Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 79, 80, 81   >>
39 besök senaste veckan (191921 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
super7 skrev:
Tyvärr så verkar det vara dåligt med tillgången...."Beställningsvara, lång leveranstid förseningar i produktionen" enligt hemsidan.


Har mailat alla möjliga över hela Europa. Känns som de var på Evergiven eller containerbåten som brann upp typ

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Magnus Thomé skrev:
super7 skrev:
Tyvärr så verkar det vara dåligt med tillgången...."Beställningsvara, lång leveranstid förseningar i produktionen" enligt hemsidan.


Har mailat alla möjliga över hela Europa. Känns som de var på Evergiven eller containerbåten som brann upp typ
Båten som brann var på väg åt andra hållet, men Ever Given står fortfarande för ankar i sjön i mitten av Suezkanalen (det är väl tre månader nu).
https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000

Och om det är däck i containers där så är de ju inte direkt kylförvarade...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Magnus Thomé skrev:
Tjänstevikt 1368

Jag vill väldigt gärna köra Kumho, är ju i andra änden av skalan mot AR-1. Men finns inte att få tag på nånstans i den dimension jag vill ha.


Bra med liten bil.

Min väger med mig i och halv tank ca 1150.

Hoppas du hittar däck..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Yokohama 052?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JohnC skrev:
Yokohama 052?



Är det "bra fart" i dom?





PS:
Något som är najs med AR-1 är att de är enkla att leva med. Slitagemässigt inte alls lika kinkiga på "rätt" camber där andra kan få skulderslitage. Inte kinkiga på däckstryck ur slitagehänseende heller. Inget plötsligt elakt skulderslitage om man råkar ploga några gånger. Inget konstigt slitage pga överhettning om man överkör nåt varv eller två, utan tvärstabil stomme med jämnt fint slitage för det mesta som det ser ut (ett anings toyoveck ev. men det verkar inte påverka livslängden nämnvärt?).

Enkla att leva med så att säga, lätta att få att funka riktigt hyfsat precis som Yokohama A048 och Bridgestone 540s en gång i tiden.

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
Yokohama 052?



Är det "bra fart" i dom?


Jag hoppas då det i alla fall då det blev sådana för mig i stället för Kuhmo.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
Yokohama 052?



Är det "bra fart" i dom?

.


Våra kompisar borta i Norge som kört Pirelli tidigare och innan det Michelin har nu bytt till yokohama 052 och ett helt koppel av dem satte nya rekordtider på Rudskogen nu i helgen. De lovordade däcken.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag köpte ju en rattspacer för ett tag sen som vi testade att montera på Dannes Yaris där den blev kvar. Idag kom det en till spacer som jag skruvade dit på min bil.

Så. Jävla. Nice.

Självklart beror det helt på var man är lång men trots att mina tröjors ärmar ofta är för korta för mina armar så har jag ofta svårt att få ratten tillräckligt nära. Den klassiska testen "du ska kunna lägga handleden uppe på ratten och vika ner handen bakom ratten" brukar inte riktigt riktigt gå i mål. Men nu! Så. Jävla. Nice. Enormt mycket bättre känsla i ratten med armarna i bättre vinklar. Lite halleluja moment för egen del faktiskt. Växelspaken känns aningen längre bort nu men 100% okej. Blinkersspaken känns förstås tydligare längre bort men jag når den faktiskt utan att släppa ratten men jag får sträcka på fingrarna en hel del såklart.



Foto från Dannes bil, tog inget nytt spännande foto

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Lite längre till spakarna har ju också fördelar - man slipper aktivera de av misstag vid frenetiskt rattande i typ konbana.

Men det kanske bara är jag som inte har ordning på tentaklerna .

_________________
Markus Ålind
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Qaz skrev:
Lite längre till spakarna har ju också fördelar - man slipper aktivera de av misstag vid frenetiskt rattande i typ konbana.

Men det kanske bara är jag som inte har ordning på tentaklerna .


Been there, done that. Många gånger


På nyare bilar så brukar jag byta mellan radio och annat eller växla runt mellan info i skärmen med knapparna på ratten närmast rattkringlan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Det går att påminna/påtala/utbilda andra om att förarpositionen är jätteviktig i många år, innan man fixar sin egen...

Har du pedalernas på rätt ställen eller skulle du vilja flytta dem nån cm (det gör mycket)?


Tittar du längre bort?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Glömmer fortfarande och måste aktivt påminna mig att titta längre bort. Hur svårt kan det vara liksom



Pedaler vete fan, hur ska det vara? Sitter med knäna mot instrumentbrädan så har alltid lite lattjo vinkel ner mot pedalerna. Jag healandtoear inte på bana så för den delen spelar ingen roll. Och jag har inte problem med att någon pedal är för långt bort så att jag har benet helt rakt med nertryckt pedal

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Jag minns fortfarande det underbara i att sänka kopplingspedalen ett par cm så det blev en mindre fortrörelse (och knät inte behövde lyftas upp och låret komma i närheten av ratten). Kanske var det mera att hälen inte behövde lyftas från nivån den hade på dödpedalen, men oavsett så blev det ett lugnare fotarbete.

Små små saker som är olika för alla, så det kan ju finnas förbättringar som kostar nada och kan vara värt att testa innan du haft bilen för länge..

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här är väl ungefär vinkeln till pedalerna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Magnus Thomé skrev:


Blinkersspaken känns förstås tydligare längre bort men jag når den faktiskt utan att släppa ratten men jag får sträcka på fingrarna en hel del såklart.


https://www.tf-works.com/vertex-turn-signal-extension/

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ronna skrev:
Magnus Thomé skrev:


Blinkersspaken känns förstås tydligare längre bort men jag når den faktiskt utan att släppa ratten men jag får sträcka på fingrarna en hel del såklart.


https://www.tf-works.com/vertex-turn-signal-extension/


Intressant! Fast jag började såklart direkt fundera på 3D-print

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Magnus Thomé skrev:
Ronna skrev:
Magnus Thomé skrev:


Blinkersspaken känns förstås tydligare längre bort men jag når den faktiskt utan att släppa ratten men jag får sträcka på fingrarna en hel del såklart.


https://www.tf-works.com/vertex-turn-signal-extension/


Intressant! Fast jag började såklart direkt fundera på 3D-print


Såklart! Men kan dom bli lika färgglada

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Ronna skrev:
Magnus Thomé skrev:


Blinkersspaken känns förstås tydligare längre bort men jag når den faktiskt utan att släppa ratten men jag får sträcka på fingrarna en hel del såklart.


https://www.tf-works.com/vertex-turn-signal-extension/


Det där är rätt vanligt inom husbilsvärlden Sett flera 3D filer för print av dessa hemma.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Gustav_H78 skrev:
Ronna skrev:
Magnus Thomé skrev:


Blinkersspaken känns förstås tydligare längre bort men jag når den faktiskt utan att släppa ratten men jag får sträcka på fingrarna en hel del såklart.


https://www.tf-works.com/vertex-turn-signal-extension/


Det där är rätt vanligt inom husbilsvärlden Sett flera 3D filer för print av dessa hemma.



_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Märkligt, hittar inte att jag postat det här i tråden, bara på Engelska forumet. Kopierar in det här baraföratt





This is NOT for cars with the JBL system. It might be similar or even the same. But I haven't checked up on this.

I tapped the audio signals from the audio box that in a LHD car is under the passenger seat. This box supposedly does eq, noise cancelling, possibly includes the power amps and who knows, maybe the fake engine noises too (EDIT: Yes it does) It gets the audio signal from the head unit in the dash and its outputs are wired straight to all speakers. Four channels in total, front left/right and rear left/right

This is the pinout of the plug:

FL Front Left
FR Front Right
RL Rear Left
RR Rear Right




You can either tap the output signals that of course are speaker level signals (this is where I tap currently) or tap the incoming signals that supposedly are missing noise cancelling, eq and so on.

UPDATE:

Tapping the input signal is a much better solution since the ANC (noise cancelling function) in this box adds a base tone to the output which is identical but out of phase of the base note coming from the engine. If you tap from the output you will amplify this ANC signal too which will unbalance the canceling effect. The input signal is high level also so it is just a matter of using the correct pins.

I've now reconnected so I tap the signal to the sub woofer from where it enters the audio box under the right front seat. Instead of as before tapping the outputs from it.

This means I'm now not sending anything related to noise cancelling or engine enhancenement noises to the sub.

The signal from the headunit into the ANC/ECE box is speaker level. Balanced DC 6V, AC 12V peak to peak. You can actually drive the speakers with it, I tested if it handled low impedance. But the output from the amplifiers in the ANC/ECE box might have a bit more max power than the amplifier in the headunit. I at least got the impression I hit max power at a lower sound level.

The signals from the headunit to the rear speakers are slightly lower and bass is cut a bit. Again just an impression but it seemed it might cut the bass in the rear speaker signal more when turning the volume up but it could be placebo.

I had a bit of boomy bass at 150-200Hz which annoyed me. Ive now isolated the sub mechanically a bit from the car body with dampening material between them that maybe helped a little bit. All n all the sub woofer is a very nice addition sound wise. But the original stereo is not bad so for most the improvement you actually do get is not that big and probably not worth the hassle upgrading. But I do enjoy the better sound. Now it's there ☺️


----


The connector is not easy to get to but the plus side is you have all channels in one place. Alternative places are the A-pillars down in the foot wells. I don't have connector pinouts of these for you but it's all available at www.toyota-tech.eu which is where I got my info.


The audio unit is mounted to a plastic shield under the seat. To remove you unscrew two bolts on the floor, under the carpet right under the front end of your seat:




There are two connectors, one small white and one large with a black release lever. Disconnect the small one by pushing its release tab. Then disconnect the large release lever by pushing its release tab inside this square hole and pulling the lever so the large connector slides out





This is what the two connectors look like




Connect to whatever signals you want according to the pinout above. I used the splitters you can see in the picture below but they are a bit bulky here where everything is tight. The cables are one strand and there are other ways of tapping into them, solder and shrink tube, other types of splitters and so on. But it is small and fiddly and the main multi-cable is short so you have to do it all reaching halfway under the seat. Gaah...





When it comes to 12V power I chose to tap that at the battery, mainly because there was one fused connector bolt free! The bottom one in the picture is unused.




_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 79, 80, 81   >>
39 besök senaste veckan (191921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande