Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Börja med Sim igen, vilken sim ska man köra, ratt & pedaler
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (4129 totalt)
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



sweanders skrev:
NiklasFalk skrev:
Jag har nästan bara hört positiva ord om Fanatec CSL Elite.


Är det bra precision i pedalerna? Jag upplever det skitsvårt att få kraft ur kurvorna konsekvent med min Logitech G29. Om det sedan är värt en hel hög tusenlappar att uppgradera vet jag inte men det får väl bli så... Hobbies är ju rätt kul att ha bra grejer till.

Jag har testat dom endel. Och ja, det tycker jag det är.

Men jag tycker det är tillräcklig precision i Logitechs med.
Det är ju aldrig så att det är pedalerna i sig som begränsar det för mig.

Menar du gaspedalen då? Funkar potten bra? Hur ser signalen ut? Fladdrar den?

Men jag hävdar starkt att det mesta handlar om att bli van vid sin utrustning. Samma sak med pedaler.
Både förare som jag eller t. ex. Erik Blixt som är mycket snabb kör så gott som lika fort med Logitech-pedaler som med dyra loadcell-lösningar.

_________________
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



NiklasFalk skrev:
sweanders skrev:
NiklasFalk skrev:
Jag har nästan bara hört positiva ord om Fanatec CSL Elite.


Är det bra precision i pedalerna? Jag upplever det skitsvårt att få kraft ur kurvorna konsekvent med min Logitech G29. Om det sedan är värt en hel hög tusenlappar att uppgradera vet jag inte men det får väl bli så... Hobbies är ju rätt kul att ha bra grejer till.

Jag har testat dom endel. Och ja, det tycker jag det är.

Men jag tycker det är tillräcklig precision i Logitechs med.
Det är ju aldrig så att det är pedalerna i sig som begränsar det för mig.

Menar du gaspedalen då? Funkar potten bra? Hur ser signalen ut? Fladdrar den?

Men jag hävdar starkt att det mesta handlar om att bli van vid sin utrustning. Samma sak med pedaler.
Både förare som jag eller t. ex. Erik Blixt som är mycket snabb kör så gott som lika fort med Logitech-pedaler som med dyra loadcell-lösningar.


Jag har inte mätt något, tycker mest att den är pass stum i motståndet. Om det hade varit i en bil hade jag smörjt vajern.

_________________
Anders Hansson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



sweanders skrev:
NiklasFalk skrev:
sweanders skrev:
NiklasFalk skrev:
Jag har nästan bara hört positiva ord om Fanatec CSL Elite.


Är det bra precision i pedalerna? Jag upplever det skitsvårt att få kraft ur kurvorna konsekvent med min Logitech G29. Om det sedan är värt en hel hög tusenlappar att uppgradera vet jag inte men det får väl bli så... Hobbies är ju rätt kul att ha bra grejer till.

Jag har testat dom endel. Och ja, det tycker jag det är.

Men jag tycker det är tillräcklig precision i Logitechs med.
Det är ju aldrig så att det är pedalerna i sig som begränsar det för mig.

Menar du gaspedalen då? Funkar potten bra? Hur ser signalen ut? Fladdrar den?

Men jag hävdar starkt att det mesta handlar om att bli van vid sin utrustning. Samma sak med pedaler.
Både förare som jag eller t. ex. Erik Blixt som är mycket snabb kör så gott som lika fort med Logitech-pedaler som med dyra loadcell-lösningar.


Jag har inte mätt något, tycker mest att den är pass stum i motståndet. Om det hade varit i en bil hade jag smörjt vajern.

Ah, okej.

Jag har inte testat dom på några månader så svårt att säga att Fanatecs är så himla mycket bättre.
Det är ju väldigt individuellt det här med känsla för feeling.

_________________
Citera
Kari
Västerås
Här sen Aug 2014
Inlägg: 13



Kört med en G27 många år som inte går att ställa in för bra känsla men den funkar ändå när man vant sig. Pedalerna har jag däremot bytt mot Huisinkveld (8000:-) det var det värt, att känna motstånd som på riktigt iställetför avstånd är skillnad som natt o dag, helt plötsligt funkar vänsterbroms alldeles utmärkt, med känsla. Dom går dessutom att ställa in avstånd, hårdhet, slag, osv.
Omöjligt att sätta wr med std pedaler men med HK funka det i Pcars1. Kör inte 2:an då krävs bättre dator, grafikkort, helst skärm och bättre ratt. Kanske nån gång om suget blir för stort.

_________________
Kari Svärd
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Nån som kört WRC8 och har lite åsikter?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
Nej tyvärr inte.

Hittade Project Cars 2 på PC:n... hade det tydligen redan... och körde lite SPA. Hittade sen den här "testen" https://www.youtube.com/watch?v=4Lju8yVc5sU där Boosted Media testade PC2 vs iRacing och såg vad han gjorde för tider i PC2 med en Falcon på Bathurst och fin Sim-HW, så var ju tvungen att prova.. Körde ett antal var men kändes lite som att sitta i baksätet. Tittade vidare på samma kille https://www.youtube.com/watch?v=o__0iy_H8Lk och fick lära mej hur viktigt det var med FOV (Field of View), samt att det fanns calculatorer för det. Provade denna https://simracingsetup.com/tools/sim-racing-fov-calculator/ och direkt satt jag i förarstolen och skrapade jag av 2 sek på varvet. 2.11.885

Härnest blir det att få fast pedalerna och stolen, samt kolla vad som kommer på Black Friday. Lutar bl.a emot en ny monitor med framerate >60 och >1920x1080, som jag har nu

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
Slogs med Fanatecs websida på BF och lyckades till slut få tag på BMW GT2 kringla, CWB 2.5 och CSL Elite LC pedaler. Hemsidan gick skittrögt....och reload-knappen användes flitigt... Ångrat nu efteråt att jag inte gick på V3 direkt då de ska ha betydligt bättre känsla i kopplingen och mer justermöjligheter i stort, men blir jag inte nöjd får man väl byta upp sig sen. Det verkar vara rätt gott andrahandsvärde på Fanatec. Även få tag på en 34" LG Ultrawide monitor för lite mer bredd på "vindrutan".

Börjat med Assetto Corsa istället för PC2 och tycker det var mer realistisk känsla i det simmet.

Väntar som på tomten efter Fanatecleveransen nu

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Krigge
GBG
Här sen Maj 2004
Inlägg: 54



Jag har en SRD rigg med Fanatecs DD1 bundle till PS4, komplett med inverterade V3 pedaler och manuell låda. Kör på 42" TV. Kör uteslutande GT Sport som har ett närmast oslagbart sätt att få dig att fastna för simracing överlag. I övrigt är det lite för mycket arkad över det ibland. Men billigt att komma igång från "scratch"

*kan tillägga att jag gärna testar och byta bromsar med nån i området då jag totalt tappat bort mig på mina nuvarande och funderar på att gå på nåt enklare.

_________________
Kristofer Strömberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Jag kör Iracing ringen är riktigt bra där mot dom andra jag testat.

Kör en gammal Logitech G25 men konverterad för G27 växelspak
som inte är omställbar mellan H-låda & sekventiell. Den gamla
G25 spaken gillade jag aldrig många missade växlingar där.

Pedalerna är ett par Fanatec Clubsport V1

Kan verkligen rekommendera VR har kört det några år nu
det känns som man saknar rätt mycket när man byter till bildskärmar igen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Krigge
GBG
Här sen Maj 2004
Inlägg: 54



Kan bara hålla med gällande VR, gillar det skarpt!! Detta trots att PS4ans är rätt rutten i upplösning, det verkar inte vara för alla men jag tycker man tappar enormt mot vanlig skärm. Har bara kört ett år nu så en uppgradering kommer väl "tvinga" över en till PC så småningom.

_________________
Kristofer Strömberg
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 306



Hej, jag hittade mina gamla bilspelsgrejor för ett tag sen och kom på att jag skulle bygga en enkel spelrigg i garaget. Svetsade ihop en liten ram med stol och bord för ratten och sen leta reda på nån gammal dator. Efter mycket om och men insåg jag att ratten var alldeles för gammal och ville inte lira med datorn så en ännu äldre dator med Windows XP skakades fram och sen funkade det hyfsat.
Men det fungerade inte helt så jag slog till på extrapris och köpte en Logitech G29. Sen skickade jag efter ett rallyspel, WRC5. Mitt dilemma är att jag inte har wi-fi i garaget och det verkar som att man måste vara uppkopplad för att kunna köra spelet. Har ni koll, är det så? I så fall, finns det versioner som kan köras utan uppkoppling?
Jag har inget behov av att rejsa mot andra utan vill bara ha möjligheten att leka nån stund ibland.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Litto skrev:
WRC5. Mitt dilemma är att jag inte har wi-fi i garaget och det verkar som att man måste vara uppkopplad för att kunna köra spelet. Har ni koll, är det så? I så fall, finns det versioner som kan köras utan uppkoppling?


Först av allt så vet jag inte utan googlade bara, men det verkar så enligt: https://startselect.com/se-sv/wrc-5-pc/3580
WRC9 skall klara sig utan uppkoppling.

Det finns olika modeller för spel/simulatorer, jag har tex en simulator som går att köra offline men kräver att spelet blir uppkopplat minst var 14e dag annars slutar det att fungera (deras skydd mot kopiering).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rippmaster13
Skane
Här sen Aug 2021
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Stingray468 skrev:
Tjena,

Funderar på att börja med Sim igen efter några års uppehåll och funderar på vilket sim man ska ha (Nordslingan krav och kör gärna GT-bilar), samt vilken ratt och pedaler för PC? Nån separat växelspak behövs ej utan kör gärna med paddlar. Håller mej gärna under 10.000 för ratt och pedaler. Tips?

Projekt Cars körde jag senast, men det har väl hänt saker?

Grafikkortet är inte nytt men är åtminstone ett GTX1070 Ti, så det kanske funkar (har bara 1080p monitor i nuläget)?

Schyst körkänsla, realism och grafik prioriteras.

//Lasse


Har både ac och pcars2 men ac är lite mer bökigt att hosta en onlinesession och saknar möjlighet att fylla ut med ais online. Att ha med ai online är episkt.

_________________
Martin rippe
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
Hej och tack för era kommentar.

Blivit mängder med sim för min del sen jag skrev inlägget. Provat AC, ACC, PC2, AMS2, Raceroom och Dirt Rally 2. Kör dock 90% ACC då jag tycker det har bästa fysiken och jag gillar GT3 och 4 (Blancpain), vilket de har djupt samarbete med för att få fram rätt BOP m.m. Om du inte provat ACC kan jag rekommendera det varmt.

Har blivit med liten rigg också. 😅

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2451



Läckert!

Vad är det för en skärm(ar)?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
johan.. skrev:
Läckert!

Vad är det för en skärm(ar)?


Tack.

32" Gigabyte G32QC. Riktigt bra för sitt pris, tycker jag. Inklusive Bezel free kit, för att sudda bort skarvarna.

Sen gäller det att ha GPU som fixar 2560x1440x3 = 11.000.000 pixlar, men RTX3070 fixar det hyfsat bra även i ACC (kör på mid settings). Dock står 3080 alt 3080Ti på önskelistan.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5259285

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1041



Köpa rör och svetsa fästen.... kan jag nog lösa gratis.

Bra ratt och grejor.... tips?

Stol... Något Ej fia godkänt, eller ej längre godkänt att fästa i...

Spel?... Är en gammal entusiast till "Live for speed", och på gamla goda tiden "Sports Car GT"


Kan man lösa det för 10k?


Eller har någon nytta av ett släp till bil och vill släppa sin rigg för det?

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
Om du har en bra pc o skärm redan och kan svetsa riggen gratis, samt hitta en begagnad stol för en 1000 lapp, är det nog möjligt. Du lär dock leta begagnade grejor. Fanatec csw v2.5 med lämplig ratt och ett par Fanatec pedaler, eller om du lyckas hitta ett par Heusinkveld Sprint för ca 5000, så har du rätt bra grejor, men spräcker 10 med ett par tusen.

Simmet jag tycker mest om är ACC. Riktigt bra känsla i bilarna och laserscannade banor.

Sports Cars GT var en favorit!

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225


Trådstartare
Kolla in denna så slipper du svetsa. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=123682

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 347



Köptips, eller iaf schyst rabatt. Kanske inget för den erfarne men alltid ett steg i rätt riktning

Erbjudande i ca 1 dygn till

https://www.webhallen.com/se/product/223261-Logitech-G29-Racing-Wheel- . . . .

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Peder Balerado
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 95



Alex H skrev:
Köptips, eller iaf schyst rabatt. Kanske inget för den erfarne men alltid ett steg i rätt riktning

Erbjudande i ca 1 dygn till

https://www.webhallen.com/se/product/223261-Logitech-G29-Racing-Wheel- . . . .



Man skall alltid börja någonstans så är det!

Skulle man vilja köpa DD så har jag lite rabattkoder som jag tagit fram tillsammans med Nordsim Racing och Simrace Sweden.

Ligger i Discord.
https://discord.gg/drifttime

Kör du något Alex?

_________________
Peder Balerado
Simdrifter
Gammalt: Peugeot 306 Dimma Coupé
Peugeot 306 Cabriolet Rotrex
Massa Peugeoter
R32 GTR, R33 4D, R34 4D, S13
Citera
Racingsimulatorer
Börja med Sim igen, vilken sim ska man köra, ratt & pedaler
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (4129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande