Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Civilingenjörer och klurare: skjuvningsfråga (Viktigt) | << 1, 2 24 besök senaste veckan (6985 totalt) |
Ekar det härinne??? |
||||
En annan fråga är om bitarna utsätts för värme från tex bromsar, kan orsaka ett hållfasteheten sjunker en hel del.
Är materialet man ska limma i tunnt så är det just då limmet har sina fördeler genom att det belastar materialet man limmar ihop minimalt till skillnad från svetsning eller nitning. |
||||
om jag får bortse från själva lim-fogen en kort sekund... Vilken komponent kommer att ta upp transient-belastningar i en coli-over-applikation? Borde inte det vara själva dämparen som ska ta den? Då borde belastningen på själva fjäder och dess infästning bli något lägre än vad ni klurar på? Mvh Mangan, som håller VM-rekord i nojjor över special-lösningar. Fråga AL... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Hehe...nu har jag fakta för er:
limmade röret är 153mm långt och har YD 51mm. dämpare har yd 50mm. Detta betyder att det kommer att finnas 0.024 m^2 limyta och att den kommer att belastas med ungef. 2MPa om kraften på fjädern uppgår till 5 ton. Med tanke på att dämparen tar upp det mesta av transientbelastningar (vilket jag på något sätt glömde) så är detta så gott som bombsäkert, med tanke på att belastningen på hjulen är 300kg (okej, 3000N ) statiskt och lite mer dynamiskt. Sämsta epoxylimmet pallar för 6MPa....så jag känner mig tryggare och tryggare.... Tack Magnus att du påpekade detta...jag har inte sett skogen av alla träd. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Bombsäkert... Huuu, så vågat att säga så. Du räknar säkert med extremfallen när all vikt ligger på ett hjulpar, så... Hoppas iaf att det funkar! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Epoxylim är extremt starkt, och pallar säkert, och har dessutom bra fyllande förmåga, och behöver lite mer limspalt än de flästa andra lim, men epoxylim är liksom de flästa lim väldigt temperaturkänsligt.
När jag limmat kikarfästen på min studsare så tar jag bort dem med strykjärnet temp drygt 100 grader och de släpper. Hur varma blir demparna. Varför inte svetsa en bricka på rörets ena ende, som stödjer mot demparens gavel, som andra rekomenderat förut? |
||||
Givetvis. _________________ // Jani Hast |
||||
|
||||
|
||||
1. Jag har ingen som helst homofobi så lägg ner är du snäll. 2. Den smileyn heter "tröst"... Han var ju ledsen. Fast nä, jag stötte inte på honom. EDIT: Eller slagträt kanske var för att du ville ha han för dig själv... |
||||
oj, känsligt ämne... flåt; |
||||
|
||||
Kolla detta!
http://www.loctite.se/int_henkel/loc Finns med skjuvstyrka över 30N/mm2 Kanske kostar en del...men, men!!! _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Jag skulle inte lita på lim med tanke på värmen. Lim kan bli lite mjukt och flyta iväg då. Limmar du nån epoxy i rumstemperatur får du nog knappast en glasomvandlingstemperatur på mer än 50-60 grader. Och varmare än så lär det nog bli... Om det inte är värme från dämparen så får du nog strålningsvärme från bromsarna. Jag skulle limma OCH ha den där brickan i övre änden av rörstumpen. Brickan håller kraften och limmet gör att det inte skramlar.
och lita ALDRIG på tillverkarnas materialdata. Det är enligt min erfarenhet fantasisiffror som inte går att reproducera på verkliga applikationer. Bl.a. för att det oftast inte är limmet i sig som blir den svaga punkten i förbandet, utan vidhäftningen, spänningskoncentrationer i limskarvens ändar osv. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Kolla med Lasse vad han kan hitta på åt dej då han bygger och anpassar stötdämare
www.stotdampare.com _________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||||
Det finns en svensk epoxi-leverantör också, http://www.nilsmalmgren.se/ , vid de få kontakter jag har hade med dem för några år sen har de gett ett mkt seriöst intryck. Men jag vet inte om de kan denna typ av applikationer.
Nu minns jag givetvis inte detaljer, men epoxis värmetålighet kan paradoxalt nog öka om man utsätter det för värme under eller direkt efter härdningen, om jag minns någorlunda är det mellan 50 och 70 grader nånstans, men det där har nog Nils Malmgren koll på isåfall. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Intressant att tråden lyckats bli två sidor lång och fortfarande handla om lim!
Backa lite till det tredje svaret, Rikards mao. Lösningen är busenkel, billig och utprovad. Finns tom att köpa på Dalhems tror jag eller åtminstånde Deamon Tweeks och Rally Design i UK. _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Hur blir det termiskt för dämparen? Dämparen absorberar väl en hel del energi som behöver kylas ut genom dessa utsidor. Om man sätter ett gängat rör utanpå så lär värmegenomgången försämras, både i fallet om det "hänger löst" eller är limmat mot dämparkroppen.
Är detta ngt att beakta ( i vissa applikationer ivf) eller är effekten helt försumbar? _________________ Pär Hylander |
||||
Siktar man lite rätt från början beträffande val av fjäderlängd, borde man inte behöva mer än 100 mm inställningsmöjlighet för "ride height". Gissar då att gängorna räcker som "kylflänsar" på denna 100 mm hylstäckta del av dämparen. Vill man vara lite extra pedantisk kan man ju alltid smeta lite kylpasta (för elektronikkomponenter) på dämparen innan man trär på hylsan.
Bara min reflektion, beaktar och respekterar givetvis visare svar! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Skruva banåkabil Civilingenjörer och klurare: skjuvningsfråga (Viktigt) | << 1, 2 24 besök senaste veckan (6985 totalt) |