Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA/SC 2002
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (8259 totalt)
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Jag har i väldigt många år med stort nöje läst om alla era bilar.
I ett försök att dra ned genomsnitsnivån på Rejsa så beslutade jag mig till sist för att göra en tråd där det böjs plåt i skruvstäd och silvertejp och slangklämmor är legitima fästelement och många saker inhandlas på Biltema.

För att göra en kort historia lång så börjar jag från början. Ända från början. Ni kommer ihåg då alla trådar innehöll ett "Ursäkta de dåliga mobilbilderna" De där bilderna kommer ni att få återuppleva här.

I början av Mars 2001 skulle familjen åka till Kanarieöarna för att få lite solsken på sig. På flygplatsen köpte jag tidningen "Automobil" för att ha något att läsa under resan.
Det var stora rubriker och många sidor om Porsche 911 GT2. Dessa läste jag lite slött.
Men på sidan 34 grabbar. På sidan 34 brände det till. Speed + Roadster = Speedster löd rubriken.
På detta följde 4 sidor skrivna av en hänförd journalist, kantade av bilder på en riktigt läcker bil. Glasfiberkaross, skarpa veck, aluminiumchassi, standardmotor, driftsäkerhet.
Jag var fast. Vet inte riktigt vad det var men fast var jag.
Tyvärr var den ju alldeles för dyr men jag började verkligen drömma.
Och spara.
2 år senare hittade jag mobile.de. Gissa vad jag sökte på? Tyvärr var de fortfarande alldeles för dyra.
Jag sparade vidare och kollade nu och då in på mobile. Sakta sjönk priserna nedåt.
Sommaren 2004 fick jag provköra en Porsche 911 för förstagången i mitt liv. Vad liten den var, vad roligt det var, vilken sportvagnskänsla det var, även om det var en kort tur. I slutet på sommaren så åkte jag förbi en parkerad Lotus Europa i Huskvarna. Såååå läcker. Och liten. Den hade dörrhandtagen i knähöjd.



Nu var det kört. Jag ska ha sportbil.
Högen med pengar hade faktiskt vuxit till sig. Ett hinder avklarat. Dags för hinder nr 2. Försöka få frugan att förstå att vi som tvåbarnsfamilj faktiskt behövde en sportbil.
Jag visade bilder, jag tjatade om fördelar och till slut i september så åkte vi och tittade på en silverfärgad Speedster hos Torbjörn (Apex) i Linköping. Inte för att köpa utan bara för att faktiskt få se en i verkligheten.
Frugan som har nackbekymmer ville inte provåka men jag fick mig en provtur som fortfarande sitter i minnet. Torbjörns flin när han med ett lätt ställ tar en rondell i utkanterna av staden gjorde intryck.
Jag kände själv att smilet var rekordbrett när jag klev ur bilen efteråt.
På väg hem från Linköping säger frun "jamen OK, köp en då".
Nu blev det en febril aktivitet framför datorn. Priser jämfördes, skick synades på små bilder, småsmälld eller inte småsmälld var en av frågorna.
"Köp en färdig bil" var det klara beskedet från Bisting när jag frågade i engelska forumet.
En gång när frugan kom in då jag satt framför datorn fick hon syn på en Mandarinfärgad Speedster, "Den var ju läcker, en sån vill jag ha" sade hon. "jamen den färgen är ju svårast av alla att hitta" försökte jag men på något sätt var det redan bestämt.
3 dagar senare dyker det mot alla odds upp en Mandarinfärgad bil i toppskick som bara hade gått 900 mil för ett pris som inte gick att motstå hos en handlare i Södra Tyskland.



Det var fruktansvärt nervöst att gå till banken, ta ut alla mitt livs besparingar, ha dem i ett bälte runt midjan på nattåget ned och sedan glatt lämna över dem till en knappt engelsktalande försäljare utan att ens fått provköra bilen. Men jag var torsk.
Körde hem den i en adrenalinfylld 100-milatripp samma dag. Här har vi en skakig mobilbild vid ett tankstopp på vägen.



Jag hann köra i 4 veckor innan det blev alltför isigt på vägarna.

Javisst bilen hade bara 147 hk men oj vad roligt det var och oj vad lycklig jag var.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Äntligen en tråd thumbs up

Bra start och extra poäng för den autentiska bilden vid hemfärd

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



Det här ska bli extra roligt att följa thumbs up

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Instämmer i kören, äntligen! thumbs up

Jag tror det finns några anekdoter från konbaneträffar med Attitude motorclub för 14-15 år sedan...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184



En riktigt kul inledning, en av de bättre jag läst thumbs up
Du har väl lite historik att ösa ur... :-)

Den är fortsatt snygg och tuff!

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 270



Kul att få läsa om hur historien började, ser fram emot fortsättningen!

_________________
Jakob Josefsson
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



OneYet skrev:

2 år senare hittade jag mobile.de.


Hur många här inne hade haft ett mindre roligt men också mer ekonomiskt rimligt liv om mobile.de inte funnits? Jag vet att jag kan skriva upp mig på listan, och då har jag inte ens köpt något därifrån ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Härlig historia thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skönt att du håller i din bil thumbs up
Kan sakna min första jag köpte

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Dude skrev:
Skönt att du håller i din bil thumbs up
Kan sakna min första jag köpte


Den är också högst delskyldig till mina tveksamma ekonomiska beslut!

Men jag ser fram emot hur kompressormatningen tog form och gjorde den här till den diskreta dråpare den är idag!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Kul att ni gillar det.
Jag fortsätter lite till med kopieringen från Attitude- och Opel-forumen.

Som sagt, jag körde och körde. Och ja, jag hade jätteroligt.
Inget mekande. Kolla olja och lufttryck. Ut på bana bara. Byta däck, bromsar och bromsvätska ibland.
På min första konbanekörning, SSJ:s vårslalom på Arlas asfaltsplan, träffade jag på en trevlig prick som hette Fredrik Boivie. Han gav mig några tips när han åkte med i banan. " Bromsa nu, gasa, glöm inte andas"
Något jag fortfarande jobbar på och ofta tipsar andra nybörjare om.
På min första banträff på Sviestad träffade jag på lite annat Rejsafolk. [/url]https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19035&postdays=0&postorder=asc&start=0[/url] (här försökte jag göra en klickbar länk till min första bankörning men det gick sådär...)
Det var kul. Bromsade senare och senare in i kurvan efter startrakan allt eftersom kvällen gick. Började rakt och fint för att med tiden bli lite bakhjulssläpp för att i slutet av kvällen snäppa till och tappa bilen helt och hållet.
Oj, vad fort det gick överstyr och oj vad hemskt det var att vara passagerare i sin egen bil med full fart bakåt mot ett staket. Mittmotorkonceptet hade presenterat sig.
Som tur var klarade jag det med någon meter tillgodo. Det berodde inte på skicklighet.
Några veckor senare åkte jag på min första "riktiga" konbaneträff på ett flygfält med Attitude Motorclub.
Kommer ihåg hur förbluffad jag blev över vilken hastighet de hade mellan konorna men jag lyckade överleva även detta.
På köpet kom jag underfund med att jag faktiskt tyckte detta var roligare än en vanlig bana.

Retade mig lite grand på de makalöst smala framfälgarna med 175-däck på. De här däcken var ju en extrem åtgärd för att bilen skulle bli tryggt understyrd för alla ovana Opelägare.
Det fungerade.
Till sist på sommaren 2008 så fick jag tag på ett par extra bakfälgar som jag satte där fram.
Perfekt.
Förutom att de vägde bly.
Sommaren 2009 så kom till sist annonsen jag väntat på. Mattias (Turbo2) i Stockholm sålde av sitt Speedsterprojekt och jag högg hans ATS DTC Superlight-fälgar direkt.
Det var nån nisse i Tyskland som köpte in såna här.



Sedan svarvade han av ett par kilo på dem och måttanpassade dem till Speedstern och målade dem mattsvarta.
De var svindyra som nya men han tjänade nog för lite på dem i alla fall för han gjorde inte så många.
Vad jag vet så finns det 2 satser i Sverige.



Våren 2010 kunde jag inte hålla mig längre. Bilen var ju alldeles för hög. Eller också var det bara jag som var köpsugen.
Nåväl, dessa skönheter landade i garaget.



Gaz Gold Pro. Typ det billigaste som fanns men vackra att titta på.
Hade länge ambitionen att bli en sådan där sur gammal gubbe med en originalbil som ungdomarna vill köpa och skruva sönder men nu gick det ganska snabbt utför.
Sportavgassystem köptes med sportkat. Bilarna ekvivalent med snabbgashandag typ.
Tillsammans med ett väldigt vackert grenrör.




Utöver detta så var det då för tiden väldigt mycket prat om det Amerikanska 2.4 liters-insuget.
Så här ser det ut jämfört med det gamla.


Det skulle ge lite sämre bottendrag men lite mer högvarvsroligheter.

Jodå, lite extra roligt blev det allt med en trimmad bil.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



Hurrah! Kul tråd och gnällgenerator är alltid coolt.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Kul med lite mer om din bil

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490



OneYet skrev:

På min första konbanekörning, SSJ:s vårslalom på Arlas asfaltsplan, träffade jag på en trevlig prick som hette Fredrik Boivie. Han gav mig några tips när han åkte med i banan. " Bromsa nu, gasa, glöm inte andas"
Något jag fortfarande jobbar på och ofta tipsar andra nybörjare om.


Wow
Tänk att man skall få synda för vad man har sagt 15 år senare

Får tacka för provkörningen av bilen redan då Fredrik, jag minns hur du noga sa i flera år att "jag ska inte modifiera något, när jag blir gammal ska de unga hata mig för att det står en orörd originalbil i garaget". Men resten är historia som man säger!

Kul att du tar dig tid att skriva lite, jag får bjuda tillbaka på minnet genom två bilder:




Fick leta fram en gammal hårddisk för att hitta SSIJ slalombilderna från april 2005.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul läsning! Ser fram emot fortsättningen! thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Amerikanskt insug gjorde ingen större nytta och eftersom jag nu hade kommit över någon slags mental tröskel med att meka med bilen så smiddes det stora planer. Stora i min värld i alla fall.
GM hade byggt de här bilen i Amerika.



Chevrolet Cobalt.
Den såldes i sportutförande med en Ecotecmotor och kompressor. Eftersom jänkarna älskar att tävla rakt fram så var det många som slängde ut den där lille kompressorn som bottnade vid 270 hk och satsade på jätteturbo istället. Detta kom européerna som körde Opel på och efter ett tag hade en Klasen motor i Tyskland kunnat hacka ECU:n så pass mycket att det gick att göra om den för att köra kompressormatning.
Så grejer inhandlades.
Kompressor och insug.


Spridare från en Turbo. (Hade aldrig sett några spridare i verkligheten förut)

Extra spännhjul för drivemmen.

Liten kylare för det extra kylsystemet för insugsluften.

Samt lite andra småprylar.

Kul att se det där gamla bilderna Figgz. Tänk vad ung och oförstörd både jag och bilen var på den tiden.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Började med att tillverka lite bitar.

Y-koppling för kylslangarna.
Insuget kyls med 4 st Laminovastavar som original sitter seriekopplade. Finns en teori att det kyler bättre om de är parallellkopplade. Så jag satsade på det.




En ny hållare till ECU:n som skall flyttas från ovansidan på motorn till brandväggen.
Det här tog 3 försök att fåt till på rätt sätt. Suck.




Lät mina kompisar få slita lite mer så de tillverkade den här kylvattenbehållaren med


Sedan var det dags att börja förlänga lite kablar i motorrummet samt byta ut kontakterna till de nya spridarna som var annorlunda än de gamla. Nya (Begagnade) OEM-kontakter hittades på Granaths bilskrot i Jönköping tillsammans med en kasse kablar av olika snitt.
Jag började med att ta bort de gamla spridarna och sätta dit de nya. Det fungerade. Då började jag löda dit en spridarkontakt åt gången för att inte förvirra mig. När detta var klart så provstartade jag bilen och den fungerade fortfarande. Framgång.
Nu var det bara att förlänga diverse kablar så att de räckte till den nya ECU-platsen. Det var bara en handfull st. Sedan skicka iväg ECU:n för omprogrammering och bulta på de nya delarna samt dra en massa kylslang till den nya kylaren i fronten samt försöka få bort diverse bränsleslangar från närheten av kompressormatningen och koppla dit den nya cirkulationspumpen och lite annat.




Det var en del jobb och tårar på vägen men det fungerade till slut.

När bilen provstartades i i garaget i slutet av februari var det en euforisk känsla.
När jag tog första provturen i mitten av mars så blev det mest ett hmmm.
Jag hade aldrig kört en bil med mer än 160 hk och när jag nu fått ca 250 hk i den här lilla bilen så var jag beredd på ett monster. Jag blev nästan besviken.
Men efter någon vecka så hade det mesta lagt sig och jag började bli ganska nöjd.
Bilen blev inget monster utan istället väldigt snäll. Såhär borde den ju varit från början.
Brukar försöka förklara det med att det känns som om bilen inte fick fler hästkrafter utan bara blev hälften så tung. Kompressorn laddar direkt och effekten kommer väldigt progressivt.

En trevlig liten bil helt enkelt.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Idag så skulle en kille på jobbet få provåka lite sportopel. Han är Alfa-ägare och svår att imponera på med en tysk-engelsk bastard.
Med inte direkt sommarvärme och nyregnat på asfalten så spann bilen gladeligen loss på både ettan, tvåan och trean.
Det är jag inte van vid. Vips kändes den som en liten monsterbil i alla fall.

Alfakillen blev lite imponerad i slutändan. Inte så mycket över farten som över sportbilskänslan som t.o.m slog hans GTV.
Är nog det största erkännandet man kan få.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Intressant det där med effektökningen. Kompressor blir ju snällt också liksom. Hade du fått samma effektökning med 80talsturbokaraktär hade du nog reagerat annorlunda. Trots samma effekt

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kan tänka mig att trots att det är ett anpassat "kitt" av något slag, med ecu /chip för de spridarna och kompressorn etc som du har??
Så finns nästan garanterat en hel del pollar att locka fram med mappning??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA/SC 2002
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (8259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande