Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 2020, 21, 22, 23, 24, 25......
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
4 besök senaste veckan (11217 totalt)
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Näe faktiskt inte, jag tänkte mera McLaren (som uppenbarligen har bromsproblem) eller kanske Haas...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 874



En sak som förbryllar mig, angående balansproblemen (porpoising) som t ex Mercedes verkar lida massor av.

Grundproblemet: ground-effect i golvet suger bilen så nära marken, att helt plötsligt "ryms" inte luften under bilen längre och flödet upphör= i samma ögonblick släpper downforcen och bilen studsar upp (fjädringen trycker upp bilen). Ny luft kommer då in under bilen, sugs ner tills bilen blir för låg, flödet upphör, downforce upphör, bilen studsar upp... Och så fortsätter det... galopp, galopp...

Varför inte den uppenbara lösningen? Att släppa in luft i golvet, så bilen aldrig blir för låg? Antingen som en "aktiverad klaff", som bara släpper in luft på rakan när farten är högst och behovet av downforce är minst...

Eller, om detta likställs med "aktiv aero", och inte tillåtet, så en permanent luftkanal till golvet?

_________________
Magnus Falk
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
dstr skrev:
Cédric skrev:
dstr skrev:
Jag tycker att det verkar vara Drive to survive's sämsta säsong. Med tanke på förra året så borde dom ju ha oslagbart material...

Efter att ha hört Mazepin (både far och son) grina och ha sig så tror jag att Gunther skickat blommor till Putin.


Årets säsong har fått så oerhört mycket skit, av det jag läst vet jag inte ens om jag ska bemöda mig med att kolla. Väldigt konstigt med tanke på säsongen som varit..


Min gissning är att tidigare säsonger haft en riktig producent i bakgrunden som lyckats få till en röd tråd. Nu känns det som dom rationaliserat bort den/de funktionerna och låtit en youtuber klippa ihop lite från F1TV. Nästan iaf...

Det är synd, för serien fyller en stor funktion. Jag har bara varit lite lagom intresserad av F1 innan, men nu när man enkelt fått en inblick i allt bakom kulisserna så blir loppen mycket mer spännande att följa. Det är synd om dom "klantar bort" nyrekryteringen av fans.

Jag har precis sett klart på årets säsong av Drive to survive och det var kul att få en återblick över säsongen och de kontroversiella händelserna.
Men serieformatet känns lite urvattnat nu, ska de göra ännu en säsong får de nog förnya sig en hel del för att det ska kännas intressant.
Jag skojar för övrigt inte om jag säger att de visade startlampssekvensen i slow motion (att lampa för lampa tänds och sen släcks alla) typ 15-20ggr under denna serie!!


En oväntad och positiv sidoeffekt var att jag blev rejält racesugen själv!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Eftersom det är nytt reglemente och ovanligt svårtippat så knåpade jag ihop ett litet formulär på Googledocs så den som vill kan tippa årets säsong.
Klicka på länken och gör era kvalificerade gissningar senast fredag kväll så summerar vi efter säsongen.
https://forms.gle/aCAB1eEV9otLkKYf8

(där det står att man ska ange för- och efternamn kan man skriva sitt "Rejsaalias" om man vill)

Det handlar om topp tio i konstruktörs- och förarmästerskapen.
Samt snabbaste depåstopp

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



matfo skrev:
Det handlar om topp tio i konstruktörs- och förarmästerskapen.

Hulkenberg är inte med i din lista! Han ersätter tydligen Covid-Vettel i Bahrain...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Nillet skrev:
matfo skrev:
Det handlar om topp tio i konstruktörs- och förarmästerskapen.

Hulkenberg är inte med i din lista! Han ersätter tydligen Covid-Vettel i Bahrain...

Jag såg det och övervägde en kort stund ett tillägg...
Men jag låter valen bestå av de ordinarie förarna.

Jag måste dock säga att jag blev förvånad att de tar in Hulken!
Borde de inte ha nån testförare eller annat prospekt som de kan låta köra!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



matfo skrev:
Nillet skrev:
matfo skrev:
Det handlar om topp tio i konstruktörs- och förarmästerskapen.

Hulkenberg är inte med i din lista! Han ersätter tydligen Covid-Vettel i Bahrain...

Jag såg det och övervägde en kort stund ett tillägg...
Men jag låter valen bestå av de ordinarie förarna.

Jag måste dock säga att jag blev förvånad att de tar in Hulken!
Borde de inte ha nån testförare eller annat prospekt som de kan låta köra!?

Jag gissar att dom flästa teamen hellre tar in någon med reel löpserfarning över sina reserver som knappast kört ett FP1 eller två Tråkigt att vara reserv självklart, men för teamet möjlighet att ta poeng gir det mening

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



stilldouble skrev:
En sak som förbryllar mig, angående balansproblemen (porpoising) som t ex Mercedes verkar lida massor av.

Grundproblemet: ground-effect i golvet suger bilen så nära marken, att helt plötsligt "ryms" inte luften under bilen längre och flödet upphör= i samma ögonblick släpper downforcen och bilen studsar upp (fjädringen trycker upp bilen). Ny luft kommer då in under bilen, sugs ner tills bilen blir för låg, flödet upphör, downforce upphör, bilen studsar upp... Och så fortsätter det... galopp, galopp...

Varför inte den uppenbara lösningen? Att släppa in luft i golvet, så bilen aldrig blir för låg? Antingen som en "aktiverad klaff", som bara släpper in luft på rakan när farten är högst och behovet av downforce är minst...

Eller, om detta likställs med "aktiv aero", och inte tillåtet, så en permanent luftkanal till golvet?


Om du läser dina två sista meningar så har du svaret. De får inte ha några röliga eller flexibla delar som rör sig över ett visst mått. Klaffar och annat som rör sig är ju själva definitionen på aktiv aero

Det är enkelt löst genom att höja bilen lite grann men då tappar de peak downforce och då går prestandan ner, så det är ett dåligt alternativ. Det som gör det svårlöst för teamen är att de måste lösa problemet utan att tappa prestanda. Ungefär samma dilemma som att det är enkelt att göra en driftsäker racingbil, det svåra är att göra den snabb också, eller vice versa.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 874



Det ska bli sjukt spännande hur Mercedes löser det...



_________________
Magnus Falk
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Det är väl fortfarande fredag kväll?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Jk95 skrev:
Det är väl fortfarande fredag kväll?

Det stämmer thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Jk95 skrev:
Det är väl fortfarande fredag kväll?
Inte nu längre

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Go Kevin!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Lite överraskningar vart det under kvalet. Detta kanske blir kul i alla fall...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



Spännande race, men de såg tunga ut bilarna

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Ja det var lite oväntat slut där. Jodå som Ferrari nisse så självklart bra att Ferrari fick 1-2, men Red Bull vad hände där egentligen, och deras systerteam där en bil brinner upp...

Misstänker att många tvingats höja sina bilar för att delvis i alla fall eliminera studsandet - om 10 race har de nog alla lärt sig och löst det. Då kommer de nog inte upplevas som så tunga...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



De upplevs som tunga för att de är tunga. Att de dessutom har brist på grepp i långsamma kurvor gör ju att de inte kan bromsa hårt hela vägen till apex.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Red Bull Powertrain

Värdig vinnare thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Lennart Mäkinen skrev:
De upplevs som tunga för att de är tunga. Att de dessutom har brist på grepp i långsamma kurvor gör ju att de inte kan bromsa hårt hela vägen till apex.


Nja 792 mot 752 förr, men det klagades rätt rejält. 40kg mer...

Men då lär ju ingen kört Forumla E bilarna som väger 898kg, det är ena riktiga tjockisar som har halva Range mot F1 och 225km/h toppfart..

Men Annars vilket jäkla Race . Mercas all motorer i botten och REdbull pajar..

Italienska Kvalités Ferrarien har gått som tåget hela försäsongen!

Sen som Hamilton sa, är ingen Quick fix att få till deras bil!. De har ju verkligen olika koncept på bilarnas aero i stort!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Lillen skrev:
Red Bull Powertrain

Värdig vinnare thumbs up


verkar ha varit felaktiga soppapumpar från magnet marelli enl internätet, alla åker med samma pump och vissa har redan bytt ut dom

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Mange K skrev:
Lillen skrev:
Red Bull Powertrain

Värdig vinnare thumbs up


verkar ha varit felaktiga soppapumpar från magnet marelli enl internätet, alla åker med samma pump och vissa har redan bytt ut dom
'

Ja knas att det var dem, VM i otur för Redbull.. Men kul att det är i helgen igen!.

Hoppas Mclaren kan få lite ordning, gick ju kasst för dem i Indycar i går oxå med Felix i Pole..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 2020, 21, 22, 23, 24, 25......
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
4 besök senaste veckan (11217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande