Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 79, 80, 81 >> 41 besök senaste veckan (191950 totalt) |
Catalyst är betydligt enklare att använda. _________________ Magnus Thomé |
||||
Öhlins som ställt in så. Vet inte vilket spann max min enligt fabriksspec men det är nog helt i sin ordning. Vet några som kör extremt lite toe in. Kommer testa med lite mindre men ska först labba med förhållandet mellan antal klick fram/bak och förhållandet mellan däckstryck fram/bak. _________________ Magnus Thomé |
||||
Roligare med bredare däck Inte riktigt kommit underfund med balansen och hur jag bäst ställer fram o bakdämparna. Fortsätter testa
Kanske läge för mindre toe in bak faktiskt. _________________ Magnus Thomé |
||||
Såg att Catalyst är fruktansvärt dyrt för att vara en kul grej, provar nog RaceChrono tillsammans med en GoPro till en början. Tack för infon! _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Logg från Arlanda TT idag upplagt
https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Kul med slalom på Lunda. Var första gången jag prövade Yarisen i slalom som inte var på vinterdäck
Jättekul att Jessica hängde med, blev en trevlig utflykt med mysig tur på småvägar tillbaka hem förbi bondgårdar och röda stugor i fantastiskt sommarväder nationaldagen till ära. Skitkul att Jessica åkte med två repor. Någon som fotade? Vi var inte så länge på Lunda innan vi vände hemåt. Jessica peppade och tyckte att jag skulle putsa bort två sekunder på min tid på sista repan jag körde men det gick väl inte riktigt som hon tyckte Så jag blev slagen av bland annat Jonas i GT4an, Lotus och vem vet vad mer? Laborerandet med dämparna fortsätter. På tvåan på höga varv så funkar balansen i bilen fint med gasuppsläpp. Men det är ändå lite av "oändligt grepp" bak med de breda Nankangerna på bilen. _________________ Magnus Thomé |
||||
Var intressant med slalom. När jag låg med tvåan i på väldigt högra varv så var det kul balans i bilen som sagt iom att det blev lite mer (broms)kraft vid gassläpp som räckte för att påverka balansen en del. Jag fick i den här banan aldrig en tillstymmelse till bakvagnssläpp ens vid redig lift off på tvåan men tillräckligt för att bilen skulle "använda" alla fyra hjul istället för att bara handla om framdäcken (som tex i riktigt låg fart runt supertajta koner). Bilen krängde så pass att det tog i någonstans vänster fram (kunde inte se var dock). Så bara för att "få lite stöd" så drog jag åt några klick fram, körde med 4 bak och 7 fram. Det slutade då att ta i. Men det bettade inte så värst fram längre då.
Lattjo grej är hur det känns med hårdare/mjukare fram. Med lite mjukt satta framdämpare (10 o uppåt) så kör jag, där bilen understyr, med lite väl hög slipvinkel fram men med okej grepp ändå, känslan är "nu är det lite synd om framdäcken" men att det ändå fungerar. Inte som nästa steg som är att ploga tydligare "nu är det jääävligt synd om framdäcken men jag matar på järnet ändå, fast det kommer inte gå fort". Med hårdare satta framdämpare (7 och neråt) så känns det, när man understyr lite med lite högre styr- och slipvinkel, mer som framdäcken glider ovanpå asfalten med lite sämre grepp. Sandpapper istället för gummi är känslan. Nu när jag sitter o skriver så kommer jag på att jag nog borde ha prövat 50/50 också och inte bara 70/30 på mellandiffen. När det understyrde, var det med drivande eller bromsande slip på framdäcken? Hmmmm. klurar. Hade de varit CUP2 på på Lunda så hade de nog sett ut som skit efteråt men Nankangerna slits hyfsat snyggt, jämnt, rakt även då man understyr lite grann. Har fått lite feedback från Emil o Olle på Öhlins, jomen, prova lite toe out bak De har satt bak toe efter hur Toyota ställer dom. Så toe out-test blir det. Och fick även tips att inte bara testa att hårda till bak utan ibland så kan det vara bra att ha lite mjukt bak även för framgreppet. Klurigt sånt här EDIT: vände framobak på orden hårtomjukt när jag skrev först. Ändrade nu. Inte konstigt att jag är förvirrad _________________ Magnus Thomé |
||||
Gick inte riktigt känna igen din körstil. Har alltid gillat titta när du kör i konbana för det ser attackfullt ut med en konstant lätt släpp bak i ingångarna. Något jag tycker få kan bemästra utan att det går över styr efter ett par konor. Nu, sett från tältet, såg man hur du plågades av understyrning och blev sen in i sista partiet.
Frågan är sen om man ska optimera bilen efter sån galet isärdragen konbana. Dum fråga men hur har du det med camber fram? Jag hade gissat antingen för lite camber fram eller att du ska ha mer toe out bak som du redan skrivit Är ingen expert alls på alla termer utan går bara hur det såg ut kontra hur det brukar se ut med dig bakom ratten Edit: såg att du hade ca 3 grader fram så då torde toe bak vara nästa att skruva på _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Var väl bara den sista dubbelrepan som jag gjorde som jag fick lite balans i bilen i zickzackandet. Men i det långsamma partiet närmast start/mål funkade det inte så bra Japp, toe bak _________________ Magnus Thomé |
||||
Imorrn blir det ompillat till toe OUT på bilen. 1,5mm typ? Kollade med en Yarisägare som bruksar bilen som jag vet kör toe out om det blev pruttjobbigt och nervöst men han tyckte det var lugnt både på motorväg och annan brukskörning Nu har de kanske inte lika spåriga vägar i Schweiz som här så vi får se. Som sagt så finns flera mer renodlade ban-Yarisar som kör 2mm ut så det blir spännande o se om den blir mer rotervillig. Men inte jobbig dagligdags.
Det blir Kinnekulle och TimeattackNU på söndag. Perfekt testbana _________________ Magnus Thomé |
||||
I söndags på Lunda när jag skulle justera en av bakdämparna och drog ner den till fullt stängt för att räkna antal klick därifrån så kärvade ratten. Rattarna på bakdämparna har ganska tröga klick men nu var den hopplös att vrida upp från nollläget. Visserligen med lite halvkass handkraft eftersom man med konstiga vinklar sticker in armen o handen under bärarmar, drivaxlar och annat bråte i bakvagnen. Men näää, ingen lyckades vrida loss den med tillgänglig handkraft.
"Snillen spekulerar" Men med ett lån av en polygrip och två man på problemet samtidigt med en massa famlande i blindo bland bärarmar och annat så klickade den loss. Var förbi Öhlins idag som plockade isär och kikade, smörjde klickpinnen o grejerna. Nu kärvar den inte i helt stängt läge men det vore ju synd om jag på söndag på Kinnekulle råkar stänga den så den fastnar igen. Kul o köra med helt stängda bakdämpare på Kullen Så jag gjorde ett specialverktyg för enmans lossning av den i nödfall. Såhär ser justerratten ut, sitter längst ner på dämparen _________________ Magnus Thomé |
||||
Det blev lite vidareutveckling, från nödverktyg om den skulle fastna igen till "fan den är ju alltid trög den där attans ratten när man sticker in handen i en konstig vinkel under bilen". Så är du en vekling precis som mig och har bakre Öhlinsdämpare med den här stora ratten nertill så kan den här vara nåt
Fil att printa finns här www.thingiverse.com/magnust/designs Dessutom gör du reklam för Rejsa under bilen med den ditsatt _________________ Magnus Thomé |
||||
Toe out är tydligen grejen med Yarisen. Fram var det redan 1mm ut men för att få baken att leva lite mer så står nu även den ut. Inget finlir utan mer test bara vad som händer med bilen nu, Kinnekulle nästa!!!
PS: Känns ingen skillnad på motorvägen, märkligt men bra. Var rädd att det skulle bli olidligt att bruksåka bilen med toe ut bak. _________________ Magnus Thomé |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 79, 80, 81 >> 41 besök senaste veckan (191950 totalt) |