Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 79, 80, 81   >>
30 besök senaste veckan (191909 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
kass bild....



_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Så det är ingen luftningsnippel på yttersidan?

Om det inte går att vrida och vända på dem (det är ju inga stora kanaler) så kanske det kan hjälpa att trycka ev luft till insidan genom att trycka ytterkolvarna i botten (med luftnippeln öppen) och hålla kolvarna i botten med en kloss mellan beläggen medan du luftar med tryck.
Hoppas det finns nån med erfarenhet av 4kolvsok utan yttre luftningsnippel, jag gissar bara från nån beläggbytesvideo.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Testa den gamla hederliga med en som trycker på pedalen och en som luftar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142



På BMW kan man ju kalibrera ABS/dsc enheten när beläggen börjat bli lite slitna och på så sätt få en stum och fin bromspedal igen. Kanske finns något liknande på Toyota?

https://youtu.be/5jkJQ9DiLuo

_________________
Albin Kihlgren
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



Magnus Thomé skrev:
Kunde bara se en nippel, sitter längst upp på insidan mot bilen. Inget på yttersidan vilket jag hade förväntat mig men har inte luftat annat än gamla M-enkolvsok innan

Bytte bara vätska från det som kom från fabrik. Allt orört liksom.

Kan belägg någonsin bli lite mjuka av att varit lite väl varma? Har aldrig hört något sånt men vem vet


Jag är inte säker, men har för mig att det kan bli luft i ABS systemet också, kanske finns något luftningsprogram för ABS som en dator kan starta?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
kihlgrendude skrev:
På BMW kan man ju kalibrera ABS/dsc enheten när beläggen börjat bli lite slitna och på så sätt få en stum och fin bromspedal igen. Kanske finns något liknande på Toyota?

https://youtu.be/5jkJQ9DiLuo



Har letat i online-verkstadshandboken https://www.toyota-tech.eu/TLLogin.aspx (man kan betala per timme) men hittar bara vanlig gammal hederlig luftning av systemet och inget om att köra ABS osv via Techstream Ska starta Techstream imorrn o koppla upp o se om jag hittar något där.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Testa den gamla hederliga med en som trycker på pedalen och en som luftar.



Har någon hört talas om att det kan vara problem med att trycksätta reservoiren med 1 - 1,5 bar och lufta på det sättet? Jag har inte koll.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Magnus Thomé skrev:
erikjakan skrev:
Testa den gamla hederliga med en som trycker på pedalen och en som luftar.



Har någon hört talas om att det kan vara problem med att trycksätta reservoiren med 1 - 1,5 bar och lufta på det sättet? Jag har inte koll.


Om bromsvätskebehållaren inte är över 30-40 år så brukar det inte vara något problem, är de äldre kan de vara sköra och spricka.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Magnus Thomé skrev:
erikjakan skrev:
Testa den gamla hederliga med en som trycker på pedalen och en som luftar.



Har någon hört talas om att det kan vara problem med att trycksätta reservoiren med 1 - 1,5 bar och lufta på det sättet? Jag har inte koll.


Om bromsvätskebehållaren inte är över 30-40 år så brukar det inte vara något problem, är de äldre kan de vara sköra och spricka.



Hade ett trycksatt bromsvätskebehållarlock (Biltema med slang till däckventil) som sprack vid 2,5 bar en gång för länge sen. Det gör jag inte om



Tänkte mer på om själva "strunta i att trycka på bromspedalen"-systemet med trycksatt behållare har någon baksida?

_________________
Magnus Thomé
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Jag brukar nästan alltid få lufta två gånger, men en liten testvända emellan för att få det riktigt bra. Dvs göra som du gjort nu, och sedan åka ut en sväng och motionera bromsarna en del och sedan åka och lufta en gång till. Brukar komma någon liten bubbla då och så har jag en stumma och fin pedal efter det.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
SixPs skrev:
Jag brukar nästan alltid få lufta två gånger, men en liten testvända emellan för att få det riktigt bra. Dvs göra som du gjort nu, och sedan åka ut en sväng och motionera bromsarna en del och sedan åka och lufta en gång till. Brukar komma någon liten bubbla då och så har jag en stumma och fin pedal efter det.


Jag får köra en omgång imorrn thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Magnus Thomé skrev:
Tänkte mer på om själva "strunta i att trycka på bromspedalen"-systemet med trycksatt behållare har någon baksida?
Det är ju en rejäl skillnad i tryck som du sätter i oken. Med bromspedalen får du väl lite rörelse på kolvarna fram och tillbaka (det har nåt med grundfunktionen att göra ) som kan röra lite på ev gasminibubblor som gömt sig i oken. Men bara flödesluftning (fåtal bar) så rör ju kolvarna sig inte alls.
Möjligen ger vaccumluftning större chans att få småbubblorna att lossna och flyta upp i oken (jämfört med lågtrycksluftning).

Men det är ju svårt att veta vilken del av systemet som är svampigt. Det kan ju lika gärna vara ABSpumpen som behöver luftas igenom (det finns några instruktioner för att använda diagnos till det på nån bil iaf). Men det vore ju jobbigt om det skulle behövas efter varje trackday.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tänker som så att det vore ju extremt märkligt om ABSen fått luft i sig.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Magnus Thomé skrev:
Jag tänker som så att det vore ju extremt märkligt om ABSen fått luft i sig.
Det är ju mycket enklare att joxa med oken så du ska nog göra allt du kan minst tre gånger där innan du funderar på nån annan del. Det är ju oken som blir varma och kolvarna har ju tätning mot luften etc.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det fanns en utility i Techstream för att köra ABS i samband med luftning av oken thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant att få se en naken drivlina. Finns fler videos på denna kanal



_________________
Magnus Thomé
Citera
Christoffer B
Alingsås
Här sen Mar 2021
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag har också fått en mjukare bromspedal efter gelleråsen på yarisen. Nu kokade min orginalbromsvätska så att pedalen gick i botten och de rann ur behållaren.. dags att byta till rbf660 här med 😁
Kan de finnas en teori om orginal bromsslangar som inte kan hålla stumt tryck längre? Sett att en del byter till stålomspunna slangar på dessa modeller?

_________________
Christoffer Bergström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kan ju vara olika saker men jag siktar på att testa nya friska belägg först. Funkar inte det så får man testa något annat

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405



Montera dit speedbleeders så kan du pumpa tryck på pedalen själv. Jag köpte till min gt4 clubsport som har dubbla bromscylindrar. Funkar prima. Köpte från demontweeks i England av märket goodridge.
Har det även bak på min modifierade 914/6 där det brukar vara svårt att få ut luft ur reduceringsventilen men med hårt tryck med sådana ventiler går det enkelt.

_________________
jonas Blom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det var verkligen perfekt att pilla på dämpare och leta balans på Gelleråsen häromsistens, speciellt med open pit. Just variationen av olika typer av svängar var klockren för att testa under/överstyrning, hur kinkig/död bilen blev osv. Nu med däcksbytet till TrofeoR och mer/rätt camber fram så behöver jag börja om. Så vad kan vara bättre att åka dit igen thumbs up Ljungbyheds Drivers-Club (inte samma som Drivers-Club med huvudbas på Mantorp) kör inte bara på Ljungbyhed utan även några träffar på Knutan och... Gelleråsen! Tisdag och onsdag nästa vecka har de träff just på Gelleråsen så jag ska dit på tisdag. Jag vet att en del av er kör med det här gänget, blir kul att ses!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har hittat problemet med mjuk pedal. Bromslangen var inte åtdragen ordentligt mot oket. Så med temperaturväxlingar så blev det efter ett tag suuuperlite läck. Vi hittade det när Danne trampade extremhårt på pedalen med bilen uppe på hans hjulinställningslyft. Det verkar som att bromsvätskan inte läckt vid mer normala tryck på pedalen. Bilen ska in på 2000-milaservice på onsdag så de får de lufta o fixa. Jag försökte köra Techstream nyss o följa steg för steg med ABS-pump o lufta men man måste vara två. Så blir inget Gelleråsen imorrn. Märkliga är att just på vänster framok så fattades gummilocket över nippeln plus att slangen inte var fastdragen i oket. Känns som någon gjort nåt med just vänster framok vid något tillfälle, märkligt som sagt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 79, 80, 81   >>
30 besök senaste veckan (191909 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande