Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Civilingenjörer och klurare: skjuvningsfråga (Viktigt)
<<   1, 2
24 besök senaste veckan (6985 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jani Hast skrev:
Efter som jag är lat just nu och inte orkar läsa allt.

Går det inte att svetsa på en talrik längst upp på dämparen så att den inte kan åka ner åt??
och sen limma dne på plats.


Ekar det härinne???

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



En annan fråga är om bitarna utsätts för värme från tex bromsar, kan orsaka ett hållfasteheten sjunker en hel del.

Är materialet man ska limma i tunnt så är det just då limmet har sina fördeler genom att det belastar materialet man limmar ihop minimalt till skillnad från svetsning eller nitning.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



beepbeep skrev:
Här är lite fakta:

- Aktiva limytan för gängade röret är ungefär en A4
- Limtjockleken mellan dämparen och gängade röret är ungefär 1mm på båda sidor.
- Bakhjulsbelastningen uppgår till ungefär 3000N statiskt, men jag kan tänka mig att transientbelastningar kommer att bli mycket större (t.ex. när man kör eöver en fartgupp).

om jag får bortse från själva lim-fogen en kort sekund... Vilken komponent kommer att ta upp transient-belastningar i en coli-over-applikation? Borde inte det vara själva dämparen som ska ta den? Då borde belastningen på själva fjäder och dess infästning bli något lägre än vad ni klurar på?

Mvh
Mangan, som håller VM-rekord i nojjor över special-lösningar. Fråga AL...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hehe...nu har jag fakta för er:

limmade röret är 153mm långt och har YD 51mm. dämpare har yd 50mm.

Detta betyder att det kommer att finnas 0.024 m^2 limyta och att den kommer att belastas med ungef. 2MPa om kraften på fjädern uppgår till 5 ton.

Med tanke på att dämparen tar upp det mesta av transientbelastningar (vilket jag på något sätt glömde) så är detta så gott som bombsäkert, med tanke på att belastningen på hjulen är 300kg (okej, 3000N ) statiskt och lite mer dynamiskt.

Sämsta epoxylimmet pallar för 6MPa....så jag känner mig tryggare och tryggare....



Tack Magnus att du påpekade detta...jag har inte sett skogen av alla träd.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



beepbeep skrev:
Tack Magnus att du påpekade detta...jag har inte sett skogen av alla träd.

Bombsäkert... Huuu, så vågat att säga så. Du räknar säkert med extremfallen när all vikt ligger på ett hjulpar, så... Hoppas iaf att det funkar!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Epoxylim är extremt starkt, och pallar säkert, och har dessutom bra fyllande förmåga, och behöver lite mer limspalt än de flästa andra lim, men epoxylim är liksom de flästa lim väldigt temperaturkänsligt.

När jag limmat kikarfästen på min studsare så tar jag bort dem med strykjärnet temp drygt 100 grader och de släpper.

Hur varma blir demparna.

Varför inte svetsa en bricka på rörets ena ende, som stödjer mot demparens gavel, som andra rekomenderat förut?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Andreas Lidström skrev:
Jani Hast skrev:
Efter som jag är lat just nu och inte orkar läsa allt.

Går det inte att svetsa på en talrik längst upp på dämparen så att den inte kan åka ner åt??
och sen limma dne på plats.


Ekar det härinne???


Givetvis.

_________________
// Jani Hast
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jani ---> <--- AL

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Andreas Lidström skrev:
Jani ---> <--- AL


stöter du på honom??

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anders Jeppsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
Jani ---> <--- AL


stöter du på honom??



1. Jag har ingen som helst homofobi så lägg ner är du snäll.
2. Den smileyn heter "tröst"... Han var ju ledsen.

Fast nä, jag stötte inte på honom.

EDIT: Eller slagträt kanske var för att du ville ha han för dig själv...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Andreas Lidström skrev:
1. Jag har ingen som helst homofobi så lägg ner är du snäll.


oj, känsligt ämne...

flåt;

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



LOL

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Kolla detta!

http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_epoxy/loctite_content.cfm?pag . . . .

Finns med skjuvstyrka över 30N/mm2
Kanske kostar en del...men, men!!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hur varm kan en typisk stötdämpare bli underbankörning?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Jag skulle inte lita på lim med tanke på värmen. Lim kan bli lite mjukt och flyta iväg då. Limmar du nån epoxy i rumstemperatur får du nog knappast en glasomvandlingstemperatur på mer än 50-60 grader. Och varmare än så lär det nog bli... Om det inte är värme från dämparen så får du nog strålningsvärme från bromsarna. Jag skulle limma OCH ha den där brickan i övre änden av rörstumpen. Brickan håller kraften och limmet gör att det inte skramlar.

och lita ALDRIG på tillverkarnas materialdata. Det är enligt min erfarenhet fantasisiffror som inte går att reproducera på verkliga applikationer. Bl.a. för att det oftast inte är limmet i sig som blir den svaga punkten i förbandet, utan vidhäftningen, spänningskoncentrationer i limskarvens ändar osv.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Getz
Vallentuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 58



Kolla med Lasse vad han kan hitta på åt dej då han bygger och anpassar stötdämare

www.stotdampare.com

_________________
Jhon Geuken

Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar)
Projektbilen
http://gallery.voodoo-people.com/album390
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Det finns en svensk epoxi-leverantör också, http://www.nilsmalmgren.se/ , vid de få kontakter jag har hade med dem för några år sen har de gett ett mkt seriöst intryck. Men jag vet inte om de kan denna typ av applikationer.

Nu minns jag givetvis inte detaljer, men epoxis värmetålighet kan paradoxalt nog öka om man utsätter det för värme under eller direkt efter härdningen, om jag minns någorlunda är det mellan 50 och 70 grader nånstans, men det där har nog Nils Malmgren koll på isåfall.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Andreas Lidström skrev:
Jani ---> <--- AL


Ingen fara.

Hmmm
Vad gäller min läggning så är jag inte inreserad av någon av er
Håller mig till dom lång håriga och blödande könet.

Åter till ämnet.

_________________
// Jani Hast
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Intressant att tråden lyckats bli två sidor lång och fortfarande handla om lim!

Backa lite till det tredje svaret, Rikards mao. Lösningen är busenkel, billig och utprovad. Finns tom att köpa på Dalhems tror jag eller åtminstånde Deamon Tweeks och Rally Design i UK.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hur blir det termiskt för dämparen? Dämparen absorberar väl en hel del energi som behöver kylas ut genom dessa utsidor. Om man sätter ett gängat rör utanpå så lär värmegenomgången försämras, både i fallet om det "hänger löst" eller är limmat mot dämparkroppen.

Är detta ngt att beakta ( i vissa applikationer ivf) eller är effekten helt försumbar?

_________________
Pär Hylander
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Siktar man lite rätt från början beträffande val av fjäderlängd, borde man inte behöva mer än 100 mm inställningsmöjlighet för "ride height". Gissar då att gängorna räcker som "kylflänsar" på denna 100 mm hylstäckta del av dämparen. Vill man vara lite extra pedantisk kan man ju alltid smeta lite kylpasta (för elektronikkomponenter) på dämparen innan man trär på hylsan.

Bara min reflektion, beaktar och respekterar givetvis visare svar!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Skruva banåkabil
Civilingenjörer och klurare: skjuvningsfråga (Viktigt)
<<   1, 2
24 besök senaste veckan (6985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande