Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 2020, 21, 22, 23, 24, 25......
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17   >>
3 besök senaste veckan (11217 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Bamsefar skrev:
FIA finds Red Bull guilty of 'minor' overspend under 2021 budget cap
5% över budget ger väl 5% av poängen bort, eller?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Niklas Falk skrev:
Bamsefar skrev:
FIA finds Red Bull guilty of 'minor' overspend under 2021 budget cap
5% över budget ger väl 5% av poängen bort, eller?


och ges till de andra teamen.

Jag vill verkligen se mer sådant. Om Leclerc nu fick 5 sekunder för att han trängde Perez så borde Perez få 5 sekunders avdrag.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Inser att Red Bulls straff lär bli i princip ingenting, och alla team kommer börja köra med bugetram plus 5%. För det är gratis helt enkelt. Och då bara ett team insett detta, så har alla andra some catch up to do. MB var ohotade i förra eran, nu är det RBs tur....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det som hade varit rimligt är att teamet stryks från mästerskapet 2021 så att de inte får betalt för det, men att Max behåller titeln för att det är ett år för sent.
Sen bör de få kommande års tak sänkt med motsvarande belopp som de överspenderat och en begränsning i vindtunneltid eller något liknande.

Jag tycker inte om att resultat ändras efter målgång och att ändra titeln efter ett år är ett snäpp värre.
RBR verkar förstås inte hålla med om att de har gjort fel så det är väl någon kostnad som de tycker bör vara konterad annorlunda. Typ att bänkning av motorer räknas som marknadsföring.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Två säsonger i rad med tveksamt korande av Världsmästare.
Jag har med det och en massa annat runt F1 lite tappat sugen.
Droppen ar kanske lite denna helg på Suzuka med traktorer och halva/hela poäng.
Känns knappt oroande , nya styrande av F1 vill ha show.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

"Grumpy mode on" Trogna i många många sen -99. Vi la av med iceman, följt, kört F1 banor båda två i race IRL Men nä. Nascar, samma.. Kvar är väl indy?
"Mode off"

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:
men att Max behåller titeln för att det är ett år för sent.


Bara för att vara tydlig: att en förare som kör en bil som är dopad, är alltså okej?

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Bamsefar skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
men att Max behåller titeln för att det är ett år för sent.


Bara för att vara tydlig: att en förare som kör en bil som är dopad, är alltså okej?
Nä, men jag tycker att det blir alldeles för farsartat att ändra det nu. Det räcker med diskussionerna kring avslutningen av förra säsongen, tycker jag. Därför menar jag att man måste ha hårda sanktioner för framtiden så ingen är nära gränsen och riskerar att ramla över på grund av valutaskillnader eller liknande.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Det är väl bara att Masi får ta skiten från förra året och Red Bull ligger ju över budget för 2021.
Sedan diska hela teamet, de har ju fuskat eller dopat sig.
FIA borde sedan ta och se över sig själva.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Finns ingen anledning till att ha regler om det inte blir några påföljder om dom bryts. F1 är en clownshow på det sättet och därför jag aldrig kollar längre. Men följer lite på avstånd enbart p.g.a. den tekniska utvecklingen som är intressant.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



F1 är ingen direkt sport längre, som all annan toppsport handlar det bara om pengar
det ju bara kolla hur colin chapman vred o vänte reglementet för att hitta en liten lucka han kunde utnjutja
pengar pengar pengar
inte om gentlemana sport, så har det varit i många år inom all topp sport, fotboll, skidor, os. osv
titta på det som underhållning o inget annat.

_________________
henrik nielsen
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



"skönt" att se att det inte bara är Ferrari som klantar bort depåstoppen...

Har någon saboterat mutterpickorna?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Max vann igen... gäsp.

...men hade inte Mercedes klantat sig med däckstrategin så hade det nog inte varit lika självklart.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



dstr skrev:
Max vann igen... gäsp.

...men hade inte Mercedes klantat sig med däckstrategin så hade det nog inte varit lika självklart.


kul med Ricciardos uppkörning på slutet iaf.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Säsongen har dött litegrann för mig. Orkar inte se loppen när de ligger i lite obekväm tidszon och inte heller se i efterhand. Redbull verkade ju dock ha full koll på fältet utan att förta sig, vad jag hört på analyserna.
Får hoppas att Ferrari och Merca har satsat på 2023 bilen och hoppas att Redbull INTE överskridit 2022s budget också, det går inte att ha 2 tveksamma titlar på rad.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



safe skrev:
Säsongen har dött litegrann för mig. Orkar inte se loppen när de ligger i lite obekväm tidszon och inte heller se i efterhand. Redbull verkade ju dock ha full koll på fältet utan att förta sig, vad jag hört på analyserna.
Får hoppas att Ferrari och Merca har satsat på 2023 bilen och hoppas att Redbull INTE överskridit 2022s budget också, det går inte att ha 2 tveksamma titlar på rad.


Mjo, jag håller delvis med. Förut tittade jag ofta på hela kvalen, nu duger sammandragen och ibland inte ens det.


Det som fortfarande är intressant är vem som blir tvåa i konstruktörsmästerskapet. Det är jämt mellan Ferrari och Mercedes, 487 vs 447 poäng.

https://www.formula1.com/en/results.html/2022/team.html

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Tord skrev:
dstr skrev:
Max vann igen... gäsp.

...men hade inte Mercedes klantat sig med däckstrategin så hade det nog inte varit lika självklart.


kul med Ricciardos uppkörning på slutet iaf.


Fast nu var det ju inte folkrace...



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



dstr skrev:
Tord skrev:
dstr skrev:
Max vann igen... gäsp.

...men hade inte Mercedes klantat sig med däckstrategin så hade det nog inte varit lika självklart.


kul med Ricciardos uppkörning på slutet iaf.


Fast nu var det ju inte folkrace...




uppkörningen efter folkracekörningen... den var bra, Tsunoda incidenten var inte så snygg

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag har börjat fundera allvarligt på att sluta se på F1 trots att racen är jämnare än jag kan minnas. Anledningen är att det är för många race. Antingen ser jag alla eller inget, typ. Det enda jag aldrig brytt mig om är Monaco. Att se en massa människor i rutan som inte har med saken att göra skapar bara irritation hos mig. Kändisar är lika intressanta som utklädda ungar under tävlingen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Lennart Mäkinen skrev:
Jag har börjat fundera allvarligt på att sluta se på F1 trots att racen är jämnare än jag kan minnas. Anledningen är att det är för många race. Antingen ser jag alla eller inget, typ. Det enda jag aldrig brytt mig om är Monaco. Att se en massa människor i rutan som inte har med saken att göra skapar bara irritation hos mig. Kändisar är lika intressanta som utklädda ungar under tävlingen.


Racet i Monaco är dötrist, men kvalet kan ju vara galet spännande när det dessutom bestämmer vem som vinner racet.

Tycke de kunde leka med tävlingsformatet för Monaco och göra en "Time attack" tävling av det. Lite utslagningar, chanser att bumpa sig tillbaka, etc. Hade gått att göra det riktigt spännande. Men med tanke på konservatismen så ser man väl hellre att det försvinner från kalendern än att göra det bättre.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Igår var nog första gången på många år jag inte såg hela rejset, somnade ett antal gånger, intresset börjar svalna.

Ps: fräste delar till ferarris 2023 dämpare idag

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 2020, 21, 22, 23, 24, 25......
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17   >>
3 besök senaste veckan (11217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande