Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 78, 79, 80, 81   >>
181 besök senaste veckan (192129 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890




_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
mittmotor skrev:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/porsche_911_996_gt3_mk2_clubsport_381hk/109383526

Helrätt thumbs up


Någon som känner till bilen väl?

_________________
Magnus Thomé
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Om du vill åka Porsche-slalom, så fanns det väl en välpreppad Boxster till salu här på forumet för ett tag sen?

Är den fortfarande till salu?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



DJ skrev:
Om du vill åka Porsche-slalom, så fanns det väl en välpreppad Boxster till salu här på forumet för ett tag sen?

Är den fortfarande till salu?


Nej, den är såld. Mycket prisvärd. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
DJ skrev:
Om du vill åka Porsche-slalom, så fanns det väl en välpreppad Boxster till salu här på forumet för ett tag sen?

Är den fortfarande till salu?


Ja det står mellan en Cayman och 996 GT3 tror jag. Men den 718 (icke-S) som jag testade gav verkligen ingen mersmak på vanlig landsväg. Säkert skitbra och både rolig och snabb i slalom och bana. Men jämfört med Yarisen så var den verkligen übertråkig på vanlig landsväg i körkortsbehållande hastigheter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Magnus Thomé skrev:
DJ skrev:
Om du vill åka Porsche-slalom, så fanns det väl en välpreppad Boxster till salu här på forumet för ett tag sen?

Är den fortfarande till salu?


Ja det står mellan en Cayman och 996 GT3 tror jag. Men den 718 (icke-S) som jag testade gav verkligen ingen mersmak på vanlig landsväg. Säkert skitbra och både rolig och snabb i slalom och bana. Men jämfört med Yarisen så var den verkligen übertråkig på vanlig landsväg i körkortsbehållande hastigheter.


En standard-Porsche ÄR tråkig. De verkar vara gjorda för att medelålders män ska åka bekvämt på Autobahn.
Vilket i ärlighetens namn troligen är deras största kundkrets.


Det måste till andra hjulvinklar mm. för att de ska svänga. Men det finns mycket bolt-on för att förbättra.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Magnus Thomé skrev:
DJ skrev:
Om du vill åka Porsche-slalom, så fanns det väl en välpreppad Boxster till salu här på forumet för ett tag sen?

Är den fortfarande till salu?


Ja det står mellan en Cayman och 996 GT3 tror jag. Men den 718 (icke-S) som jag testade gav verkligen ingen mersmak på vanlig landsväg. Säkert skitbra och både rolig och snabb i slalom och bana. Men jämfört med Yarisen så var den verkligen übertråkig på vanlig landsväg i körkortsbehållande hastigheter.


Alla bilar som är gjorda för att vara bra i höga hastigheter kommer ju vara tråkiga i normala hastigheter.
Sporthojsproblemet, måste gå i minst 100 knyck över hastighetshgränsen för att vara kul.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
DJ skrev:
Om du vill åka Porsche-slalom, så fanns det väl en välpreppad Boxster till salu här på forumet för ett tag sen?

Är den fortfarande till salu?


Ja det står mellan en Cayman och 996 GT3 tror jag. Men den 718 (icke-S) som jag testade gav verkligen ingen mersmak på vanlig landsväg. Säkert skitbra och både rolig och snabb i slalom och bana. Men jämfört med Yarisen så var den verkligen übertråkig på vanlig landsväg i körkortsbehållande hastigheter.


En standard-Porsche ÄR tråkig. De verkar vara gjorda för att medelålders män ska åka bekvämt på Autobahn.
Vilket i ärlighetens namn troligen är deras största kundkrets.


Det måste till andra hjulvinklar mm. för att de ska svänga. Men det finns mycket bolt-on för att förbättra.


Ja det känns som det ibland kan vara svårt att veta om det är en audi a4 eller modern porsche man kör om man hade haft ögonbindel och kör i sansad hastighet..

Har bara kört en GT3 996 Mk1, och den var otroligt okomfortabel för att vara en porsche, sjukt mycket däcksbuller och ganska busig. Den var ju skoj, men jag minns då att det kändes dyrt med 400k för vad man fick för pengarna, priserna idag är ju mycket värre, men det gäller ju även alternativen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Det känns som att vi är tillbaka i körglädjetråden, upplevd hastighet och faktisk hastighet kan skilja rätt mycket beroende på bil, får man ingen upplevelse i en "sportbil" så känns det ju lite som att man missat målet.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



En 996 GT3 med anpassad hjulinställning upplever jag som rätt vass i kommunikationen om man kör den aktivt. Just en 996 GT3 MK2 ligger rätt högt på min villhöverlista.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har kört en 996 GT3 ett enda men väldigt långt pass på Mantorp för många många år sen. Jag minns väldigt tydligt att jag var förvånad av hur lättkörd och snäll den var mot vad jag förväntade mig. Då får man ju förstås tänka på att jag inte laddade på 110% men det var absolut ingen feskörning heller. Jag minns att det var lite halt bak speciellt mot slutet, det satt gatdäck på och vi slutade passet med vääääldigt högt däckstryck 😁

Att den är riktigt kul på bana o kul i slalom tvekar jag inte en sekund på men jag måste komma till skott o hitta en och förnya bekantskapen med en kort provtur på landsväg.

Är den underhållande även i rimliga farter? Står man ut i den på landsväg eller är det "för mycket" kanske Jag tror den kan vara helt rätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Har inte Jens L en sådan i Stockholm? Borde kanske gå att provköra

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



MaZ skrev:
Alla bilar som är gjorda för att vara bra i höga hastigheter kommer ju vara tråkiga i normala hastigheter.
Sporthojsproblemet, måste gå i minst 100 knyck över hastighetshgränsen för att vara kul.


Valfri Seven-kopia, rolig långt under hastighetsgränsen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Magnus Thomé skrev:
Jag har kört en 996 GT3 ett enda men väldigt långt pass på Mantorp för många många år sen. Jag minns väldigt tydligt att jag var förvånad av hur lättkörd och snäll den var mot vad jag förväntade mig. Då får man ju förstås tänka på att jag inte laddade på 110% men det var absolut ingen feskörning heller. Jag minns att det var lite halt bak speciellt mot slutet, det satt gatdäck på och vi slutade passet med vääääldigt högt däckstryck 😁

Att den är riktigt kul på bana o kul i slalom tvekar jag inte en sekund på men jag måste komma till skott o hitta en och förnya bekantskapen med en kort provtur på landsväg.

Är den underhållande även i rimliga farter? Står man ut i den på landsväg eller är det "för mycket" kanske Jag tror den kan vara helt rätt.


Jag hade under ett antal år en 996 GT3 CS (med en del RS utrustning från fabrik) och det kommer troligen för alltid vara den bil man ångrar mest att man sålt. Nu är det inte mycket att gråta över, jag har tyvärr inte möjlighet att behålla allt man velat.

Mina svar på dina frågor är...ja.
Jag hade ett Öhlins R&T ställt för bankörning men såg inga problem att köra långkörning, eller för den delen, glassåkning. Men allt sånt är så individuellt så det är lite svårt att ge ett entydigt svar. Precis som du är inne på Magnus så är nog det enda rätta att provköra.
Som exempel så har jag en äldre kompis vars GT3:a gått en bra bit över 25k mil och den är i princip bara körd på och till/från bana. Han har i många år varit frekvent på Ringen och kört T/R på väg från Stockholm, plus att han nog snittat 15 bankörningar i SWE de senaste 15 åren.
En sak dom inte gillar är farthinder, dels så är dom låga men främst det mycket långa överhänget fram ställer till det.
Som sagt, prova. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56



mittmotor skrev:
En sak dom inte gillar är farthinder, dels så är dom låga men främst det mycket långa överhänget fram ställer till det.
Som sagt, prova. thumbs up


Tänkte just skriva att 996 GT3 är den ända bilen som jag varit med om som haft lika mycket problem med farthinder som min sänkta Z4M. Har man mycket sådant i närheten blir det irriterande.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
MaZ skrev:
Alla bilar som är gjorda för att vara bra i höga hastigheter kommer ju vara tråkiga i normala hastigheter.
Sporthojsproblemet, måste gå i minst 100 knyck över hastighetshgränsen för att vara kul.


Valfri Seven-kopia, rolig långt under hastighetsgränsen.


Finns på min bucketlist men nu är målet Porscheklubbens slalom så då blir det svårt med en Seven

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Figgz skrev:
Har inte Jens L en sådan i Stockholm? Borde kanske gå att provköra


Den är fortfarande i vinterförvaring söderut. Men jag tjatar lite försiktigt på honom då o då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



mittmotor skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har kört en 996 GT3 ett enda men väldigt långt pass på Mantorp för många många år sen. Jag minns väldigt tydligt att jag var förvånad av hur lättkörd och snäll den var mot vad jag förväntade mig. Då får man ju förstås tänka på att jag inte laddade på 110% men det var absolut ingen feskörning heller. Jag minns att det var lite halt bak speciellt mot slutet, det satt gatdäck på och vi slutade passet med vääääldigt högt däckstryck 😁

Att den är riktigt kul på bana o kul i slalom tvekar jag inte en sekund på men jag måste komma till skott o hitta en och förnya bekantskapen med en kort provtur på landsväg.

Är den underhållande även i rimliga farter? Står man ut i den på landsväg eller är det "för mycket" kanske Jag tror den kan vara helt rätt.


Jag hade under ett antal år en 996 GT3 CS (med en del RS utrustning från fabrik) och det kommer troligen för alltid vara den bil man ångrar mest att man sålt. Nu är det inte mycket att gråta över, jag har tyvärr inte möjlighet att behålla allt man velat.

Mina svar på dina frågor är...ja.
Jag hade ett Öhlins R&T ställt för bankörning men såg inga problem att köra långkörning, eller för den delen, glassåkning. Men allt sånt är så individuellt så det är lite svårt att ge ett entydigt svar. Precis som du är inne på Magnus så är nog det enda rätta att provköra.
Som exempel så har jag en äldre kompis vars GT3:a gått en bra bit över 25k mil och den är i princip bara körd på och till/från bana. Han har i många år varit frekvent på Ringen och kört T/R på väg från Stockholm, plus att han nog snittat 15 bankörningar i SWE de senaste 15 åren.
En sak dom inte gillar är farthinder, dels så är dom låga men främst det mycket långa överhänget fram ställer till det.
Som sagt, prova. thumbs up


Kan instämma i mycket det Thomas skriver.

Jag hade 2013-2015 en 996GT3CS Mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1290829&sid=742fd4415720f04 . . . . som jag körde till och från bana när jag körde timeattack. Dan hade Öhlins R&T samt fullsystem från Cargraphics vilket kunde blir lite öronbedövande efter sisådär 25-30mil men utöver detta en fantastisk körmaskin och jag saknar den som ingen annan bil.
Upplevde inte problemet med fartguppen vilket jag har hemmavid men körde inte toklåg ride height heller iofs.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
mittmotor skrev:

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/porsche_911_996_gt3_mk2_clubsp . . . .

Helrätt thumbs up



Funderar på att åka upp till Gävle o kika på den.

Först så är det lite väl mycket grejer bytta/uppgraderade som väl drar upp priset. Jag har en känsla att en del av prylarna är mer bankörafokuserade än vad jag kanske är intresserad av, eller egentligen har lust att betala en premium för. Fina dyra BBS tex, vingen som jag hellre sett original och en hel drös till med uppgraderingar som jag ÖHT inte har kunskap att sortera mellan "ja, klockren grej, vill ha" och "nä, overkill för vad jag är ute efter".

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Magnus Thomé skrev:
mittmotor skrev:

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/porsche_911_996_gt3_mk2_clubsp . . . .

Helrätt thumbs up



Funderar på att åka upp till Gävle o kika på den.

Först så är det lite väl mycket grejer bytta/uppgraderade som väl drar upp priset. Jag har en känsla att en del av prylarna är mer bankörafokuserade än vad jag kanske är intresserad av, eller egentligen har lust att betala en premium för. Fina dyra BBS tex, vingen som jag hellre sett original och en hel drös till med uppgraderingar som jag ÖHT inte har kunskap att sortera mellan "ja, klockren grej, vill ha" och "nä, overkill för vad jag är ute efter".


Det är typ bara rätt moddar gjorda på den, inget är i närheten av overkill, dock dyr.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite märkligt med påslaget som verkar vara för mk2 Clubsportare jämfört med icke CS mk2 även om de senare har original skalstolar (i läder istället för nomex), bältena och båge. Vad är det mer, brandsläckare och förberedelse för huvudbrytare. Allt annat lika så vitt jag vet på mk2? mk1 är lite annorlunda med åtminstone svänghjulet, nåt annat?



Ps:
Tack för feedbacken på extragrejorna Erik thumbs up och allmän feedback på allt möjligt av alla!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 78, 79, 80, 81   >>
181 besök senaste veckan (192129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande