Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Börja med Sim igen, vilken sim ska man köra, ratt & pedaler
<<   1, 2, 3
305 besök senaste veckan (4462 totalt)
Peder Balerado
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 95



Så om man skall börja med simracing så skulle jag rekommendera Direct Drive rattbas.

Och det finns massor av olika tillverkare och prisklasser.

Jag har utvärderat MOZA R5 för vårt drifting Community men jag kör även iracing, ACC osv.

5nm räcker alldeles utmärkt för mig i drifting samt racing. Men med mer NM kommer även mer feedback i ratten på banan.
Och det är väl där folk har svårt med övergången från verklig körning till sim körning och inte tvärt om.

Men det är ingenting jag saknat men jag har även kört simracing över 15 år så ett tips är att våga åka till någon som har det i närområdet och testa.

Skulle jag rekommendera 5nm för någon ny? Absolut, så länge det är DD så är det perfekt start på simracing karriären.

Men nu skall jag utvärdera CAMMUS som verkar otroligt prisvärt med deras baser på 5,8 och 15nm.

_________________
Peder Balerado
Simdrifter
Gammalt: Peugeot 306 Dimma Coupé
Peugeot 306 Cabriolet Rotrex
Massa Peugeoter
R32 GTR, R33 4D, R34 4D, S13
Citera
Peder Balerado
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 95




_________________
Peder Balerado
Simdrifter
Gammalt: Peugeot 306 Dimma Coupé
Peugeot 306 Cabriolet Rotrex
Massa Peugeoter
R32 GTR, R33 4D, R34 4D, S13
Citera
YOLO
Lund
Här sen Jun 2023
Inlägg: 6



Bumpar tråden

Vill börja med simrace men är helt ny, mitt senaste inköp var Nintendo Wii...så nu fattar ni vart jag är i kunskap...

Men ska man köpa PS5? Xbox? PC? Tänker mer än bara sim racing.

Ratt?
Pedaler?
Stol?
"Cockpit"?
Funderar på VR för att få till 3D ordentligt.
Känner man vibrationer, studs, slag mm?

Om vi säger att budgeten inte är allt men ändå till rimliga pengar.

Sett kit för runt 20 000 kr, men är de bra? Vill ha så nära riktig racing som möjligt.

_________________
Johan Boj
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

YOLO skrev:
Bumpar tråden

Vill börja med simrace men är helt ny, mitt senaste inköp var Nintendo Wii...så nu fattar ni vart jag är i kunskap...

Men ska man köpa PS5? Xbox? PC? Tänker mer än bara sim racing.

Ratt?
Pedaler?
Stol?
"Cockpit"?
Funderar på VR för att få till 3D ordentligt.
Känner man vibrationer, studs, slag mm?

Om vi säger att budgeten inte är allt men ändå till rimliga pengar.

Sett kit för runt 20 000 kr, men är de bra? Vill ha så nära riktig racing som möjligt.



Skulle tro en konsoll (PS5 är väl vassast?) med Moza eller Fanatec ger mer än en PC med Logitech.
Alurig från valfri återförsäljare, simlab, simracesweden, trakracer etc är det som gäller imho. Skulle du tröttna är andrahandsvärdet bra.

Någon VR som ger fysisk feedback vet jag ingen som har, men fixar inte VR själv så inte så insatt. Generellt så behöver man väldigt bra saker för det ska vara något att ha.

När det gäller skärm så har i alla fall inte jag så mycket nytta av höjden som av bredden. 34" blir rätt mycket större än 32" t ex.

_________________
Daniel Steiner
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 55



YOLO skrev:
Bumpar tråden

Vill börja med simrace men är helt ny, mitt senaste inköp var Nintendo Wii...så nu fattar ni vart jag är i kunskap...

Men ska man köpa PS5? Xbox? PC? Tänker mer än bara sim racing.

Ratt?
Pedaler?
Stol?
"Cockpit"?
Funderar på VR för att få till 3D ordentligt.
Känner man vibrationer, studs, slag mm?

Om vi säger att budgeten inte är allt men ändå till rimliga pengar.

Sett kit för runt 20 000 kr, men är de bra? Vill ha så nära riktig racing som möjligt.


Svårt att se att 20tkr räcker om du inte redan har "plattformen" (dator, VR, TV, skärmar m.m.) och vill köpa allt direkt.

Har du testat VR för simracing? Väldigt många blir åksjuka, en del direkt och en del först efter en timme. Utvärdera detta innan du sänker >10tkr endast på VR komponenterna.VR är en materialsport, något annat än de bästa prylarna är ingen poäng att köpa.

Fundera också på vad du behöver, har du ett dedikerat rum där allt "skräp" kan stå utan att familjen tröttnar? Har du någon sim/spel i åtanke? Det avgör kanske plattformen..

En PS5:a med PSVR2, Gran Turismo, F1 2024 ett playset o ratt/pedalkombo efter budget kan vara en enkel start som inte tar upp ett helt rum. Men beror ju helt på om det är riktig sim du vill åt eller en enklare start som också fixar lite annat trevligt soffhäng.

_________________
Niclas Eriksson
Citera
YOLO
Lund
Här sen Jun 2023
Inlägg: 6



Ok VR kanske går bort då...tack för tipsen!

20 var för rigg, pedaler och ratt inget annat, osäker på om det är tillräckligt för att få en riktig upplevelse?

Jag ska kolla in de återförsäljare ni tipsade om.

Jag hade tänkt GT bilar och WRC, körde det back in the days på PS1 🫣😊...

Alla tips är mer än välkomna!

TACK!

_________________
Johan Boj
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

YOLO skrev:
Ok VR kanske går bort då...tack för tipsen!

20 var för rigg, pedaler och ratt inget annat, osäker på om det är tillräckligt för att få en riktig upplevelse?

Jag ska kolla in de återförsäljare ni tipsade om.

Jag hade tänkt GT bilar och WRC, körde det back in the days på PS1 🫣😊...

Alla tips är mer än välkomna!

TACK!


Direct drive och loadcell i bromsen är väl det som är viktigast. Mer upplösning är alltid mer upplösning men har man tagit de två nämnda stegen så är man rätt långt. Det klarar man utan bekymmer för 20".

Edit: Jag kör Fanatec och är nöjd men de har sålt långt mer än deras organisation riktigt hinner med just nu så deras kundtjänst t ex är inte topnotch i dagsläget.

Glöm inte handbroms och växelspak om du vill köra wrc.

_________________
Daniel Steiner
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 152



Jag vill slå ett slag för iRacing, Det kostar en slant men du behöver ju bara betala för prenumerationen när du använder det. Sen tillkommer bilar och banor med det kommer ju allt eftersom beroende på vilka serier du kör. Hårdvara skulle jag vilja påstå att begagnade Fanatec prylar är mest pang för pengarna. Jag skjälv köpte CS wheelbase med ratt och CSL Elite pedaler begagnat för 6000:- har kört med det sen sommaren 2020.

Mvh//Jesper

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Jag kan hålla med kommentarer om att man bör kolla att man klarar av VR, men... går det så är det en helt annan nivå. Jag har kört med VR i ett gäng år nu och det finns bara inte på kartan att jag skulle gå tillbaka till skärmar (körde tre skärmar innan). Det är såklart personligt, men testa innan du avfärdar det.

Rigg då. Det du egentligen behöver är en plats att sitta där ratt och pedaler inte åker omkring. Jag har själv kört vid skrivbord på vanlig stol med en ställning som håller fast pedalerna, hemgjord rigg i trä och nu köperigg i aluminiumprofiler, varvtider påverkas inte ett skvatt. Värt att tänka på är att det är många som köper riggar och tröttnar rätt snabbt, så se det som både en varning och en möjlighet att hitta begagnat.

Direct drive-ratt är mjukare, exaktare och kraftigare, men kostar också en del. Jag skulle nog säga att man inte blir snabbare av en DD-ratt, men att det känns mycket bättre. Moza, Simagic m.fl. har rimligt prissatta grejer, men återigen... begagnat finns det rätt gott om. Personligen har jag inga bra erfarenheter av Fanatec, men numera kanske de håller högre kvalitet.

Något som däremot hjälper är loadcell-broms, att bromsa hårdare istället för längre är en markant skillnad, så det är nog det enda jag verkligen inte skulle pruta på.

Kör själv enbart på PC (många bra sims att välja på, stöd för all rolig hårdvara) med aluprofilrigg, simagic alpha mini, loadcellpedaler i rostfritt och Valve Index VR, men jag har kört simracing sedan förra årtusendet så det verkar inte vara ett övergående intresse och då kan man väl investera lite.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
YOLO
Lund
Här sen Jun 2023
Inlägg: 6



Vilka bra tips!

Det jag vill åt är så nära verkligheten det går, men vill iof att barnen ska kunna använda grejerna också 😀.

Funderar på PS5 just för att det enkelt kan användas till annat än bilspel och tycker jag det är jätte kul så kan man ju alltid köpa PC senare.

Skulle nedan kit vara en bra start, Eller ska man upp en nivå till?

https://racingshop.se/products/cammus-c5-bundle

Tack!

_________________
Johan Boj
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

YOLO skrev:
Vilka bra tips!

Det jag vill åt är så nära verkligheten det går, men vill iof att barnen ska kunna använda grejerna också 😀.

Funderar på PS5 just för att det enkelt kan användas till annat än bilspel och tycker jag det är jätte kul så kan man ju alltid köpa PC senare.

Skulle nedan kit vara en bra start, Eller ska man upp en nivå till?

https://racingshop.se/products/cammus-c5-bundle

Tack!


Aldrig hört talas om, spontant ser det väl sådär ut tbh. Men borde gå att hitta recensioner. Hade nog hellre kört G29 faktiskt.

Men om man jämför med
https://www.dustinhome.se/product/5011351788/r3-racing-bundle
https://fanatec.com/eu-en/ready2race/csl-dd-ready2race-bundle-for-pc-5 . . . .
https://www.netonnet.se/art/gaming/rattar-och-kontroller/moza-racing-r . . . .

Så är det etablerade saker för väldigt lite mer pengar. Länkarna är ej kontrollerade mot PS5.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



En sak att tänka på, alla rattar/pedaler funkar inte med alla plattformar. Var noga med att kolla att det du kikar på faktiskt funkar på t.ex. en PS5, xbox, pc etc.
Cammus (som jag aldrig hört talas om), där hittar jag inte att den skall vara till PS5

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Racingsimulatorer
Börja med Sim igen, vilken sim ska man köra, ratt & pedaler
<<   1, 2, 3
305 besök senaste veckan (4462 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande