor in....såna bygger inte en 917
Börjar Du flytta runt sittplatsen etc kommer Du säkert få en bil som ser väldigt konstig ut.
Här får Du en inspirationsbild jag fotade senast jag var förbi vår leverantör.
Du har väl sett vår film om den här typen av bilar som vi har agenturen för??
https://www.facebook.com/111137323937479/videos/2326165851020403
Lycka till!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



2QIK4U skrev:
Jag kommer köra både på bana och gata- om den är besiktad lr inte är egalt


Det här är ju så dumt så jag vet inte var jag skall börja...

Skall du köra på bana, läs eventuella reglementen.
Skall du köra på väg, lyssna på Gustaf.
Med ett sunt och öppet resonemang med en representant för t.ex. SFRO kan du säkerligen få till lagom mycket kompromissande, det är nog svårare om du skall anpassa till ett reglemente för bankörning. Klart som fasen vi vill se en 917 på vägen, men att bränna runt på allmän väg i ett oreggat fordon är så hål i huvudet som det kan bli.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Hej här kommer några bilder från hobbysnickeriet.

Alla mått är "riktiga"och från ritningen ramen är inte komplett här på bilderna
Saknas sidsträvor och massa små stag.

Hjulbas 2300 och bredd 1800

Motorpaketet är en 986 (boxter) från 2002.

I bakgrunden kan man se fyrkantsrör ramen (början på)vill få upp den på hjul för att kolla infjädring bli braFrigång 100mm.

Fram har jag flyttat isär a armarna så att däcken skall slicka skärmarna.

Växelmekanismen är boxter som måste förlängas 200 mm

Visst se det kul ut.[img][/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Hej här kommer några bilder från hobbysnickeriet.

Alla mått är "riktiga"och från ritningen ramen är inte komplett här på bilderna
Saknas sidsträvor och massa små stag.

Hjulbas 2300 och bredd 1800

Motorpaketet är en 986 (boxter) från 2002.

I bakgrunden kan man se fyrkantsrör ramen (början på)vill få upp den på hjul för att kolla infjädring bli braFrigång 100mm.

Fram har jag flyttat isär a armarna så att däcken skall slicka skärmarna.

Växelmekanismen är boxter som måste förlängas 200 mm

Visst se det kul ut.[img][/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lite hjälp för bilder, om du laddar upp till forumet så kommer bilderna att ligga kvar i tråden oavsett vad som händer ute på internet.





_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
[img]



[/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Ha, så mycket underbart!
Först valet av bil. 917 är ju en otroligt cool bil (tillsammans med GT40), att bygga på boxsterdelar tror jag kommer bli riktigt bra. Jag tror att du lätt sparar minst 20000000:- på att använda Porsches boxersexa istället för Porsches boxertolva...
Och slutligen, underbart att bygga en testram i trä istället för CAD, jag hade gjort precis samma sak, våga vägra datorer! Ska bli riktigt kul att följa!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Shit, det här blir spännande thumbs up thumbs up thumbs up


Hur mycket kortare är motorn än original? Blir lite fritt utrymme där? Kan man väl ta användning av i så fall thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Kära Porsche vänner

Köpte ju en bakdel från en 989 2002 års modell 2.7 liter enl uppgift.

Paketet är snyggt utplockat och kablage och styrbox är i fint skick.

Var hittar man en verkstadshandbok som innehåller bilens elschema.
Har letat på nätet efter en pappersbok ,workshop manual.

Men hittar bara nedladdningsbara e böcker, där man inte kan titta i innan man köper.

Nån idé?

_________________
Torbjörn segerström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Hej

Om ni tittar i bakgrunden på bilderna så ser ni början på ramen i fyrkantsrör,
Hoppas bli klar med den om två veckor.

Då skall jag flytta över motorklumpen och bulta fast den.Mc person benen på plats.
Sen lyfter jag upp bakhjuls hubbarna ,och simsalabim bakhjulen på plats och frigångshöjden blir
100 mm.i min drömvärld alltså.

