Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med högt CO värde - S60R
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (3180 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Jag har fortfarande inte lyckats få min kombinerade ban/bruksbil att gå igenom besiktningen. Jag får skumma avgasvärden där CO tycks oscillera mellan godkända värden och alldeles för höga värden.

Följande är gjort med bilen:
- Nytt rostfritt avgassystem
- Ny Sportkat från TME
- Anpassad programvara för just denna kat/avgas från MTE (Bilen är loggad på fullgas av MTE utan avvik och går bra!)
- Allt är nyservat!
- Nya tändstift
- Ny MAP/IAT sensor
- Ny IC + rör då jag hittade en liten spricka
- lambdasonderna är nya

Se video på hur det beter sig:



Vad kan vara fel här, vad är nästa grej att kolla?

Kan dålig vevhusventilation orsaka detta?

En hypotes har varit dålig LMM, men borde inte lambda värdet vara skumt då om LMM är dålig, och den går absolut inte dåligt när man gasar hårt.

Alla tips är välkomna!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



iqbad skrev:
Jag har fortfarande inte lyckats få min kombinerade ban/bruksbil att gå igenom besiktningen. Jag får skumma avgasvärden där CO tycks oscillera mellan godkända värden och alldeles för höga värden.

Följande är gjort med bilen:
- Nytt rostfritt avgassystem
- Ny Sportkat från TME
- Anpassad programvara för just denna kat/avgas från MTE (Bilen är loggad på fullgas av MTE utan avvik och går bra!)
- Allt är nyservat!
- Nya tändstift
- Ny MAP/IAT sensor
- Ny IC + rör då jag hittade en liten spricka
- lambdasonderna är nya

Se video på hur det beter sig:



Vad kan vara fel här, vad är nästa grej att kolla?

Kan dålig vevhusventilation orsaka detta?

En hypotes har varit dålig LMM, men borde inte lambda värdet vara skumt då om LMM är dålig, och den går absolut inte dåligt när man gasar hårt.

Alla tips är välkomna!

På filmen ser det ut som att lambda sjunker lite grann i samband med att CO går upp (ner mot 1,00 snarare än 1,01-1,02 annars), tyder på att det blir lite fetare blandning varje gång.

LMM verkar kunna ge upphov till de mest underliga fel, så jag undrar om det inte är den som är boven. Det kan ju vara så att den ger helt OK signal vid högre flöden men att signalen är ojämn och "hickar till" då och då på tomgång/låglast.

Jag klockade inte tiden mellan CO-topparna, men om det är en stabil cykel så tyder det snarare på att ECUn försöker kompensera för något snarare än att det är dålig/ojämn signal från någon givare (borde vara mer oregelbundet då).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När du har ca 10l kvar i tanken så fyller du i ca 30-40l e85 och testar dina värden efter ett par mil.......

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Victor. skrev:

På filmen ser det ut som att lambda sjunker lite grann i samband med att CO går upp (ner mot 1,00 snarare än 1,01-1,02 annars), tyder på att det blir lite fetare blandning varje gång.

LMM verkar kunna ge upphov till de mest underliga fel, så jag undrar om det inte är den som är boven. Det kan ju vara så att den ger helt OK signal vid högre flöden men att signalen är ojämn och "hickar till" då och då på tomgång/låglast.

Jag klockade inte tiden mellan CO-topparna, men om det är en stabil cykel så tyder det snarare på att ECUn försöker kompensera för något snarare än att det är dålig/ojämn signal från någon givare (borde vara mer oregelbundet då).


Tack för svar Victor! Jag håller håller med om att detta absolut kan bara anledningen. Det skulle vara intressant att se på signalen i realtid för att se till m den verkar ojämn. Jag har inget instrument som klarar det tyvär, men jag borde kanske bara köpa ett? En ny lmm kostar typ 3800kr på Volvo, dyrt!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
steffe skrev:
När du har ca 10l kvar i tanken så fyller du i ca 30-40l e85 och testar dina värden efter ett par mil.......


Jag har redan fuskat lite på filmen, jag har 20 procent E85 i tanken, mer vågade jag inte ha i för då riskerar man felkoder har jag läst mig till.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

iqbad skrev:
steffe skrev:
När du har ca 10l kvar i tanken så fyller du i ca 30-40l e85 och testar dina värden efter ett par mil.......


Jag har redan fuskat lite på filmen, jag har 20 procent E85 i tanken, mer vågade jag inte ha i för då riskerar man felkoder har jag läst mig till.

Jag fick igenom ett par vw's med den metoden men man får ju fylla upp med vanlig bensin sen. Ett alternativ är ju att tömma tanken och fylla i 10l med 2l bensin och 8l e85.

Nolla felkoder innan bilen körs in i hallen, vissa stationer kollar koderna först.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Högås
BORLÄNGE
Här sen Aug 2018
Inlägg: 36



Det är inte så att den får i sig olja som gör att värdena går upp?

_________________
Christoffer Högås
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6188



iqbad skrev:
Victor. skrev:

På filmen ser det ut som att lambda sjunker lite grann i samband med att CO går upp (ner mot 1,00 snarare än 1,01-1,02 annars), tyder på att det blir lite fetare blandning varje gång.

LMM verkar kunna ge upphov till de mest underliga fel, så jag undrar om det inte är den som är boven. Det kan ju vara så att den ger helt OK signal vid högre flöden men att signalen är ojämn och "hickar till" då och då på tomgång/låglast.

Jag klockade inte tiden mellan CO-topparna, men om det är en stabil cykel så tyder det snarare på att ECUn försöker kompensera för något snarare än att det är dålig/ojämn signal från någon givare (borde vara mer oregelbundet då).


Tack för svar Victor! Jag håller håller med om att detta absolut kan bara anledningen. Det skulle vara intressant att se på signalen i realtid för att se till m den verkar ojämn. Jag har inget instrument som klarar det tyvär, men jag borde kanske bara köpa ett? En ny lmm kostar typ 3800kr på Volvo, dyrt!


Finns väl ingen som köper delar till en sådan gammal bil hos Volvos egen låda ? https://www.autodoc.se/meat-doria/7758882

Prova först att tvätta av mätsonden i elektronikspray, kan ha blivit skitig.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Olja borde inte höjja Co?
E85 i tanken borde ge ännu magrare blandning, ecu verkar kompensera detta genom att feta ut blandningen i cykler, det är då co går upp, med e85 i tanken kan det beteendet mycket väl förvärras.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Jag köpte en ELM327 adapter idag och har loggat lite, MAF och lamda åker jo-jo, men jag är osäker på om detta är normalt eller inte? Har tagit isär MAF och rengjort, men ingen skillnad? Varvtalet är ju konstant, så luftmassan borde inte ändras allt för mycket, men den verkar ändå göra det? Men jag fattar ändå inte riktigt, säg då att MAF är dålig och ibland visar för höga värden, då borde ju motorn feta på för att behålla lambda, och i praktiken ska blandningen då blir för fet och lambda går ner. Men när MAF går upp så gör också lambda upp på video? Tänker jag fel här eller?



_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



det skulle ju kunna vara vettiga värden på båda två, dvs att felet ligger någon annan stans, och att dessa två bara reagerar efter det felaktiga.

Hur ser signalerna ut för gasspjäll och gaspedal?? Har haft liknande beteende på en nissan där gasspjället va slitet, den vandrade då lite i tomgång och vid kö-körning. Men den hade bråkat länge för ägaren redan när jag fick börja felsöka.
På den kunde jag se att gasspjället fladdrade även fast pedalen låg stabilt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Här har du lite om det , borde ju inte vara helt orimligt att få detta som ett följdfel vid begynnande slitage på spjäll.

Slitage på släpbanorna i spjället borde synas på signalen, om det är glappiga drev borde det vara svårare att se dock.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Vad händer om du kopplar ur lmm och kör på givna värden?

Går den bättre eller sämre?

Hur går den när den är kall, innan lambda gått in?

Är du verkligen säker på programmet?

Luftläckage fortfarande?

Med så mycket ändringar som knotan säger så är det inte lätt.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
knotan skrev:
det skulle ju kunna vara vettiga värden på båda två, dvs att felet ligger någon annan stans, och att dessa två bara reagerar efter det felaktiga.

Hur ser signalerna ut för gasspjäll och gaspedal?? Har haft liknande beteende på en nissan där gasspjället va slitet, den vandrade då lite i tomgång och vid kö-körning. Men den hade bråkat länge för ägaren redan när jag fick börja felsöka.
På den kunde jag se att gasspjället fladdrade även fast pedalen låg stabilt.


Jag har loggat gasspjäll signal både command och actual idag, båda ser väldigt fina och stabila ut, tomgången är ju också fin i övrigt och varierar bara +-10rpm.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
RZ skrev:
Vad händer om du kopplar ur lmm och kör på givna värden?

Går den bättre eller sämre?

Hur går den när den är kall, innan lambda gått in?

Är du verkligen säker på programmet?

Luftläckage fortfarande?

Med så mycket ändringar som knotan säger så är det inte lätt.


Den går mycket sämre utan LMM, bilen går bra och man ma"rker inget, det är bara att avgasvärdena är dåliga. Men kolla in den här bilden,


Den övre signalen är smalbandslambda efter katten, den främre bredbandslambda före katten. Det är ju en ganska stor delay mellan att dom båda tycker att blandningen är fet/mager. orsakar katalysatorn normalt denna delay, eller kan min bredbandslambda vara för seg? Fuel-trims åker också jo-jo här men smalbandslambdan verkar tycka att det blir fet blandning mycket tidigare än bredbandslambdan, vilket är skumt tycker jag?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Om jag har fattat rätt så använder motorstyrningen främst den främre att reglera efter. Den bakre enbart för att övervaka att katalysatorn för sitt jobb.
Att det diffar kan ha å göra med smalbandarens upplösning å göra, den reagerar snabbare men näsyan bara mellan ändläge/ändläge.
jag TROR inte att den ska påverka motorgången, utan isåfall bara tända fel-lampan när den registretar att katten inte fungerar. Eller att en sensor är trasig.

Jag tolkar det som att dessa visar ganska rätt.


Din bredbandare bekräftar att den går för magert och sedan för fett. Det är fetare än avgasnätsten hann registrera, men det är garanterat därför CO går upp.

En sak som slog mig, kan du se spridartid, och hur mycket "förväntad" spridartid ska vara, alt fuel add% lr nått liknande??

Det skulle kunna vara dags för en spridarservice, om en eller flera spridare är "slaskiga" så bör detta kunna uppstå.

Ecu tycker att tex 2,50 dc ska räcka för att hålla lambda ett, en eller flera spridare gör att lambda reagerar "leant" höjjer spridartid till 3.0 vilket fortfarande håller samma cylindrar leant, vid 3.5 % så går de övriga cylindrarna fett istället.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Vad säger MTE?
Inte så välkänt företag väl?

Där skulle jag börja.

När man gjorde ditt program, gjordes det i din bil med bredbandslambda och avgastemp???

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
knotan skrev:
Om jag har fattat rätt så använder motorstyrningen främst den främre att reglera efter. Den bakre enbart för att övervaka att katalysatorn för sitt jobb.
Att det diffar kan ha å göra med smalbandarens upplösning å göra, den reagerar snabbare men näsyan bara mellan ändläge/ändläge.
jag TROR inte att den ska påverka motorgången, utan isåfall bara tända fel-lampan när den registretar att katten inte fungerar. Eller att en sensor är trasig.

Jag tolkar det som att dessa visar ganska rätt.


Din bredbandare bekräftar att den går för magert och sedan för fett. Det är fetare än avgasnätsten hann registrera, men det är garanterat därför CO går upp.

En sak som slog mig, kan du se spridartid, och hur mycket "förväntad" spridartid ska vara, alt fuel add% lr nått liknande??

Det skulle kunna vara dags för en spridarservice, om en eller flera spridare är "slaskiga" så bör detta kunna uppstå.

Ecu tycker att tex 2,50 dc ska räcka för att hålla lambda ett, en eller flera spridare gör att lambda reagerar "leant" höjjer spridartid till 3.0 vilket fortfarande håller samma cylindrar leant, vid 3.5 % så går de övriga cylindrarna fett istället.


Tack för att du tar dig tid att fundera knotan!

Jag bytte till en ny bredbandslambda nu, men typ ingen skillnad vad jag kan se. Det oscillerar ungefär likadant tycker jag. Jag har en ny MAF sensor på gång också så jag byter den också snart.

Din idé med spridarna tycker jag absolut skulle kunna vara aktuell, om någon spridare inte fungerar som den ska så kan det ju ge variationer, men styrsystemet har ju ingen individuell mätning av vad som händer i varje cylinder (inte typ som trionic som mäter med tändstiften) så det blir ju svårt att lista ut vilken spridare som i så fall skulle vara fel. Jag får ju inte några felkoder på misständning eller nåt liknande så det verkar ju funka bra när man gasar på.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
RZ skrev:
Vad säger MTE?
Inte så välkänt företag väl?

Där skulle jag börja.

När man gjorde ditt program, gjordes det i din bil med bredbandslambda och avgastemp???


De rekommenderade mig att byta MAF sensor för att testa detta. MTE är väl lite anonyma nuförtiden, men när dessa bilar kom så var de nog bland de största på marknaden. Jag har ett steg 2 program som sitter på många andra s60R så det är inte som är nytt direkt. Man körd inte med extern lambda och avgastemp, utan bara kontroll på fullgas att motorn beter sig som den skall genom loggning.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Spridare kostar inte mycket ( idag) att låta någon mäta upp, köra en rengöring , å flöda igen. Några hundralappar till en tusenlapp för alla gissar jag, det är i min värld lite som att byta tändstift, man väntar inte på att ett tändstift går sönder för att byta . Kostnaden är relativt låg och riskerna med att vänta kan bli dyra.

När spridarna börjar bli slaskiga kan det skilja relativt mycket i flöde vid låga dc, för att sedan bli jämnare vid högre dc, eller tvärt om ,

En sådan typ av maf/lmm du har, är det den varianten med en "platta" som sitter i röret vid luftfilterboxens utlopp??
Jag har fått för mig att en sådan "värms upp" med ström, och luftflödet kyler ned den.
Och ecu kan då mäta/räkna ut vilken mängd luft som passerar.
En sådan borde ju kunna bli sliten/visa fel med åldern såklart, inte så tillvida att uppmätt luftmängd varierar/svänger så fort som blandningen pendlar, men att den går utanför förväntat mätområde borde kunna ge detta fenomen som följdfel??

Jag bara spekulerar hej vilt för det är intressant

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
knotan skrev:
Spridare kostar inte mycket ( idag) att låta någon mäta upp, köra en rengöring , å flöda igen. Några hundralappar till en tusenlapp för alla gissar jag, det är i min värld lite som att byta tändstift, man väntar inte på att ett tändstift går sönder för att byta . Kostnaden är relativt låg och riskerna med att vänta kan bli dyra.

När spridarna börjar bli slaskiga kan det skilja relativt mycket i flöde vid låga dc, för att sedan bli jämnare vid högre dc, eller tvärt om ,

En sådan typ av maf/lmm du har, är det den varianten med en "platta" som sitter i röret vid luftfilterboxens utlopp??
Jag har fått för mig att en sådan "värms upp" med ström, och luftflödet kyler ned den.
Och ecu kan då mäta/räkna ut vilken mängd luft som passerar.
En sådan borde ju kunna bli sliten/visa fel med åldern såklart, inte så tillvida att uppmätt luftmängd varierar/svänger så fort som blandningen pendlar, men att den går utanför förväntat mätområde borde kunna ge detta fenomen som följdfel??

Jag bara spekulerar hej vilt för det är intressant


Har några tips på firmor som mäter upp spridare?

Ja, LMM är så som du beskriver, den består av en uppvärmd platta som sitter i ett rör efter luftfiltret, sen beräknar styrsystemet hur mycket ström som åtgår för att hålla den på en viss temperatur och således luftmassan som tas in i motorn.

Jag har läst igenom min gamla litteratur från universitetet om lambdareglering och så som jag förstår det är mina variationer helt normala och göra med vilje av styrsystemet för att få katalysatorn att fungera som den ska. Den behöver omäxlande fet/mager blandning för att ta fungera effektivt.

Jag har kollat också i detalj på short och long term fuel trim, short terms varierar inom några procent vilket ska vara normalt, long term ligger lite lågt typ -4.5% men lång ifrån max så detta verkar inte heller onormalt.

Jag har gjort det så kallade handsk-tricket för att kolla om vevhusventilationen fungerar, den blåstes inte upp så det verkar som att vevhusventen funkar, men jag börjar fundera om jag inte ska byta ut alla slangar och oljefällan då den säkert aldrig är bytt. Om inte allt funkar här är det ju inte omöjligt att det kommer olja eller nåt liknande då och då som tas in i motorn och kanske orsakar ett tilfälligt högt CO.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Skruva banåkabil
Problem med högt CO värde - S60R
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (3180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande