Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 79, 80, 81   >>
31 besök senaste veckan (191907 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hela kvällen, 41 varv.

Man skådar bland annat Lasse Falk i sin Falkswagen Polo med chassiroll i klass med min C1


En bunt försiktiga varv i början såklart, föga upphetsande....


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ÄÄÄÄÄÄnnu en ljudjämförarfilm (nu när jag hade lite mer material från räserbanan igår att jämföra mot tidigare videos)



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Såhär ser framskivorna ut. Bromsarna har funkat superperfekt, ingen tvekan eller minsta uns mjukhet även efter långa pass. Dock i relativt kallt väder och "bara smala" 225 Cup2. Men lite smetigt ser det väl ändå ut eller???







Beläggen är redigt tunna nu så det blir till att byta, det har kommit ett paket från PEAN Originalbeläggen har bara gått drygt 1000 mil, visserligen då: Arlanda i blött, iskörning, slalomdag på Lunda, Sviestad, Mantorp och Arlanda igen igår. Jag är inte helt säker men får känslan att oken är konstruerade för ganska tunna belägg (jämfört med vad jag brukade se på nya belägg på BMWn). Verkar vara bara plats för typ 9-10mm helt nya.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Nozomi
stockholm
Här sen Mar 2021
Inlägg: 9



Varför köper du inte bara endless?

_________________
Jakob von Arndt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nozomi skrev:
Varför köper du inte bara endless?


Hoppeligen gnisslar inte dessa mer än någon enstaka gång, Mattias (på PEAN) har kört med de här på sin Porsche. Jag återkommer med hur det går. Jag är trött på att skrämma slag på folk i stan med PFC08 och vad jag förstått så är de Endlessbelägg som är vassa som banbelägg tyvärr inte tysta (kollade för ett tag sen på Endless till M2'an och fick den infon då)

_________________
Magnus Thomé
Citera
v33
Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 143



Kör endless me22 på Meggan och bara gnisslat till nån gång nästan alltid knäpptysta och funkar bra på gata thumbs up

_________________
Gust4v V35tlund

Toyota GR86
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
v33 skrev:
Kör endless me22 på Meggan och bara gnisslat till nån gång nästan alltid knäpptysta och funkar bra på gata thumbs up


Kan det ha varit att när jag kollade efter belägg till M2'an så kanske ME22 inte var belägg som skulle palla på M2an och att jag kikade på värre belägg (som då var gnisselvariant?). Ärligt talat så minns jag inte beläggbeteckningen det landade på för M2'an. Yarisen behöver ju knappast supervassa belägg, PFC08 som är en gammal favorit lär ju vara onödigt kapabla så att säga.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nozomi
stockholm
Här sen Mar 2021
Inlägg: 9



Det var det jag tänkte att Endless me22 är väl ett belägg som funkar både ok.Nä skrikande race belägg vill man inte köra omkring med.

_________________
Jakob von Arndt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Denna vecka så är bilen hos Öhlins några dagar på sitt besök nummer två. Nu börjar det bli lite spännande

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5579



Magnus Thomé skrev:
Denna vecka så är bilen hos Öhlins några dagar på sitt besök nummer två. Nu börjar det bli lite spännande

Rally fjädringslängd....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ska bli skitkul o se deras "tänk". Original är den ju optimerad att gå kanonfint på urkass väg, lång fjädring och den studsar aldrig någonsin över ojämnheter som hårdare satta bilar gör. Lite som Alpine A110 typ.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tog från början kontakt med en Italiensk firma som gör rattspacers för originalrattar för att sitta bättre i C1an. Men sen när Yarisen dök upp så funderade jag lite om det kanske skulle hjälpa där, jag har lite svårt att sitta bra utan att ha armarna lite för raka pga aningen lågt i tak och dålig justermån på den justerbara ratten. Det är ju olika var man är lång osv.

Så häromdagen så dök paketet upp. Supernyfiken på att testa men min Yaris är hos Öhlins. Vad göra, jo lura Danne på Bandhagens däck att prova på hans bil. Sagt o gjort. Därav den konstiga (CAE) växelspaken i bilderna som Danne har på sin bil. Wow, för min kroppsbyggnad så blev det helt fantastiskt att få ratten närmare. Jag vann inte mycket i takhöjd (genom att luta liiite mer bakåt så vann jag litegrann i takhöjd så att säga) men jävlar vad skönt att ha ratten på rätt avstånd. Jo, jag gillar att ha ratten lite nära men det är sällan det går att få den dit jag vill. Okej, baksida är att det är lite långt till blinkerspaken men jag når den faktiskt utan att släppa ratten, bara lite praktiserande för att komma ihåg var den är.

Såhär ser det ut:





_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu blir det lite intressant snack om däck. Michelin CUP2 Connect närmare bestämt. Jag har ju fått ett kit med deras app, däck och däcksensorer "Track Connect" där man ser däckstryck o temp live i mobilen och dessutom får tips under banträffen att justera till rätt tryck. Skitsmidigt upplägg där man får tips mellan varje pass på banan, typ "justera ner 0.2 bar vänster fram" osv. Tyvärr har appen krånglat för mig så jag har inte kommit till att skriva ihop nåt om den ännu men det verkar eventuellt vara så enkelt som en bugg om man kort tillfälligt lägger appen i bakgrunden och sen tar fram den igen så ballar den ur. Så det borde bli löst gissar jag. Så jag återkommer med lite screenshots och info om hur appen funkar när man använder den när det är löst.

Så, nu till själva däcken, CUP2 Connect som är en uppdatering av CUP2. Annan gummiblandning och annan stomme men ganska snarlika. Några kommer säkert ihåg att jag testade det hela med förvirrade resultat på M2an förra året, där däcken var blandat äldre "nästan" CUP2 Connect och ingen visste riktigt vilka däck som var vilken familj. Men nu kom det fyra 100% riktiga Connectdäck med nyliga tillverkninsgdatum. Körde de först på Sviestad där det funkade mycket bra, bilen understyrde lite lite jmfrt med M2an vilket var lätt att lösa med aningens andra spårval genom att ta lite höjd helt enkelt mitt i esset tex. Slitaget efter 47 varv på Sviestad var bra trots bara 1,5 grader camber fram. Men sen var jag på Mantorp. Eftersom mellangruppen var full så fick jag köra i snabbaste gruppen, dvs där det bara var typ GT3 RS i princip. Det blev lite stressigt och jag överkörde ganska grovt med massa understyrning till exempel genom högfartsknixen mellan Paris o chikanen och även understyrt i och ur Paris där jag på de få varv jag körde inte hann med att hitta rätt spår med bättre balans.

Flera har sett hur man ofta kan slita en bit in på däcken med CUP2C. Efter det första spåret från ytterkant så blir det ofta sneslitage av klack nummer två. Så blev det på M2an förra året och även med Yarisen. Flera med mig har undrat om man har för högt eller lågt tryck när det blir så. Lite grann får man nog säga att däcken "är så" men det är bra att veta hur man minimerar det.

Däckstryck då, appen bestämmer trycket och jag lyder nu när jag testar. Appen vill ha ganska höga tryck, gärna 2,4 minimum. Så jag lyder (nästan) Toyota anger högre tryck fram än bak, appen gör det också. På Sviestad körde jag varmt 2,4 fram och lite lägre, 2,2 bak. På Mantorp tänkte jag att jag kör samma fram, dvs 2,4 men jag höjer bak till 2,4 också. När jag överkörde grovt på Mantorp så tog framdäcken redigt stryk. Skuldrorna på framdäcken såg konstigt nog helt okej ut. De hade fått jobba men lagom vettigt slitage just på skuldrorna. Men klack två... ojojoj, där hade jag mördat däcken ordentligt med en del "det understyr en del men jag släpper inte just nu" med GT3orna runt omkring. Ni har säkert gjort exakt så i Kvarnkurvan på Kinnekulle någon gång tex ;-) Det är ett väldigt märkligt slitage, det ser ut som stommen gett upp på något sätt eller att temperaturen fullständigt dragit iväg bara på en smal del en bit in på däcket. Det närmaste jag kommer är det klassiska Toyovecket men det ser ändå inte ut riktigt så.

Det intressanta kommer nu, via Svenska Michelin som verkligen lyssnat (fast jag överkörde däcken redigt) ställdes frågan vidare till däckstekniker om varför slitaget inte är på skuldran utan en bit in på däcket. Och rekommendationen från dem var att sänka trycket fram. Från att ha initialt varit högre fram än bak, sen lika runt om så var tipset 2,1 fram och 2,4 bak. Jag vet inte vad ni tycker men jag tyckte det var intressant att få den infon "inifrån" Michelin och däckstekniker. Om stommen hade behövt hjälp att inte vika sig så borde tipset ha varit högre tryck.

En stor skurk i både det här slitaget och inte så bra sidofäste fram vid gaspådrag (trots 4WD) är att det bara är 1,5 grad camber fram. Så att sänka trycket är nog lite av en nödlösning för att komma runt det grundproblemet. Bilen har denna vecka varit hos Öhlins och blivit ordentligt uttestad med originalgrejorna och sen med en prototyp av Road & Track och 3.0 grader camber med Toyotas original alternativa spindelbultar just för ökad camber. Feedbacken från Emil och Olle som gjort testerna var "massa mer grepp fram", mycket tack vare camber även om R&T också säkert påverkar balansen i bilen. De var väldigt nöjda med Yarisen rent allmänt, högre greppnivå totalt sett med deras lite mer banorienterade tänk. Bilen är även sänkt 20-25 mm med R&T. Jävlar vad jag är sugen på att testa på bana nu.





Såhär kan det se ut vid normalt tempo på bana med för lite camber (och värre om man överkör...)




_________________
Magnus Thomé
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



Tack för intressant rapport om cup2c. Verkligen intressant info angående slitaget på klack 2. Jag har också utgått ifrån att botemedlet borde vara högre tryck för att stabilisera stommen och förhindra att däcket veckar sig. Mina Cup2c är ännu värre än dina.



_________________
Mato Saric
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har äääännu värre som jag inte lagt upp av hänsyn till föraren (gissa vem) som misshandlade däcken grovt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Lite tråkigt ser det ut, men det kunde vart värre?
De verkar inte nödvändigtvis ha gått så himla varmt, bara kasat runt en massa?

Hur mycket camber kan man ställa, och hur mycket mer hade behövts?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Lite tråkigt ser det ut, men det kunde vart värre?
De verkar inte nödvändigtvis ha gått så himla varmt, bara kasat runt en massa?

Hur mycket camber kan man ställa, och hur mycket mer hade behövts?


Original 1,5. Nu 3,0. Blir svinbra tror jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Det är synd att de slits så rejält. Jag tycker ändå att man ska kunna komma undan med lite mindre camber. De däcken sitter ju ändå på GT3or, M2CS osv, och de har väl knappast -3 grader från fabrik

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dvorak skrev:
Det är synd att de slits så rejält. Jag tycker ändå att man ska kunna komma undan med lite mindre camber. De däcken sitter ju ändå på GT3or, M2CS osv, och de har väl knappast -3 grader från fabrik


Ja det är lite märkligt. Men de CUP2C som sitter på Porscharna (n-märkta alltså) är helt andra däck säger många. Funkar helt annorlunda sägs det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Magnus Thomé skrev:
dvorak skrev:
Det är synd att de slits så rejält. Jag tycker ändå att man ska kunna komma undan med lite mindre camber. De däcken sitter ju ändå på GT3or, M2CS osv, och de har väl knappast -3 grader från fabrik


Ja det är lite märkligt. Men de CUP2C som sitter på Porscharna (n-märkta alltså) är helt andra däck säger många. Funkar helt annorlunda sägs det.

När jag hade M4an satte jag Cup 2 med Merca-spec på den. Den var de som fanns i den dimensionen, och de gjorde inte heller så. Dock slets de förjävla mycket på utsian med för lite camber. Också lite irriterande, kunde vara 80% kvar av resten av däcket, men utsidan kunde nästan visa corden då...

Annars är det ett grymt allrounddäck. Bästa kompromissen bana och gata jag har kört

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Magnus Thomé skrev:
dvorak skrev:
Det är synd att de slits så rejält. Jag tycker ändå att man ska kunna komma undan med lite mindre camber. De däcken sitter ju ändå på GT3or, M2CS osv, och de har väl knappast -3 grader från fabrik


Ja det är lite märkligt. Men de CUP2C som sitter på Porscharna (n-märkta alltså) är helt andra däck säger många. Funkar helt annorlunda sägs det.


Porscheklubben hade ett webinarium med michelin och det skiljer på N-märkta och inte men hur mycket berodde på dimension

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 79, 80, 81   >>
31 besök senaste veckan (191907 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande