Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS1600i Mk3
<<   1, 2, 3, 4   >>
11160 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Eldh skrev:
Grattis!
När man ser din påminns man om att de plötsligt INTE finns "överallt" längre som man är van vid.
Snygga saker, det var väl det Ford sålde på, skickligt, under 1a halvan 80-talet. Både exteriört o interiört. På pappret var ju t.ex Granada 2.8i kanske inte det mest upphetsande men så fort man fick se den.. Samma med XR3, XR4...
Vanliga bilar en gång, sen en period blårök, sen borta allihop.
Jävligt kul att se, kämpa på, ser seriöst ut!


Jo, det har gått lite fort att de "försvinner", så känns det i alla fall för oss som var med om att drömma om dessa.

Lite intressant, det du skriver om Granada 2.8i förresten. Jämför man fabriksspecifikationer så anges en manuell Granada 2.8i vara lika snabb 0-100 som Volvo 240 turbo, och den ansågs ju "snabb".

Sedan är det ju lite synd att vi i Sverige inte fick de roligaste versionerna av Fiesta och Escort, de låg alltid lite efter de andra tillverkarna i effekt här.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Minns inte exakt varför inte RS Turbo och RS1600i såldes i Sverige, men förmodligen för att det saknades avgasrening som Xr3i fick i en minst sagt primitiv form. Det är rör och slangar som går korsan och tvärsan i motorrummet. Nu försvinner allt det när allt byts ut mot RS1600i istället.

Intressant att jag dock har en svensk verkstadsmanual för RS Turbo S1, så kanske fanns ambitionen att sälja den i Sverige,

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är helt säkert avgaskraven som stoppade de roligare versionerna, man ska ju minnas att 1976-89 ungefär hade Sverige relativt unika krav i Europa. Det var såvitt jag vet Schweiz som också införde liknande krav medan andra länder hade mycket mindre krav på sig. Det är ju anledningen till att det länge var så svårt att privatimportera bilar också.

Det drabbade till exempel Fiesta XR2 (mKII) rätt hårt, i Sverige hade den ju samma 1.6 CVH som Escort 1.6, på 79 hk, medan den i UK hade 96 hk.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



Det är trist att varken Escort RST eller "full specade" Fiesta XR2 såldes i Sverige. Hade en XR2a som första bil och den var kul, trots sina 79hk. Den hade väl dock utklassat Escort XR3i rakt fram om den fått sin rätta motor.

Har ibland funderat på att köpa en XR2a igen, men de verkar näst intill ha försvunnit helt. Rosten är tyvärr en svår fiende för Fiestan:(

Riktigt kul att se nån som bygger på en gammal Escort. Det är en gammal favorit från när det begav sig. CVHn är enligt mig bättre än sitt rykte och det är inte alla som kör runt med små Hemis, haha.

Håller med de övriga om att kombinationen vit-svart gör sig bra på denna modell.

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Denna brukar jag se i Göteborg på gatan. Ser helt ok ut i karossen dessutom. Hade en tränare från skottland som bodde i Sverige, han brukade skjutsa mig i en vit sådan.



M_H skrev:
Det är trist att varken Escort RST eller "full specade" Fiesta XR2 såldes i Sverige. Hade en XR2a som första bil och den var kul, trots sina 79hk. Den hade väl dock utklassat Escort XR3i rakt fram om den fått sin rätta motor.

Har ibland funderat på att köpa en XR2a igen, men de verkar näst intill ha försvunnit helt. Rosten är tyvärr en svår fiende för Fiestan:(

Riktigt kul att se nån som bygger på en gammal Escort. Det är en gammal favorit från när det begav sig. CVHn är enligt mig bättre än sitt rykte och det är inte alla som kör runt med små Hemis, haha.

Håller med de övriga om att kombinationen vit-svart gör sig bra på denna modell.
[img][/img]

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Kul att du äntligen fick tag på en
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



Hittar jag en svart i fint skick kommer jag nog att ha svårt att hålla mig borta... En RS turbomaskin eller vass Zetec eller liknande hade varit grymt kul.

Hur är planerna för din maskin?

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Tanken var att bygga en RS Turbo maskin ev. med EFI, men har dåliga möjligheter att lyfta motorn just nu, så det blir ev att slänga i en kam, grenrör, avgas. Samt ev lite portad och planad topp. Har det mesta för att bygga en turbo maskin från en S1 annars

M_H skrev:
Hittar jag en svart i fint skick kommer jag nog att ha svårt att hålla mig borta... En RS turbomaskin eller vass Zetec eller liknande hade varit grymt kul.

Hur är planerna för din maskin?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



RS 1800 skrev:
Tanken var att bygga en RS Turbo maskin ev. med EFI, men har dåliga möjligheter att lyfta motorn just nu, så det blir ev att slänga i en kam, grenrör, avgas. Samt ev lite portad och planad topp. Har det mesta för att bygga en turbo maskin från en S1 annars

M_H skrev:
Hittar jag en svart i fint skick kommer jag nog att ha svårt att hålla mig borta... En RS turbomaskin eller vass Zetec eller liknande hade varit grymt kul.

Hur är planerna för din maskin?


Dåliga möjligheter? Bygg en ny motor, bjud in tre kompisar så fixar ni det på 42 sek sen

https://www.youtube.com/watch?v=te48ucoEvFI

_________________
Christoffer Persson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



stuff skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=te48ucoEvFI

De där var nog Liiiite riggat eller?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Jovani skrev:
stuff skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=te48ucoEvFI

De där var nog Liiiite riggat eller?


Lugnt Johan, lägg på en minut så kan väl du, jag och Micke lösa det? :-D
Eventuellt en extra hjälpande hand bara som behövs


Mikael: Kul att bilen är officiell även på nätet, kommer bli så klockrent! Bara att kunna dra upp den här bilen från Sveriges inre var ju en rolig resa

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Dåliga som i att garaget jag har bilen i nu inte tillåter några större ingrepp, lyfta motor är svårt att komma undan med utan att få hyresvärden på sig tyvärr. Men hoppas på bättre möjligheter i framtiden



stuff skrev:
RS 1800 skrev:
Tanken var att bygga en RS Turbo maskin ev. med EFI, men har dåliga möjligheter att lyfta motorn just nu, så det blir ev att slänga i en kam, grenrör, avgas. Samt ev lite portad och planad topp. Har det mesta för att bygga en turbo maskin från en S1 annars

M_H skrev:
Hittar jag en svart i fint skick kommer jag nog att ha svårt att hålla mig borta... En RS turbomaskin eller vass Zetec eller liknande hade varit grymt kul.

Hur är planerna för din maskin?


Dåliga möjligheter? Bygg en ny motor, bjud in tre kompisar så fixar ni det på 42 sek sen

https://www.youtube.com/watch?v=te48ucoEvFI

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Äntligen hunnit gå igenom större delen av det jag fick blästrat och lackerat.

Den något speciella RS1600i krängaren, komplett med alumniumbalken, 24mm krängare och ställbara stag samt länklager. RS1600 var ju en homologeringsspecial, inte det lättaste att hitta delar från en sådan



Även bakvagnen fick sig en genomgång, trummor och nav är med nyrenoverade men fastnade inte på bild. Blir nya bussningar, skruvar mm och sen ihopskruvning. Samma med framvagnen, men behåller bara nav och hubbar fram. Resten blir nytt


Mer RS1600i, här alla unika RS delar för insuget som skiljer sig från Xr3i


ÄVen fläkten fick sig en omgång vattenblästring

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
fiesta_rst
Landskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 309



Hör med Slobbe från Gånghester han kan allt om rs turbos han har ju 2st äkta s1 rs turbos ståendes
Själv haft några escort rs turbos och fiesta rs turbos och cosworths Kan bli svårt att regga in din escort med rs turbo motor för det gick inte förut kanske lättare regler nu, både escort och fiesta rs turbo såldes org utan kat det var de dom gnällde mycket över, hämtade själv en fiesta xr2 från Gotland nyss, trevlig projekt tråd







_________________
Richard Wester
0709942842
----------------------------
Ford Escort Cosworth 1992
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Trevliga bilar du haft.

Pratade med Slobbe förra året, har inte haft kontakt med honom sedan runt 00 då jag var kassör i FMCS. Han kunde då tänka sig att avyttra den ena, som inte var inreggad. Men sen hände inget, det var förra hösten.

Men sugen på att ersätta min gamla tävlingsbil och funderat på att bygga en RS1600i Grupp A, men svårt med tid när man har småbarn. Får nöja mig med denna tills vidare. Men hittar man en fin Mk3 kaross så kanske man slår till.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



fiesta_rst skrev:
Hör med Slobbe från Gånghester han kan allt om rs turbos han har ju 2st äkta s1 rs turbos ståendes
Själv haft några escort rs turbos och fiesta rs turbos och cosworths Kan bli svårt att regga in din escort med rs turbo motor för det gick inte förut kanske lättare regler nu, både escort och fiesta rs turbo såldes org utan kat det var de dom gnällde mycket över, hämtade själv en fiesta xr2 från Gotland nyss, trevlig projekt tråd

https://www1.garaget.org/archive/1/256/217561/217561-2057944.jpg
https://www1.garaget.org/archive/1/256/230657/large_230657-2164250.jpg . . . .
https://www1.garaget.org/archive/1/256/201361/large_201361-1887100.jpg . . . .
https://www1.garaget.org/archive/1/256/252096/large_252096-2379847.jpg . . . .
https://www1.garaget.org/archive/1/256/193204/large_193204-2027738.jpg . . . .
https://www1.garaget.org/archive/1/256/193204/large_193204-2027735.jpg . . . .

Fina bilar som sagt! Nån bild på nya XR2an?

Inte menat att trådkapa, men är ju iaf en "fast Ford"

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
fiesta_rst
Landskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 309



M_H skrev:
fiesta_rst skrev:
Hör med Slobbe från Gånghester han kan allt om rs turbos han har ju 2st äkta s1 rs turbos ståendes
Själv haft några escort rs turbos och fiesta rs turbos och cosworths Kan bli svårt att regga in din escort med rs turbo motor för det gick inte förut kanske lättare regler nu, både escort och fiesta rs turbo såldes org utan kat det var de dom gnällde mycket över, hämtade själv en fiesta xr2 från Gotland nyss, trevlig projekt tråd

https://www1.garaget.org/archive/1/256/217561/217561-2057944.jpg
https://www1.garaget.org/archive/1/256/230657/large_230657-2164250.jpg . . . .
https://www1.garaget.org/archive/1/256/201361/large_201361-1887100.jpg . . . .
https://www1.garaget.org/archive/1/256/252096/large_252096-2379847.jpg . . . .
https://www1.garaget.org/archive/1/256/193204/large_193204-2027738.jpg . . . .
https://www1.garaget.org/archive/1/256/193204/large_193204-2027735.jpg . . . .

Fina bilar som sagt! Nån bild på nya XR2an?

Inte menat att trådkapa, men är ju iaf en "fast Ford"



_________________
Richard Wester
0709942842
----------------------------
Ford Escort Cosworth 1992
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Så kul! Ska följas 👌🏻
Min första bil var en Svart XR3i 1984 med telefonfälgar.
Så grym med sin varvräknare som var vriden att klockan 12 var 6000rpm 😄
Köptes 1999 och såldes 2år senare 😊
Tyckte då att den var körglad med sina 105 ystra hästar 🏁

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Så kul! Ska följas 👌🏻
Min första bil var en Svart XR3i 1984 med telefonfälgar.
Så grym med sin varvräknare som var vriden att klockan 12 var 6000rpm 😄
Köptes 1999 och såldes 2år senare 😊
Tyckte då att den var körglad med sina 105 ystra hästar 🏁

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



fiesta_rst skrev:



Snyggt! Min var också svart med röd rand. Måste leta upp en själv, men det är väl mest på Gotland och norröver de finns kvar pga rosten...

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



Kul med alla uppfräschade RS delar. Kommer bli grymt bra när den är ihop igen thumbs up

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort RS1600i Mk3
<<   1, 2, 3, 4   >>
11160 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande