Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 2009, Track addict Motor
17 besök senaste veckan (9607 totalt)
<<   1, 2, 3, 4   >>
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37385

Forumägare
Forumägare

Står det 68Ah? Nice vikt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 439



Magnus Thomé skrev:
Står det 68Ah? Nice vikt thumbs up


https://lithiumax-batteries.eu/collections/lithiumax-alle-produkte/pro . . . .

Verkar vara som tillverkaren skriver som referens till vilken storlek på blybatteri som det är tänkt att ersätta.

Riktigt fin bil och mycket trevliga uppdateringar

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 868



Brey Krause har fina lösningar för att få fast stolar och bälten i Bmwn.
Jag kikade på deras underreden men frakten från Usa ställde till det

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 V8 -10 Tracktool..
BMW M3 E36 -95 -till salu-
Renault Megane RS -11
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Står det 68Ah? Nice vikt thumbs up


https://lithiumax-batteries.eu/collections/lithiumax-alle-produkte/pro . . . .

Verkar vara som tillverkaren skriver som referens till vilken storlek på blybatteri som det är tänkt att ersätta.

Riktigt fin bil och mycket trevliga uppdateringar


Ja Magnus och Magnus.
Det verkar lurigt det där med AH och litiumbatterier...
De uppger något som är motsvarande i ett blybatteri.
Ersätter upptill 90 AH.... 🤷‍♂️

Jag har haft kontakt med tillverkaren och de påstår att de använder en M3 E90 till "vardags" med just detta batteri, nu i ett år utan bekymmer.


"Hi Christian,

much appreciate these questions.
Always great to hear from a customers perspective and especially when you dig into the detailed specifications.

The Race9+ and Restart9 both have 25real AH.
Based on this, some other competitors would show it as 90AH PBEQ - but we remain a little bit conservative to provide enough reserves for cold environments.

Due to the BMS of the battery, a car with IBS recognizes the Lithium-battery as 70AH AGM.

Regards,
Marcel"

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37385

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Brey Krause har fina lösningar för att få fast stolar och bälten i Bmwn.
Jag kikade på deras underreden men frakten från Usa ställde till det


Ja det var inte gratis. 😅
Men tror att mina tidigare Macht schnell eller Millways golvfasten + sidofästen landar totalt på ungefär samma. 🤷‍♂️

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Jag tänkte ju lätta bilen, men vet inte om detta var planen. 😂
Att göra det i motorutrymmet.... hoppas jag hittat oljeläckaget. 😅





Dagens överraskning, fusklagad tändspole-hatt, med värmelim, inte ovanligt att de går sönder, enligt boken är det en aukt. BMW verkstad som senast bytt stiften för 2000 mil sedan. 😂 Tur jag har nya på hyllan. 😇


_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Bilporr på högsta nivån till jul, vem röstar att det skall ligga under 🎄😇
Tack 🎅eller snarare @peansweden och Mattias för snabb leverans!

Med denna setup och bil skall vi testa PFC 11 både bak och fram, standard är ju att vi kör 08 bak.


Skönt att få lite delar nu så jag kan påbörja montering igen, för just nu har jag skruvat isär halva bilen.... 🤭😱


Bakvagnen är nere för att få excentriska bussningar från Millway, HR krängare och kompletterande bromsar från Stoptech.

Framvagnen gås igenom, bump steer correction yttre styrleder från MRT, nya motorfästen, kylarna har jag ju redan skrivit om, fullservice av kompressorkitt etc. etc.



Batteriet har flyttat in men annars har jag insidan kvar också ... ☺️

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1472



Precis det här saknar jag, någonstans att pilla isär typ hela bilen (efter behov) och pyssla i lugn och ro över en hel vinter, ser väldigt trivsamt ut thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: BMW 325i -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Victor. skrev:
Precis det här saknar jag, någonstans att pilla isär typ hela bilen (efter behov) och pyssla i lugn och ro över en hel vinter, ser väldigt trivsamt ut thumbs up


Tack!

Jag kan bara instämma, var något som saknades. 🤝😇

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
#bromsporr, vänta tills ni får se det färdiga resultatet. 😋😇


Excentriska bussningar från Millway och HR krängare är härnäst i bakvagnen.

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Hoppas det skruvats lite i stugorna, under jul och nyår?
Snart är våren här. 😇

Här har bilen fått nya motorkuddar, inte de sämsta jag sett men är nog en del i att jag tyckte bilen kändes lite orolig och satte sig lite konstigt vid växlingar under hård acc... Satt BMW OEM kuddar, så de byttes nog inte samtidigt med vevlagren.



Sedan kollade jag närmare på framvagnen, har kanske hittat varför allt satt så hårt, spacers, hjulbultar etc.

Någon har vart tung på bromsfoten och det har gått varmt. 😅
Så en liten renovering av oken.





Kändes som att bilen hade en stor del av sin bromsverkan fram, då den neg och dippade i fram vid kraftig inbromsning. Så stoptech bak och pfc11 kommer nog göra nytta. ☺️


_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Också testat att modda camberplattorna fram för caster och monterat en pryl jag tittat på ett tag, spännande och se om det kommer påverka bump/curb steer.


_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 437



Ska du se över vevlager också? eller är de gjort sen tidigare?

_________________
Karel Silha
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
karel021 skrev:
Ska du se över vevlager också? eller är de gjort sen tidigare?


Vevlager skall vara bytta för 2000 mil sedan, därför jag vart förvånad över motorkuddarna. 😅

Du som modifierat chassi till race på din tidigare E90, jobbade du något med excentriska ledlager i chassit, andra bärarmar och korrigerade yttre styrleder etc? 😇

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 437



Ah okay dåså ja de känns lite knepigt dom kan dock sitta kvar när man tar ner framvagnen. Så kanske missades.

Vi tog fram ett kitt till bak vagnen med lite stag med millway. Jag kom aldrig så långt att jag satte dit exentriska Lager eller gjorde något med styrleder.

Men vad jag har förstått så är det man ska göra för att få dom riktigt snabba.

Schrimer svetsar om fästena helt o hållet

_________________
Karel Silha
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
karel021 skrev:
Ah okay dåså ja de känns lite knepigt dom kan dock sitta kvar när man tar ner framvagnen. Så kanske missades.

Vi tog fram ett kitt till bak vagnen med lite stag med millway. Jag kom aldrig så långt att jag satte dit exentriska Lager eller gjorde något med styrleder.

Men vad jag har förstått så är det man ska göra för att få dom riktigt snabba.

Schrimer svetsar om fästena helt o hållet


Ja de flesta byter dem när den ändå är nere, Motornord som gjort jobbet men de tyckte väl de såg så bra ut där och då. 🤷‍♂️

Ja de där Schirmer bilarna.... ☺️
Jag är sugen att lägga mig under en för att verkligen få kika på vad de görnmed dem. Ganska mycket mystik runt dem. 😇

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Stod och svor på mig själv förra veckan, "köp en färdig bil, kan du bara finlira och mycket av jobbet är gjort"....

Det var när jag nu gått igenom framvagnen, avslutningsvis monterade pinnbultar och gjorde ett snurr på bromsskivan, för att se att det såg schysst ut.
Hör hur hjullagret inte låter friskt... 😅 så nu har jag beställt hem nya hjullager och hela framvagnen är nytt eller genomgånget. 🙈🥳

Med tanke på hur allt suttit fast, rost, trasiga dammtätningar och hjullager som var slut, så måste det gått varmt av bromsarna fram, tycker mig också se spår av det på skivorna.

Så bromskylning på en tung bil, är nog inte fel. ☺️
Om du står i valet, köp kylningen... 😅



Varje gång jag haft en lite tråkig överraskning, så har jag motiverat mig med. "Då är det ju lika bra att byta det här också..."

Denna gång blev det att ta steget till ledlager i hela chassit/bakvagnen. 😂
Jag hade tänkt att behålla en gummibussning/arm, för att byta till Millway-stag senare för att kunna känna skillnaden etc.

Men nu satt jag istället och surfade runt på Millways hemsida och nätet, klurade om det inte gick att plocka ihop olika artiklar för att kunna bygga ihop ersättningsledlager till samtliga gummibussningar.

Efter ett telefonsamtal med Samuel, där jag beskrev vad jag behövde och hur jag tänkte, att vi kunde plocka hylsor från camberstag ihop med andra lager, Samuel kollade runt på hyllorna och mätte.

Tror vi fått fram ledlager till alla kontrollarmar i bakvagnen, där det annars sitter gummi. Nu behöver vi förhoppningsvis inte köpa hela stagen utan kan pressa i bussningar i original aluminiumstag. Om du föredrar det och inte ha ställbara stag överallt. 😇

Jag skall montera på min bil inom kort, lägger upp bilder på bussningar och tankar under veckan.

Hör av er om ni vill ha hjälp att få ledlager i hela chassit framöver, så kan jag vara behjälplig i firman och med montering och inköp från Millway.

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 868



Kul se alla dina uppdateringar. Kommer bli bra det där

Att byta till ledlager vore ingen dum ide..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 V8 -10 Tracktool..
BMW M3 E36 -95 -till salu-
Renault Megane RS -11
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Kul se alla dina uppdateringar. Kommer bli bra det där

Att byta till ledlager vore ingen dum ide..


Ja det får vi hoppas. 😇
Vi får sammanstråla till våren, på Mantorp etc. där vi kan utvärdera gummi-ledlager. 👍

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416


Trådstartare
Bussningar/ledlager har börjat trilla in. 😇
Väntar på ball joints från Lemförder och nya hjullager.




_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 2009, Track addict Motor
17 besök senaste veckan (9607 totalt)
<<   1, 2, 3, 4   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >