Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 79, 80, 81   >>
18 besök senaste veckan (191778 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om någon är väldigt sugen på en TRD splitter/spoiler så kan jag tänka mig att sälja den för att köpa en billigare från Maxton istället. För att köra slalom så sticker TRD ut lite på sidorna som jag funderar kan få stryk av koner. Maxton finns både med och utan "grejer" ute vid hjulhuset

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Du ska inte "gjuta av den" i plywood istället?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Du ska inte "gjuta av den" i plywood istället?



Finns enkla vad som ser vettiga ut i ABS-plast för 1900 spänn som jag tänkte på. Lite osäkert om de bygger neråt lagom mycket, ingen funktion med utstick alltför tokhögt upp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Om någon är väldigt sugen på en TRD splitter/spoiler så kan jag tänka mig att sälja den för att köpa en billigare från Maxton istället. För att köra slalom så sticker TRD ut lite på sidorna som jag funderar kan få stryk av koner. Maxton finns både med och utan "grejer" ute vid hjulhuset


Såld

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Magnus Thomé skrev:

Såld


Med tanke på leveranstiden så var det ju inte oväntat att den skulle säljas på 5 sekunder 😉👍

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jag vet inte hur undersidan på TRD-läppen ser ut, om den är öppen eller har ett "golv".
Jag beställde en Maxton-läpp till min GC8 Impreza och den var snygg, hade bra passform, bra finish osv.
MEN den var helt öppen på undersidan (ner mot asfalten) vilket gör att den aerodynamiska effekten troligtvis försämras radikalt och det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig när jag köpte något som skall förbättra luftflödet... Så min känsla är att Maxton är till för dem som gillar form före funktion.

Fast det är ju inte säkert att Maxton-läppen till Yaris ser ut på samma sätt som GC8-läppen.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu fick du mig att fundera Det är ju original täckt under i princip hela motorn och TRD splittern är också bara ett utstick extra framåt lite och längre ner än original. Dvs det heltäckta "golvet" under motorn är ju kvar uppe på samma höjd som original, och nu landar jag i min okunskap. För att en splitter ska ge någon effekt, måste golvet efter den vara i exakt samma höjd som splitterns lägsta punkt? Blir den verkningslös om splitterns lägsta punkt är lägre än skivan/golvet efter? Lufthastigheten kommer då vara högst när den passerar splittern och sen direkt efter bli lägre. De som bygger egen splitter med plyfa låter ju oftast skivan gå ganska långt in under motorn.

Har aldrig funderat på aero egentligen så har noll koll

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Magnus Thomé skrev:
För att en splitter ska ge någon effekt, måste golvet efter den vara i exakt samma höjd som splitterns lägsta punkt? Blir den verkningslös om splitterns lägsta punkt är lägre än skivan/golvet efter? Lufthastigheten kommer då vara högst när den passerar splittern och sen direkt efter bli lägre.


Jag trodde att den största vinningen med splitter var att få mer downnforce genom att utsticket gör att mer luft går över bilen, dvs de kommer att bli högtryck på ovansidan av splittern. Det som sker "under" bilen sen är annat än splitter.
https://professionalawesome.com/diy-downforce/

Kan Manston leverera snabbt? Jag tittat på splitter från dem, men leveranstiden är 5-6 veckor oberoende på varifrån jag beställer (direkt från Manston, svenska återförsäljare eller någon annan i EU).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112



Magnus Thomé skrev:
Nu fick du mig att fundera Det är ju original täckt under i princip hela motorn och TRD splittern är också bara ett utstick extra framåt lite och längre ner än original. Dvs det heltäckta "golvet" under motorn är ju kvar uppe på samma höjd som original, och nu landar jag i min okunskap. För att en splitter ska ge någon effekt, måste golvet efter den vara i exakt samma höjd som splitterns lägsta punkt? Blir den verkningslös om splitterns lägsta punkt är lägre än skivan/golvet efter? Lufthastigheten kommer då vara högst när den passerar splittern och sen direkt efter bli lägre. De som bygger egen splitter med plyfa låter ju oftast skivan gå ganska långt in under motorn.

Har aldrig funderat på aero egentligen så har noll koll


Nu är jag ingen expert på Aero, men jag tänker tvärtom.

Splittern ser till att du får mindre luft inunder bilen, när sedan golvet höjer sig bakåt så bildas vakuum under golvet som suger bilen ner mot marken.

Möjligen kan man få bättre effekt om vakuumet skapas bakom framhjulen där golvytan är större?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nu fick du mig att fundera Det är ju original täckt under i princip hela motorn och TRD splittern är också bara ett utstick extra framåt lite och längre ner än original. Dvs det heltäckta "golvet" under motorn är ju kvar uppe på samma höjd som original, och nu landar jag i min okunskap. För att en splitter ska ge någon effekt, måste golvet efter den vara i exakt samma höjd som splitterns lägsta punkt? Blir den verkningslös om splitterns lägsta punkt är lägre än skivan/golvet efter? Lufthastigheten kommer då vara högst när den passerar splittern och sen direkt efter bli lägre. De som bygger egen splitter med plyfa låter ju oftast skivan gå ganska långt in under motorn.

Har aldrig funderat på aero egentligen så har noll koll


Nu är jag ingen expert på Aero, men jag tänker tvärtom.

Splittern ser till att du får mindre luft inunder bilen, när sedan golvet höjer sig bakåt så bildas vakuum under golvet som suger bilen ner mot marken.

Möjligen kan man få bättre effekt om vakuumet skapas bakom framhjulen där golvytan är större?


Man måste se hela bilens aero som ett system, att få ett lågtrycksområde som inte kan evakueras hjälper föga. Kan faktiskt ställa till det så det påverkar t.ex. kylning om man börjar sätta dit eller ta bort grejer som påverkar flödet.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu är vi verkligen snillen som spekulerar

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Magnus Thomé skrev:
Nu är vi verkligen snillen som spekulerar


Är det inte det rejsa är byggt på?

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nu är vi verkligen snillen som spekulerar


Är det inte det rejsa är byggt på?


Exakt!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

sweanders skrev:
BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nu fick du mig att fundera Det är ju original täckt under i princip hela motorn och TRD splittern är också bara ett utstick extra framåt lite och längre ner än original. Dvs det heltäckta "golvet" under motorn är ju kvar uppe på samma höjd som original, och nu landar jag i min okunskap. För att en splitter ska ge någon effekt, måste golvet efter den vara i exakt samma höjd som splitterns lägsta punkt? Blir den verkningslös om splitterns lägsta punkt är lägre än skivan/golvet efter? Lufthastigheten kommer då vara högst när den passerar splittern och sen direkt efter bli lägre. De som bygger egen splitter med plyfa låter ju oftast skivan gå ganska långt in under motorn.

Har aldrig funderat på aero egentligen så har noll koll


Nu är jag ingen expert på Aero, men jag tänker tvärtom.

Splittern ser till att du får mindre luft inunder bilen, när sedan golvet höjer sig bakåt så bildas vakuum under golvet som suger bilen ner mot marken.

Möjligen kan man få bättre effekt om vakuumet skapas bakom framhjulen där golvytan är större?


Man måste se hela bilens aero som ett system, att få ett lågtrycksområde som inte kan evakueras hjälper föga. Kan faktiskt ställa till det så det påverkar t.ex. kylning om man börjar sätta dit eller ta bort grejer som påverkar flödet.


Exakt, det är en fråga om helhet. Redan från typ 15 km/h börjar det spela roll, och från 30 bör man nog fundera. Och över säg 75 km/h så skall man ha koll.

En flärp som bara sticker ned, såsom det beskrivs ovan, kommer skapa turbulens på troligen fel sätt. Så lägsta punkten och sakta stigande bakåt så att man får en acceleration av luftströmmen... Men detta är ju ingen F1 bil utan en rally bil så....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Så länge som flödet igenom värmeväxlarna har utlopp längre bak (tätt under motorn) så kan det ju gå att pilla en del.
Det finns väl grovt sett lite olika generationer av aero
1. tryckbalans fram/bak, stick främre kofångare nedåt och Guernyflärp uppåt på bakluckan (ingen flödesanalys alls), möjligen en vändflygplansvinge bak.
2. Plan underskiva fram med lite utstick, plant golv med rake upp bak, bilanpassad vinge
3. Enklare flödesanalys med utsläpp av högtrycksluft i lågtryckszoner, rakade smådiffusorer i främre underskivan. Vinge och endplates designade för bilen i fråga.
4. Börja med fyra hjul i en FIA-ruta, aerosimulera fram resten av bilen.

Bara lekmannasvammel, men jag anser att man kan förskjuta en existerande kompromiss även med de simplaste principerna i #1, de påverkar ju även en bil enligt #3 i (oftast) samma riktning.

Så en liten läpp enligt #1 som mest är till för kosmetik, kommer att ha en effekt, men kombinera den med en slitageyta av cellulosafiberlaminat som går bakåt med svag lutning (så den ansluter till standard undersida ungefär vid framaxeln) så kanske det blir "bättre", men samtidigt blir det ett schaktblad som bör ha att bra "mode of failure" indesignat.

Barför ska det vara lätt, då hade ju många inte suttit i soffan och knattrat åsikter, utan varit ute och kört

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
... samtidigt blir det ett schaktblad som bör ha att bra "mode of failure" indesignat.
:


Schaktblad

Tänkte just att ett schaktblad för 9000 spänn kändes dumt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
... samtidigt blir det ett schaktblad som bör ha att bra "mode of failure" indesignat.
:


Schaktblad

Tänkte just att ett schaktblad för 9000 spänn kändes dumt
Just själva schaktbladet är ju det lilla. OM du tex har en plyfaskiva som sitter fäst på olämpligt vis så kan en gräsklippning sluta i att det sliter med front och skärmar, och sen drar med sig lite bromsslangar etc på vägen ut under bilen.
Min depåkompis med röd bil gjorde en högfartsgräsklippning bort mot Ejes nu i vår, och all plast framför vindrutan på den Corvetten behöver nu bytas, så det blev lite mer än bara plyfaskivan.

Teorin är att du ska kunna stå på skivan, men det är ju lämpligt om den hoppar loss på ett bra sätt vid noterbar kraft bakåt (det går nog att använda ett antal buntband som "brytpinne"). Men det är lätt att skriva...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu ligger väl inte bygge av splitter så jättehögt på listan, hoppas på bättre balans med lite camber och Öhlins Road&Track prototyp.

Men jag är helt med på tanken, starka fästen vertikalt men mesig styrka horisontellt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det var hög tid att tråckla in sladdar o grejer för Garmin Catalysten. Kameran uppe bakom backspegeln och matningskabel till cigguttaget, så egentligen inte så farligt. Jag satt för ganska länge sen o provade runt var den stora displayen kunde sitta utan att vara ivägen alltför mycket och samtidigt att fästet skulle funka o räcka fram. Danne hittade häromveckan en hyffsat bra plats så jag kopierade det

Lite trevligt med massa uppdateringar i Catalysten under vintern, främst smidig export av video med data overlay.

Sugen på att umgås med Turnout pitstopgänget på lördag på GTR Motorpark Gröndal/Eskilstuna. Väder spelar ingen roll med den här bilen




_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Roligt Magnus ! Då kan jag kolla närmare på bilen!

Jag kommer med, fast med räserbil, får nog ta med regndäck...😬

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Dubbel..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 79, 80, 81   >>
18 besök senaste veckan (191778 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande