Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 20 besök senaste veckan (29853 totalt) |
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
![]() Nu sitter turbomotorn i rätt bil! Andreas va lite förvånad över att allt passade "direkt", det märks att bilarna delar plattform. Han fick ta spindlarna från Fiaten men resten passar. Det fanns tom fästen för oljekyl och intercooler! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
🫣🤣 Om det inte hade varit för alla koner så... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
|
||||
TACK Per och Filip! Jag kan inta alls ta åt mej äran av bytet, det är Andreas på ChassIT i Borgholm som gör allt jobb, med den äran! Jag bara betalar men ska iallafall bygga avgassystemet och byta aero!
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Twilight Zone !!!!
Har du kollat undertill att den inte har 4-hjulstransmission så att allt inte bara varit en dröm? _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||||
Ta nu åt dig äran Chrille, du har ju skapat den modell som Alfa glömde av. Jag "kräver" en klart subjektiv provkörningsrapport av dig. Har en felfri svart 155 wb-bakdörr högersidan som är din om du hämtar. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
🤣 Nej! Det måste jag kolla... 🫣 Nu verkar det som att den finns en kaross över! 😉 _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
❤️ Dörren kan ju va bra att ha! Vi får styra upp nåt framöver. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Ngt av det senare!
![]() |
||||
Ingen magi här. Det fungerar efter samma princip som alla diff-bromsar genom friktion. I detta fall genom flödesfriktion i en vätska. Allmänt förekommande i lastbilar, tunga fordon, entreprenadmaskiner samt idag i många bilar. Fördelen jämfört med torr- eller mekanisk friktion är att det inte riskerar att hugga pga ett mjukt ingrepp samt att det inom rimliga gränser inte slits och kräver service.
_________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||||
![]() Gällande viscodiffen - jag funderar också på hur det funkar ![]() Ett alternativ är att utgående medbringare driver kontinuerligt och diffverkan är helt flyttad till den externa klumpen, eller? Men då krävs ju en klump på andra sidan också? Edit: Blev nyfiken - efter lite sökande så blev jag klokare. Medbringaren och externa klumpen är egentligen integrerade delar av hela diffen och sitter ihop med kronhjulet. Man lär sig något nytt varje dag! ![]() ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Tack, så slapp jag förklara. Här är en bild på mellanaxel och diffklumpen (nedanför är en standard mellanaxel). Som en jetmotor med omväxlande fasta turbinblad (yttre delen) och rotorns turbinblad (inre). Splinsen i mitten på mellanaxeln drar runt inre delen, yttre delen snurrar och är fast kopplad till kronhjulet. Så fort det finns en hastighetsskillnad börjar vätskan göra motstånd. ![]() _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||||
Samma lösning hade Volvo till den manuella M59 transmissionen i 850R, S60R och V70R. De tillverkades för Volvo av Ricardo i UK och Ricardo är underleverantör åt McLaren. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
![]() Nu är den hemma igen! Startar och går, allt funkar! Det som är kvar är avgas, tryckrör, flytta batteriet, koppla in elservopumpen mm. Råkade också beställa ett set D2 sport coilovers ... 🫣 _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 20 besök senaste veckan (29853 totalt) |