Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 79, 80, 81   >>
25 besök idag (191946 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Ok, jag hade fel då, jag gissade ju 59,7.....
Grattis till en fin tid!

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Efter att ha jag kört på gatmjuka inställningar på Sviestad först och sen på Mantorp, och där inte fått till det när jag ställt ner till hårdare baninställning på dämparna så tänkte jag att jag får börja om med de mjuka gatinställningarna och se hur det känns. Så jag började dan med 15 klick fram o bak. Vi hade ju också ställt om från toe in bak till toe ut, så nu stod det toe ut både fram o bak. Så det kunde bli spännande med en mjuk bil med toe ut över krönen på Kullen Inga problem att bruksa bilen på gatan med 1,5mm ut bak och en 1mm ut fram. Om vägen är riktigt kass så spårar det lite men inte så jag tyckte det var jobbigt.

Under dan så försökte jag komma underfund med spårval i Kvarnen, det understyrde (såklart) och jag labbade med hur mycket ut till vänster jag skulle ta höjd, hur nära eller långt bort jag skulle gå förbi första curbsen osv. Att gå tajt förbi curbsen och göra V-spår i nedre halvan av Kvarnkurvan som med M2an kändes inte lönt att testa. I vänstern upp mot Mohlins funkade bilen kanon direkt. Men högern efter Mohlins mer lite som det brukar, labba med var man tar krönet sidledes och hur man får till så att man tar höger apex efter backen rätt. TV-kurvan, TV-krönet och nedförsbacken/högern efteråt var lite som vanligt också även om jag bestämt mig att testa ta lite mer höjd (hålla lite mer till vänster) precis efter TV-krönet för att kunna utnyttja rakan efteråt bra. Sist men inte minst, Depåkurvan ut på rakan, hmmmm, det känns alltid som man tagit den fel och att det går för långsamt....

Under dagen så tajtade jag till bakdämparna, först två klick så det var 15 fram och 13 bak. Hur skulle rumpan bete sig efter bron, späääänande Med lite hårdare satt där bak så började jag äntligen få bilen att rotera in i kurvorna. Jag började fokusera på trailbrake och att få rumpan att leva lite just in i kurvorna. Men jag behövde fortfarande ta i hel del för att få igång baken så jag drog till ett klick till, 15 fram och 12 bak alltså. Då krävdes aningen mindre trailbrakevåld och nu var det sista kvalet så nu var det som det var.

Med Nankangerna så känns bilen lite luddig, det blir lite svagt svagt rallystuk på att rotera den in i kurvan (vilket inte syns riktigt i videofilmerna) men det är svårt att pricka precis rätt med roterandet varje gång, det blir lite olika och lite luddigt som sagt. Jag hade drösvis med tider på 2-5 tiondelar över minuten så det var hyfsat jämna tider ändå trots allt. Ska bli spännande att testa med lite mer "precisa" däck framöver!! Hursomhelst, jag fick laborera med hur mycket jag behövde ta i in i kurvorna för att få lagom rotation, skulle den sticka eller bli lagom eller för lite?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Frustrerande och imponerande att Danne satte subminuten på gatdäck dan innan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74



Magnus Thomé skrev:
Frustrerande och imponerande att Danne satte subminuten på gatdäck dan innan thumbs up


Danne kan ha tagit emot en liten specialleverans till sin GR dagarna innan Kullen Sen att han rattar bra är det ju inget snack om thumbs up

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Kinnekulle varvet såg ju sjukt kul ut, den verkar ju styra in bra thumbs up

Gällande balansen som känns som du börjar få till rätt bra, men hur är det med krängare, är de fortfarande standard? För att få till det sista finliret låter det ju som den skulle må bra av lite hårdare krängare bak eller mjukare fram.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sjukt intressant video om man är nördig

Danne
MCA/Wiborg Engineering chassie & 245/35-18 Continental SportContact6 gatdäck

vs

Magnus
Öhlins chassie & 255/35-18 Nankang AR-1 rdäck




För den sanna nörden så öppnar man den på Youtube, pausar den och stegar bild för bild med punkt och kommatangenterna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
SixPs skrev:
Kinnekulle varvet såg ju sjukt kul ut, den verkar ju styra in bra thumbs up

Gällande balansen som känns som du börjar få till rätt bra, men hur är det med krängare, är de fortfarande standard? För att få till det sista finliret låter det ju som den skulle må bra av lite hårdare krängare bak eller mjukare fram.


Tror man kan komma i mål med dämparsettings, hjulvinklar (och eventuellt rake?) och... körstil thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Skall bli kul att se med riktiga däck.

Borde ju gå att köra låga 58 tider

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Magnus Thomé skrev:
Youtube, pausar den och stegar bild för bild med punkt och kommatangenterna


Nu är dagen klar, jag har lärt mig något nytt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
chrix74 skrev:
Skall bli kul att se med riktiga däck.

Borde ju gå att köra låga 58 tider


AR-1 är ju ganska riktiga

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Magnus Thomé skrev:
chrix74 skrev:
Skall bli kul att se med riktiga däck.

Borde ju gå att köra låga 58 tider


AR-1 är ju ganska riktiga


Intressant att du beskriver dem som luddiga i kanten.

Det är ungefär så jag upplevt dem på FWD jämfört med Toyo R888R - att de verkar greppa lika bra men Toyo är lite lättare att läsa. Kanske kan det översättas till att förklara varför AR-1 verkar tåla lite mer misshandel och ändå prestera jämnt medan Toyo är lite spetsigare när det gäller temp.

_________________
Anders Hansson
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Magnus Thomé skrev:
chrix74 skrev:
Skall bli kul att se med riktiga däck.

Borde ju gå att köra låga 58 tider


AR-1 är ju ganska riktiga


AR-1 är väldigt riktiga
Låga 59-tider bör vara rimligt med vinden i ryggen och lite chassijusteringar vid behov.
59-Tider på Conti är respektabelt

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja jag tror det finns att putsa med min bil för egen del om jag får chassit lite mer som jag vill ha det i kombination med att jag lär mig lite till om vad som lirar bäst körstilmässigt. Nu krävdes fortfarande lite våld för att få runt bilen in i kurvorna, jag gillar mer att den ska vara lite mer villig, dvs att det krävs mindre för att den ska rotera.

_________________
Magnus Thomé
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Vad väger en sådan?

Jämför ju visserligen med min 944 från 82 som ju helt klart ligger lite plattare på vägen än Yaris.

Åker Kumho V70 och är ganska skarp i styrningen.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tjänstevikt 1368

Jag vill väldigt gärna köra Kumho, är ju i andra änden av skalan mot AR-1. Men finns inte att få tag på nånstans i den dimension jag vill ha.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Vet du vad den väger "på riktigt" ?
Min Megga har en tjänstevikt på 1526 kg vilket talade emot bilen på pappret.
Blev glatt överraskad när den vägde in på 1380 kg med 15-20 liter bensin.
Originalstolarna är ju ersatta av Recaros så där ligger många kilo.
Skiljer 60 kg på min och en Trophy R mätt i verkligheten.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
De ska väga 1280 utan förare enligt Toyota. Plus några kg för torsendiffinnehålken och minus några kg för smidda fälgar. Tjänstevikten står angedd som "vägd" dessutom så det matchar ju. Så det är tyvärr inga pessimistsiffror där verkligheten är bättre

_________________
Magnus Thomé
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Magnus har du frågat Mocomp.se? Om det finns på lager ver jag ej men de listar iallafall 265/35 18 för V700/V70A men kanske är för brett?
Mvh

_________________
Johan Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JE Jr skrev:
Magnus har du frågat Mocomp.se? Om det finns på lager ver jag ej men de listar iallafall 265/35 18 för V700/V70A men kanske är för brett?
Mvh


Exakt det jag vill ha thumbs up Jag kollar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Gott!

När jag var där förut pratade han väldigt gott om Hoosier också som i vissa storlekar va E-märkta om jag fattade rätt, men jag tror inte de finns i din dimension.

_________________
Johan Eriksson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Tyvärr så verkar det vara dåligt med tillgången...."Beställningsvara, lång leveranstid förseningar i produktionen" enligt hemsidan.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 79, 80, 81   >>
25 besök idag (191946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande