Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 79, 80, 81 >> 24 besök idag (191945 totalt) |
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Efter att ha jag kört på gatmjuka inställningar på Sviestad först och sen på Mantorp, och där inte fått till det när jag ställt ner till hårdare baninställning på dämparna så tänkte jag att jag får börja om med de mjuka gatinställningarna och se hur det känns. Så jag började dan med 15 klick fram o bak. Vi hade ju också ställt om från toe in bak till toe ut, så nu stod det toe ut både fram o bak. Så det kunde bli spännande med en mjuk bil med toe ut över krönen på Kullen Inga problem att bruksa bilen på gatan med 1,5mm ut bak och en 1mm ut fram. Om vägen är riktigt kass så spårar det lite men inte så jag tyckte det var jobbigt.
Under dan så försökte jag komma underfund med spårval i Kvarnen, det understyrde (såklart) och jag labbade med hur mycket ut till vänster jag skulle ta höjd, hur nära eller långt bort jag skulle gå förbi första curbsen osv. Att gå tajt förbi curbsen och göra V-spår i nedre halvan av Kvarnkurvan som med M2an kändes inte lönt att testa. I vänstern upp mot Mohlins funkade bilen kanon direkt. Men högern efter Mohlins mer lite som det brukar, labba med var man tar krönet sidledes och hur man får till så att man tar höger apex efter backen rätt. TV-kurvan, TV-krönet och nedförsbacken/högern efteråt var lite som vanligt också även om jag bestämt mig att testa ta lite mer höjd (hålla lite mer till vänster) precis efter TV-krönet för att kunna utnyttja rakan efteråt bra. Sist men inte minst, Depåkurvan ut på rakan, hmmmm, det känns alltid som man tagit den fel och att det går för långsamt.... Under dagen så tajtade jag till bakdämparna, först två klick så det var 15 fram och 13 bak. Hur skulle rumpan bete sig efter bron, späääänande Med lite hårdare satt där bak så började jag äntligen få bilen att rotera in i kurvorna. Jag började fokusera på trailbrake och att få rumpan att leva lite just in i kurvorna. Men jag behövde fortfarande ta i hel del för att få igång baken så jag drog till ett klick till, 15 fram och 12 bak alltså. Då krävdes aningen mindre trailbrakevåld och nu var det sista kvalet så nu var det som det var. Med Nankangerna så känns bilen lite luddig, det blir lite svagt svagt rallystuk på att rotera den in i kurvan (vilket inte syns riktigt i videofilmerna) men det är svårt att pricka precis rätt med roterandet varje gång, det blir lite olika och lite luddigt som sagt. Jag hade drösvis med tider på 2-5 tiondelar över minuten så det var hyfsat jämna tider ändå trots allt. Ska bli spännande att testa med lite mer "precisa" däck framöver!! Hursomhelst, jag fick laborera med hur mycket jag behövde ta i in i kurvorna för att få lagom rotation, skulle den sticka eller bli lagom eller för lite? _________________ Magnus Thomé |
||||
Danne kan ha tagit emot en liten specialleverans till sin GR dagarna innan Kullen Sen att han rattar bra är det ju inget snack om _________________ Fredrik Wiborg |
||||
Kinnekulle varvet såg ju sjukt kul ut, den verkar ju styra in bra
Gällande balansen som känns som du börjar få till rätt bra, men hur är det med krängare, är de fortfarande standard? För att få till det sista finliret låter det ju som den skulle må bra av lite hårdare krängare bak eller mjukare fram. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Sjukt intressant video om man är nördig
Danne MCA/Wiborg Engineering chassie & 245/35-18 Continental SportContact6 gatdäck vs Magnus Öhlins chassie & 255/35-18 Nankang AR-1 rdäck För den sanna nörden så öppnar man den på Youtube, pausar den och stegar bild för bild med punkt och kommatangenterna _________________ Magnus Thomé |
||||
Tror man kan komma i mål med dämparsettings, hjulvinklar (och eventuellt rake?) och... körstil _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Intressant att du beskriver dem som luddiga i kanten. Det är ungefär så jag upplevt dem på FWD jämfört med Toyo R888R - att de verkar greppa lika bra men Toyo är lite lättare att läsa. Kanske kan det översättas till att förklara varför AR-1 verkar tåla lite mer misshandel och ändå prestera jämnt medan Toyo är lite spetsigare när det gäller temp. _________________ Anders Hansson |
||||
AR-1 är väldigt riktiga Låga 59-tider bör vara rimligt med vinden i ryggen och lite chassijusteringar vid behov. 59-Tider på Conti är respektabelt _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||
Ja jag tror det finns att putsa med min bil för egen del om jag får chassit lite mer som jag vill ha det i kombination med att jag lär mig lite till om vad som lirar bäst körstilmässigt. Nu krävdes fortfarande lite våld för att få runt bilen in i kurvorna, jag gillar mer att den ska vara lite mer villig, dvs att det krävs mindre för att den ska rotera.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Vad väger en sådan?
Jämför ju visserligen med min 944 från 82 som ju helt klart ligger lite plattare på vägen än Yaris. Åker Kumho V70 och är ganska skarp i styrningen. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Vet du vad den väger "på riktigt" ?
Min Megga har en tjänstevikt på 1526 kg vilket talade emot bilen på pappret. Blev glatt överraskad när den vägde in på 1380 kg med 15-20 liter bensin. Originalstolarna är ju ersatta av Recaros så där ligger många kilo. Skiljer 60 kg på min och en Trophy R mätt i verkligheten. _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||
De ska väga 1280 utan förare enligt Toyota. Plus några kg för torsendiffinnehålken och minus några kg för smidda fälgar. Tjänstevikten står angedd som "vägd" dessutom så det matchar ju. Så det är tyvärr inga pessimistsiffror där verkligheten är bättre
_________________ Magnus Thomé |
||||
Exakt det jag vill ha Jag kollar _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 79, 80, 81 >> 24 besök idag (191945 totalt) |