Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
40 besök senaste veckan (30139 totalt)
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
[img]


Svetsningen klar
Detta är det jag kallar proyotypramen.

Är till för att kolla mått och sånt[/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
[img]


Svetsningen klar
Detta är det jag kallar proyotypramen.

Är till för att kolla mått och sånt[/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
[img]


Tar bort fred flintstone träram och bultar dit prototypramen.
Prototypramen är i dagsläget bara bak och mittdel.

Skall nu göra fästena för mc person benen. Imorgon.

Jag är djävligt stolt att bulhålen för subframen passade perfekt.
4x M10

Sen skall jag fixa med främre motorfästets fäste i ramen .

Sen kommer det spännande lyftet för att kolla infjädring.


Godnatt[/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Jag hade nog offrat utrymmet för eventuell 12a och använt utrymmet till större kupé. Tror det blir enklare att få det rimligt bekvämt så den blir trevlig att köra.

Ju trevligare den är att köra ju mer kommer den köras, och ju fler kommer att få tillfälle att se den ute på vägarna. Helt enkelt en välgärning till folket .

_________________
Markus Ålind
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Går ju framåt med en rasande hastighet.
Vad blir det för skillnad på den "riktiga" ramen gentemot den här?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
[img]


Så här vill jag få ihop min 917 chassie ,så jag kan gasa runt på gårdsplan.

Är det nån som har ett översiktselschema till boxter 986 2002 2.7 liter.

Hälsning[/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Porsche917 skrev:
[img]
[img]https://rejsa.nu/im/user/28445/2020-10-28-20-13-55_0608dffa-b547-48d5-8db1-61dad9e28129 jpeg[/img]

Så här vill jag få ihop min 917 chassie ,så jag kan gasa runt på gårdsplan.

Är det nån som har ett översiktselschema till boxter 986 2002 2.7 liter.

Hälsning[/img]


Fanns det inte i den där jättestora tekniska manualen jag länkade till?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Porsche917 skrev:


Är det nån som har ett översiktselschema till boxter 986 2002 2.7 liter.



Behövs inte. Kom hit så plockar vi ner frugans boxster

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Hej forumet

Det går framåt
1 containern med byggkitet från Baileys packas nu och körs till Durbans hamn,
Kommer det fram till jul måntro

2 frågorna runt gatregistrering har nu rätats ut och det ser positivt ut
Vi har avverkat en rad frågor och har hittat vettiga lösningar, lite krångel skall det ju vara.


3 en vänlig byggare har skickat mig 138 elchemor på boxtern .
Jättekrångligt. Förresten heter han oje i Göteborg och var byggaren av bubbster
Fölkabubblan med boxterdrivlina.
Vill skilja på motorelen och bilens el.
4 hittat firma i karlstad som kan låsa upp databoxens imo.tack vare annan forummedlem,tack.
Vad det gäller bilen så vill jag ha huvudbrytare, IGN till från / samt en röd knapp "start"
Enkelt som det var i forntiden (fred flintas tid)

5 håller på med att brottas med fjädringen bak.boxter orginal har ju fjäderben typ mc person.
Men orginal fjäderben är så långt att det sticker ur karossen där bak 15 cm.
Köpte en peugot 206 fjäderben ,men det var också för långt.

Är det nån som känner till ett kort starkt fjäderben för "lätt" bil.Med 50 mms stump.Annan idé.
Tänkte att man kan bygga en typ övre wishbone och ersätta fjäderbenet och sen ha en coilover.
Nån som sett nån sådan lösning?


Vet ni förresten att orginal 917 hade en tomvikt på 600 kg,rätt fantastiskt va?.


Jag yrade om att skarva 2 motorer för ett tag sedan ,jag lovar att bygga den 6 cylindriga först
Och sedan när det är klart bygga nåt annat.

För information vill jag nämna att i framtidslandet USA så finns det en 917 replika med
Hopkopplade subarusexor,"crank to crank".

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Din prototypram är nog minst lika bra som många färdiga byggen. Har du inga funderingar på att bygga egna hjulupphängningar liknande originalet? Det ger dig mycket större valfrihet på coilovers istället för att kompromissa med befintliga fjäderben. Ser ut som att du skulle kunna lösa det. Är det skruvade hjullagerhubbar på boxtern så kan du fortfarande använda dom ihop med drivaxlarna.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Porsche917 skrev:
Hej forumet

Det går framåt
1 containern med byggkitet från Baileys packas nu och körs till Durbans hamn,
Kommer det fram till jul måntro


Shysst (potentiell) julpaket thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Ser fram emot att se delarna!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Porsche917 skrev:
Vad det gäller bilen så vill jag ha huvudbrytare, IGN till från / samt en röd knapp "start"
Enkelt som det var i forntiden (fred flintas tid)

https://webshop.trendab.com/till-bilen/batterier-elprodukter-racing/hu . . . .

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Stoppa i ett eftermarknadssprut istället är mitt tips!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



I princip kan du antagligen köpa valfri universal stötdämpare för coilover , går ju ganska enkelt att tillverka en adapter,

Att ersätta mcperson med att Sätta en "plugg" högst upp och montera en övre bärarm, kanske (antagligen) ställer till med nya problem.

I princip är det så jag gjort bak på min formelbil med utgångsmaterial av en audi s6 mcperson spindel.

Problemet är väll att en kortare dämpare innebär kortare slaglängd, borde kunna ta med ett skjutmått och rota lite i hyllorna på på bildelsbutik eller en vettig bilskrot efter lämpliga dämpare om du vill ha standard prylar.

Gissar dock det blir svårt att hitts några som är tillräckligt korta med std fjädrar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
Ja jag önskar att man kunde komma in på skrotar och bildelsaffärer med skjutmått och tumstock.
Men de tiderna är förbi iallafall här.

Jag skall skicka en bild på hur jag tänker att försöka lösa problemet med den för långa fjäderbenet.

Det går i korthet ut på att jag bygger en "linjärenhet" som simulerar fjäderbenet rörelse.
En kolvstång som är fäst i spindelnsöverdel,där fjäderbenet sitter infäst.
Denna kolvstång ca400mm lång är lagrad i en bronsbussning längst upp
Bronsbussningen är lagrad i sin tur så att den inte får byrolådeeffekt.

Systemet gör att spindeln rör sig som om fjäderbenet fanns men har ingen fjäder eller dämpare.
Parallellt med den här grejen sitter en universell coiloverdämpare.

Coiloverns rörelsefrihet är 100 mm och har utbytbara fjädrar och justering .

Krångligt?

Ja men det är väl därför man håller på.

Jag vet inte om det fungerar, men det vet jag snart.

Angående en modern bils elsystem så har jag kommit till slutsatsen att en modern fosilbil har mer el än en elbil.

_________________
Torbjörn segerström
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 53


Trådstartare
[img]



Har hittat replika hjul i England en firma som heter image Wheeling
Dom har också pindrive adaptrar och centrummutter och inte spinneris

Men har man råd?

Det här som skulle bli ett budgetbygge



Hälsning
[/img]

_________________
Torbjörn segerström
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag brukar kolla "min lokala" bilskrot (inte den största å inte den minsta, utan den mellandyra, lagom seriösa)
Kollar på bildelsbasen, enbart deras lager, slår i detta fall "fjäderben båda sidor" "oavsett bilmärke"
Utifrån bilderna försöker man hitta 5-10st som ser mest intressanta ut. Spara "delnummret" sen åker man förbi butiken å ber dem ta fram en del i taget, antingen hittar man en lämplig direkt, eller så känns ingen rätt, när del 5-6 är framme å ännu inte känns rätt, så frågar man försiktigt om man kan få följa med å titta direkt i hyllan.
Hittar man nått billigt så kan man ju handla med hem direkt för att testa på plats i garaget, sen kan man ju testa med den delen inledningsvis och beställa ny senare, eller så om de bara har "dyrare" delar så kan man oftast byta in den mot något annat som "tillgodokvitto" oftast kan man ju hitta någon man blir lite kompis med

Jag förstår din tanke, men ärligt talat så låter den onödig. Jag anser att man bör undvika onödig friktion i fjädringen. Bättre att bara skaffa en dämpare som är i den längd du behöver.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
adde-porsche
stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 436



Välldigt roligt att se är så såld på porsche och Porsche historia, längtar efter att se dina framsteg!

/Porsche fantast

_________________
Adde wallgren.

Porsche 911 med R-stuk
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Porsche917 skrev:
Image wheels - budgetbygge


Well, budget eller ej, rätt hjul krävs ibland på rätt bil och speciellt om du behöver lite udda mått gör kanske att valet står mellan dyrs hjul eller inga hjul.

Jag gissar att det finns en del här som handlat av Image Wheels, så omdömen borde gå att få. Själv har jag nån vecka eller två väntetid innan mina är klara på slutfinish och skickas (Ännu ett fall av "mycket pengar, jo, men utseende och mått jag helt enkelt inte kunde få på hyll-fälgar").

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Vad gäller fjäderbenen kanske det fungerar med gängade rör för att bygga om originalen till coilovers. De svetsas utanpå originalrörenoch finns att köpa hos många firmor som har delar till rally och racing. Då kan du få benen i den längd du vill. Det borde sen gå att hitta dämpare i rätt längd via Sellholm eller någon annan firma som håller på med sånt hela tiden.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
40 besök senaste veckan (30139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande