Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (24901 totalt)
blompa
Linköping
Här sen Jul 2014
Inlägg: 11



Stämmer bra det var 2016. En fin och kall vinterdag i Lycksele. Mycket snö på banan och sliriga däck.

Rickard som slickade vallen på slutet som ledde till 20 minuters letande i snön efter kameran

_________________
Andreas Blom

Mina fordon
Fiat Coupé 2.0 20VT 1999
BMW 530i e60 2004
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Äntligen kom packboxen igår. Jädra postnord som sölar jämt. monteringen var lite nervöst. ville inte skada den och fick använda mera tryck är det brukar vara. Men försiktighet lönar sig.
Notering inför framtiden, beställ alltid 2st av billiga grejor. Nu kan kan jag fortsätta med motormonteringen.

Isstatus kring Umeå vad jag känner till är att det påbörjades plogning i lördags på ottervattnet bjurholm , men det var visst mycket snö. Och nu skall det snöa igen. Överboda hade dåligt is och i Lycksele var också inte plogningen klar ännu. Det finns körklara bilar inom kompiskretsen så vi hoppas på någonstans att köra till helgen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nu är motorn ihopskruvad härnäst skall den paras ihop med växellådan och sedan skall alltihopa stoppas i bilen.
Det snöar apokalyptisk mycket just nu här i Umeå, så det är nog lite svårt för någon att hinna ploga fram en bana redan till helgen. Men om en vecka kanske.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nu är motor och växellådan imonterad och klart för stoppa tillbaka i bilen.
Efter att försökt på egen hand att trixa ihop växellådan med motorn i 4 timmar så ringde jag in en kompis för att få ett extra par händer så gick det på första försöket. Det är tunga och rejäla grejor.
Det ryktas att isbanan i hörnefors har plogas. Så eventuellt blir det åkning där.



Har även monterat ett 230VAC motorvärmareuttag bak på dragbilen. Den är kopplad till en 500W 12DC /230VAC inverter. Då kan man köra både motorvärmare och kupévärmaren på bilen när den står på släpet på vägen till isbanan. Extra viktigt ifall man kör på E85 och det är -20. Kommer dra ca 35A från dragbilen vid 500W belastning , räknat på 14V.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5561



Stefan har haft så länge i sina rally bussar thumbs up Är ju perfekt att komma fram till
sevice platsen och lasta av bilen när den är typ 30+ grader varm i stället för -25 typ.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Intressant lösning med motorvärmning på släpet men räcker 500 W till så mycket mer än motorvärmaren? Jag har ingen kupevärmare som går att ställa ner under 450 W tror jag. Är möjligen fartvinden på ett öppet släp så stark att den mer eller mindre eliminerar värmeeffekten hos motorvärmaren?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Guson skrev:
Intressant lösning med motorvärmning på släpet men räcker 500 W till så mycket mer än motorvärmaren? Jag har ingen kupevärmare som går att ställa ner under 450 W tror jag. Är möjligen fartvinden på ett öppet släp så stark att den mer eller mindre eliminerar värmeeffekten hos motorvärmaren?

Guson


Ofta har man ju antingen haft bilen i varmgarage eller kört både motor och kupévärmaren hemmavid några timmar innan avfärd, men kyleffekten när man drar till isbanan är avsevärd. Man kan även svepa i tjock filt kring motorn. Har en Victron phoenix 12/500 inverter. (bästa grejorna som finns) den klarar dynamiskt 900W.

Jag brukar kontrollera funktionen på bruksbilarnas motorvärmare på hösten genom en sådan där effekt/energimätare man sätter i uttaget. Då kör man utan kupevärmaren inkopplad och om det drar effekt så vet man att även motorvärmaren fungerar.

Effekten brukar ligger på 200 -450W beroende på variant. kontaktvärmare är sämst, sitter en sådan på fruns SUV, runt 200W. Slangvärmaren ligger ca runt 250-350w och blockvärmare som satt i fryspluggarna förr i gamla bilarna brukar vara rejäla effektmonster.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Förvärmning innan avfärd gör det förstås mycket enklare att hålla tempen. Man borde kunna slå en presenning runt nosen på bilen också för att så långt som möjligt eliminera luftväxling i motorrummet. Det är kanske enklare än att få en filt att sluta tätt runt motorn.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Och nu är motorn tillbaka i bilen på motorfästerna. Återmontera el,slangar och drivlinan så blir det snart uppstart och provkörning :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Underbart frontskydd! Hoppas den överlever islivet bara, börjar vara få kvar av dom där så vore synd om den tillslut hamnade på skroten pga en rullning eller liknande..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Cassius skrev:
Underbart frontskydd! Hoppas den överlever islivet bara, börjar vara få kvar av dom där så vore synd om den tillslut hamnade på skroten pga en rullning eller liknande..


Frontskyddet gör nytta. I kurvorna slickar man ofta innerkanten på snökanten och förr eller senare hakar det i och har man otur åker både plast och strålkastare. Den demonterar jag före besiktningen.
Det fungerar även som främre fästpunkt för en hasplåt i fronten. Den gör att bilen glider upp på snövallarna istället för mosa sönder front och fylla motorutrymmet med snö. Man fastnar inte lika hårt heller.

Det finns olika tolkningar av vad köra på isbana är. Det förekommer demolition derby med riktiga lik. Man får se till att alla på som kör på isbanan samtidig är överens om nivån skall vara före något händer.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Motorn på celican är provstartad. (utan avgas och kylvatten) och det funkade fint. Jag fick alla elkontakter och slangar rätt på första försöket.

Jag skruvar dit det sista ikväll och ta en provtur i kvarteret. Besiktning är bokat till fredag. Det är praktiskt med en gatlegal bil för kunna testa.

I lördags kördes isbana med kompisens bmw.På dom banorna där snön inte lagt sig pga blåst eller banan blivit kontinuerligt plogad är isen väldig tjock då vi haft kallt länge nu. Så vi kan få en lång säsong i år.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Kan man inte ha bilen stå o gå på tomgång på släpet i värsta fall? Det borde ju hjälpa till o hålla motortempen uppe.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
erki87 skrev:
Kan man inte ha bilen stå o gå på tomgång på släpet i värsta fall? Det borde ju hjälpa till o hålla motortempen uppe.


ja, jo... Fast jag gillar ju bygga saker för lösa att problem som inte finns. Sedan kan man ju använda 230V uttaget för annat. Jag tänkte ha en induktionsplatta för laga lunchen på. Gasen till propan/butan blandningen blir så tjurig när det blir kallt. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle:-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5561



Benny Steen skrev:
Gasen till propan/butan blandningen blir så tjurig när det blir kallt. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle:-)

Ser ut att vara lite för varmt för Minttu...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Benny Steen skrev:
Cassius skrev:
Underbart frontskydd! Hoppas den överlever islivet bara, börjar vara få kvar av dom där så vore synd om den tillslut hamnade på skroten pga en rullning eller liknande..


Frontskyddet gör nytta. I kurvorna slickar man ofta innerkanten på snökanten och förr eller senare hakar det i och har man otur åker både plast och strålkastare. Den demonterar jag före besiktningen.
Det fungerar även som främre fästpunkt för en hasplåt i fronten. Den gör att bilen glider upp på snövallarna istället för mosa sönder front och fylla motorutrymmet med snö. Man fastnar inte lika hårt heller.

Det finns olika tolkningar av vad köra på isbana är. Det förekommer demolition derby med riktiga lik. Man får se till att alla på som kör på isbanan samtidig är överens om nivån skall vara före något händer.


Det behöver ju inte vara andra inblandade för att det ska gå fel Vi var på 30 års festligheter för några år sen och då körde vi folkracebilar på dan (innan ölen kom fram) på en spolad rallycrossbana! Sjukt kul! Men en av oss lyckades, som du säger, haka i lite lätt i innerkanten av en kurva, det slutade på taket efter att han rullat 2 varv

Arrangörerna berättade att dom sett mycket genom åren, men Aldrig någon som lyckats rulla! Så de hör väl till ovanligheterna, håller lika fullt tummarna för att olyckan inte är framme och denna får leva vidare

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Gasen till propan/butan blandningen blir så tjurig när det blir kallt. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle:-)

Ser ut att vara lite för varmt för Minttu...


Tror du inte flamberingen av Pilsnerkorven kommer att gå bra?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



INTE BARA JAG SOM ÄTER BULLENS I DEPÅN

_________________
henrik nielsen
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Om vi kan lämna bullens pilsnerkorv för en stund. Jag har varmkört motorn idag och kontrollerat saker idag, fixat lite småläckor osv. Jag tog loss slangen för oljereturen för att kontrollera att det verkligen kom olja från turbon och det gjorde det. Faktiskt så mycket att jag blev fundersam om något inte stämmer. Så här mycket olja skall den inte rinna ur turbon.

Den gamla motor skar ju på 4:ans vevlager upprepade gånger trots att jag bytte både lager och vevstake på 4:an. Jag förstod aldrig varför. 4:an lager är den längst bort från oljepumpen så den är mest utsatt.

Nu undrar jag om det beror på att det saknas en vettig oljerestriktor till turbon och för mycket av oljan tar vägen via turbon, tillflödet till turbon sitter tidigt , direkt efter oljefiltret. Bilden visar gamla turbon fläns till oljan för turbon. lilla hålet är 5.5mm och är tillflöde. Det stora är retur. vanligt vis brukar en oljerestriktor vara kring 1.6mm. Jag skall ta loss turbon på bilen också och kontrollera. Och eventuellt monterar jag en restriktor också. Jag renoverar hellre turbon än motorn igen...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Cassius skrev:
Benny Steen skrev:
Cassius skrev:
Underbart frontskydd! Hoppas den överlever islivet bara, börjar vara få kvar av dom där så vore synd om den tillslut hamnade på skroten pga en rullning eller liknande..


Frontskyddet gör nytta. I kurvorna slickar man ofta innerkanten på snökanten och förr eller senare hakar det i och har man otur åker både plast och strålkastare. Den demonterar jag före besiktningen.
Det fungerar även som främre fästpunkt för en hasplåt i fronten. Den gör att bilen glider upp på snövallarna istället för mosa sönder front och fylla motorutrymmet med snö. Man fastnar inte lika hårt heller.

Det finns olika tolkningar av vad köra på isbana är. Det förekommer demolition derby med riktiga lik. Man får se till att alla på som kör på isbanan samtidig är överens om nivån skall vara före något händer.


Det behöver ju inte vara andra inblandade för att det ska gå fel Vi var på 30 års festligheter för några år sen och då körde vi folkracebilar på dan (innan ölen kom fram) på en spolad rallycrossbana! Sjukt kul! Men en av oss lyckades, som du säger, haka i lite lätt i innerkanten av en kurva, det slutade på taket efter att han rullat 2 varv

Arrangörerna berättade att dom sett mycket genom åren, men Aldrig någon som lyckats rulla! Så de hör väl till ovanligheterna, håller lika fullt tummarna för att olyckan inte är framme och denna får leva vidare


Det beror sjukt mycket på plogaren av banan om det är lätt att "klättra/skära" fast i snön.
Det är nästan lättare att bredsida sig upp på rygg ju.
Därför man plogar en bana med flera "karmar" så de inre inte behöver vara så höga.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Lillen skrev:

Det beror sjukt mycket på plogaren av banan om det är lätt att "klättra/skära" fast i snön.
Det är nästan lättare att bredsida sig upp på rygg ju.
Därför man plogar en bana med flera "karmar" så de inre inte behöver vara så höga.


Vi har knappast lyxen att kunna påverka hur plogkanterna skall utformas eller välja banor :-)
Jag är bara tacksam att några entusiaster för mestadels egna pengar ordnar banor så vi kan ha kul på helgerna. Dom som plogar har oftast bekymmret med storleken på plogbilar. För små så orkar inte maskinerna och för stora maskiner så vågar man inte pga isen. Det är ju inte entreprenadföretag som plogar utan en (oftast en enda person) vanlig människor med motorintresse och som ordnar någon lämpligt plogfordon och som dessutom råkar ha tillgång till en sjö i närheten. Nedan var rätt seriös, från i helgen, en liten 4x4 med WRC däck och hydrauliskt plog.



Är man rädd om bilen så kör på 90% istället för 101%
(bmw bilden är från 2010, https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43607 )


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (24901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande