Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 79, 80, 81 >> 42 besök senaste veckan (191963 totalt) |
Swappade frambelägg. Shysst rakt jämnt slitage (sa den som kört BMW M enkolvsok)
Komihågtipsarkivering: Originalbeläggen kommer i två varianter, en variant har ett litet metallklips i ena hörnan och en variant helt utan. Originalbeläggen från fabrik satt så att på varje sida så är det de inre beläggen som ska ha metallklips. När man skjuter in beläggen så ska klippet vara i överkant som på bilden. Om det nu spelar någon roll? _________________ Magnus Thomé |
||||
Har haft elektrisk beläggvarnare på alla bilar så fattade inte att det är beläggvarnaren det där. Så har man lärt sig nått nytt Brukar man förutsätta att insidan och leading edge slits mest och alltid sätta det där?
_________________ Magnus Thomé |
||||
Stänkskydd! Jävlar vad sprutet sliter precis därnere, det orangea hade fått spö där det går runt hörnet in i hjulhuset, såklart. Jag kapade ner flärparna jag köpte från Mudflapz. De var "rallystora" innan
_________________ Magnus Thomé |
||||
Exakt, jag är kärringen mot strömmen med extra ljuddämpning i bakskärmarna, subwoofer, armstöd... _________________ Magnus Thomé |
||||
Jupp Med tanke på hur den började spåra med fälgarna som bara var 10 mm längre ut så lär de som vill ha "flush" bli lite trötta i armarna Men det finns plats inåt också så man kan bredda HELA hjulen en del _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag monterade mina nya OZ Ultraleggera hjul (9x18 ET35) med Nankang AR-1:or i 255/35-18 igår och åkte till Mantorp på Teknikens Världs Trackday. Hjulen tog inte i hjulhusen trots att de nästan går "kant i kant" med skärmen. Jag har original fjädring. (KW Clubsport beställt)
Mina "Mudflapps" är i originalstorlek vilket går åt med de nya hjulen. Vad gäller däcken så låter AR-1:orna väldigt mycket i vissa hastigheter när man åker landsväg, lite som R888. Kan meddela att jag tycker AR-1 funkade fint till bilens karaktär. Bra grepp direkt på utvarv, jämna och konsekventa under hela passet, inte någon superprecision i styregenskaperna men de släpper snällt och är lätta att hämta hem när det väl släpper. Åker med camberbultar fram med ca 2,5-3gr camber. Som du ser Magnus så han jag inte montera TRD splittern. I övrigt har bilen fått ett Milltek non resonated opf-back avgassystem som låter toppen _________________ Ulf Ericsson BMW M3 GT -95 Nr:233 BMW M3 E46 -04 Porsche 964 -90 Porsche 944/968 (Banbil) Porsche GT3 Touring -18 Toyota GR Yaris -20 Toyota GR Yaris -20 |
||||
Japp Känns utmärkt på gatan men behövs bantest! GTR Motorpark imorrn Fast det ser ut att bli regn så det blir svårt att veta vad extra cambern väl kommer göra när man har bra fäste, kränger mer osv. _________________ Magnus Thomé |
||||
Snabbaste varvet för dagen. 42.22
Lite kallt, fuktig bana, halt som attan på några enstaka ställen annars okej! - CUP2C 225/40-18 (kalla 2,1 F+R. varma max 2,4 R and 2,6 F, det var så kallt o blött så jag justerade inte trycket alls, slöfis ) - Öhlins Road&Track (prototyp) - Milltek Resonated exhaust _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja eller hur!! Det här citatet säger det mesta: "GM loved to design their suspension systems with a ton of positive camber gain. This, coupled with the immense body roll assured understeer and poor handling." Jag hade även mejlkontakt för många år sedan med en italiensk herre som körde Rally med en Monza: "Most important thing to change to make your Monza stay on the road is to change the front suspension geometry. The original Monza produces loads of positive camber in compression (exterior wheel in a corner) ... but to handle right it should do the contrary. So you will need taller spindles and special (longer) upper balljoints to correct this. If you have corrected the front suspension geometry, you could just add Corvette 550 lbs front springs and Camaro 77-81 Bilstein shocks all round (keep the standard rear springs).. If you want to lower the car (for use on tarmac), you should use drop spindles in the front instead of shorter springs, still because of the front suspension geometry (the lower A-arm should be inclined towards the road on the outside)."[/i] Det jag kan "trösta" mig med är att det är innerhjulet som lutar mest, och där är ju inte belastningen lika stor. Ytterhjulet är inte heller ok, men är iaf bättre, med max negativ (statisk) camber inställd. Finns flera "roliga" bilder på mina framhjul i min Monza-tråd Just detta diskuteras här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
Ingen mer E-type (hänvisar till min kommentar lite längre upp )
- Japan Racing SL01 (8,6kg! 9,5x18 ET38) // Nankang AR-1 255/35-18 - Sänkt 20 & 25 mm. Camber fram 3,0 grader (med Toyotas camberbultar), bak original cirka 2 grader Verkar inte ta i någonstrans (inte vad jag märkt än i alll fall). Bilen spårar bara pytte pytte lite mer än med originalhjulen. Imponerad! Styrningen kändes fetbra rent ut sagt. Men i 110kmh så har däcken en "spännande" resonans med sitt däcksmönster.... Så den farten kör man inte Sviestad på söndag är planen! Lite plats finns det men inte galet mycket. _________________ Magnus Thomé |
||||
Eller är det omwrappning efter lite väl mycket "stenskott" (men det ser inte ut som originalvitt)? |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 79, 80, 81 >> 42 besök senaste veckan (191963 totalt) |