Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E90 - Nurburgring, VLN, RCN, 24H tävlngsbil
1053 besök senaste veckan (3565 totalt)
1, 2   >>
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Hej hej


Jag insåg att jag inte kan sluta tänka på det år efter år efter år och man blir inte yngre med åren.
Jag har tidigare kört lite bana och vill köra mer och gärna köra mer än turistkörning på Nurburgring men för att få tävla där så är det inte bara...

Så först börja köra i en tävlingserie i sverige som är anknuten till SBF vilket inte alla är, men älskade porsche har porsche sports cup där jag tänkte att jag börjar köra så jag köpte mig en 993a och byggde om för banracing och fick vagnsbok på och som jag körde till och från tävlingar, Längst var ner 03 på morgonen och komma fram till Norges bana Gardemo i fina kolfiberskalstolar på 4kg utan stoppning, helt öppen och ärlig så är de faktiskt de mest bekväma stolar jag haft, körde en tävling i Norge och sen hem till Sthlm igen samma dag. Åkte av sista varvet sista tävligen men bilen klara sig . Man skulle nog ändå ha trailer för att våga mer!
Nåväl efter debutlicens, nationell licens, läkarundersökning så kunde jag söka Internationell licens.
Fixade det och började kursen för köra nere på ringen. Körde med Ring attack och Sorg i deras bmw 325i e90 i en klass som heter V4.
Gillade det otroligt mycket uppgraderade licensen till B och sen A permit för att få köra 24h.

Men att hyra in sig i ett team varje gång mot att köpa en egen bil och bygga.. hmm bra fråga.

Köpte en bmw 325 i sverige som jag skulle börja bygga på, pratade med en duktig kille i sverige som är känd pessemist så jag ångrade mig och sålde den och åkte ner för att prata med teamen istället om att hyra in mig på en säsong och kanske få ett bättre pris. Nåväl väl nere träffa jag några team och de var snälla nog och skulle gärna ta mina pengar men föreslog att jag skulle köpa en egen bil och bygga på och äga istället det blir billigare för mig och så äger jag bilen och kan sälja och måste inte hosta upp med en självrisk på 100-250.000kr direkt vid krasch. samt att jag kan hyra ut en stol för tävlingar och även köra på turistkörning och bandagar. Så tittade runt på bilar dagen efter, hitta en i Dusseldorg 9600 mil en ägare, köpte och körde ner till Ring Attack, hyrde en plast och började skruva isär den.
Beställde KW kit competition 3 vägs dämpare, tid hos burbyggare, nytt tak utan taklucka och en tid att råna en bank vore bra också insåg jag. Skämt åt sido.
Bilen har nu varit hos burbyggaren och blir klar 4 november och trailas till min plats vid Ringen där jag kommer åka ner under vintern och sätta ihop bilen. Bromsar, Fälgar, Däck, Avgas, Diff, Stolar, Brandsläckare, Huvudströmbrytare, etc etc etc.

Vore jätte skojigt om någon skulle vilja sammarbeta på något sätt på denna bil då den idag inte har någon partner som kommer synas på bilen . Den är alltså helt ren utseende mässigt. Så öppen för alla förslag från Hello Kitti och göra bilen helt rosa eller KINO med rumpor på motorhuven.
Inget är fel i en värld som är upp och ner
Ring attack kommer assistera med garageplats under säsong även nu om jag vill, de tar bilen till och från tävling och bistår med däckbyte, däckvärmare, bromsbyte, och andra ev reperationer som kan krävas, de hjälper mig även med anmälningar och pappersjobet samt besitkning inför race av bilen.


Kommer lägga upp lite bilder allt eftersom. Det är inte jag på bilden med hunden, det är hunden och min vän, han som bor i Dusseldorf och hjälpte mig hitta bilen samma dag på deras lokala annonser där i området.












_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Det blir ju en utmaning att sätta ihop alla delarna, ABS, elcentral, vindrutan, bakruta, dörrar, instrumentbrädan och ja.... allt annat . Men jag har ju hela helgen på mig som de säger.... Just det, asfaltsmattorna ska ut också, det blev lite stressigt att få iväg bilen till hantverkaren för buren så tyvärr blir det att göra sig minimal och umgås med rören och få bort isoleringen sen, jag ska nog komma under mina 63kg så blir det lättare och lättare.













_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Skulle vilja ha en sån här stol i bilen men den verkar lite väl dyr men jösses vad fint det skulle sitta, det var en sån jag hade i Porschen som jag sålde , bästa stolen jag suttit ut, utan stoppning eller något, satt som en öl i handen.


_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 679



Kul projekt! Kommer definitivt följa

_________________
Pet ter Uhlin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1472



Det här ska bli kul att följa, har en E90 som bruksbil som ska busas till lite grann efterhand och gillar Ringen, måste vara galet kul att tävla på den banan

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: BMW 325i -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37385

Forumägare
Forumägare

Spännande! Bytte du några ord med Per Larsson som kör 328 i RCN på Ringen?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
v33
Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 120



Blir väldigt kul att följa detta! Min långsiktiga plan(dröm ) också att köra rcn/vln(nls) en vacker dag så blir tar fram popcorn och sitta klistrad framför tråden

Hur ser reglementet ut, antar att du inte rör motor? Fokus säkerhet, diff och chassi? Va hamnar vikten på enligt plan?

_________________
Gust4v V35tlund
Renault Megane RS Trophy 2020 - Daily+trackdays
BMW 328 ti 2000 - R.I.P
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Spännande! Bytte du några ord med Per Larsson som kör 328 i RCN på Ringen?


Hej
Nej det har jag inte gjort vad jag man minnas, bor han i Sverige ?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Victor. skrev:
Det här ska bli kul att följa, har en E90 som bruksbil som ska busas till lite grann efterhand och gillar Ringen, måste vara galet kul att tävla på den banan


Den verkar vara bil nr 1 i V4 klassen!

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
v33 skrev:
Blir väldigt kul att följa detta! Min långsiktiga plan(dröm ) också att köra rcn/vln(nls) en vacker dag så blir tar fram popcorn och sitta klistrad framför tråden

Hur ser reglementet ut, antar att du inte rör motor? Fokus säkerhet, diff och chassi? Va hamnar vikten på enligt plan?


Fixa licens så kör vi tillsammans i vår bil som jag började fixa med nu =) vore jätte skojigt med en liksinnad att dela den med

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2830



Vilken intressant tråd thumbs up ser fram mot rapporter från dina/era äventyr

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Vilken intressant tråd thumbs up ser fram mot rapporter från dina/era äventyr


Vad roligt att läsa =) tack, jag försöker göra så mycket det går, kör ner på fredag mot tyskland och tittar till bilen och om det blir någon till i teamet vore det skojigt

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Fick lite roliga bilder från Tyskland nu där de tagit min bil till lack efter tagit ur asfaltsmattorna och slipat rent så kom den från lack i förra veckan =)!
De som hjälper mig där nere på plats är RingAttack =) fenomenala!
Nytt tak är ilagt och svetsat eftersom jag köpte en bil med taklucka så köptes ett nytt org utan taklucka från bmw





_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Saker som kommer strax som jag aldrig kommer använda (ta i trä) men som måste vara där.


_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
NU är denna lilla säkerhetsdetalj monterad och framrutan och bakrutan är tillbaka på plats.
Fälgar, brandsläckare, och avgasystem, bromslossar, en stol vore bra också och dörrsidor gärna kolfiber. [/img]


_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
FIAgodkänd stol så lätt som möjligt och så prisvärd som möjligt vad skulle ni rekomendera? Någon som har rabatt någonstans?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
964RS
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3463



Härligt äventyr Robert! Kan bara säga Go for it! thumbs up

_________________


964RS HÄRLIGT RÖD
944 KULRÄSERN
Be yourself, everyone else is allready taken
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Tack Anders.

Har du någon ide om vilket företag som skulle kunna sälja en stol för 50% rea en Sparco Grid Q mot dekaler på bilen för tävlingarna och Turistkörningen på Nurburgring?
Må gott

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 531



Vad är anledningen till att snedsträvan i huvudbågen går till passagerarsidan? Varför har man inte ett kryss i huvudbågen? Är det en standard i klassen?

_________________
André Westersund
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Westersund skrev:
Vad är anledningen till att snedsträvan i huvudbågen går till passagerarsidan? Varför har man inte ett kryss i huvudbågen? Är det en standard i klassen?


Tror man hade satt ett kryss om det hade varit för två passagerare.

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 582


Trådstartare
Söker lite tips på:

6 punktsbälte , ett lätt i alu, fia godkänd och passar till Simpsons hybrid nackskydd.

Stolskenor för fast montage till sparco stol.
Har hittat delar på Autoracing men är 6 mm alu skenor lättare än 3 mm stål skenor ? jag tycker det borde vara lättare med alu men eftersom det är dubbelt så tjocka kanske de väger lika mycket men bara är dyrare men kan inte tänka mig att det är rätt?

Stol tänkte jag köpa Sparco Grid Q vad tror ni om den?
Den väger inte så mycket
jag hade varit inne på helt kolfiber först utan stoppning på 3.8kg det är min drömstol men den kostar för mycket i dagsläget från Tillett eller om någon har en Tillett stol för under 7000kr så hojta till så köper jag den gärna fia godkänd.
B6 screamer

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E90 - Nurburgring, VLN, RCN, 24H tävlngsbil
1053 besök senaste veckan (3565 totalt)
1, 2   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >