Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 79, 80, 81   >>
33 besök senaste veckan (191909 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Kopplingen mellan camber och slitage måste ju också vara beroende av hur mycket bilen kränger, några graders krängning påverkar ju camber samtidigt.
Jag har reagerat på hur lite camber en GT3 har från fabrik, och den bör ju vara väl utprovad.

Intressant med dina reflektioner thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



dvorak skrev:
Det är synd att de slits så rejält. Jag tycker ändå att man ska kunna komma undan med lite mindre camber. De däcken sitter ju ändå på GT3or, M2CS osv, och de har väl knappast -3 grader från fabrik


Nä. Men dem har det när man ställt in chassit korrekt, vilket är det första man gör 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Jonas Jonsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
dvorak skrev:
Det är synd att de slits så rejält. Jag tycker ändå att man ska kunna komma undan med lite mindre camber. De däcken sitter ju ändå på GT3or, M2CS osv, och de har väl knappast -3 grader från fabrik


Ja det är lite märkligt. Men de CUP2C som sitter på Porscharna (n-märkta alltså) är helt andra däck säger många. Funkar helt annorlunda sägs det.


Porscheklubben hade ett webinarium med michelin och det skiljer på N-märkta och inte men hur mycket berodde på dimension


I nämnda webinarium som påtalade jag precis detta med slitaget på andra mönsterraden. Då sas det att jag skulle backa av på cambern! Jag har förutom detta problemet perfekt slitage och jämn däckstemp.
Är inte överdrivet förtjust i Cup 2 och speciellt inte i connect.
Tyvärr får vi nog leva med det, lär inte komma något "riktigt" R-däck från Michelin inom överskådlig tid.
Det är helt styrt från vad biltillverkarna efterfrågar enligt besked från Michelin.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Janne J skrev:
Kopplingen mellan camber och slitage måste ju också vara beroende av hur mycket bilen kränger, några graders krängning påverkar ju camber samtidigt.
Jag har reagerat på hur lite camber en GT3 har från fabrik, och den bör ju vara väl utprovad.

Intressant med dina reflektioner thumbs up


Hjulvinklarna på en GT3 vid leverans är för gatkörning. Inget man ska använda på bana.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
mittmotor skrev:


I nämnda webinarium som påtalade jag precis detta med slitaget på andra mönsterraden. Då sas det att jag skulle backa av på cambern! Jag har förutom detta problemet perfekt slitage och jämn däckstemp.
Är inte överdrivet förtjust i Cup 2 och speciellt inte i connect.
Tyvärr får vi nog leva med det, lär inte komma något "riktigt" R-däck från Michelin inom överskådlig tid.
Det är helt styrt från vad biltillverkarna efterfrågar enligt besked från Michelin.


Greppmässigt går det ju inte att ha låga cambervinklar. Märkligt att de sa så, var det någon centralt från Michelin eller Svenska Michelin? Alltså kvalitétsbedömning av källan så att säga

I grunden är det ju som sagt lite "de är så" oundviklig slitagebild men frågan är hur man minimerar det. Dvs så det får slita lite snett där men det inte påverkar livslängden totalt sett. Utan att kompromissa bort tex fäste helt då....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1749



Det slitaget är nog svårt att undvika. första klacken som får belastning mot sig får ett högre slitage i början enligt min erfarenhet.

Det kommer på Kumho det kommer på nangkangen. Slits mer i början men avtar när man har slitit ner kanten lite.

Tänka vilken belastning den lilla kanten får ganska klart att den rundas av i början enligt mig

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fortsätter man överköra så blir det bra regndäck, mycket effektiv dränering



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En uppsättning Toyota original bromsbelägg fram (som hittills klarat bankörning helt felfritt) kostar 795 kronor thumbs up Men de tar slut ganska fort, men för det priset så är det ju inget problem.

Sen om de pallar bredare däck och sommarvärme återstår att se.

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Magnus Thomé skrev:
mittmotor skrev:


I nämnda webinarium som påtalade jag precis detta med slitaget på andra mönsterraden. Då sas det att jag skulle backa av på cambern! Jag har förutom detta problemet perfekt slitage och jämn däckstemp.
Är inte överdrivet förtjust i Cup 2 och speciellt inte i connect.
Tyvärr får vi nog leva med det, lär inte komma något "riktigt" R-däck från Michelin inom överskådlig tid.
Det är helt styrt från vad biltillverkarna efterfrågar enligt besked från Michelin.


Greppmässigt går det ju inte att ha låga cambervinklar. Märkligt att de sa så, var det någon centralt från Michelin eller Svenska Michelin? Alltså kvalitétsbedömning av källan så att säga


Det var från Svenska Michelin rådet kom.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ketchupeffekten med camberbultar...


Det ena kitet av de här ska väl du ha Tord?



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den här borde man köra någon gång i sommar




_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du får väl ta den nå'ngång på väg till eller från Sviestad eller Mantorp...

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Du får väl ta den nå'ngång på väg till eller från Sviestad eller Mantorp...

Exakt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det kom ett stort paket igår

Beställdes innan bilen typ



_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Magnus Thomé skrev:
Den här borde man köra någon gång i sommar





Que?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11232



erikjakan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Den här borde man köra någon gång i sommar





Que?


Jag tänkte samma första gången jag såg den, tänker fortfarande samma.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Det där läste jag om förra sommaren, ska vara trevlug sträcka....minns inte va de hette bara, nånstans i halland va?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
"Nybblering"





Lite vad jag brukar kalla Miatavägar i Söderköpingstrakten thumbs up




Edit:

www.nybblering.se


Underbara texter

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Magnus Thomé skrev:
Det kom ett stort paket igår

Beställdes innan bilen typ


[img]https://rejsa.nu/im/user/3/2021-05-07-15-47-39_img_20210507_122405.jpg[/img ]
En frontläpp alltså thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det kom ett stort paket igår

Beställdes innan bilen typ


[img]https://rejsa.nu/im/user/3/2021-05-07-15-47-39_img_20210507_122405.jpg[/img ]
En frontläpp alltså thumbs up


Läpp?

Jepp!








Huuuuu, den var dålig

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Kul att du fått din TRD-läpp 😀👍 Undrar när jag får mina grejer också? Men då kanske det är på g 😎

Ska bli spännande att höra vad du tycker 👍

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 79, 80, 81   >>
33 besök senaste veckan (191909 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande