Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA/SC 2002
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (8259 totalt)
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
SKRUVEN är på plats till slut.

För att slippa behöva göra om allt detta ännu en gång så skall det tillverkas ett värmeskydd.

Här ser ni själva problemet. Vajrarna går alldeles för nära avgaseriet som skymtar i överkant. Svårt att flytta på något av det hela. Vajrarna är skyddade med något slags tubformat värmeskydd jag hittade på Ebay förra gången jag bytte vajrar. Det är därför det ser ut som om de är klädda i aluminiumfolie. Men det räckte tydligen inte.....



En bit aluminium misshandlades med hjälp av hammare och skruvstäd.



För att hamna ungefär här.



Tänkte skruva fast det hela i det här befintliga värmeskyddet för drivaxeldamasken med hjälp av två st M6.



Vad tror ni om detta?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



Det kommer nog fungera fin fint.
Eventuellt att det kan skramla lite men vad på våra bilar skramlar inte

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Evilution skrev:
Det kommer nog fungera fin fint.
Eventuellt att det kan skramla lite men vad på våra bilar skramlar inte


Då kör jag vidare med den planen.
Mitt gamla värmeskydd skramlade dock så mycket att jag plockade bort det och sedan glömde bort att jag hade plockat bort det.......

En servicepunkt på Speedstrarna är bultarna som håller hjulupphängningen bak.
Jag misstänker att det är en miss i konstruktionen men vad vet jag. Det kanske är så här på alla bilar.
Hela hjulupphängningen hålls uppe av 2 st M10 på varje sida.
Jag hade gärna sett en kant som tog emot skjuvningskrafterna som nu hamnar på bultarna.
Här har jag börjat lossa en av dem.



Original var dessa i 8.8 kvalitet. Det hände att de gick av. Mina var lätt stukade när jag skruvade bort dem....
Tappa bakhjulet är ju inget man blir glad av så Lotus började rekommendera byte av bultar till 10.9 kvalitet.
Eftersom vi har en massa 12.9 bultar liggande på jobbet har jag använt dessa när jag bytt ungefär vartannat år. De är ju lite sprödare men än så länge har det fungerat.
Fast när jag ändå beställde växelvajrarna i höstas så blev det en påse med finskruvar också.


_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



OneYet skrev:
Evilution skrev:
Det kommer nog fungera fin fint.
Eventuellt att det kan skramla lite men vad på våra bilar skramlar inte


En servicepunkt på Speedstrarna är bultarna som håller hjulupphängningen bak.
Jag misstänker att det är en miss i konstruktionen men vad vet jag. Det kanske är så här på alla bilar.
Hela hjulupphängningen hålls uppe av 2 st M10 på varje sida.
Jag hade gärna sett en kant som tog emot skjuvningskrafterna som nu hamnar på bultarna.
Här har jag börjat lossa en av dem.


Tack för tips! Har väl vad jag tycker läst på ganska bra men det här hade jag missat.
Man läser väl mest om smaskiga uppgraderingar dom första åren med en ny bil

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Evilution skrev:

Tack för tips! Har väl vad jag tycker läst på ganska bra men det här hade jag missat.
Man läser väl mest om smaskiga uppgraderingar dom första åren med en ny bil


Hahaha! Så sant.
Men då var det ju kanske bra att jag började skriva lite om bilen i alla fall!

Nu är dessa skruvar bytta och åtdragna med 68 Nm plus liiite moms.
Dags att arbeta vidare på värmeskölden.
Efter den är det bara oljebytet kvar tror jag allt.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



[quote="OneYet"]
Evilution skrev:

Efter den är det bara oljebytet kvar tror jag allt.


Bara....

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Oljebytet blir en barnlek med hjälp av den här hyfsat enkla specialaren.




Med en nedsvarvad 32-hylsa så smiter man in långt ned i motorrummet.

Det man verkligen måste tänka på när man stoppat i den nya filtret i sin behållare är att aldrig, aldrig någonsin ens tänka på att dra åt locket det minsta mer än 20Nm. Det är likvärdigt som att när man känner att locket tar i kanten på botten så är det klart. Dra inte åt mer.
Om man drar åt mer så är chansen stor att nästa gång du (försöker) lossa locket så delar hela behållaren där nere på sig och då har du bekymmer.
Jag vet.
Lyckades med detta för en massa år sedan och efter besök hos Opelhandlaren i staden som misslyckades fick jag till slut göra ett specialverktyg för att dra ihop det själv. För att sedan komplicera det hela ännu mer har Opel slutat tillverka dessa packningar som är i aluminium. Det finns nytillverkade kopior av grafit eller något sådant. Har lyckats klara mig utan att behöva använda dessa än.
Här kommer en bild på arrangemanget.



Fick till slut dit den stackars värmeskölden också. Lyckades vända på hela konstruktionen och det blev väldigt mycket bättre med ett riktigt bra fäste.



Att jag alltid lyckas tänka så fel på första försöket.....
Nåväl. Som ni ser är det långt ifrån någon avancerad plåtbit och det är ett par centimeters glipa som den skall upp i. Jag vet inte hur många försök jag gjorde innan det blev bra.
Banka plåt, in under bilen och kolla. Banka lite till, in under bilen och kolla. Banka på ett nytt ställe, in under bilen. Banka tillbaka lite, in under bilen osv....
När jag ser plåtkonstnärerna på det här forumet blir jag verkligen stum av förundran.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Ett oljebyte och några månader senare så blev det dags för en första provtur.
Bilen startade utan bekymmer.
När jag väl kört upp för min raketuppskjutningsrampsinspirerade garageinfart så lyste både lampan för handbroms och för låg kylvätskenivå fortfarande. Hmmm....
Jag hade ju böjt undan expansionskärlet när jag mekade i vintras. Hade jag haft sönder nivågivaren?
Dags att stoppa ned huvudet i motorrummet.
Nix. Hade glömt koppla in den igen bara......
Spakstället med handbroms och växelspak hade jag ju misshandlat rejält i vintras med all våld vid vajerdragningen men där var det bara att sticka in en liten skruvmejsel och manuellt justera mikrobrytaren för handbromsläget så slocknade den lampan med.
Känslan att växla hade verkligen kommit tillbaka. När jag torrbröt växlingarna efter att ha bytt vajrarna i vintras så var jag inte så imponerad över resultatet men nu ute på vägen i verkligheten var det en kolossal skillnad. Växlarna bara rinner in. Skönt.
Nya insuget då? Jotack. Ett riktigt filterhus gjorde att det där störande "slipaknivljudet" från kompressorn försvann helt, precis som jag ville.
Fast nu saknar jag det lite grand......
Vårslalom på söndag med SSIJ. Snövarning!!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



OneYet skrev:


Då kör jag vidare med den planen.
Mitt gamla värmeskydd skramlade dock så mycket att jag plockade bort det och sedan glömde bort att jag hade plockat bort det.......

En servicepunkt på Speedstrarna är bultarna som håller hjulupphängningen bak.
Jag misstänker att det är en miss i konstruktionen men vad vet jag. Det kanske är så här på alla bilar.
Hela hjulupphängningen hålls uppe av 2 st M10 på varje sida.
Jag hade gärna sett en kant som tog emot skjuvningskrafterna som nu hamnar på bultarna.
Här har jag börjat lossa en av dem.





Nej det är rätt konstruerat av de goda majroveodlarna. Skjuvlasten ska tas med friktion i förbandet, drar man åt med korrekt moment och följer instruktionen kring mild loctite i gängan, samt duralac i interfacet stål-aluminium (om man har aluminiumuprights som speedster inte har), så håller det fint!

Sen skadar det nog inte att kontroll-känna på dem ibland, eller ännu bättre märka upp med en bra färg! Jag köpte metallic-grön lackstift på Biltema, sedan kan man byta ut skruvarna lite då och då (tror jag bytt ut mina en gång?), särskilt om man kör så fort som trådskaparn på klistriga däck.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Nu känns det ju lite skumt att börja dividera med en Doktor om saker jag inte begriper egentligen men varför är det bättre med friktion i förbandet gentemot en fräst kant att luta sig mot?

Det där med Loctiten har jag missat helt och hållet.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Premiärkörning på riktigt idag. Vårslalom med SSJ.
Eklektisk blandning av bilar även om ett visst tyskt märke var i majoritet.
Det är kanske lite svårt att se men på bilden där jag står i kön till starten bakom en stackars Morgan så snöar det.
Det var kallt.




_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Igår var det så pass varmt att hardtopen åkte av och det blev årets första cab-tur.
Då blev jag lite nykär i bilen igen.
Ibland har jag funderat på att byta till något tystare och kanske lite bekvämare men igår kväll försvann alla sådana tankar.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Jag fick inte till växelspakslokaliseringen helt perfekt när jag skruvade ihop det hela så det var bara att plocka bort lite inredning och börja justera.
Förlänga den översta vajern och förkorta den understa.



Passade även på att justera den här lilla mikrobrytaren till handbromlampan så att den släcks varje gång jag släpper handbromsen.


_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Attitude Motorclubs gamla forum vaknade till liv igen och då passar jag på att kopiera mina gamla tider på Superstage till den här tråden.
2006, 1.36.26
2007, 1.34.44
2008, --------
2009, 1.32.06
2010, 1.28.06
2011, 1.27.97
2012, 1.24.31
2013, 1.24.97
2014, 1.24.68
2015, --------
2016, 1.25.53
2017, 1.25.77
2018, 1.27.38
2019, 1.25.51
2020, 1.25.38

Efter 2014 (När jag fyllde 50 år) har det bra blivit sämre och sämre. Har nog aldrig varit under 1.25 igen. Jag skyller på åldern. Ska se om jag kan skramla fram tiderna från gamla bilder här på Rejsa.
Det man kan se på tiderna är att 2010 skaffade jag R-däck och 2012 blev den kompressormatad.

Var inne i Jönköping en sväng tidigare ikväll. På väg ut ur en rondell kommer jag i en fil och en svart japs med mycket spoilers i en parallell fil. Plötsligt hör jag hur det börjar sugas massor med luft i den andra filen och då började jag gasa med.....
När frugan frågade om jag inte är för gammal för sådant här var jag tvungen att neka. Jag kanske inte är för gammal för Superstage heller.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 63



OneYet skrev:

Var inne i Jönköping en sväng tidigare ikväll. På väg ut ur en rondell kommer jag i en fil och en svart japs med mycket spoilers i en parallell fil. Plötsligt hör jag hur det börjar sugas massor med luft i den andra filen och då började jag gasa med.....
När frugan frågade om jag inte är för gammal för sådant här var jag tvungen att neka. Jag kanske inte är för gammal för Superstage heller.
thumbs up

_________________
Johnny Karlsson
Opel Speedster N/A
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Lätta finhjulen på. (Oj vilken skillnad den vikten gör)
Nytankad och oljan är kollad.
Imorgon skall det köras på Sviestad.


Jag är lite nervös.
Förra gången jag körde där (typ 2005) var det första gången jag körde på bana och jag testade att backa ut på gräset i full fart efter målrakan. Jag klarade mig.
Sedan krashade Meldert och sedan har jag hört rykten om en krashad Speedster till.
Blir till att ta det lugnt.
Lätt att säga.

Måste också passa på att skicka ett tack till Magnus Thomé och en del annat folk på det här eminenta forumet som häromåret övertalade mig att köpa den här mackapären.



Trodde aldrig att en batterimaskin skulle funka i verkligheten men oj vad jag älskar den.
Tack allihop.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Sviestad funkade fint. Det har blivit en tvätt och lite glassätaråkning efter detta bara.
Fast det har skramlat lite mer än vanligt från höger fram ibland.
Jag har en stor mental tröskel att komma över för att börja skruva med bilen men nu var det dags att dra fram domkraften och se efter varför beläggen inte betedde sig som vanligt.
Det berodde på att det inre (osynliga från utsidan) belägget var millimetertunt helt enkelt.
Som tur var hade jag belägg liggande. Efter lite besvär så satt de på plats. Varför är nästan alltid de nya beläggen liiite för tjocka för att få plats?
Nu skall de bäddas in. Det har jag läst.
Frågan är hur.
Jag köpte dem från en kille i England som AP-racing OEM.
Märkningen på dem ser ut så här.



Googlar jag på numret så kommer det upp Ferrodo DS2500 som bästa förslag. (Hovleverantör åt AP kanske?)
Ferrodo och AP-racing hade ganska olika förslag på hur man skall bädda in deras belägg.
Just nu lutar jag åt Ferrodos ganska enkla: Bromsa hårt från hög fart 15 gånger. Börja med halvhårt bromstryck för att sedan öka det efter hand. Låt dem svalna. Klart.
Finns det några andra råd på Rejsa?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag tycker den enkla metoden låter bra! Något liknande fungerade fint på mina pagid!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Superstage är bland det roligaste jag vet. Tyvärr kom jag inte under 1.25 i år heller även om det var på håret.
Förstår inte alls vad som händer för jag fick några riktigt bra idéer och kunde köra bra mycket fortare i en och annan port men sammantaget blev inte åket snabbare för det.
Dags att skaffa Racechrono eller något liknande för att få lite bättre koll kanske.
Men jag slog Sliparn för första gången i mitt liv och det var ju roligt.

2006, 1.36.26
2007, 1.34.44
2008, --------
2009, 1.32.06
2010, 1.28.06
2011, 1.27.97
2012, 1.24.31
2013, 1.24.97
2014, 1.24.68
2015, --------
2016, 1.25.53
2017, 1.25.77
2018, 1.27.38
2019, 1.25.51
2020, 1.25.38
2021, 1.25.03

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049


Trådstartare
Jag är kanske lite tråkig men nu bär det av till Emmaboda igen.
Den här gången har jag slagit på stort och inte bara bytt till racerdäcken utan också ställt in stötdämparna till 5 klick från mjukt där fram och 7 där bak.
Detta borde ju bereda väg för stordåd för som Steve Martin säger. "They where all out of whack"


_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster NA/SC 2002
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (8259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande