Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
49 besök senaste veckan (26034 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 48


Trådstartare
Hej forumet

Detta är min första meddelande


Efter att byggt lite bilar av varierande typ som nu är sålda


Vill bygga nåt som inte är nån dussinvara.
Har därför bestämt mig för att bygga en Porsche 917.

Ni som vet vad en 917 är vet det till dom andra föreslår jag att ni googlar.

Har beställt en bunt delar från bailey Cars Sydafrika.
Karossen står klar i johannesborg Och kommer att vara här i Sverige om nån månsd.

Har hittat Porsches 917 originalritningar. Har ritat en egen ram baserad på dessa.
Har börjat bygga en prototyp ram.

Bakvagnen blir Porsches 986 (boxter)
Det fina med är att det blir mittmotor, sex cylindrar, fem växlar. Tar också drivaxlar hubbar, fjädring ,dämpare.
Bromsar.

Framvagn. Har laborerat med lotus a armar och coilover.
Ser bra ut.

Har det hela hemma i verkstan och måttmässigt ser det bra ut. Kommer bilder.

Jag är inte extremt Porsche kunnig men motorn är på 2,7 liter och motortypen Heter M 96.
Rätta mig gärna om jag har fel.


Till motorpaketet följer en styrbox från bosch.


Skulle i början vilja använda denna box. Vet att jag kan köpa en stand aloen ECU typ maxxecu
Men vill slippa det till en början det.
Imobilizer.startspärr???

Motorn är jättefint utplockade och kablar och kontakter är fina.


Nåt förslag[/b]

_________________
Torbjörn segerström
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1205



Ojojoj!
Detta kommer att bli en favorit tråd. Helt klart

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll"
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 411



Man studsar ju till lite när man läser "Porsche 917", och även om det "bara" är en halv motor så är det ju en fruktansvärt cool bil! Har inget vettigt att tillföra annat än att jag håller alla tummar jag har och önskar både lycka till, och bilder

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256



Detta kommer jag att följa

Lite bilder skulle vara jätteroligt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5376



Häftigt ! Och i Sörmland, lutar åt ett garagebesök .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1382



Spännade.. ser fram mot bilder

_________________
Michael Thulesius
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 486



Sjukt spännande och kul bygge att följa, lyfter på hatten!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 672



thumbs up thumbs up thumbs up

917!

"Schweinchen"-dekoren kan du ifs gärna hoppa över för min del -
den gjorde sig inte på någe vis.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 63



Jag kör själv Boxster och älskar 917, så jag har funderat i liknande banor. Ser fram emot att följa tråden.

M96-motorn är trevlig, men den på 2.7 liter kom 2000 och då bytte man ut IMS-lagret mot en enkelradigt, vilket är mindre tåligt. Det finns lösningar för det, men kan vara bra att ha i åtanke.

Hur tänkte du göra med sittpositionen? I en original 917 sitter ju föraren med fötterna framför framaxeln, vilket väl inte är tillåtet idag? Ska du bygga den vänster- eller högerstyrd? Hur trogen ska du vara originalet?

_________________
Fredrik Fridsten
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16908



Spännande grejer!

Fälgar och däck blir kanske en utmaning om man skall likna orginal så mycket som möjligt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 10789

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16247



MaZ skrev:
Fälgar och däck blir kanske en utmaning om man skall likna orginal så mycket som möjligt.
steffe skrev:
https://drive-my.com/en/test-drive/item/3767-stunning-replica-jw-automotive-porsche-917.html
"The wheels are to the original 917 pattern, designed by Dave in CAD, and cast by Creasey in Sittingbourne. 'These widths are for road use, a little bit narrower than racing wheels, because of road-going tyre availability.' Tyres are Michelin 18/60 R15 TB15 Racing on the front and 29/61 R15 TB15 Racing on the back. 'These Michelins are 'E' marked, so they are a legal road tyre, and you can get Dunlop full-race rubber, and Goodyear and Firestone in America still make the full-race 10½ and 12in fronts and 15- and 17in rears.' "

Men har du bara fått tag på ett centrum som duger så har ju Björn visat hur man med lite smide fixar fälgar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
DahlbergR

Här sen Apr 2009
Inlägg: 21



Intressant, en replika av 917 är också det drömbygge jag drömmer om. Fast med modernare teknik under t.ex turbomotor med PDK.

Ska bli intressant att följa!

_________________
Robert Dahlberg
Porsche 996 C2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 190



Startspärr, denna firman i Karlstad fixade startspärr/imobilizer på en citronen åt mig i vintras funkar alldeles utmärkt även utan fungerande nyckel
så dom kan säkert fixa din box också
Lycka till med dit häftiga projekt.

https://www.obdtuning.se/sv-SE/tj%C3%A4nster/startsp%C3%A4rr-19396065

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6419



Kul projekt, hur tänker du med kylaren?

Finns det plats med tanke på att org är luftkyld?

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1222



Det här är ju nästan otillåtet coolt!
Några frågor:
Vilka delar har du beställt av Bailey Cars, och vilka kommer du tillverka själv?
Hur har du tänkt kring ramen, vad blir det för konstruktion? Hur långt går du från Porsches egna idéer? Ur huvudet vill jag minnas att 917-chassit är i ganska tunna dimensioner, hur ser SFRO och/eller banarrangörer på det?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8555



Detta ska bli mycket intressant att följa.

Blir ju en del utmaningar med bygget då en 917 är byggd
på ett sätt som nog blir svårt att få igenom om den ska
vara möjlig att köra laglig på gatan.

Sugrörstunn ram i aluminium/magnesium.
Rejäl boxer 12:a samt mycket låg vikt.

Bilen är mycket liten när man ser den i verkligheten
parat med mycket motor & däck

Detta blir helt klart ett mycket intressant bygge att följa

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 278



häftigt.. har själv tittat lite på RCR 917

_________________
henrik nielsen
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Porsche917
Sörmland
Här sen Okt 2020
Inlägg: 48


Trådstartare
Oj oj oj vilket intresse .917 verkar vara en favoritbil.

Lite svar på era frågor

Hur likt originalet skall det bli ?

Hur mycket pengar har man att spendera?

Från Baileys har jag köpt hela karossen me alla delar tex dörrar med glas samt specialgjord framruta
I ......glas. Framlyktor. Lyktglas.Gurney flaps .karossens bredd är " gatmodellen drygt 1800 mm.

Ram bygger jag själv ( har jättefina original ritningar)

Ram bygget blir en slags trestegs raket . Först en ram i trä där man kollar att alla huvuddelar får plats.
Och allmän koll.går att provsitta.Den är klar nu.

Sen kommer samma ram i fyrkantsrör 30x30x2 samt diagonaler i 20x20x2
Ramen se ut som originalet och är trianguläras men något förenklad.
I den ramen kan alla komponenter skruvas in .
I min fantasi så skall man kunna åka runt med den på gårdsplanen.

Denna ram bygger jag nu.

Sen om orken och motivationen finns så blir det slutligen en ram i rundrör.

En av forumbesökarna besökarna (eller faktiskt flera) uppmärksammade mig på att man kanske inte
Kan besiktiga en sån här bil där föraren sitter delvis framför framaxeln.
Varken för gata eller bana !,,,

Snabbkollade med sfro och testa igår, och ni verkar ha rätt.

Såna bilar vill man inte se.

Men vi väl se sådana bilar ,visst vill vi?


Förslag?

_________________
Torbjörn segerström
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 411



Exteriört vill man ju inte ändra på den..
Är det en täckt eller öppen variant du tänker dig?

Det du har att jobba med är ju att du bara har en "halv motor" och därför kan flytta föraren bakåt motsvarande, men med en täckt variant så kommer du nog inte ha någon sikt ut på sidorna i så fall.. Hade inte 917 varit en så in i helsike liten bil så hade man kunnat leka med sittställningen lite, räta upp föraren, lite mer krökta ben..

Vad är det du behöver justera i längd, typ 30 cm?


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5375



Du ska väll ha en kortare motor än orginal, ? så du borde väll ha plats att flytta förarpositionen en bit bakåt, ? Det finns nog en anledning till varför man inte sitter längst fram längre, så oavsett om du ska ha den till enbart trackdays eller även gata, så kanske det är en god ide att inte sitta så långt fram ,för din egen del med.

Även jag har tänkt tanken att bygga en väldigt lätt ram till någon liknande lättviktskarossbil, trots den då obefintliga säkerheten,
och då tänkt att man nog ska bygga en rejälare "bur" runt förare och eventuell passagerare, tex någon egen balja av högkvalitativa rör inklädda i kolfiber för att ge skapligt skydd vid eventuell påköring/kollision med något fast föremål.
En sådan "balja" behöver rimligen inte bli skit-tung men ändå ge många ggr bättre skydd än inget , mer än bara karossen och en huvudbåge

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche917
49 besök senaste veckan (26034 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >