Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 79, 80, 81 >> 13 besök idag (191974 totalt) |
Hur pass varm blir oljan och vad specar Toyota att det ska vara för olja?
Har du kollat med toyota vad som anses för "för varmt" gällande oljan. Många bilar klarar högre än man tror och toyota lär ha koll på detta _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
0W-20 plus några förkortningar på specar. Tydligen så larmar bilen vid 140 grader har det sagts, inget jag testat själv. Men 130 blir det tyvärr tråkigt fort. Och ingen tendens att plana ut alls. _________________ Magnus Thomé |
||||
Tror inte oljetempen är farligt hög, kör till den larmar!
På min ligger oljetempen på 127-132 grader men är inte det minsta orolig, vid risk för hög temp larmar den eller går i limp mode är jag rätt säker på. Till Megane finns Setrab oljekyl att köpa men så länge motorn är original och fabriksgaranti tycker jag inte den finns anledning att byta till det, bättre att göra extra oljebyten mellan de fasta intervallerna. Tittade på din film och vi har fasen identiska spår på Gelleråsen, vore kul att fightas på en trackday framöver!
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||
Det går helt klart fortare med tex TrofeoR. Du kan ju också köra på Porsche-spec CUP2 din lyckost. Tyvärr är ju generiska CUP2 inte alls lika bra, killgissar att jag landar på sisådär ungefär samma tider med AR-1 och CUP2C. En besvikelse med AR-1 är att fönstret för att sätta en bra varvtid är så kort, i princip har du bara första varvet, kanske två. Sen går det klart långsammare. Som gatdäck fast gatdäcken fortsätter falla av, AR-1 lägger sig stabilt på typ en halvsekund långsammare och man kan fortsätta ladda runt. Med CUP2C så slipper man luddigheten med AR-1. Men AR-1 har varit väldigt lätta att leva med slitagemässigt, bara tuta o köra utan oro för plötsligt snett slitage på ytterskuldran eller klack två som på CUP2C. _________________ Magnus Thomé |
||||
Vet inte om jag vågar ladda på med så höga temperaturer. Ska luska om Toyota har någon info om vad de tycker, oddsen är väl kass att jag kan få någon info. Vad har du för träffar planerade? _________________ Magnus Thomé |
||||
Snyggt rattat och kul läsning om däck och GRY:n
På med nya puppor så har du tillfälle att sätta ny tid nästa söndag på Gelleråsen |
||||
Har inte Toyota en lösning så har jag, byt till en Megane:-)
Körning Kinnekulle på Onsdag annars inget mer planerat i Juli. Ska försöka boka några fler körningar på Gelleråsen då jag trivs på den banan! Hojtar högt så fort jag hittat en körning! Megenen och jag trivs förträffligt med Direzzor men de är tydligen mer eller mindre omöjliga att få tag på nu så ska gå över till Trofeos och prova dessa. Ska man laborera lite med däcktryck så behövs en trackday med open pit då det blir för stressigt att göra ändringar på pass om 15 minuter.
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||
Det var varmt. Om det finns ett larm så känns inte 130 farligt dock. Iofs med såpass tunn olja så 130 grader varmt. Inte kul när det driver iväg och man inte kan se en utplaning. Ett sätt kan ju vara att ha en kallare termostat för vattnet och på så vis få ner oljan något. På min gt4 som har styrd temp av databoxen (och beroende på läge sport eller normal väljer olika temp på vattnet) kan man se att med lägre vattentemp går även oljan ner. Vid inspirerad körning skiljer det 10-20 grader mellan vatten och olja oavsett om det har högt eller lågt börvärde på vattentempen Gt4 har olje/vatten-växlare vilket har betydelse också. Är ju oftast både billigt och enkelt att byta termostat så kan ju vara värt att prova _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Jag tror Yarisen har olje/vattenvärmeväxlare
Edit: Kollade loggarna, bilen har inga problem att hålla vattentempen i shack, den planar snabbt ut runt 100, någon enstaka kort peak på 102. Intressant _________________ Magnus Thomé |
||||
Tyvärr inte, finns inga N märkta cup 2 i min dimension längre, och som du säger, dem vanliga är kass. Det får bli trofeo nästa sväng, pallar inte med luddigheten i Ar-1 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
En del provar ju Yokohama 052, men undrar nog lite om de inte mer är i klass av CUP2C än TrofeoR. Kanske får testa. _________________ Magnus Thomé |
||||
Mm men törs inte chansa trofeo är säkert kort 😊 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Oljekylaren ser ju inte ut att vara superstor, har du tur kommer nån snart på att den är likadan i fästpunkter som nån annan motorvariant som har större kapacitet!
Hur går kylvätsketempen, börjar den också stiga oroväckande eller tror du kylsystemet skulle klara en effektivare olja/vattenkyl? Bild på oljekylet: https://www.instagram.com/p/CHeWNXhn _________________ Johan Eriksson |
||||
Vattentempen ser riktigt stabil ut på bana, åker snabbt upp till 100 och ligger sen kvar därikring, pendlar några enstaka grader. Så där finns kylkapacitet över _________________ Magnus Thomé |
||||
Då hade jag testat med en termostat som lagt dig kring 90 på bana och lägre annars. Får du ner vattentempen 10 grader så kommer oljan definitivt ner också. Hittade någon länk igår med info om din motor och det är vatten/olje-växlare så det lär gå hand i hand dessa temperaturer. Finns kit med oljekylare också men då är det ju biten med fabriksgaranti. Jag hade bytt termostat och om du mot förmodan vill hävda garanti för något senare så är det ju lätt att byta till original termostat Jag kör en 72-graders i min seven och 82 i min kadett _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Nej. Ryktet är att de löst vissa problem med overboost på låga växlar vilket ibland kan ge limp home. Gissar klassisk reglerteknik med overshoot på snabbare stigtider (just på låga växlar liksom) fixat med begränsning av stigtider och inte lägre max boost. Bilen känns precis lika pigg. _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 79, 80, 81 >> 13 besök idag (191974 totalt) |