Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 CSL 2003, >>> 10 year anniversary <<<
<<   1, 2, 3, ... 136, 137, 138   >>
107 besök senaste veckan (526478 totalt)
Velle
Åkersberga
Här sen Aug 2004
Inlägg: 18



Att. Mattias

Kinesis Motorsport fälgarna mäter 9"x19" et44 fram och 10"x19" et27 bak
CSL ET är detsamma (et44 och et27) men med lite bredare spårvid fram är M3 har jag för mig.
För övrigt är original Caster bussningarna fram mindre och styvare än M3 samt är chassi sättningen en annan. Framfjädern har bara 4 varv!! Väger väll mindre Bromsarna kommer från E39 M5. Styrningen är direktare, bla, bla.... Dom har ändrat en hel del när dom byggde CSL-en, jag har väldigt svårt att tro att BMW tjänade pengar på CSL-en. Jag skulle tro att en del av PR budgeten gick åt vid bygget av CSL-en med all rätt!
Hojta till om jag kan bistå med mera hjälp!
Lycka till!

_________________
Velle Mihaljica

BMW M3 1995 Avusblå
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Velle: Sen så var det ju inte bara det.. Det var ju även deras första bil med en duktig del kolfiber.. Taket till exemplet tillverkas ju nu mera inte för hand utan är automatiserat.. Första bildetaljen i världen som tillverkas av kolfiber och är automatiserat! Så det är en hel del PR och project bakom denna bil! och tack för att den kom.. synd att man inte är en av få förunnade dock!

Fast själv hade jag nog bara jobbat med chassit.. Kompressor elelr Turbo känns lite fel på denna bil.. alla BMW för övrigt.. (utom diesel då) Men det är en smaksak så klart

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



höfläkt skrev:
Får inte riktigt tiderna att stämma...enl min klocka åkte J.Hansson snabbare än csl:en. Kan kanske ha berott på trafik, inte i Hanssons fall då han låg i pol men dock väl csl:en


Med risk att sticka ut hakan så tycker jag att Jörgen Hansson med bil är mycket mer imponerande! Att åka stadigt 1.08 - 1.09 med 15" 200 mm breda däck och 2,1-liters rak sexa (om jag är rätt informerad) utan överladdning är RESPEKT!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jörgen har väl runt 230 hk max i sin ca 1000kg tunga bil. Mer eller mindre standardchassi i grunden med Bilstein Grp.N-dämpare. Mao, inge varesig direkt exclusivt eller dyrt. En del har ju tex samma delar på sina gatbilar.

Respekt! om det finns nga "bortglömda talanger" här i landet som aldrig fått visa sin kapacitet med rätt material tillhör han defenitivt en av dom.

Han i WCR:s andrabil hade varit mer än intressant, bara han fick köra in sig på bilen lite.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Galdiatorn skrev:
Anton Lillsund skrev:

Ja en sån där skulle man ha. thumbs up
Låter extremt brutal i de snabba växlingarna!!


Har bilen protesterat nångång pga av hårt användande? Eller har BMW sorterat ut CSL bilarna helt när dom levererats?


Anton Lillsund; Peppar peppar, den har aldrig protesterat varken som orginal
eller efter modifiering. 1800 mil orginal och 800 mil med kompressor.


Har ni någon kontakt med andra CSL ägare? Har alla CSL fungerat lika bra efter en tids användande?

Min tanke är att BMW lagt lite extra tid på att sortera ut fel på bilarna och gjort allt för att få en felmarginal så nära noll som möjligt. På vanliga E46 M3 har det ju ibland varit riktiga måndagsexemplar som lämnat fabriken.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Velle
Åkersberga
Här sen Aug 2004
Inlägg: 18



Att. Johan

Jo, jag vet! Då jag själv håller på och knåpar med kolfiber till vardags, känner jag till bakgrunden om och runt CSL-en.
Jag kan berätta att BMW har velat bygga CSL-en med betydligt mera kolfiber än det blev. Det finns en hel del gjutformar tillverkade av BMW-s kolfiber leverantör. Vi säljer faktiskt et par delar ur sånna:)
Bla. fick jag höra på JEC mässan i Paris att BMW tog in offerter på en massa kolfiber till CSL-bygget, men det fanns endast ett företag (Advanced Composites ) som kunde ev. leverera den mängd. Det rörde sig om ett års produktion av HELA världens kolfiber. Det säger både hur mycket BMW ville ha, samt hur lite kolfiber det produceras. Därför är det fortfarande väldigt dyrt.
Bla så tillverkades CSL-en under en 6 månaders period, och det va takten dom kunde producera taken som styrde farten....
Mvh Velle aka mr Carbon

_________________
Velle Mihaljica

BMW M3 1995 Avusblå
Citera
Velle
Åkersberga
Här sen Aug 2004
Inlägg: 18



Att ANton

Via diverse forum har jag pratat med en del CSL-ägare.
Relän till SMG II-byts på garantin
Skruvar till bromsvätskebehållaren-åtdrages vid service
otät luftbox, med följd att motorn får mer än luft/bränsle i sig:(-ingen känd åtgärd

Väldigt lite problem om än det sista kan orsaka stora problem!!!
Varning utfördas härmed till alla CSL ägare: kolla insuget efter luftfiltret, kan inte BMW hjälpa dig så har jag en fungerande lösning.
Bara att PM-a

_________________
Velle Mihaljica

BMW M3 1995 Avusblå
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Velle skrev:
Att. Mattias

Kinesis Motorsport fälgarna mäter 9"x19" et44 fram och 10"x19" et27 bak
CSL ET är detsamma (et44 och et27) men med lite bredare spårvid fram är M3 har jag för mig.
För övrigt är original Caster bussningarna fram mindre och styvare än M3 samt är chassi sättningen en annan. Framfjädern har bara 4 varv!! Väger väll mindre Bromsarna kommer från E39 M5. Styrningen är direktare, bla, bla.... Dom har ändrat en hel del när dom byggde CSL-en, jag har väldigt svårt att tro att BMW tjänade pengar på CSL-en. Jag skulle tro att en del av PR budgeten gick åt vid bygget av CSL-en med all rätt!
Hojta till om jag kan bistå med mera hjälp!
Lycka till!


Tack så mycket för infon, det är precis den offseten jag skulle vilja ha för att få långa a-armar fram samt en bred spårvidd bak.. thumbs up
Har ni någon uppsättning fälgar som ni kanske vill bli av med? eller så kanske man kan hitta replica med samma ET!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Vad väger den här bilen? Viktfördelning?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Velle skrev:
Att. Johan

Jo, jag vet! Då jag själv håller på och knåpar med kolfiber till vardags, känner jag till bakgrunden om och runt CSL-en.
Jag kan berätta att BMW har velat bygga CSL-en med betydligt mera kolfiber än det blev. Det finns en hel del gjutformar tillverkade av BMW-s kolfiber leverantör. Vi säljer faktiskt et par delar ur sånna:)
Bla. fick jag höra på JEC mässan i Paris att BMW tog in offerter på en massa kolfiber till CSL-bygget, men det fanns endast ett företag (Advanced Composites ) som kunde ev. leverera den mängd. Det rörde sig om ett års produktion av HELA världens kolfiber. Det säger både hur mycket BMW ville ha, samt hur lite kolfiber det produceras. Därför är det fortfarande väldigt dyrt.
Bla så tillverkades CSL-en under en 6 månaders period, och det va takten dom kunde producera taken som styrde farten....
Mvh Velle aka mr Carbon


oj oj oj då är det dig man ska ta kontakt med sen då och om man funderar på att minska vikten på bilen då ! Synd att BMW inte kunde göra som det var tänkt! Riktigt synd.. då hade den nog blivit ett par ggr ännu mera kompetent ! Fast BMW verkar verkligen gå in för att tänka kolfiber! och det gillar vi racing folk.. Kanske vi kan få en lättvikts BMW snart igen

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Velle skrev:
Att. Johan

Jo, jag vet! Då jag själv håller på och knåpar med kolfiber till vardags, känner jag till bakgrunden om och runt CSL-en.
Jag kan berätta att BMW har velat bygga CSL-en med betydligt mera kolfiber än det blev. Det finns en hel del gjutformar tillverkade av BMW-s kolfiber leverantör. Vi säljer faktiskt et par delar ur sånna:)
Bla. fick jag höra på JEC mässan i Paris att BMW tog in offerter på en massa kolfiber till CSL-bygget, men det fanns endast ett företag (Advanced Composites ) som kunde ev. leverera den mängd. Det rörde sig om ett års produktion av HELA världens kolfiber. Det säger både hur mycket BMW ville ha, samt hur lite kolfiber det produceras. Därför är det fortfarande väldigt dyrt.
Bla så tillverkades CSL-en under en 6 månaders period, och det va takten dom kunde producera taken som styrde farten....
Mvh Velle aka mr Carbon


Vilken produktionsmetod använder dom för taken?
Vilken metod var projekterad för de delar som inte blev fiber i slutänden?

_________________
Pär Hylander
Citera
Velle
Åkersberga
Här sen Aug 2004
Inlägg: 18



Att:Per

Taket (tror jag) tillverkades i automatiserad vacuum injecering, altså torr matta som vacuumbagas och slutligen injeceras matrisen. Slutligen limmas taket på bilen i speciell jigg för att bli bärande del av bilen. Jag hörde på BMW skadecenter i Tyresö att det finns endast 6 stycken jiggar för att limma taket i hela världen.

Resten av delarna ska ha tillverkats med pre-preg matta och distans material i autoklav.

_________________
Velle Mihaljica

BMW M3 1995 Avusblå
Citera
Velle
Åkersberga
Här sen Aug 2004
Inlägg: 18



Sorry, Pär ska det va

_________________
Velle Mihaljica

BMW M3 1995 Avusblå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Velle skrev:
Att:Per

Taket (tror jag) tillverkades i automatiserad vacuum injecering, altså torr matta som vacuumbagas och slutligen injeceras matrisen. Slutligen limmas taket på bilen i speciell jigg för att bli bärande del av bilen. Jag hörde på BMW skadecenter i Tyresö att det finns endast 6 stycken jiggar för att limma taket i hela världen.

Resten av delarna ska ha tillverkats med pre-preg matta och distans material i autoklav.


ok, men på vilket sätt är det automatiserat? (det du beskriver är ju egentligen standardprocedur, fast manuellt utfört isf). Vet du ngt mer om hur fibern är arrangerad, hoppas att det vara är yttersta lagret som är vävt.

Vet du var det är för kärna/distans som används i överiga detaljer (vilka är övriga detaljer föresten?)

Eftersom jag jobbar på DIAB blir jag ju vansinnigt nyfiken

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



läste i nån biltidning (tror att det var T.V.) att taket på CSL'en tillverkas automatiskt, utan människor inblandade..

en maskin som la ut väven.. Osv.. är inte så insatt hur det går till med alla steg.

bekräfta eller dementera.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



LuddeR skrev:
läste i nån biltidning (tror att det var T.V.) att taket på CSL'en tillverkas automatiskt, utan människor inblandade..

en maskin som la ut väven.. Osv.. är inte så insatt hur det går till med alla steg.

bekräfta eller dementera.


Bekräftat!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Velle
Åkersberga
Här sen Aug 2004
Inlägg: 18



Att Pär
Rochacell har jag för mig är fabrikatet på distansmaterialet. Dom använder dubbla 300 gr mattor i övre formen med distansmaterial och bara dublla 300 gr mattor i underdelen på huvarna och bakluckorna. Underdelarna på huvar är rätt så kurviga och veckade så att det blir rätt styvt ändå. Dock skall tilläggas att det inte rör sig om någon serieproduktion, endast på beställning.
DIAB har jag inte varit i kontakt med ännu, men ni har väll bara distansmaterial, eller hur?
Mvh Velle

_________________
Velle Mihaljica

BMW M3 1995 Avusblå
Citera
Velle
Åkersberga
Här sen Aug 2004
Inlägg: 18



Mera info på CSL-en kan du få av SVenska Tanso som sammarbetar med Advanced Composites Group som har levererat kolfiber till BMW.

_________________
Velle Mihaljica

BMW M3 1995 Avusblå
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10571



Helt rätt att våga modda bilen, dock kan jag personligen bli lite trött på all synlig svart plast och skulle hellre se den lackad. På beskrivningen av konstruktionen verkar den ändå vara lite överdimensionerad, för mycket kompromiss mot praktiskt gatbruk och utställning än mot så låg vikt som möjligt på banan. Så ett par hekto lack skulle nog inte påverka så mycket.

om man med ett plasttak bara sparar 50% mot ett ståltak så borde man byta jobb!

Det är för många designers i bilbranchen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
DJ, det är helheten som man måste ta med i sammanhanget. Många bäckar små.
---------------------------------

Men jag tänkte nämna att vi klämt på 18" fälgar, om det var tajt i fram med 15" skivor ujujuj. Men det gick Vi fick modifiera oken en aning.

Sedan har vi monterat Michelinslicks 24-64-18 runt om, som vi kommer köra Superstage med den 15okt på Emmaboda. Richard Göransson och Thed Björk samt Gullabo skall slåss om titeln, LOADED SS of the Year Det kommer bli en hård kamp och med låga tider. Helst under 1:20.00.

Sedan går det att läsa om bilen i nästa nummer av performance BMW Magazine www.performancebmwmag.com. 9 sidor reportage + 1 sida om Team WestCoast Racing.
Sedan kommer det reportage i Svenska AutOMotorSport i november.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 CSL 2003, >>> 10 year anniversary <<<
<<   1, 2, 3, ... 136, 137, 138   >>
107 besök senaste veckan (526478 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande