Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS1600i Mk3 | << 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (11172 totalt) |
Jo, det har gått lite fort att de "försvinner", så känns det i alla fall för oss som var med om att drömma om dessa. Lite intressant, det du skriver om Granada 2.8i förresten. Jämför man fabriksspecifikationer så anges en manuell Granada 2.8i vara lika snabb 0-100 som Volvo 240 turbo, och den ansågs ju "snabb". Sedan är det ju lite synd att vi i Sverige inte fick de roligaste versionerna av Fiesta och Escort, de låg alltid lite efter de andra tillverkarna i effekt här. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Minns inte exakt varför inte RS Turbo och RS1600i såldes i Sverige, men förmodligen för att det saknades avgasrening som Xr3i fick i en minst sagt primitiv form. Det är rör och slangar som går korsan och tvärsan i motorrummet. Nu försvinner allt det när allt byts ut mot RS1600i istället.
Intressant att jag dock har en svensk verkstadsmanual för RS Turbo S1, så kanske fanns ambitionen att sälja den i Sverige, _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
Det är helt säkert avgaskraven som stoppade de roligare versionerna, man ska ju minnas att 1976-89 ungefär hade Sverige relativt unika krav i Europa. Det var såvitt jag vet Schweiz som också införde liknande krav medan andra länder hade mycket mindre krav på sig. Det är ju anledningen till att det länge var så svårt att privatimportera bilar också.
Det drabbade till exempel Fiesta XR2 (mKII) rätt hårt, i Sverige hade den ju samma 1.6 CVH som Escort 1.6, på 79 hk, medan den i UK hade 96 hk. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Det är trist att varken Escort RST eller "full specade" Fiesta XR2 såldes i Sverige. Hade en XR2a som första bil och den var kul, trots sina 79hk. Den hade väl dock utklassat Escort XR3i rakt fram om den fått sin rätta motor.
Har ibland funderat på att köpa en XR2a igen, men de verkar näst intill ha försvunnit helt. Rosten är tyvärr en svår fiende för Fiestan:( Riktigt kul att se nån som bygger på en gammal Escort. Det är en gammal favorit från när det begav sig. CVHn är enligt mig bättre än sitt rykte och det är inte alla som kör runt med små Hemis, haha. Håller med de övriga om att kombinationen vit-svart gör sig bra på denna modell. _________________ M@gn u sH u l t |
||||||
Denna brukar jag se i Göteborg på gatan. Ser helt ok ut i karossen dessutom. Hade en tränare från skottland som bodde i Sverige, han brukade skjutsa mig i en vit sådan.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Tanken var att bygga en RS Turbo maskin ev. med EFI, men har dåliga möjligheter att lyfta motorn just nu, så det blir ev att slänga i en kam, grenrör, avgas. Samt ev lite portad och planad topp. Har det mesta för att bygga en turbo maskin från en S1 annars
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
Dåliga möjligheter? Bygg en ny motor, bjud in tre kompisar så fixar ni det på 42 sek sen https://www.youtube.com/watch?v=te48 _________________ Christoffer Persson |
||||||
De där var nog Liiiite riggat eller? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Lugnt Johan, lägg på en minut så kan väl du, jag och Micke lösa det? :-D Eventuellt en extra hjälpande hand bara som behövs Mikael: Kul att bilen är officiell även på nätet, kommer bli så klockrent! Bara att kunna dra upp den här bilen från Sveriges inre var ju en rolig resa _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Dåliga som i att garaget jag har bilen i nu inte tillåter några större ingrepp, lyfta motor är svårt att komma undan med utan att få hyresvärden på sig tyvärr. Men hoppas på bättre möjligheter i framtiden
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
Äntligen hunnit gå igenom större delen av det jag fick blästrat och lackerat.
Den något speciella RS1600i krängaren, komplett med alumniumbalken, 24mm krängare och ställbara stag samt länklager. RS1600 var ju en homologeringsspecial, inte det lättaste att hitta delar från en sådan Även bakvagnen fick sig en genomgång, trummor och nav är med nyrenoverade men fastnade inte på bild. Blir nya bussningar, skruvar mm och sen ihopskruvning. Samma med framvagnen, men behåller bara nav och hubbar fram. Resten blir nytt Mer RS1600i, här alla unika RS delar för insuget som skiljer sig från Xr3i ÄVen fläkten fick sig en omgång vattenblästring _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
Hör med Slobbe från Gånghester han kan allt om rs turbos han har ju 2st äkta s1 rs turbos ståendes
Själv haft några escort rs turbos och fiesta rs turbos och cosworths Kan bli svårt att regga in din escort med rs turbo motor för det gick inte förut kanske lättare regler nu, både escort och fiesta rs turbo såldes org utan kat det var de dom gnällde mycket över, hämtade själv en fiesta xr2 från Gotland nyss, trevlig projekt tråd _________________ Richard Wester 0709942842 ---------------------------- Ford Escort Cosworth 1992 |
||||||
Trevliga bilar du haft.
Pratade med Slobbe förra året, har inte haft kontakt med honom sedan runt 00 då jag var kassör i FMCS. Han kunde då tänka sig att avyttra den ena, som inte var inreggad. Men sen hände inget, det var förra hösten. Men sugen på att ersätta min gamla tävlingsbil och funderat på att bygga en RS1600i Grupp A, men svårt med tid när man har småbarn. Får nöja mig med denna tills vidare. Men hittar man en fin Mk3 kaross så kanske man slår till. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
Fina bilar som sagt! Nån bild på nya XR2an? Inte menat att trådkapa, men är ju iaf en "fast Ford" _________________ M@gn u sH u l t |
||||||
_________________ Richard Wester 0709942842 ---------------------------- Ford Escort Cosworth 1992 |
||||||
Så kul! Ska följas 👌🏻
Min första bil var en Svart XR3i 1984 med telefonfälgar. Så grym med sin varvräknare som var vriden att klockan 12 var 6000rpm 😄 Köptes 1999 och såldes 2år senare 😊 Tyckte då att den var körglad med sina 105 ystra hästar 🏁 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||
Så kul! Ska följas 👌🏻
Min första bil var en Svart XR3i 1984 med telefonfälgar. Så grym med sin varvräknare som var vriden att klockan 12 var 6000rpm 😄 Köptes 1999 och såldes 2år senare 😊 Tyckte då att den var körglad med sina 105 ystra hästar 🏁 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort RS1600i Mk3 | << 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (11172 totalt) |