Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 79, 80, 81   >>
31 besök senaste veckan (191907 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Swappade frambelägg. Shysst rakt jämnt slitage (sa den som kört BMW M enkolvsok)





Komihågtipsarkivering:

Originalbeläggen kommer i två varianter, en variant har ett litet metallklips i ena hörnan och en variant helt utan. Originalbeläggen från fabrik satt så att på varje sida så är det de inre beläggen som ska ha metallklips. När man skjuter in beläggen så ska klippet vara i överkant som på bilden. Om det nu spelar någon roll?






_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har haft elektrisk beläggvarnare på alla bilar så fattade inte att det är beläggvarnaren det där. Så har man lärt sig nått nytt Brukar man förutsätta att insidan och leading edge slits mest och alltid sätta det där?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Stänkskydd! Jävlar vad sprutet sliter precis därnere, det orangea hade fått spö där det går runt hörnet in i hjulhuset, såklart. Jag kapade ner flärparna jag köpte från Mudflapz. De var "rallystora" innan


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant "stance" med 3 grader fram och sänkt 20 samt 25 mm .
Lite E-type





_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



Magnus Thomé skrev:


Du behöver ju 50mm spacer på det där, annars blir du aldrig kung vid korvmojen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5579



Magnus Thomé skrev:
Jag kapade ner flärparna jag köpte från Mudflapz. De var "rallystora" innan

Toyota är väl en rallybil i grunden....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
super7 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag kapade ner flärparna jag köpte från Mudflapz. De var "rallystora" innan

Toyota är väl en rallybil i grunden....


Exakt, jag är kärringen mot strömmen med extra ljuddämpning i bakskärmarna, subwoofer, armstöd...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
[img ]https://rejsa.nu/im/user/3/2021-05-14-10-06-14_img_20210514_092719.jpg[/img]


Du behöver ju 50mm spacer på det där, annars blir du aldrig kung vid korvmojen.


Jupp

Med tanke på hur den började spåra med fälgarna som bara var 10 mm längre ut så lär de som vill ha "flush" bli lite trötta i armarna Men det finns plats inåt också så man kan bredda HELA hjulen en del

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Har du fått på Öhlins-grejerna? Hur känns den? Stor skillnad med camberbultarna?

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
GT_233
Vingåker
Här sen Apr 2010
Inlägg: 15



Jag monterade mina nya OZ Ultraleggera hjul (9x18 ET35) med Nankang AR-1:or i 255/35-18 igår och åkte till Mantorp på Teknikens Världs Trackday. Hjulen tog inte i hjulhusen thumbs up trots att de nästan går "kant i kant" med skärmen. Jag har original fjädring. (KW Clubsport beställt)
Mina "Mudflapps" är i originalstorlek vilket går åt med de nya hjulen.
Vad gäller däcken så låter AR-1:orna väldigt mycket i vissa hastigheter när man åker landsväg, lite som R888. Kan meddela att jag tycker AR-1 funkade fint till bilens karaktär. Bra grepp direkt på utvarv, jämna och konsekventa under hela passet, inte någon superprecision i styregenskaperna men de släpper snällt och är lätta att hämta hem när det väl släpper. Åker med camberbultar fram med ca 2,5-3gr camber.

Som du ser Magnus så han jag inte montera TRD splittern.


I övrigt har bilen fått ett Milltek non resonated opf-back avgassystem som låter toppen

_________________
Ulf Ericsson
BMW M3 GT -95 Nr:233
BMW M3 E46 -04
Porsche 964 -90
Porsche 944/968 (Banbil)
Porsche GT3 Touring -18
Toyota GR Yaris -20
Toyota GR Yaris -20
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
linpaul skrev:
Har du fått på Öhlins-grejerna? Hur känns den? Stor skillnad med camberbultarna?


Japp

Känns utmärkt på gatan men behövs bantest! GTR Motorpark imorrn thumbs up Fast det ser ut att bli regn så det blir svårt att veta vad extra cambern väl kommer göra när man har bra fäste, kränger mer osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ulf, du beskriver AR-1 ganska exakt som jag tycker också thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tips på rätt gegga att smeta på mellan de olika ljuddämparplattorna?



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur tipsar Garmin Catalyst på Gröndal GTR Motorpark?

Hela pass två (inte så underhållande video men intressant om man vill höra vad Catalyst hjälper till med


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Snabbaste varvet för dagen. 42.22


Lite kallt, fuktig bana, halt som attan på några enstaka ställen annars okej!


- CUP2C 225/40-18 (kalla 2,1 F+R. varma max 2,4 R and 2,6 F, det var så kallt o blött så jag justerade inte trycket alls, slöfis )
- Öhlins Road&Track (prototyp)
- Milltek Resonated exhaust



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Stilstudie! Intressant framvagnskonstruktion


_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Magnus Thomé skrev:
Stilstudie! Intressant framvagnskonstruktion


Ja eller hur!!

Det här citatet säger det mesta:
"GM loved to design their suspension systems with a ton of positive camber gain. This, coupled with the immense body roll assured understeer and poor handling."

Jag hade även mejlkontakt för många år sedan med en italiensk herre som körde Rally med en Monza:
"Most important thing to change to make your Monza stay on the road is to change the front suspension geometry. The original Monza produces loads of positive camber in compression (exterior wheel in a corner) ... but to handle right it should do the contrary. So you will need taller spindles and special (longer) upper balljoints to correct this. If you have corrected the front suspension geometry, you could just add Corvette 550 lbs front springs and Camaro 77-81 Bilstein shocks all round (keep the standard rear springs).. If you want to lower the car (for use on tarmac), you should use drop spindles in the front instead of shorter springs, still because of the front suspension geometry (the lower A-arm should be inclined towards the road on the outside)."[/i]

Det jag kan "trösta" mig med är att det är innerhjulet som lutar mest, och där är ju inte belastningen lika stor. Ytterhjulet är inte heller ok, men är iaf bättre, med max negativ (statisk) camber inställd.

Finns flera "roliga" bilder på mina framhjul i min Monza-tråd Just detta diskuteras här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=850255#850255

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Såhär kan man också göra. Inte jag. Inte min bil.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingen mer E-type (hänvisar till min kommentar lite längre upp )


- Japan Racing SL01 (8,6kg! 9,5x18 ET38) // Nankang AR-1 255/35-18
- Sänkt 20 & 25 mm. Camber fram 3,0 grader (med Toyotas camberbultar), bak original cirka 2 grader

Verkar inte ta i någonstrans (inte vad jag märkt än i alll fall). Bilen spårar bara pytte pytte lite mer än med originalhjulen. Imponerad! Styrningen kändes fetbra rent ut sagt. Men i 110kmh så har däcken en "spännande" resonans med sitt däcksmönster.... Så den farten kör man inte


Sviestad på söndag är planen!










Lite plats finns det men inte galet mycket.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Magnus Thomé skrev:
Såhär kan man också göra. Inte jag. Inte min bil.


[img]https://rejsa.nu/im/user/3/2021-05-20-07-34-41_187576328_4042193105842530_1814717550558267552_n2.jpg[/img ]
Har jag missat anledningen att den har mestadels grå front?
Eller är det omwrappning efter lite väl mycket "stenskott" (men det ser inte ut som originalvitt)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13232



Känner igen ljudet...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 79, 80, 81   >>
31 besök senaste veckan (191907 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande