Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 79, 80, 81   >>
18 besök senaste veckan (191773 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Westersund skrev:
Du hade bra fart på Gröndal idag! thumbs up


Tack! Ja det var kul En stycken sånhär snurregrej blev det: inne i knixen efter start o mål Jävlar vad bilen blev tail happy, speciellt när framdäcken fått full temp men bakdäcken inte

Vill ta tillfället i akt och be om ursäkt om jag missar att hälsa på någon... eller flera Jag har fruktansvärt kasst ansiktsminne och det blir ju ännu värre att försöka koppla ihop en avatar här på Rejsa med rätt person Och sen om någon byter bil så är jag heeeelt lost





Här ifrån idag också






Grundregel är att ändra bara en sak åt gången. Så därför gjorde jag två denna vecka

TrofeoR åkte på efter Nankangerna blivit sopslut. Och jag fick hjälp att gå igenom hjulvinklarna.

3,5 grader camber fram (stod lite ojämnt vä/hö innan med klart mindre vänster fram)
Bak går inte att ställa camber så det står fortfarande ojämnt mellan drygt 2 och drygt 2,5 (dags att köpa camberjusteringsstag kanske)

Ökade toe ut både fram och bak. Landade på 0,7mm ut per sida fram. Och nu blir jag lite osäker, jag har inte utskrift framför mig men vi tog i med toe ut bak "så får vi se vad som händer" med en bit under 1,5mm per sida bak.


Och hoppla vilken förändring. För det första så var det äntligen bra bett fram i turn in i långsammare svängar!! Kändes tydligt redan i rondeller efter ändringarna Tog tag i asfalten på Gröndal riktigt fint så länge jag inte bromsade på mig en liten aning förstås. Och jävlar det blev tail happy. Inte bara i början när framdäcken fick mer temp än bak. I högern efter långrakan (känns så dumt varje gång jag kallar den lång ) så kom rumpan gärna farande varje varv hela kvällen Men det var inga problem att köra vettigt snällt med den balansen, rumpan stack ganska likadant som hur bilen var med smala 225-däck.

Jag gjorde inga förändringar på dämparna, de står fortfarande hårdare bak mot fram, dvs 8 klick resp. 14 klick. Jag tog bara ner däckstrycket bak lite extra, körde runt 2.1 ungefär både fram o bak efter att ha tömt flera gånger. Ingen superbra temp i bakdäcken.


Men att köra Superstage med såhär tail happy blir svårt. Frågan är om det räcker att ändra dämpare och finlira med däckstryck? Eller om massiv toe ut (som faktiskt inte stör på motorväg osv alls) gör det hela svårt att få till vettigt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Magnus Thomé skrev:
Tack! Ja det var kul En stycken sånhär snurregrej blev det: inne i knixen efter start o mål Jävlar vad bilen blev tail happy, speciellt när framdäcken fått full temp men bakdäcken inte

Vill ta tillfället i akt och be om ursäkt om jag missar att hälsa på någon... eller flera Jag har fruktansvärt kasst ansiktsminne och det blir ju ännu värre att försöka koppla ihop en avatar här på Rejsa med rätt person Och sen om någon byter bil så är jag heeeelt lost


Såg inte när du snurrade men misstänkte att det var du. Sa till Micke som jag var där med "vart tog Magnus vägen?". Jag körde inget igår, titta bara och gick runt i depån.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Westersund skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tack! Ja det var kul En stycken sånhär snurregrej blev det: inne i knixen efter start o mål Jävlar vad bilen blev tail happy, speciellt när framdäcken fått full temp men bakdäcken inte

Vill ta tillfället i akt och be om ursäkt om jag missar att hälsa på någon... eller flera Jag har fruktansvärt kasst ansiktsminne och det blir ju ännu värre att försöka koppla ihop en avatar här på Rejsa med rätt person Och sen om någon byter bil så är jag heeeelt lost


Såg inte när du snurrade men misstänkte att det var du. Sa till Micke som jag var där med "vart tog Magnus vägen?". Jag körde inget igår, titta bara och gick runt i depån.


Trevlig kväll och bra fart på Magnus

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Bra fart Magnus! 1 sekund snabbare än mig.

Hur gick det att köra täta stinter med tanke på temperaturer?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19



Magnus Thomé skrev:
EDIT:

Samlar upp lite komihåglänkar i tråden allteftersom det blir mer så man kan hitta tillbaka till diverse:

- Bilen hämtas från Linköping först på sidan 15 i tråden Japp, bara blaj i tråden tills dess https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1627270#1627270

- Vägd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1627661#1627661

- Original serviceprotokoll https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1628394#1628394

- Hjulvinklar, första koll https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1629100#1629100

- Höj upp original backspegeln några cm helt gratis på en halvtimme https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1631290#1631290

- Stänkskydd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1633921#1633921

- Sätt in justerbart svankstöd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1630531#1630531

- Köpearmstöd med röda sömmar https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1633221#1633221

- 3D printa eget armstöd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1631402#1631402

- 3D printa en Goprohållare för nackstödet https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1637696#1637696

- Byt ut backspegeln mot en kamera (på taket bakom hajfenan) och en display istället för backspegel https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1633454#1633454

- Montera extraljuslist https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1634689#1634689

- Plocka ur stereosignalen till tex en subwoofer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1655093#1655093

- Stäng av Lane Assist varje start automatiskt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1651043#1651043

- Telefonhållarklipp specifikt för Yaris https://www.brodit.com/productList.html?lrhandDrive=lhd&brand=Toyo . . . .

- Spärra keyless-entrysystemet skitsmidigt med en rörelsedetektor som du sätter in i nyckeln https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1628751#1628751

- Bilder på underredet, hjulställ m.m. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1627392#1627392

- En youtubevideo om hur man får loss centerkonsolen o höjer upp spaken https://youtu.be/YhoG59Sv5QI

- En youtubevideo där man installerar mysbelysning, bra info hur man får isär instrumentpanel med mera https://youtu.be/JSxlsmaoI8U

- En youtubevideo där man plackar av dörrsidan https://www.youtube.com/watch?v=rUnL_7s1538

- En youtubevideo om hur man får loss/tillbaka A-stolpspanelen https://youtu.be/RyytfKbeJOY

- En youtubevideo om hur man får loss mediaenheten https://youtu.be/t9b_TX5zraU

- Byggprojekt, listar vikter på massa av delar https://trackparts.ch/GR-Yaris-Tracktool-Umbau

- Antal GR Yaris i Sverige https://www.car.info/sv-se/toyota/yaris/4th-generation-16-4wd-19594703 . . . .

- Tillgängliga däckstorlekar/modeller https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1638876#1638876

- Ljudisolering bak https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1643331#1643331

- Milltek resonated avgas https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1645993#1645993

- Rattspacer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1646687#1646687

- Hemlig meny på den stora displayen https://youtu.be/Msj8pw5KAXk


Diverse videos jag gjort med Yarisen https://youtube.com/playlist?list=PLyJjY3xL9fgz-PqQDJ7FIqQcfAfLj0LqI


Engelska GR Yarisforumet www.gr-yaris.co.uk




EDIT:

Efter några veckor så dök den upp:

https://rejsa.nu/im/user/3/2020-12-09-13-30-10_image2.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/3/2020-12-09-13-30-10_image3.jpeg
https://rejsa.nu/im/user/3/2020-12-09-13-30-10_image1.jpeg



Fin bil ska bli intressant och se vilken tid du får i superstage, körde detta med min gamla bil en golf r bästa tiden den fick var 1.24.7 nånting men då med en annan chaufför Jimmy på stertman själv fick jag 1.27 och gullabo 1.25

Men den är såld och påbörjat ett nytt projekt med m135i

Mvh
Peter Vinter

_________________
Peter Vinter
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Håller med ska bli kul att se. Jag funderar på att lasta starleten o åka på japmeet på mantorp och kanske få upp körsuget lite.

Min Rgolf gick 1.23.25 i superstage m Gullabo bakom ratten dock.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



gasekke skrev:
Håller med ska bli kul att se. Jag funderar på att lasta starleten o åka på japmeet på mantorp och kanske få upp körsuget lite.

thumbs up Det är på tiden
Sen Fällfors i Augusti

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tord skrev:
Bra fart Magnus! 1 sekund snabbare än mig.

Hur gick det att köra täta stinter med tanke på temperaturer?


Var bara där en timme totalt och körde inte hela tiden, det funkade med oljetemp genom att slå av o kyla ibland. Dvs det behövs oljekyl egentligen Synd att det inte finns någon känd standardlösning än. Hade velat se något som ett helt gäng redan kör med något som man vet funkar (inte försämrar övrig kylning tex)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har inga höga förväntningar på Superstagetider faktiskt, mest pga Yarisens relativt låga topphastigheter på Mantorp, Gelleråsen osv med originaleffekt. Superstage är kul för väghållning och bra hk/kg ihop ger bra resultat. I en del andra slalombanor kan hk/kg ge väldigt litet utslag.

Men det är väl bara ett utslag av förberedande www.racingdriverexcuses.com





Men Yarisen är ju bra som attan på att komma iväg på ettan så jag klurar på att testa handbromsvändning längst ner i banan Med M2an så var det ingen idé av flera skäl, delvis var handbromsen lite för svag för att man säkert skulle få loss bakdäcken (295or) så det var lite gamble hur det skulle gå. Men än värre så var det oerhört lätt att spinna bort sig när man skulle iväg sen. Spinnande hjul när man vänder runt och sen svårt att dosera exakt så att man inte fortsatte spinna för mycket. Tyckte jag iaf Kul som fan Men extremt ineffektivt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag funderade lite på det här att bilen gick från att vara ganska död bak, till på Gelleråsen att baken levde lite mer till nu på Gröndal bli väldigt tail happy.

På Gelleråsen så hårdade jag till baken steg för steg och var riktigt nöjd med förbättringen. Men kunde tänka mig lite mer.

Med ändringarna till Gröndal så hände något. Främst kände jag att det bettade betydligt bättre fram i låg- o medelhastighet. Och helt klart så var det den nya möjligheten, med mer kraft vid insvängning, som när jag använde den provocerade ut rumpan. Bilen svarade direkt på lite mer bryt in i kurvan än tidigare. Och när jag använde det så stack rumpan. Var jag bara lite mjukare så funkade det finfint. Så jag tror att det allra mesta i förändringen var bättre grepp fram. Och inte lika mycket pga lite mer toe ut bak. Skulle vara intressant att testa med lite mindre toe ut bak thumbs up

Varifrån kom det förbättrade bettet fram? Tror det nog är ganska mycket pga camber. Det var ju som så att det bidde ojämnt inställt med mindre camber vänster fram än höger tills jag var på Gelleråsen (2,7.och 3,1). Och nu till häromdagen så ökade vi massa på vä för att få upp det till samma som höger. Men även höger är ökat, nu 3,5 grader på båda sidor. Och tänker jag tillbaka så var det nog lite sämre bett in i Trösenhögern, högern in i esset osv. Och bättre bett i den snabba vänsterknixen. Tror jag... Så nu med mycket mer camber vä och lite mer camber hö, nu med lika mycket på båda så blev det inte dumt alls.

Men däcken kan ju ha påverkat balansen också. Så allt är killgissningar

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Min högst oproffesionella tanke med rätt begränsad erfarenhet som stöd, är att det kan (delvis) lika väl bero på till stor del temperatur för dagen, asfaltens grepp ,asfalten kvalitet.
Men att rumpan kommer ut bättre sannolikt kommer av en ändrad balans är nog uppenbart,


Hur blir det att köra med så pass mycket camber (främst fram) på gata, eller rättare sagt landsväg?? Jag tycker nästan alla bilar jag haft i segmentet fwd och 4wd är att det blir aningen bångstyrigt till vardags med spårkänslighet tex. (Givetvis beroende på mängden toe)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tidigare BMWs har varit helt stabila mellan 3 - 3,5 grader lite beroende på däck som suttit på. Direzza, spååårigt. Andra däck stabilt o lugnt. Vad som är märkligt med Yarisen är all den här tå-uten speciellt bak som fungerar konstigt bra även på landsväg.

Med Yarisen ställd framhjulsdriven 60/40 med nuvarande hjulvinklar och 265-däck så märks det om vägen är spårig vid fullt gaspådrag. Med kraftfördelningen mer bak så känns inget. Är förvånad med tanke på däcksbredden.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man touchar en såndär stålkantsförsedd refug i fem kmh så skär den sönder (det 50 mil gamla) däcket om man har lite otur Men med extraordinär hjälp så löste det sig übersmidigt med transport till där jag hade de fyra originalhjulen thumbs up Ett nytt TrofeoR på G.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu till något helt annat (innan eländet ovan) Det är original camber, lite drygt 2 grader. Minimalt slitage på yttern



_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Magnus Thomé skrev:
Om man touchar en såndär stålkantsförsedd refug i fem kmh så skär den sönder (det 50 mil gamla) däcket om man har lite otur Men med extraordinär hjälp så löste det sig übersmidigt med transport till där jag hade de fyra originalhjulen thumbs up Ett nytt TrofeoR på G.



alltså.... hade det inte varit lättare att få däcken till bilen?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jag tror det är så där det går till när man använder försäkringen.

Har en kompis som har en däckfirma, det händer lite nu och då det kommer bilar på bärgare dit
med punktering på ett däck.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
super7 skrev:
Jag tror det är så där det går till när man använder försäkringen.

Har en kompis som har en däckfirma, det händer lite nu och då det kommer bilar på bärgare dit
med punktering på ett däck.


Ingick gratis utan självrisk i "bilen", dvs Toyota som tog det, inte min försäkring. BMW har något likadant minns jag. När de säljer bilar utan reservhjul så.... I slutänden så har jag ju betalt ändå, typ

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Om man touchar en såndär stålkantsförsedd refug i fem kmh så skär den sönder (det 50 mil gamla) däcket om man har lite otur Men med extraordinär hjälp så löste det sig übersmidigt med transport till där jag hade de fyra originalhjulen thumbs up Ett nytt TrofeoR på G.

[img]https://rejsa.nu/im/user/3/2021-07-28-23-00-18_img_20210728_154000_01.jpg [/img]


alltså.... hade det inte varit lättare att få däcken till bilen?


Byta fyra hjul i korsningen Mäster Samuelsgatan och Norrlandsgatan... näää

Det här blev smidigare och biligare än att istället bärga bilen till närmaste verkstad, ställa den där. Sen ta en hyrbil (ingick också!) och åka hämta hjulen tio mil t.o.r, byta hjulen på verkstan och sen köra ut de fyra lösa hjulen tio mil t.o.r. Jag var supernöjd med den här lösningen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bromsarna har hållt finfint men efter en träff så tog pedalen lite mjukare än tidigare. Så jag bytte bromsvätska (till RBF660) och använde den här




Hade inte så högt tryck bara 1-1,5 bar och lät det ta sin tid vid varje bromsok. Bromsvätskan ute vid oken såg helt ny ut så jag kunde inte se när den nya kom fram men jag bytte 1 liter, ca 300ml per bakok och 200ml per främre ok (jo jag misstänker det är mycket större skillnad med de långa rören dit bak men det är de främre oken som gått lite varma som det ser ut så jag ville vara säkrare på att det byttes 100% där)

Men det hjälpte inte, pedalen är fortfarande lite mjuk (jämfört med tidigare)

Ehhh... vad bör jag kolla på nudå

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Hmm, det borde kännas bra om det är ordentligt luftat. Du har aldrig haft luft i systemet antar jag utan nu bara bytt bromsvätska?
Har bilen fasta caliprar med förbindelserör mellan inre och yttre kolvar? Om så, luftat båda sidorna?

Beroende på hur det ser ut (placering av nippel relativt högsta punkt på caliperns kammare) kan det ibland vara svårt att få ur all gammal bromsvätska/luft. Knacka eller rentav lossa på calipern och vrid den så nippeln med all säkerhet är överst och luften hamnar där.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kunde bara se en nippel, sitter längst upp på insidan mot bilen. Inget på yttersidan vilket jag hade förväntat mig men har inte luftat annat än gamla M-enkolvsok innan

Bytte bara vätska från det som kom från fabrik. Allt orört liksom.

Kan belägg någonsin bli lite mjuka av att varit lite väl varma? Har aldrig hört något sånt men vem vet

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 79, 80, 81   >>
18 besök senaste veckan (191773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande