Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med högt CO värde - S60R
<<   1, 2
15 besök senaste veckan (3193 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har tidigare skickat till BJP race tex, men då är de ju borta några dagar. Han har ju dock reservdelar och servicedelar till de flesta "vanliga" spridare.
Nu senast gångerna har Tony på AG.S hjälpt mig , där har jag lämnat på morgonen och hämtat dagen efter. Sen såg jag att en annan kille här i stan med har skaffat prylar för det, pivatperson så han kan säkert göra det lite snabbt om du svänger förbi å kan hämta lite senare.

Finns säkert någon/flera i Linköping med om du ställer frågan på något lämpligt forum. Kanske 5100 på facebook där hänger väll en hel del folk som lanske vet någon i Linköping.

Här är han privatpersonen jag nämnde.






Jag har fått för mig att det är främst HC som påverkas av eventuell vevhusventilationen?, möjligt att CO kan påverkas av katalysatorn om det är en för "öppen" racekatt eller att den inte kommer upp i temp??

Jag gissar att long term fuel trim mer påverkar mappen under köring på jämn gas/landsväg. Skulle tro att den mera går på short term vid tomgång. Så har iallafall andra bilar jag observerat betett sig. Däremot om den går fett vid körning, så borde den rimligen sänka hela registret, och då påverka även tomgång, och att den då har - 4.5% kan ju förklara varför den ligger lite magert och sedan fettar på lite för mycket i cykler.
Vad händer om du kör motorn helt varm, sen tar av batteriet långe nig för att tömma minnet. Sedan startar upp, nollar eventuella felkoder, och gör samma test efter en stund att den bara kommit upp i drifttemp igen , dvs stillastående på tomgång/förhöjd tomgång. Kommer den gå tillbaka till typ -4,5% eller kommer det först dit igen efter en stunds körning.


Jag har funderat även tidigare på om katalysatorn även fungerar som en slags "ackumulator", jag vet att när man mäter längst bak på avgassystem som bilprovningen gör, så är det ett väldigt "fördröjt" värde jämnfört med hur man mäter på lambdan som sitter nära motorn.
Är det möjligt att en "öppen" katalysator med mer flöde ger ett direktare värde till bilprovningens mätare än orginal katalysator hade gjort, dvs pendlar mer mellan högt/lågt. Medans en tätare katalysator hade skapat ett "jämnare" CO värde. ??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Problem med högt CO värde - S60R
<<   1, 2
15 besök senaste veckan (3193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande