Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi RS4 B8 -14 | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (4243 totalt) |
Så blev den till slut min.
Älskat RS4 sen första gången jag såg en B5. Så detta är alltså en generation B8 från 2014. Snart 9000 mil på mätaren och har bara varit sommarkörd, och så kommer det också bli i fortsättningen. Färgen är svart. Bilen har en V8 på 4,2 liter. 450 HK (430 Nm), 7-växlad S-Tronic växellåda och fyrhjulsdrift. Fler bilder kommer i helgen efter tvätt. _________________ Magnus Larsson |
||||||||
Bilen levererades med MMI3G och navigator DVD från 2013-2014. Software version BNav_EU_P0256_D1 och Nav.database version ECE 5.16.2.
Lyckades hitta denna bundle av uppdateringar som passade min bil. https://upgrademyaudi.net/product/audi-mmi-3gb-3g-basic-bundle-latest-maps-firmware-green-menu-activator-5-31-2-k0260_1_d1-europe-2020-21 Så nu är Software version BNav_EU_K0260_D1 och Nav.database version ECE 5.32.2 installerat och kartorna för 2020-2021 på SD-kort i stället. _________________ Magnus Larsson |
||||||||
Snygg bil, och jag håller tummarna för att det inte blir en dyrköpt läxa med RS bil på dessa mil.
S-tronic, innebär det dsg?? Tänkt som gatbil i första hand, eller vad är tänkt ändamål?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Tack. Ja, dyra läxor vill man helst slippa. S-tronic är Audis namn på dubbelkopplingslåda. VW kallar dem DSG. Den är tänkt som gatbil på sommaren. _________________ Magnus Larsson |
||||||||
en av audis bästa motorer....efter 2.0tdi då,så den kommer hålla fint, det är värre med lådorna som launchas lite mer än dom gillar _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||
Det var en Audi S6 Avant (V10) med och körde i den knixiga konbanan i Furulund, den gick mycket bättre att vräka runt bland konerna än väntat. Men visst trivs de bättre om de får sträcka ut lite. Provkörde en kompis S4 Avant (4,2 345 hk manuell) för några år sedan och hur så många kilo kan flytta sig så obehindrat är en gåta _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||
He he, ja nästan 1900 kg bil skjuter iväg riktigt ordentligt... _________________ Magnus Larsson |
||||||||
Känns bra att höra att motorn är välbyggd. Läst att tidigare versioner av RS4 har haft problem med kamkedjespännare men hittar inget på att det också gäller B8. Växellådan kan jag tänka mig får jobba ordentligt vid launch... _________________ Magnus Larsson |
||||||||
Audis RS modeller är välbyggda, det som inte går att undvika förr eller senare är corbon-clean, insugen i topparna brukar inte se så roliga ut. Min B7 var inne och fick portarna rengjorda vid ca 12000mil, hadde loss insuget ca 4000mil senare, det hade börjat att bygga upp igen, men det problemet finns väl på de flesta FSI motorer. Vad är det för bromsar? Ceramisk eller stål? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Ja, jag har läst om carbon clean. Funderar på att undersöka min i vår. Det är stålbromsarna. Handlaren var vänlig nog att byta alla bromsbeläggen innan jag hämtade den. Skivorna är i gott skick. _________________ Magnus Larsson |
||||||||
Gamla rs4 4.2 har inte haft problem med sträckare,däremot S4 v8 har rätt mycket såna bekymmer De e mest insuhsflapsen man ska oroa sej över,släpper dom så blir det motorbyte,å det har hänt en del b7 på senare år, vet inte hur b8 konstruktionen ser ut,men det lär vara ganska snarlikt _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||
Tack. Bra att veta. Kan kanske vara värt att kolla dem i samband med carbon clean... _________________ Magnus Larsson |
||||||||
Det är samma vevlager som i "gen 1" v10an , mina byttes på service vid 12.000 mil.
Ramlager bytte jag ju nu vid 15.000 då va de på sista refrängen, även dessa är samma. Samma VVT solenoider, mina var väldigt tröga/slitna vid 15.000 (dessa fungerade dock fortfarande men med försämmrad prestanda, inte så dyra ) Insugsflapsen/carbonclean lär väll vara samma visa som på andra FSI. Min motor hade fullstämplad servicebok på audi ända fram tills jag köpte motorn. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Oj, Det var mycket. _________________ Magnus Larsson |
||||||||
Det finns iallafall väldigt bra manualer att hitta på nätet från audi, verkstadsmanualerna med alla tolleranser moment, steg-för-steg demontering osv. Problemet är att det är svårt att hitta rätt manual,
Det är iallafall allra troligast 65mm ramlager och 54mm vevlager i din motor, samma som väldigt många andra audi från denna sida om milleniumskiftet. Förr fanns lagren att köpa i 4 steg (tolleranser) dessa har ersatts av en storlek=större oljefilmsspel. Gula. Jag har manualen för BVJ och BUH samt några andra vanligare v8 4.2 fsi. Din borde heta cfs/cfsa?. Ser ut att vara samma motor med lite olika options. Testade googla på din motor, google föreslår då "Childrens services cfsa manual, " det är uppenbarligen något helt annat _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Frågade Mekonomen-webben och ja, den heter CFSA. MOTORDATA Bränsle Bensin Motorkod CFSA Effekt 331 Enhet EG "Childrens services cfsa manual" spännande... _________________ Magnus Larsson |
||||||||
Kan rekomendera att riva isär å veckla ut filterduken för oljefiltret vid varje oljebyte, när du hittar första kopparfärgade partikeln, så är det dags att riva (eller ja då är det ju igentligen lite för sent men gissar att du inte vill riva motorn för förebyggande lagerbyte)
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Audi RS4 B8 -14 | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (4243 totalt) |