Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 TS (Turbo Special...) - 95...
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
20 besök senaste veckan (29853 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2702


Trådstartare
Eldh skrev:
Told you so!


🥰

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2702


Trådstartare


Nu sitter turbomotorn i rätt bil! Andreas va lite förvånad över att allt passade "direkt", det märks att bilarna delar plattform.
Han fick ta spindlarna från Fiaten men resten passar. Det fanns tom fästen för oljekyl och intercooler!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 624



Dags att vinna slalomcupen nu då?

_________________
Matthias Karlsson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2702


Trådstartare
Role skrev:
Dags att vinna slalomcupen nu då?


🫣🤣 Om det inte hade varit för alla koner så...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2382



Hurra! Bra jobbat!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 463



Vilket trevligt projekt med motorbytet! thumbs up

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW 330Ci Cab E46
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2702


Trådstartare
TACK Per och Filip! Jag kan inta alls ta åt mej äran av bytet, det är Andreas på ChassIT i Borgholm som gör allt jobb, med den äran! Jag bara betalar men ska iallafall bygga avgassystemet och byta aero!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 50



Twilight Zone !!!!
Har du kollat undertill att den inte har 4-hjulstransmission så att allt inte bara varit en dröm?

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7187



elCrillo skrev:
TACK Per och Filip! Jag kan inta alls ta åt mej äran av bytet, det är Andreas på ChassIT i Borgholm som gör allt jobb, med den äran! Jag bara betalar men ska iallafall bygga avgassystemet och byta aero!


Ta nu åt dig äran Chrille, du har ju skapat den modell som Alfa glömde av. Jag "kräver" en klart subjektiv provkörningsrapport av dig.

Har en felfri svart 155 wb-bakdörr högersidan som är din om du hämtar.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2702


Trådstartare
TurboB skrev:
Twilight Zone !!!!
Har du kollat undertill att den inte har 4-hjulstransmission så att allt inte bara varit en dröm?


🤣 Nej! Det måste jag kolla... 🫣
Nu verkar det som att den finns en kaross över! 😉

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2702


Trådstartare
Kolja skrev:
elCrillo skrev:
TACK Per och Filip! Jag kan inta alls ta åt mej äran av bytet, det är Andreas på ChassIT i Borgholm som gör allt jobb, med den äran! Jag bara betalar men ska iallafall bygga avgassystemet och byta aero!


Ta nu åt dig äran Chrille, du har ju skapat den modell som Alfa glömde av. Jag "kräver" en klart subjektiv provkörningsrapport av dig.

Har en felfri svart 155 wb-bakdörr högersidan som är din om du hämtar.


❤️

Dörren kan ju va bra att ha! Vi får styra upp nåt framöver.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3443



elCrillo skrev:
Sitter en viscoklump här!

Hur i hela världen funkar den?? ser ut som en balansvikt... eller är det italiensk genikonst

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2382



Ngt av det senare! Funkar fint med fwd även om det även kan ÖKA understyrningen om det är t.ex. blött, båda hjulen istället för 1 släpper på fullgas. Men med R-däck på Kinnekulle ut ur sista böjen ger det mer fart

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 50



Ingen magi här. Det fungerar efter samma princip som alla diff-bromsar genom friktion. I detta fall genom flödesfriktion i en vätska. Allmänt förekommande i lastbilar, tunga fordon, entreprenadmaskiner samt idag i många bilar. Fördelen jämfört med torr- eller mekanisk friktion är att det inte riskerar att hugga pga ett mjukt ingrepp samt att det inom rimliga gränser inte slits och kräver service.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2002



Kul att motorbytet börjar komma ihop!! Inte dumt att få lite extra knuff!

Gällande viscodiffen - jag funderar också på hur det funkar
Ett alternativ är att utgående medbringare driver kontinuerligt och diffverkan är helt flyttad till den externa klumpen, eller?
Men då krävs ju en klump på andra sidan också?

Edit: Blev nyfiken - efter lite sökande så blev jag klokare. Medbringaren och externa klumpen är egentligen integrerade delar av hela diffen och sitter ihop med kronhjulet. Man lär sig något nytt varje dag!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 50



Christian Jansson skrev:
Medbringaren och externa klumpen är egentligen integrerade delar av hela diffen och sitter ihop med kronhjulet. Man lär sig något nytt varje dag!


Tack, så slapp jag förklara. Här är en bild på mellanaxel och diffklumpen (nedanför är en standard mellanaxel). Som en jetmotor med omväxlande fasta turbinblad (yttre delen) och rotorns turbinblad (inre). Splinsen i mitten på mellanaxeln drar runt inre delen, yttre delen snurrar och är fast kopplad till kronhjulet. Så fort det finns en hastighetsskillnad börjar vätskan göra motstånd.

[/img]

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 710



Christian Jansson skrev:
Kul att motorbytet börjar komma ihop!! Inte dumt att få lite extra knuff!

Gällande viscodiffen - jag funderar också på hur det funkar
Ett alternativ är att utgående medbringare driver kontinuerligt och diffverkan är helt flyttad till den externa klumpen, eller?
Men då krävs ju en klump på andra sidan också?

Edit: Blev nyfiken - efter lite sökande så blev jag klokare. Medbringaren och externa klumpen är egentligen integrerade delar av hela diffen och sitter ihop med kronhjulet. Man lär sig något nytt varje dag!


Samma lösning hade Volvo till den manuella M59 transmissionen i 850R, S60R och V70R. De tillverkades för Volvo av Ricardo i UK och Ricardo är underleverantör åt McLaren.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2702


Trådstartare


Nu är den hemma igen! Startar och går, allt funkar! Det som är kvar är avgas, tryckrör, flytta batteriet, koppla in elservopumpen mm. Råkade också beställa ett set D2 sport coilovers ... 🫣

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1739



Heja heja!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 561



Råkade....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator



Så inga fler bilder med däcket lååångt upp i hjulhuset då?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 TS (Turbo Special...) - 95...
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
20 besök senaste veckan (29853 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande