Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 79, 80, 81   >>
41 besök senaste veckan (191950 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Westersund skrev:
[
Helt grön när det kommer till detta. Du filmar med GoPro och har GPS-appen på i telefonen och sen när du har filmat klart exporterar du overlayen via appen?

Behöver bara basic grejerna (varvtid/hastighet), min bil är dessutom så gammal att det bara finns OBDI.



Catalyst är betydligt enklare att använda.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Babbe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Så att jag har den sparad. Det här från att Öhlinarna kommer på.




varför så mycket Toe in bak, är det standard? Är han orolig bak.


Öhlins som ställt in så. Vet inte vilket spann max min enligt fabriksspec men det är nog helt i sin ordning. Vet några som kör extremt lite toe in. Kommer testa med lite mindre men ska först labba med förhållandet mellan antal klick fram/bak och förhållandet mellan däckstryck fram/bak.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Roligare med bredare däck Inte riktigt kommit underfund med balansen och hur jag bäst ställer fram o bakdämparna. Fortsätter testa

Kanske läge för mindre toe in bak faktiskt.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



Magnus Thomé skrev:
Catalyst är betydligt enklare att använda.


Såg att Catalyst är fruktansvärt dyrt för att vara en kul grej, provar nog RaceChrono tillsammans med en GoPro till en början. Tack för infon!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kul med slalom på Lunda. Var första gången jag prövade Yarisen i slalom som inte var på vinterdäck

Jättekul att Jessica hängde med, blev en trevlig utflykt med mysig tur på småvägar tillbaka hem förbi bondgårdar och röda stugor i fantastiskt sommarväder nationaldagen till ära. Skitkul att Jessica åkte med två repor. Någon som fotade? Vi var inte så länge på Lunda innan vi vände hemåt. Jessica peppade och tyckte att jag skulle putsa bort två sekunder på min tid på sista repan jag körde men det gick väl inte riktigt som hon tyckte Så jag blev slagen av bland annat Jonas i GT4an, Lotus och vem vet vad mer?





Laborerandet med dämparna fortsätter. På tvåan på höga varv så funkar balansen i bilen fint med gasuppsläpp. Men det är ändå lite av "oändligt grepp" bak med de breda Nankangerna på bilen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var intressant med slalom. När jag låg med tvåan i på väldigt högra varv så var det kul balans i bilen som sagt iom att det blev lite mer (broms)kraft vid gassläpp som räckte för att påverka balansen en del. Jag fick i den här banan aldrig en tillstymmelse till bakvagnssläpp ens vid redig lift off på tvåan men tillräckligt för att bilen skulle "använda" alla fyra hjul istället för att bara handla om framdäcken (som tex i riktigt låg fart runt supertajta koner). Bilen krängde så pass att det tog i någonstans vänster fram (kunde inte se var dock). Så bara för att "få lite stöd" så drog jag åt några klick fram, körde med 4 bak och 7 fram. Det slutade då att ta i. Men det bettade inte så värst fram längre då.

Lattjo grej är hur det känns med hårdare/mjukare fram. Med lite mjukt satta framdämpare (10 o uppåt) så kör jag, där bilen understyr, med lite väl hög slipvinkel fram men med okej grepp ändå, känslan är "nu är det lite synd om framdäcken" men att det ändå fungerar. Inte som nästa steg som är att ploga tydligare "nu är det jääävligt synd om framdäcken men jag matar på järnet ändå, fast det kommer inte gå fort".

Med hårdare satta framdämpare (7 och neråt) så känns det, när man understyr lite med lite högre styr- och slipvinkel, mer som framdäcken glider ovanpå asfalten med lite sämre grepp. Sandpapper istället för gummi är känslan. Nu när jag sitter o skriver så kommer jag på att jag nog borde ha prövat 50/50 också och inte bara 70/30 på mellandiffen. När det understyrde, var det med drivande eller bromsande slip på framdäcken? Hmmmm. klurar.

Hade de varit CUP2 på på Lunda så hade de nog sett ut som skit efteråt men Nankangerna slits hyfsat snyggt, jämnt, rakt även då man understyr lite grann.


Har fått lite feedback från Emil o Olle på Öhlins, jomen, prova lite toe out bak thumbs up De har satt bak toe efter hur Toyota ställer dom. Så toe out-test blir det. Och fick även tips att inte bara testa att hårda till bak utan ibland så kan det vara bra att ha lite mjukt bak även för framgreppet. Klurigt sånt här


EDIT: vände framobak på orden hårtomjukt när jag skrev först. Ändrade nu. Inte konstigt att jag är förvirrad

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Gick inte riktigt känna igen din körstil. Har alltid gillat titta när du kör i konbana för det ser attackfullt ut med en konstant lätt släpp bak i ingångarna. Något jag tycker få kan bemästra utan att det går över styr efter ett par konor. Nu, sett från tältet, såg man hur du plågades av understyrning och blev sen in i sista partiet.

Frågan är sen om man ska optimera bilen efter sån galet isärdragen konbana.

Dum fråga men hur har du det med camber fram? Jag hade gissat antingen för lite camber fram eller att du ska ha mer toe out bak som du redan skrivit

Är ingen expert alls på alla termer utan går bara hur det såg ut kontra hur det brukar se ut med dig bakom ratten

Edit: såg att du hade ca 3 grader fram så då torde toe bak vara nästa att skruva på

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
FHellquist
Jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 36



Snyggt kört och väldigt proffsiga filmer!

GR Yaris är en av få, kanske enda, nya bilen som jag är riktigt sugen på. Är en modern Evo 6a!

/Fredrik

_________________
Fredrik Hellquist
Mitsubishi EVO VI GSR med 500whp
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Gick inte riktigt känna igen din körstil. Har alltid gillat titta när du kör i konbana för det ser attackfullt ut med en konstant lätt släpp bak i ingångarna. Något jag tycker få kan bemästra utan att det går över styr efter ett par konor. Nu, sett från tältet, såg man hur du plågades av understyrning och blev sen in i sista partiet.

Frågan är sen om man ska optimera bilen efter sån galet isärdragen konbana.

Dum fråga men hur har du det med camber fram? Jag hade gissat antingen för lite camber fram eller att du ska ha mer toe out bak som du redan skrivit

Är ingen expert alls på alla termer utan går bara hur det såg ut kontra hur det brukar se ut med dig bakom ratten

Edit: såg att du hade ca 3 grader fram så då torde toe bak vara nästa att skruva på


Var väl bara den sista dubbelrepan som jag gjorde som jag fick lite balans i bilen i zickzackandet. Men i det långsamma partiet närmast start/mål funkade det inte så bra


Japp, toe bak

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Imorrn blir det ompillat till toe OUT på bilen. 1,5mm typ? Kollade med en Yarisägare som bruksar bilen som jag vet kör toe out om det blev pruttjobbigt och nervöst men han tyckte det var lugnt både på motorväg och annan brukskörning thumbs up Nu har de kanske inte lika spåriga vägar i Schweiz som här så vi får se. Som sagt så finns flera mer renodlade ban-Yarisar som kör 2mm ut så det blir spännande o se om den blir mer rotervillig. Men inte jobbig dagligdags.

Det blir Kinnekulle och TimeattackNU på söndag. Perfekt testbana

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I söndags på Lunda när jag skulle justera en av bakdämparna och drog ner den till fullt stängt för att räkna antal klick därifrån så kärvade ratten. Rattarna på bakdämparna har ganska tröga klick men nu var den hopplös att vrida upp från nollläget. Visserligen med lite halvkass handkraft eftersom man med konstiga vinklar sticker in armen o handen under bärarmar, drivaxlar och annat bråte i bakvagnen. Men näää, ingen lyckades vrida loss den med tillgänglig handkraft.

"Snillen spekulerar"


Men med ett lån av en polygrip och två man på problemet samtidigt med en massa famlande i blindo bland bärarmar och annat så klickade den loss. Var förbi Öhlins idag som plockade isär och kikade, smörjde klickpinnen o grejerna. Nu kärvar den inte i helt stängt läge men det vore ju synd om jag på söndag på Kinnekulle råkar stänga den så den fastnar igen. Kul o köra med helt stängda bakdämpare på Kullen Så jag gjorde ett specialverktyg för enmans lossning av den i nödfall.





Såhär ser justerratten ut, sitter längst ner på dämparen








_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Den där kan du säkert sälja till typ en miljon personer som har samma lösning på dämpare och hatar den.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det blev lite vidareutveckling, från nödverktyg om den skulle fastna igen till "fan den är ju alltid trög den där attans ratten när man sticker in handen i en konstig vinkel under bilen". Så är du en vekling precis som mig och har bakre Öhlinsdämpare med den här stora ratten nertill så kan den här vara nåt

Fil att printa finns här www.thingiverse.com/magnust/designs









Dessutom gör du reklam för Rejsa under bilen med den ditsatt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Toe out är tydligen grejen med Yarisen. Fram var det redan 1mm ut men för att få baken att leva lite mer så står nu även den ut. Inget finlir utan mer test bara vad som händer med bilen nu, Kinnekulle nästa!!!


PS:
Känns ingen skillnad på motorvägen, märkligt men bra. Var rädd att det skulle bli olidligt att bruksåka bilen med toe ut bak.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På plats, bilen färdigdekalad (tack för hjälpen!) inför Kinnekulle imorrn.


Klistermärken gör bilen snabbare!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Under minuten. Puuuuh Men det satt hårt inne Men nu börjar jag komma överens lite bättre med balansen med de bredare däcken. Så sakteliga.



_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Grymt bra jobbat och jag som bara trodde du skulle klara 59,97

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41525

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var fanns då den sista halvsekunden? Bra fråga. Tål att grunna på!

59,6 vs 1.00.2






Här videon på det näst snabbaste, dvs 1.00.2


_________________
Magnus Thomé
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345



Snyggt kört Magnus och ett stort grattis till under minuten thumbs up

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Grattis till 59:an
Får kolla filmen när jag är hemma från jobbet sen

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 79, 80, 81   >>
41 besök senaste veckan (191950 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande