Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (24928 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
hittade ingen 1.7mm borr så det blev det mindre 1.5mm hålet. Jag kollade flödet i returen och det kommer mer olja än man kan tro ur ett sådant litet hål :-)

Motorn är ihopskruvad och provkörd igen. Den verkar torr nu framme vid turbon. Men tror den också sölar kring tråget. Men den får vara som den är nu tills efter helgens körning.

Satte även in en extra givare för oljetrycket som jag kopplar till en lampa som tänds ifall trycket sjunker för lågt. Det finns bara en vanlig analogmätare orignal, och den reagerar väldig långsamt. Ett bortfall på oljetrycket i 1-2 sekunder skulle man aldrig kunna se, om man nu ens råkade titta på mätaren precis då.

Skruvade även upp laddet några hekto till, ej provkörd efter det.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Nu är även moosebaren och hasplåten monterad. hasplåten är ett 1.5mm plåtark köpt på biltema.
hasplåten kan göra en skillnad på 15minuters skottning av plogvall eller bara backa loss och köra vidare.

Övrigt är allting klart, bara isdäcken som skall monteras, men det går fort med mutterpicka. Det klarar jag med rödvinsglaset i andra handen :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Monterade ett gopro fäste på sidan av hjälmen och testade med 360 kameran. Den sitter alltså stumt monterad men när jag rör huvudet så påverkas bilden, därav lite lustiga pumpande rörelsen.
Man ser kameran i backspegeln. tar med både den och en vanlig gopro imorgon.

välj högsta upplösningen så blir det helt ok.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Inte bara jag som halkar omkring med en celica gt4 på vintervägarna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Så här inbjudande såg det ut idag när jag anlände. Först på plats som vanlig förutom plogkillen som redan varit igång flera timmar.
Blev väldigt mycket bilar och åkning idag. GT4:an har verkligen levererat och gått utan bekymmer hela dagen i fullt tempo och långa pass :-)

Videos är på gång och kommer förhoppningvis redan ikväll.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Blev en rätt tråkig film från 360 kameran då man inte ser banans konturer. 2 minuter in kör jag förbi en bmw. Annars rätt grått.

Det var rätt gråmulet idag och svårt även för oss människor. (även med gula kontrastglasögon)
Men jag har mera film gjord med en vanlig gopro6. Den kanske klarar vitbalansen bättre. Det får bli imorgon.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
blompa
Linköping
Här sen Jul 2014
Inlägg: 11



Så jäkla kul att se att den går igen. Mycket bra jobbat!

_________________
Andreas Blom

Mina fordon
Fiat Coupé 2.0 20VT 1999
BMW 530i e60 2004
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Ingen video från gopro6'an ännu, filmen ser bra ut, men är 90 grader felvriden (pga en känd bugg i gopro6) och gopro's program för redigering är inget vidare.

Men har gjort lite skadekontroll. Jag sänkte ju däckstrycket runt om från 2 till 1.6kg och det blev bättre fäste, men nu tog det i fjädersbenen på vänster sida bak. konstigt att bara däckstrycket kan göra så mycket. Men lite svets och omborrning av några gamla spacerskivor från 4 till 5 hål skall nog lösa det. Jag svetsade på plats, trixigt med upp& ner

Men nu efteråt kom jag på att det är rätt enkelt demontera fjäderbenen. Dom är skruvade i spindeln. Så ev. tar jag loss dom och svetsar ytterligare.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Till slut fick jag till videon från den felvridna gopro6'an. Det är jag med en kartingkompis som passagerare jagar en annan kartingkompis i den nyköpta framhjulsdrivna celican


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Benny Steen skrev:
Jag sänkte ju däckstrycket runt om från 2 till 1.6kg och det blev bättre fäste

Nästan väl lågt tryck.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Jag sänkte ju däckstrycket runt om från 2 till 1.6kg och det blev bättre fäste

Nästan väl lågt tryck.


jaså. vad har du för rekommendationer då ? från bilmodell, effekt,vikt, Så blir det mera fakta.
Fälgarnas bredd spelar ju också roll.

Så länge fästet blir bättre och man inte kränger av däcket när man kommer åt plogkanten bör det vara en förbättring. Vi provade olika tryck för några år sedan och det i princip bättre ju lägre tryck vi körde. Men när det är mera moddigt upplevede jag fästet bättre med högre tryck.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Jag sänkte ju däckstrycket runt om från 2 till 1.6kg och det blev bättre fäste

Nästan väl lågt tryck.


jaså. vad har du för rekommendationer då ? från bilmodell, effekt,vikt, Så blir det mera fakta.
Fälgarnas bredd spelar ju också roll.

Så länge fästet blir bättre och man inte kränger av däcket när man kommer åt plogkanten bör det vara en förbättring. Vi provade olika tryck för några år sedan och det i princip bättre ju lägre tryck vi körde. Men när det är mera moddigt upplevede jag fästet bättre med högre tryck.

Det här skriver Pirelli om sina vinterdäck
Arbetstryck beror på storleken på däcket i relation till vikten det utsätts för. Med andra ord, när vikten på fordonet, hastigheten och accelerationskrafter som däcket utsätts för ökar så måste man också öka arbetstrycket. Dock bör arbetstrycket aldrig understiga 1.6 bar (mäts strax efter målgång på en specialsträcka). Använder man för lågt däcktryck riskerar man att förstöra däcket då sidorna inte har stöd inifrån, eller att däcket krängs av från fälgen. Men generellt sett ger lägre däcktryck bättre "traction" (drivgrepp). Varma däck brukar ha ett arbetstryck mellan 1.8-2.2 bar.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Jag sänkte ju däckstrycket runt om från 2 till 1.6kg och det blev bättre fäste

Nästan väl lågt tryck.


jaså. vad har du för rekommendationer då ? från bilmodell, effekt,vikt, Så blir det mera fakta.
Fälgarnas bredd spelar ju också roll.

Så länge fästet blir bättre och man inte kränger av däcket när man kommer åt plogkanten bör det vara en förbättring. Vi provade olika tryck för några år sedan och det i princip bättre ju lägre tryck vi körde. Men när det är mera moddigt upplevede jag fästet bättre med högre tryck.

Det här skriver Pirelli om sina vinterdäck
Arbetstryck beror på storleken på däcket i relation till vikten det utsätts för. Med andra ord, när vikten på fordonet, hastigheten och accelerationskrafter som däcket utsätts för ökar så måste man också öka arbetstrycket. Dock bör arbetstrycket aldrig understiga 1.6 bar (mäts strax efter målgång på en specialsträcka). Använder man för lågt däcktryck riskerar man att förstöra däcket då sidorna inte har stöd inifrån, eller att däcket krängs av från fälgen. Men generellt sett ger lägre däcktryck bättre "traction" (drivgrepp). Varma däck brukar ha ett arbetstryck mellan 1.8-2.2 bar.


Bra info! Bekräftar väl det vi också kommit fram till. Vi kör iförsig på Michelin WRC däck, men det torde väl vara snarlika värden.
Då är 1.6kg inte FÖR lågt, bara i nedre skalan. Jag skall dock prova med 1.8kg nästa gång för se om det är blir bättre i snömodden... För just nu töar det ju rätt ordentligt här i Umeå!

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Inte någon större aktivitet kring toyan. Isåkningen blev inställd i helgen pga för mycket vatten på banan.
jag skruvade loss fjäderbenet för kunna svetsa bättre.



Och när det ändå var nere så åkte jag till lokala speeding firmorna och köpte lite tuning grejor :-)



Men det har mekats en del motor i garaget. Inte min motor, men jag gillar finmeket. En bmw M50B28 som förberedes inför turboladdning. Arp skruv i toppen och cooper packning. Vev och ramlager var lite nötta så dom bytes. Grenröret passade tight och fint. Kommer sitta i en volvo 240 som redan har en bmw 2.5liters motor. E85 och Ecu Master sprut.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Idag var det körning på Lycksele Isbana. Vi tyckte först gt4'an var ovanligt obenägen att svänga in, men efter
lite labbade med däckstrycket med 1.7 fram och 1.8 bak blev det mycket bättre. Blev mycket körning , 40 liter bensin körde vi upp. Jag har flera gopro filmer som kommer så småningom.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
Gjort lite småpyssel inför helgen. Bla. kollat om ett eftermarknadssprut passade, Men kontakterna var annorlunda. Förmodligen gjord för en st186 eller st205.





Sedan gjorde jag annan modd för höja laddtrycket lite lagom. med tryckluft så öppnar den vid ca 1.0kg. Har även provkört men jag vågar inte busköra på allmänna vägar såpass att den går till fullt ladd. med vanliga dubbdäck så släpper den på alla 4 långt innan dess.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Går den galet tungt på de där däcken eller?
Fin bana på sista filmen, spolas den eller var den helt ny?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
MaZ skrev:
Går den galet tungt på de där däcken eller?
Fin bana på sista filmen, spolas den eller var den helt ny?


Det är dom vanliga michelin WRC däck som dom flesta kör med. lika tungdrivna som alla rallydäck för snö/is alltid varit, eller hur menar du ?

isbanan öppnade på fredagen, vi körde på söndag. Den är förmodligen delvis spolad. Det har varit svårt med isbanorna igår pga den stora mängderna snö som kommmit på kort tid.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534


Trådstartare
det har luktat bensin i garaget och det har även läckt när vid tankning. Nu helgen tyckte jag även den tog mycket bensin. röret in i tanken var rätt dåligt skick. Jag gjorde en temporär lagning men framöver behöver jag nog ta ner och svetsa på en rörbit. Möjligtvis går det expoxylaga med en rörbit utanför.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Benny Steen skrev:
MaZ skrev:
Går den galet tungt på de där däcken eller?
Fin bana på sista filmen, spolas den eller var den helt ny?

isbanan öppnade på fredagen, vi körde på söndag. Den är förmodligen delvis spolad. Det har varit svårt med isbanorna igår pga den stora mängderna snö som kommmit på kort tid.

Jag tror inte att Kent har nått att vattna banan med, men däremot så var det jätte slaskigt när han plogade
och sen så var det ingen körning på banan en vecka efter plogningen typ.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Benny Steen skrev:
MaZ skrev:
Går den galet tungt på de där däcken eller?
Fin bana på sista filmen, spolas den eller var den helt ny?


Det är dom vanliga michelin WRC däck som dom flesta kör med. lika tungdrivna som alla rallydäck för snö/is alltid varit, eller hur menar du ?

isbanan öppnade på fredagen, vi körde på söndag. Den är förmodligen delvis spolad. Det har varit svårt med isbanorna igår pga den stora mängderna snö som kommmit på kort tid.


Har aldrig kört med såna däck, vi körde alltid med Hakka R2 på våra bilar, liite skillnad.
Så det var en nyfiken fråga bara.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (24928 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande