Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
160 besök senaste veckan (30098 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Alltså det här projektet är bara ett sådant jag drömmer om. För lite sedan läste jag om en snubbe som gjort en racebil/chassi av en Boxster. Det var då jag började kasta lystna blickar efter min frus Boxster.



Förra veckan var jag på Porscemuséet i Stuttgart och sprang på karossen nedan.
Nu har jag besvärliga planer på hur jag skall förklara för Monica att hennes Boxster plötsligt har försvunnit.

Fantastiskt projekt, riktigt kul att följa och heja glatt på.




_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Sjukt ballt projekt! 917 är så grym


917 är en galen bil:



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Såg denna för ett tag sedan.


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



964RS skrev:
Alltså det här projektet är bara ett sådant jag drömmer om. För lite sedan läste jag om en snubbe som gjort en racebil/chassi av en Boxster. Det var då jag började kasta lystna blickar efter min frus Boxster.

https://rejsa.nu/im/user/1113/2020-10-26-23-21-38_d0aefdab-75e0-4407-a . . . .

Förra veckan var jag på Porscemuséet i Stuttgart och sprang på karossen nedan.
Nu har jag besvärliga planer på hur jag skall förklara för Monica att hennes Boxster plötsligt har försvunnit.

Fantastiskt projekt, riktigt kul att följa och heja glatt på.


https://rejsa.nu/im/user/1113/2020-10-26-23-33-14_ca7c2608-3785-4eab-b . . . .
https://rejsa.nu/im/user/1113/2020-10-26-23-33-14_3551b96f-b6c2-4a2b-a . . . .


Äsch då, hon har bara ögon för Lukas nu ändå, bara kör.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Superball den där lilla racerbilen utan kaross är.

Har varit nere och svetsat på mitt chassie i kväll
Så där nån ting kommer mitt provchassie att se ut och min plan är att bygga den körbar.
Sen är det "bara" att sätta dit karossen.

Alla mått skall vara rätt och placeringen av föraren är 917 mått.

Mina planer är att göra den sfro/testa compliant.


Dom problemområden jag har identifierat

Förarens placering
Lysenas placering

Ser ni några andra frågetecken så skrik till

Jag är rätt liten 1.76 så det kanske kan fixas med lite bakflyttad stol. Lite mer upprätt körställning
Och lite tillbakaflyttas pedalställ.

Vill beställa hjul nu

Har tittat på halibrand pin drive med mittmutter. Typ gt40

För att få plats med Porsches bromsok så trorjag att jag måste ha 17"hjul

Fälg fram 8 tum bred och bak 10.5

Det finns olika backspace Men totalbredd däck fram bak skall vara 1800 mm

Sen gäller det. Att hitta 17 tumsdäck som har lite högre profil, letat som fan men inte hittat nåt
Som känns ok.

Behöver inte vara r däck.

Avon har däck med då är dom lite dyra.

Torbjörn

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jag tror ljusen placering är den största utmaningen. Gustaf som ju är besiktningsman för sfro var ju ändå öppen för dialog om fötterna. Saknas det bilder i inlägget?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Angående däck, tänk på att det ska vara E-märkta däck på ett amatörbygge.

Michelin TB-15 är E-märkt och kunde nog vara "rätt" men det är bara 15". Jag vet inte om Avons däck är märkta men det är värt att kolla runt en del och tänka efter före. Det händer att jag besiktar roddar och annat som har motsvarande utseendekrav om högre profil där man valt pickupdäck som kan vara gjorda för väldigt hög belastning, de fungerar sällan bra på en lätt bil.

Det kan vara så att för gatbruk behöver man anpassa fälgbredd så det finns vettiga däck att få tag på. Bilen ska ju klara bromsproverna vid slutbesiktningen och då behövs vettigt grepp.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Anders

Du behöver inte knycka frugans boxter.

En lite skadad boxter som har all mekanik är "billig"
Och tänk va mycket man får.

Vissa skrotfirman här i Sverige har specialiserat sig på Porsche och boxter
Det gäller bara att lyckas kontakta dom i rätt tid efter att dom löst in en bil.
Man kan få ett bra pris om man handlar i "klumpform"

Då kan man köpa ALL mekanik utan att behöva vara bildemonterare själv.

Boxterns bakmotorklump är fantastiskt Komplett.
Tänk du får motor ,låda hela subframendrivaxlar hubbar.fjäderben,bärarmar.
Styrbox. Ja det går att låsa upp startspärr mobilazer för 1600 + moms

Hela klumpen hängeri bilen på 2 balkar med 4 m10 och ett främre gummimotorfäste.

Sen är växlingen wire med en främre växelspaks box all Porsche.

Letar själv lite grann efter en till

Sen om inte boxtersexan är effektfull nog så kan man (tror jag) byta till en annan m96 motor.

Kom med i mittmotorgänget.

Jag kan fixa flera 917 karosser .finare än rcr:s

Jag bjuder på måtten för motorinbyggnaden.

Torbjörn

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Anders

Du behöver inte knycka frugans boxter.

En lite skadad boxter som har all mekanik är "billig"
Och tänk va mycket man får.

Vissa skrotfirman här i Sverige har specialiserat sig på Porsche och boxter
Det gäller bara att lyckas kontakta dom i rätt tid efter att dom löst in en bil.
Man kan få ett bra pris om man handlar i "klumpform"

Då kan man köpa ALL mekanik utan att behöva vara bildemonterare själv.

Boxterns bakmotorklump är fantastiskt Komplett.
Tänk du får motor ,låda hela subframendrivaxlar hubbar.fjäderben,bärarmar.
Styrbox. Ja det går att låsa upp startspärr mobilazer för 1600 + moms

Hela klumpen hängeri bilen på 2 balkar med 4 m10 och ett främre gummimotorfäste.

Sen är växlingen wire med en främre växelspaks box all Porsche.

Letar själv lite grann efter en till

Sen om inte boxtersexan är effektfull nog så kan man (tror jag) byta till en annan m96 motor.

Kom med i mittmotorgänget.

Jag kan fixa flera 917 karosser .finare än rcr:s

Jag bjuder på måtten för motorinbyggnaden.

Torbjörn

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Förr i världen tex i Amerika så kopplade man ihop motorer så där osofistikerat som bara amerikaner kan.
Tex två kompressormatade 392 Chrysler hemisar och så körde man.
Vad jag vet så funkade det ,ialla fall 402m

Kan man vara lika rå idag och koppla ihop två 996 motorer? Två M96 motorer.
På längden alltså.


Då får man en flat 12.

En boxter låda bör klara vridet och effekten Eftersom det är "vanligt me boxterlådor och ls3 motorer
I tex Ferrari P4 repliker.

Baileys car säger att Dom har en sån på ritbordet

Vad tycker ni

Torbjörn

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Klarar veven dubbla vridet och du kan styra det jämnt och fint så är det väl bara att köra.
Men om du ska ha dubbla fram och bakstycken så blir det ju längre än dedikerad 12a med hela kammar med en drivning etc.

Men det blir ju inte rätt ljud om du inte fasförskjuter motorerna och plockar cylindrar lite här och där till kollektorerna.
Sen var det ju detta att 917 är väldigt kort.

Edit: H12a?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Allt går, klart man kan få det att fungera, men min högst personliga uppfattning att det är kanske inget man ger sig på i sammband med ett bilbygge, att som ensam byggare eller privatperson med några kompisar. Göra så kommer antagligen innebära väldans många år innan man har en fungerande bil,.

Isåfall kanske ta höjd platsmässigt när man bygger chassie. Få igång å prova ut så man har ett någorlunda fungerande chassie /bil. Och sedan ge sig på att få dit motornummer två.

Alternativt prova ut motor/låda styrsystem i bänk eller någon slags tillfällig bil, för att sedan bygga den slutliga bilen kring den då utprovade motorn/styrsysyemet.

Men en väldigt intressant tanke, har sett liknande saker göras med dubbla orginal styrsystem eller med ett slags "waste/slav" liknande system där man ställer in den ena motorn å bara låter den andra "hänga med" på vinst och förlust.
Inget jag personligen skulle nöja mig med eller lita på, inte om man söker någon typ av tillförlitlighet. Isåfall möjligen förgasarmotor med varsitt fördelar-system , dvs basic, å då mest "för att" eller för ljudet.


Att förskjuta skulle vara ett "måste". Antar att det är 120 graders tändfördelning på en sådan motor, isåfall skulle jag förskjuta motorerna 60 grader och ha ett styrsystem som kör alla 12 cylindrar sekventiellt både med spridare och tändspolar.
Och antagligen blir det minst 2 dbw spjäll, 8st vvt, , det blir en kostsam historia med styrsystem.
Jag skulle gissa att veven närmast lådan klarar sig bra, med någon typ av gummibuffrad momentöverföring mellan vev 1 och vev 2. Man lär hålla koll på en "vettig" momentkurva vid mappning och antagligen ha ett par stycken accelerometrar kopplade utöver minst 4 st microfoner (knacksensorer)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Sweet16.se har kopplat ihop en bunt Volvomotorer till en rak 16-cylindrig sak.
Så visst går det att lösa på något sätt.

Fast jag tycker du skall bygga ihop den här läckerbiten först.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Kan man inte riskera skumma resonanser med en så lång vev, främst vridningsresonanser tänker jag. Fast om man sätter någon dämpare mellan de två som knotan är inne på borde ju hjälpa om man räknar rätt.

Bygg med sexa först är min tanke i frågan. Men kanske med lite smart tänk kring hur du bygger i det lediga utrymmet för framtida varianter?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Bara för att fokusera på längden. Vad blir c-c mellan cylinder 3-4 per bank om man tänker sig kortast möjliga gjutgods mot gjutgoss mellan motorerna?
Borde det inte bli drygt som en 14 cylindrig hel motor?
Om det är önskvärt att sitta det minsta längre bak så är det väl bara att glömma.
Är de vattenkylda sexorna dessutom kortare eller längre än de gamla luftkylda?

Det går ju att få en boxersexa att låta brutalt, och det finns få som vet hur en 917 "ska" låta. Prestandan räcker långt.

Men vad som är vettigt för att avyttra nån gång är ju också en fråga (funktionellt och möjlighet till korrekthet tror jag har värde).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2267





Saab hade motorerna mot varandra och tog ut kraften mellan dom. Inte aktuellt för dej men fränt ändå!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



Porsche917 skrev:
För att få plats med Porsches bromsok så trorjag att jag måste ha 17"hjul


Är det en vanlig 986, alltså inte Boxster S, så räcker det med 16"-fälgar.

Original på 2.5 och 2.7-litersmodellerna 1996-2004 var 205/55-16 (6 x 16) fram och 225/50-16 (7 x 16) bak. Så om du inte har större bromsar, får de plats innanför en 16"-fälg.

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Klart det går 😁, men vad väger en sån motor?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

erikjakan skrev:
Klart det går 😁, men vad väger en sån motor?


Javisstja... urk. Bilen blir nog betydligt roligare att köra med "bara" sexan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Magnus Thomé skrev:
erikjakan skrev:
Klart det går 😁, men vad väger en sån motor?


Javisstja... urk. Bilen blir nog betydligt roligare att köra med "bara" sexan.


Det tror jag med

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
[img]



Tigsvetsning 2 dagar,håller koll på våg och diagonaler[/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
160 besök senaste veckan (30098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande