Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 40 besök senaste veckan (30139 totalt) |
[img]
Tar bort fred flintstone träram och bultar dit prototypramen. Prototypramen är i dagsläget bara bak och mittdel. Skall nu göra fästena för mc person benen. Imorgon. Jag är djävligt stolt att bulhålen för subframen passade perfekt. 4x M10 Sen skall jag fixa med främre motorfästets fäste i ramen . Sen kommer det spännande lyftet för att kolla infjädring. Godnatt[/img] _________________ Torbjörn segerström |
||
Jag hade nog offrat utrymmet för eventuell 12a och använt utrymmet till större kupé. Tror det blir enklare att få det rimligt bekvämt så den blir trevlig att köra.
Ju trevligare den är att köra ju mer kommer den köras, och ju fler kommer att få tillfälle att se den ute på vägarna. Helt enkelt en välgärning till folket . _________________ Markus Ålind |
||
Fanns det inte i den där jättestora tekniska manualen jag länkade till? _________________ Magnus Thomé |
||
Behövs inte. Kom hit så plockar vi ner frugans boxster _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Hej forumet
Det går framåt 1 containern med byggkitet från Baileys packas nu och körs till Durbans hamn, Kommer det fram till jul måntro 2 frågorna runt gatregistrering har nu rätats ut och det ser positivt ut Vi har avverkat en rad frågor och har hittat vettiga lösningar, lite krångel skall det ju vara. 3 en vänlig byggare har skickat mig 138 elchemor på boxtern . Jättekrångligt. Förresten heter han oje i Göteborg och var byggaren av bubbster Fölkabubblan med boxterdrivlina. Vill skilja på motorelen och bilens el. 4 hittat firma i karlstad som kan låsa upp databoxens imo.tack vare annan forummedlem,tack. Vad det gäller bilen så vill jag ha huvudbrytare, IGN till från / samt en röd knapp "start" Enkelt som det var i forntiden (fred flintas tid) 5 håller på med att brottas med fjädringen bak.boxter orginal har ju fjäderben typ mc person. Men orginal fjäderben är så långt att det sticker ur karossen där bak 15 cm. Köpte en peugot 206 fjäderben ,men det var också för långt. Är det nån som känner till ett kort starkt fjäderben för "lätt" bil.Med 50 mms stump.Annan idé. Tänkte att man kan bygga en typ övre wishbone och ersätta fjäderbenet och sen ha en coilover. Nån som sett nån sådan lösning? Vet ni förresten att orginal 917 hade en tomvikt på 600 kg,rätt fantastiskt va?. Jag yrade om att skarva 2 motorer för ett tag sedan ,jag lovar att bygga den 6 cylindriga först Och sedan när det är klart bygga nåt annat. För information vill jag nämna att i framtidslandet USA så finns det en 917 replika med Hopkopplade subarusexor,"crank to crank". _________________ Torbjörn segerström |
||
Din prototypram är nog minst lika bra som många färdiga byggen. Har du inga funderingar på att bygga egna hjulupphängningar liknande originalet? Det ger dig mycket större valfrihet på coilovers istället för att kompromissa med befintliga fjäderben. Ser ut som att du skulle kunna lösa det. Är det skruvade hjullagerhubbar på boxtern så kan du fortfarande använda dom ihop med drivaxlarna.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
https://webshop.trendab.com/till-bil //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
I princip kan du antagligen köpa valfri universal stötdämpare för coilover , går ju ganska enkelt att tillverka en adapter,
Att ersätta mcperson med att Sätta en "plugg" högst upp och montera en övre bärarm, kanske (antagligen) ställer till med nya problem. I princip är det så jag gjort bak på min formelbil med utgångsmaterial av en audi s6 mcperson spindel. Problemet är väll att en kortare dämpare innebär kortare slaglängd, borde kunna ta med ett skjutmått och rota lite i hyllorna på på bildelsbutik eller en vettig bilskrot efter lämpliga dämpare om du vill ha standard prylar. Gissar dock det blir svårt att hitts några som är tillräckligt korta med std fjädrar. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja jag önskar att man kunde komma in på skrotar och bildelsaffärer med skjutmått och tumstock.
Men de tiderna är förbi iallafall här. Jag skall skicka en bild på hur jag tänker att försöka lösa problemet med den för långa fjäderbenet. Det går i korthet ut på att jag bygger en "linjärenhet" som simulerar fjäderbenet rörelse. En kolvstång som är fäst i spindelnsöverdel,där fjäderbenet sitter infäst. Denna kolvstång ca400mm lång är lagrad i en bronsbussning längst upp Bronsbussningen är lagrad i sin tur så att den inte får byrolådeeffekt. Systemet gör att spindeln rör sig som om fjäderbenet fanns men har ingen fjäder eller dämpare. Parallellt med den här grejen sitter en universell coiloverdämpare. Coiloverns rörelsefrihet är 100 mm och har utbytbara fjädrar och justering . Krångligt? Ja men det är väl därför man håller på. Jag vet inte om det fungerar, men det vet jag snart. Angående en modern bils elsystem så har jag kommit till slutsatsen att en modern fosilbil har mer el än en elbil. _________________ Torbjörn segerström |
||
[img]
Har hittat replika hjul i England en firma som heter image Wheeling Dom har också pindrive adaptrar och centrummutter och inte spinneris Men har man råd? Det här som skulle bli ett budgetbygge Hälsning [/img] _________________ Torbjörn segerström |
||
Jag brukar kolla "min lokala" bilskrot (inte den största å inte den minsta, utan den mellandyra, lagom seriösa)
Kollar på bildelsbasen, enbart deras lager, slår i detta fall "fjäderben båda sidor" "oavsett bilmärke" Utifrån bilderna försöker man hitta 5-10st som ser mest intressanta ut. Spara "delnummret" sen åker man förbi butiken å ber dem ta fram en del i taget, antingen hittar man en lämplig direkt, eller så känns ingen rätt, när del 5-6 är framme å ännu inte känns rätt, så frågar man försiktigt om man kan få följa med å titta direkt i hyllan. Hittar man nått billigt så kan man ju handla med hem direkt för att testa på plats i garaget, sen kan man ju testa med den delen inledningsvis och beställa ny senare, eller så om de bara har "dyrare" delar så kan man oftast byta in den mot något annat som "tillgodokvitto" oftast kan man ju hitta någon man blir lite kompis med Jag förstår din tanke, men ärligt talat så låter den onödig. Jag anser att man bör undvika onödig friktion i fjädringen. Bättre att bara skaffa en dämpare som är i den längd du behöver. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Well, budget eller ej, rätt hjul krävs ibland på rätt bil och speciellt om du behöver lite udda mått gör kanske att valet står mellan dyrs hjul eller inga hjul. Jag gissar att det finns en del här som handlat av Image Wheels, så omdömen borde gå att få. Själv har jag nån vecka eller två väntetid innan mina är klara på slutfinish och skickas (Ännu ett fall av "mycket pengar, jo, men utseende och mått jag helt enkelt inte kunde få på hyll-fälgar"). _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Vad gäller fjäderbenen kanske det fungerar med gängade rör för att bygga om originalen till coilovers. De svetsas utanpå originalrörenoch finns att köpa hos många firmor som har delar till rally och racing. Då kan du få benen i den längd du vill. Det borde sen gå att hitta dämpare i rätt längd via Sellholm eller någon annan firma som håller på med sånt hela tiden.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 40 besök senaste veckan (30139 totalt) |