Nej rätt av läsaren ,trä är inte svetsbart.
Men epoxi och polyurutanlim "är starkt som järn"

Torbjörn

_________________
Torbjörn segerström
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



ButterflyRacing skrev:
Blir inte trä alldeles svart.. när man försöker svetsa i det.....


I min ringa mening är trä ett skitmaterial då det är helt osvetsbart

Sorry för ot.

Porsche 917 är hur fränt som helst!
Jag hoppas du löser problemet med att få den gatlegal.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Åh, en Morgan 917.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



therealpinto skrev:
Porsche917 skrev:

Snabbkollade med sfro och testa igår, och ni verkar ha rätt.

Såna bilar vill man inte se.

Men vi väl se sådana bilar ,visst vill vi?


Förslag?


Jag vet ju inte vilken kontakt du haft med SFRO och hur dialogen har gått. Men visst, en exakt 917-kopia blir olämplig för gatbruk.

Att däremot bygga en bil som rimligt liknar en 917 till utseendet, med justeringar för att möta kraven för amatörbyggt fordon ser jag inte alls som en omöjlighet. Det går ju att bygga GT40, Lola T70 och Ajden lyckades ju bra med sin Bentley-inspirerade bil.

Som jag ser är nyckeln till att lyckas att ha en bra, konstruktiv och öppen dialog med sin besiktningsman, och att man inte låser sig i för mycket "måsten" om att det ska vara en räserbil man vill köra på gata med.

Gustaf


Jag tänker att det finns både serietillverkade bilar och bilar som godkänns av sfro med olika typer av krockskydd och krocksäkerhet. Smart ForTwo har väldigt kort överhäng fram och därmed ett väldigt hårt kupéutrymmet. En amatörbyggda hotrod med plastkaross på en balkram har i mitt tycket väldigt låg krocksäkerhet.

Man kan väl tänka sig att flytta bak kylaren/kylarna och bygga en genomtänkt rörkonstruktion och komplettera med en krachbox i fronten så skulle jag gärna höra argumenten mot att kunna få den godkänd för gata.

Jag gillar din inställning till en öppen dialog snarare än att låsa sig vid principer. 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



ButterflyRacing skrev:
Blir inte trä alldeles svart.. när man försöker svetsa i det.....


Då har du haft otillräckligt gasflöde i svetsen.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Porsche917 skrev:

Var hittar man en verkstadshandbok som innehåller bilens elschema.
Har letat på nätet efter en pappersbok ,workshop manual.

Nån idé?


Kolla på denna: https://www.rosepassion.com/en/parts-porsche-boxster-986-2002-eu-boxst . . . .

Verkar ha elscheman men kolla själv innan du handlar.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Under åren har jag sett många som skissar både hjulupphängningar och rörramar med tändstickor. Det här är fullskalevarianten av det typ, smart thumbs up

Jag googlade och hittade lite manualer som jag kan skicka till dig under dan idag thumbs up Vet inte om det du behöver finns med men värt ett försök




EDIT:

https://cardiagn.com/porsche-986-boxster-service-repair-manual-pdf/

https://www.porsche.com/all/media/pdf/originalparts/usa/986_USA_KATALO . . . .

https://www.manualslib.com/manual/1018034/Porsche-Boxster.html#manual

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Coolt, har velat bygga en egen 917 också!

Grövre material än originalet är nog att föredra, på de första generationen bytte Porsche chassit mellan racen för de höll inte två race i rad.

Minns jag inte fel så hade originalet samma framvagn som 908 och den kom från Lotus.

Flytta du sittpositonen bakåt då mycket du kan. Originalet hade ju inte 6a,inte vattenkylare heller. Så det blir ju ingen replik i alla fall.
Det är ju roligare att kunna använda den på riktigt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Bilder på min 917 kaross. På väg till sverige


_________________
Torbjörn segerström
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Har ni sett Porsches 917 concerpt car ,där har man fått bak föraren lite.
Bygger nog en sån istället.


_________________
Torbjörn segerström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
40 besök senaste veckan (30139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande