Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (24917 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
En bra grej att man jobbar hemifrån är att man kan ägna lunchen till att gå ut i garaget och lossa en turbo. Mera produktivt än lunchpromenaden.

Hålet för tillflödet till turbon på bilen var också 5.5mm. stora är utflödet. Möjligtvis kan det smitit lite olja imellan hålen, Men det har inte läckt utanför kopplingen. Det har suttit en papperspackning här förut. men den var lika stor i hålen den också. Jag kommer nog tillverka en packning i alu med ett 1.6mm hål för tillflödet.



Dom röda rören är oljeanslutningen till turbon. Den går direkt från filtret via en värmeväxlare.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
En annan bra sak med att begränsa oljeflödet till turbon är att spool-up minskar rätt ordentligt. Jag provade massa olika storlekar på oljestrypningen på racer-alfan en gång i tiden.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Jag mätte storleken på racer alfans strypning och den verkade vara 2mm. Så jag gjorde en alu-packning med ett 2mm hål för tillflödet. monterade tillbaka allting och varmkörde på nytt. tyckte faktiskt det blev en smula bättre respons på gasen eller så inbillar jag mig. Imorgon tar jag provtur ute.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Blev nostalgisk när jag hittade denna underbara Celicaresa! Jag har kört långloppsracing i flera år med en ST182 (fantastisk Toyotakvalitet) mellan 2002-2010. Nu som pensionär försöker jag förverkliga en drömbil i form av en Celica RA23 -77a med lite modernare drivlina från Altezza SxE10. Motorn är en 3SGE Beams Blacktop.
Kommer att följa din resa här och om jag hittar orken så ska jag starta en egen byggtråd!

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Stig Svensson skrev:
Celica RA23 -77a med lite modernare drivlina från Altezza SxE10. Motorn är en 3SGE Beams Blacktop.



Du MÅSTE starta en byggtråd på det projektet!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Gjorde en rockad på bruksbilarna utanför så jag kunde ta en provtur. Det är något mekaniskt som följer varvtalet och hörs vid gaspådrag. ljusare än vevlager knack. Kanske en ventiltryckare. Funderar på att ändå ta loss tråget och kolla vevlager för att vara säker inför helgens iskörning.
Skall även kolla mängden returolja från turbon och oljenivån i bakdiffen. Den svettas lite.

bensintanken läcker också vid påfyllning. verkar vara skarven som rostat. Så den behöver tas ned och fixas med epoxy. Inget som hindrar för köra isbana dock.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Igår kollades oljenivån i bakdiffen och kupefläkten fixades (ett måste vid isbana för att se något genom vindrutan)
Startmotorn fick sig också en översyn. den klickar ibland.

Bestämde mig för kolla ventilspelet för att se om oljudet kommer därifrån, men allting var inom spec. Så det som återstår är väl vara lossa troget och kolla vevlager också.
Är det inte vevlagret så får det låta tills det går sönder något. Då vet man....
Kanske någon spännare eller rulle vid kamremmen. Men dom kommer jag inte åt att kolla.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
bestämde mig för att ta loss tråget och kontrollera vevlager. Dom såg superbra ut. En stor fördel med GT4'an är enkelheten att komma åt både vev och ramlager underifrån. till och med bakre ramlager går att byta på plats. Mycket servicevänligt.

I övrigt så tar jag en provtur idag. Imorgon blir det isbana. Skall försöka filma lite.



Blänket ovanför oljehålet är från belysningen, ingen repa.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Helgen inleddes redan på fredagskvällen. En kompis grabb ville köpa en 2WD Toyota Celica med isdäck bara några mil utanför Umeå. Det var bara starta upp dragbilen och haka på släpet. Den var en generation nyare, från 1990 med sugmotor och framhjulsdrift.

På hemvägen fixades ett hyrsläp inför lördagen och helt plötsligt fanns det två is-celicor på plats på lördagens isbana. Nya Celican gick utmärkt. Den gick köra jämnt med gt4'an förutom rakt fram, Bättre bottenvrid och dämpare, är nog främsta förklaringen. Väldigt snarlik körkänsla med GT4'a.

GT4'an skötte sig utmärkt hela dagen. Den laddade bara grundtryck 0.4bar och svettades lite olja kring turbon. besiktning på tisdag. Då kan jag prova ut högre laddtryck på gatan enklare.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Kör hårt!
Lägg gärna upp filmer!
(Jag gillar iskörning)
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
NBC2 skrev:
Kör hårt!
Lägg gärna upp filmer!
(Jag gillar iskörning)
thumbs up


Skall absolut filma. Skall förbereda kameragrejorna i ordning lite bättre inför helgen denna gång. Nu blev det fokus på att stirra på oljetrycksmätaren. Jag har ju en 360 kamera som jag provat på karten. Blir roliga videos. borde funka montera på sidan av hjälmen.



Imorgon är det besiktning, kanske åker på en ombesiktning, men då går det köra lagligt på gatan och prova ut laddtrycket.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



[/quote]

Ser bekant ute av någon anledning. Fint att det går framåt med bilen!

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Gjorde lite småmek igår. Bytte den hemska ratten mot en från förrådet. Blev kanonbra. Den gamla kanske går att sälja till någon kringresande cirkus eller något :-)

Har även byggt om wg styrningen från en strypning till en pysventil. på WG klockan finns två övre anslutingar och den ena går nu till en manuell pysventil. Det satt en orginal pysventil som elektronisk reglerar laddet från 0.4 - 0.8 (minska laddet på längre växlar) men den fungerade inte längre och är borttaget. Jag ställde in med tryckluft så WG öppnar vid ca 0.6 bar, blir provtur idag sedan får man finjustera. ECU klipper bränslet vid ca 0.8 och det går inte att göra så mycket åt utan att byta sprut.(samma tryckgivare används för beräkna bränslet totalt.)




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



MYCKET bättre! thumbs up

Den ratten alltså..

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Besiktningen gick sådär, 6st 2:or. handbromsen och oljeläckaget var väntat. Men bra att dom hittade anläggningen av vänster bak. Den har jag redan fixat. Man vill inte missa några hästar :-)

Spindelledslglappet och länkarmen är förmodligen ett och samma fel. Det är nog bra fixa innan det går sönder mera.



Nu är den laglig att köra på gatan med. Efter jag mekade med pysventilen laddar den 0.5 istället för 0.4. Så det skall skruvas upp mera på. oljeläckaget är lite farligt då det kan börjar brinna så det skall fixas omedelbart. Turbon åkte ut redan igår kväll.



Jag tänkte även ner i restriktorstorlek från 2 -> 1.5mm. Flödet ökar/minskar med radien upphöjt till 4. Så i mitt fall minskar flödet rätt ordentligt till en 1/3. Kanske blir i minsta laget... (1.5/2) **4 = 0.3
1.7mm skulle ge halva flödet jämfört med 1.5mm. Men då måste jag fixa en 1.7mm borr idag.

Nästa iskörning på lördag. Då skall allting vara klart.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Gud vad du liger i Benny . Själv är man bara en omotiverad slöfock och mitt Toyota hopkok står ff stilla hos Mattias vad jag vet.

Fråga till dig som kanske har koll?
Går det att plocka kardanen på gt4an tror du och bromsa den som enbart fwd? Den har ju framdiff och centerdiff i samma hus och då fantiserar jag om att det kanske går?
Se bild
http://tech-racingcars.wikidot.com/toyota-celica-st165-gt4#toc9

Jag vet inte och hittar inte något svar heller
Mvh Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Det finns lite väljare på fördelningslådan där du kan ställa den i "2wd dyno emission mode" vilket gör den framshjulsdriven.

Det finns en del som har bromsat på det viset och det har gått bra, och en del har det gått sönder för, men det har väl aldrig riktigt framgått huruvida rasen berott på effekt/misshandel eller något annat.

_________________
Benny Gustavson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Det finns lite väljare på fördelningslådan där du kan ställa den i "2wd dyno emission mode" vilket gör den framshjulsdriven.

Det finns en del som har bromsat på det viset och det har gått bra, och en del har det gått sönder för, men det har väl aldrig riktigt framgått huruvida rasen berott på effekt/misshandel eller något annat.


Stämmer bra, sitter bredvid höger främre medbringare. lossa skruven, tre lägen,
fwd, neutral, awd. (min sitter naturligtvis i AWD ) Det borde funka att bromsa den med Front wheel drive läget, Jag har ingen kunskap om det är en bra eller dålig ide, läs på innan, tex på på https://www.alltrac.net
Även om det är rätt stadiga grejor i gt4:or så växer inte transmissiongrejorna på träd.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Intressant, tack o bock. Kollade lite på alltrac.net och det verkar vara görbart. Körs då endast på högre växel 3.4.5 typ och då kanske mattias kan bromsa den så jag slipper åka till sundsvall.

Men som du har helt rätt i så är det inte så gott om delar vid ev haveri.
En del har funkat bra o en del rasar lådor.
Tack för bilden o tips Benny o Benny thumbs up

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



gasekke skrev:
Gud vad du liger i Benny . Själv är man bara en omotiverad slöfock och mitt Toyota hopkok står ff stilla hos Mattias vad jag vet.

Är den inte uppstartad än.... lät som det var nära förra veckan när jag var förbi
Mattias

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Med tanke på att den stått där sedan 3aug-20 och skulle vara klar senast före årsskiftet 20'21 då kan man tro det ja..
Men den som väntar på ngt gott
Nog med OT i denna tråd nu från min sida. Jag har ju en egen avsomnad projekttråd att skriva i

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (24917 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande