Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Börja med Sim igen, vilken sim ska man köra, ratt & pedaler
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (4129 totalt)
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
Tjena,

Funderar på att börja med Sim igen efter några års uppehåll och funderar på vilket sim man ska ha (Nordslingan krav och kör gärna GT-bilar), samt vilken ratt och pedaler för PC? Nån separat växelspak behövs ej utan kör gärna med paddlar. Håller mej gärna under 10.000 för ratt och pedaler. Tips?

Projekt Cars körde jag senast, men det har väl hänt saker?

Grafikkortet är inte nytt men är åtminstone ett GTX1070 Ti, så det kanske funkar (har bara 1080p monitor i nuläget)?

Schyst körkänsla, realism och grafik prioriteras.

//Lasse

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Gamla Assetto Corsa håller än tycker jag. Och den nya är ju nice men färre banor/bilar

Sen tycker jag även gamla rFactor2 och Raceroom funkar också faktiskt. Kors i taket typ


iRacing funkar inte för mig eftersom jag kör sällan, så abonnemangformen funkar inte.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
Tack Magnus,
precis en sån G25 som jag har liggandes idag. Kändes typ som elservot på Z4 (E85-86) som jag inte heller var riktigt nöjd med, så jag "tvingades" köpa en Z4M Coupe med hydralservo. Kanske inte enda orsaken.
Spanat in Fanatec idag, men vet inte om det är "the shit" eller om man ska kolla på nåt annat?! Kostar ju en slant för att prova.. Tyska grejor, så borde vara bra.

Kollat på Assetto Corsa förut (kom aldrig till skott) och även idag, men såg även competizione (saknar Nordslingan?!). Känns inte den vanliga gammal?
Sen undrar man ju vad hemma-regeringen säger när man handlar ny ratt och ska bre ut sig även inne, men hon brukar vara förlåtande.

//Lasse

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2796



Fanatec gör bra hårdvara, men de verkar ha rationaliserat bort supporten. Thrustmaster hamnar ett pinnhål ovanför Logitech, utan att kliva upp i Fanatecs prisnivåer. Thrustmaster erbjuder land annat remdriven force feedback till skillnad från Logitechs kugghjulsdrivna, samt utbytbara rattar.

Körde själv en T300RS med pedalerna TH3PA-PRO och var nöjd. Hade dessförinnan G25 och G27, och även om jag inte klagade speciellt högljutt är Thrustmasterprylarna i en annan liga.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jo de är ju väldigt gamla. Men med lite pillande så tycker jag de funkar. Men jag är verkligen inte "inne" i simsvängen utan mer en då och då simmare

Jag har en Fanatec CSL som var heldöd som jag lyckades kicka igång. Ett klart lyft från min Logi G25, jösses.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
Just de, Thrustmaster. Kommer ihåg dem när de lanserade fina flygjoysticks för säkert 30 år sen, men då ska jag kolla vidare på de två märkena. Tack. thumbs up

Frågan är vilket sim man ska gå vidare med?

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148



Hej,

Även jag har återupptagit sim på PC. Har bara kört Playstation på senare tid. Därför har jag Fanatec CSL Elite, funkar på PS4 och PC. Ett lyft jämfört med Logitech G29 som jag hade innan.

Jag kör RaceRoom. Har även en server uppe där ibland (Team Loosers Racing)

//Daniel

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Jag kör med G29 och undrar om den inte begränsar mig, den är verkligen död i känsla...

_________________
Anders Hansson
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148



sweanders skrev:
Jag kör med G29 och undrar om den inte begränsar mig, den är verkligen död i känsla...


Jag skulle nog säga att den stora skillnaden är pedalerna, framförallt bromsen då med lastcell.

Sen skall man kunna förvänta sig betydligt längre livslängd.

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



mackinley skrev:
sweanders skrev:
Jag kör med G29 och undrar om den inte begränsar mig, den är verkligen död i känsla...


Jag skulle nog säga att den stora skillnaden är pedalerna, framförallt bromsen då med lastcell.

Sen skall man kunna förvänta sig betydligt längre livslängd.


Livslängden har funkat för mig, men jag kör en del onlineracing och märker att jag inte har samma precision som de jag tävlar mot. Samma sak när jag kör träning, tycker mig vara mer konsekvent än vad resultatet visar. Kör på PS4 och GT Sport och gillar enkelheten i det med fokus på körning. Får ta en funderare när PS5 och nästa version i GT-serien släpps.

_________________
Anders Hansson
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148



sweanders skrev:
mackinley skrev:
sweanders skrev:
Jag kör med G29 och undrar om den inte begränsar mig, den är verkligen död i känsla...


Jag skulle nog säga att den stora skillnaden är pedalerna, framförallt bromsen då med lastcell.

Sen skall man kunna förvänta sig betydligt längre livslängd.


Livslängden har funkat för mig, men jag kör en del onlineracing och märker att jag inte har samma precision som de jag tävlar mot. Samma sak när jag kör träning, tycker mig vara mer konsekvent än vad resultatet visar. Kör på PS4 och GT Sport och gillar enkelheten i det med fokus på körning. Får ta en funderare när PS5 och nästa version i GT-serien släpps.


Ja jag upplever samma brist på precision. Tror dock inte jag kan skylla på hårdvara..

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



mackinley skrev:
sweanders skrev:
mackinley skrev:
sweanders skrev:
Jag kör med G29 och undrar om den inte begränsar mig, den är verkligen död i känsla...


Jag skulle nog säga att den stora skillnaden är pedalerna, framförallt bromsen då med lastcell.

Sen skall man kunna förvänta sig betydligt längre livslängd.


Livslängden har funkat för mig, men jag kör en del onlineracing och märker att jag inte har samma precision som de jag tävlar mot. Samma sak när jag kör träning, tycker mig vara mer konsekvent än vad resultatet visar. Kör på PS4 och GT Sport och gillar enkelheten i det med fokus på körning. Får ta en funderare när PS5 och nästa version i GT-serien släpps.


Ja jag upplever samma brist på precision. Tror dock inte jag kan skylla på hårdvara..


Jodå, det är bara att skaffa bättre grejer så ska du se att den sitter där.

_________________
Anders Hansson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Jag har testat det mesta. (För mycket )

"Känsla" är väldigt individuellt.

Jag tycker G25 känns helt okej. Har slitit ut tre stycken på typ 13 år. Men man måste ta bort all dämpning i rattens mjukvara. Annars är den lite död.

Fanatec CSL Elite är rätt prisvärd om man ska upp ett steg. Jag hade en Thrustmaster T500 ett tag, men lite mycket internfriktion som dödar finkänsligheten. Jag personligen föredrar G25. Men insett att alla inte håller med mig där.

Jag har nu en SimuCube 2 direct drive. Den är ju stabilare, men ger mig inte mer information om vad som sker i spelet än G25an.
För det som kommer från spelet kommer ju fram genom ratten till händerna med Logitechen med. Rattbasen i sig kan ju inte trolla och hitta på information. Bara behandla den som redan finns.

Många pratar om loadcell-pedaler. Men det är också rätt personligt. Många älskar det, och för vissa spelar det ingen roll, och några avskyr det. För min del så är det ganska egalt.

Så spelet i sig är viktigt.

Har fått frågan om vilket spel som är bäst flera gånger. Senast svarade jag såhär:

Citat:
Jag skulle säga att det finns flera bra val. Endel beroende på vad man söker.

Jag brukar rekommendera Assetto Corsa eller Project Cars 2 till ganska många som bara enkelt vill komma igång att köra ringen.

Assetto Corsa är lätt att komma igång med och ganska lättkört. Och det finns många gatbilar som motsvarar det man skulle köra i verkligheten. AC är valet för den om kanske inte kört så mycket simracing och bara enkelt vill komma igång och lära sig sträckningen på ringen.

Project Cars 2 är ett annat riktigt bra alternativ. Lättkört, bra grafik och massa gatbilar.
RaceRoom är också lättkörd och en bra instegsport. Finns inte lika mycket gatbilar dock.

rF2 tycker jag är bra. Men lite i pilligaste laget att få till.

iRacing är mycket bra. Men det kräver att man lär sig iRacing först. iRacing är svårare att köra. Det kräver värme i däcken på de flesta bilar på ett sätt som inte andra spel gör. Och det är för dom som är mer hardcore och i framtiden vill köra just simracing. I mina ögon inte för någon som bara vill lära sig ringen. Det finns i princip inga rena gatbilar.

Jag sätter mig nästan alltid i iRacing när jag ska köra ringen. Men jag ser absolut argument för dom andra liren också.


Då var det en kille som just ville träna Nordslingan. Så det svaret var ju vinklat.
Men iRacing är oslagbart i mitt tycke om man vill gå all in på simracing och tävla och nöta.

Vill man bara ha något kul att köra i som har helt okej grafik tycker jag Assetto Corsa, Project Cars 2 eller Automobilista 2 är bra val.

rFactor 2 tycker flera jag talat med har bäst Force Feedback.

_________________
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115



sweanders skrev:
Jag kör med G29 och undrar om den inte begränsar mig, den är verkligen död i känsla...


Jag har tidigare kört med g25/g27. Kör numera Thrustmaster t300 och har testat g29 hos en kompis efter det och upplevde precis som du att känslan är död jämfört med min t300.

Kört både GT Sport och Assetto Corsa (på PC) med både g29 samt t300.
Som natt och dag i båda spelen/simulatorerna.

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Rasmus E
Eskilstuna
Här sen Mar 2019
Inlägg: 13



Trots ett par år på nacken skulle jag nog föreslå Assetto Corsa. Ett bra alternativ redan från start men så finns det även mycket moddar och "fixar" att lägga in som höjer spelet en hel del.
Brukar komma på rea emellanåt för småpengar.. ca 100kr för hela spelet inkl. alla tilläggspaket. Går säkerligen att hitta billigare på någon greymarket.

Är du även ute efter grafik så skulle jag rekommendera att lägga in CSP och SOL (grafikmoddar) som även möjliggör för komplett 24-timmars tidscykel.. perfekt om man är intresserad av långlopp eller vågar sig på 24h race

Se nedan exempel:
Video #1
Video #2
Video #3 (kväll/natt)

_________________
Rasmus Engström
Mazda Miata NA6 -97
Lexus IS200 SC -02
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
Tack alla, lutar mot Assetto Corsa eller Project Cars 2, då iRacing verkar kosta en del och jag kommer bara köra några månader på vinterhalvåret.

Ska kolla vad som dyker upp på Black Friday, så kanske man kan få tag i nån bra ratt och pedaler till hyfsat pris. Fanatec är ju lockande att prova, men kostar ju en slant. Annars får det bli Thrustmaster

PS. Läste på lite och Fanatec kan ha nån enstaka rabatt på Black Friday: https://forum.fanatec.com/discussion/1286/black-friday-2020-2021-2022- . . . .

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676



Hur bra är Fanatecs billigaste kit jmf med Thrustmaster eller Logitech?

tex: https://fanatec.com/eu-en/bundles/csl-elite-ps4-starter-kit

Det jag alltid stört mig på med mina Logitech G25 är att det är som ett jätte glapp i styrningen, så man nästan får självsvängning på bilen.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Det är den basenheten jag har (med hemmabyggd ratt)

Väldigt bra känsla. Tycker den var ett stort stort lyft mot min G25

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Jag har nästan bara hört positiva ord om Fanatec CSL Elite.

_________________
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



NiklasFalk skrev:
Jag har nästan bara hört positiva ord om Fanatec CSL Elite.


Är det bra precision i pedalerna? Jag upplever det skitsvårt att få kraft ur kurvorna konsekvent med min Logitech G29. Om det sedan är värt en hel hög tusenlappar att uppgradera vet jag inte men det får väl bli så... Hobbies är ju rätt kul att ha bra grejer till.

_________________
Anders Hansson
Citera
Racingsimulatorer
Börja med Sim igen, vilken sim ska man köra, ratt & pedaler
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (4129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande