Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 79, 80, 81 >> 36 besök senaste veckan (191921 totalt) |
Så det är ingen luftningsnippel på yttersidan?
Om det inte går att vrida och vända på dem (det är ju inga stora kanaler) så kanske det kan hjälpa att trycka ev luft till insidan genom att trycka ytterkolvarna i botten (med luftnippeln öppen) och hålla kolvarna i botten med en kloss mellan beläggen medan du luftar med tryck. Hoppas det finns nån med erfarenhet av 4kolvsok utan yttre luftningsnippel, jag gissar bara från nån beläggbytesvideo. |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
På BMW kan man ju kalibrera ABS/dsc enheten när beläggen börjat bli lite slitna och på så sätt få en stum och fin bromspedal igen. Kanske finns något liknande på Toyota?
https://youtu.be/5jkJQ9DiLuo _________________ Albin Kihlgren |
||||||
Jag är inte säker, men har för mig att det kan bli luft i ABS systemet också, kanske finns något luftningsprogram för ABS som en dator kan starta? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Har letat i online-verkstadshandboken https://www.toyota-tech.eu/TLLogin.a _________________ Magnus Thomé |
||||||
Har någon hört talas om att det kan vara problem med att trycksätta reservoiren med 1 - 1,5 bar och lufta på det sättet? Jag har inte koll. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Om bromsvätskebehållaren inte är över 30-40 år så brukar det inte vara något problem, är de äldre kan de vara sköra och spricka. _________________ Roland Johansson |
||||||
Hade ett trycksatt bromsvätskebehållarlock (Biltema med slang till däckventil) som sprack vid 2,5 bar en gång för länge sen. Det gör jag inte om Tänkte mer på om själva "strunta i att trycka på bromspedalen"-systemet med trycksatt behållare har någon baksida? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag brukar nästan alltid få lufta två gånger, men en liten testvända emellan för att få det riktigt bra. Dvs göra som du gjort nu, och sedan åka ut en sväng och motionera bromsarna en del och sedan åka och lufta en gång till. Brukar komma någon liten bubbla då och så har jag en stumma och fin pedal efter det.
_________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||
Jag får köra en omgång imorrn _________________ Magnus Thomé |
||||||
Möjligen ger vaccumluftning större chans att få småbubblorna att lossna och flyta upp i oken (jämfört med lågtrycksluftning). Men det är ju svårt att veta vilken del av systemet som är svampigt. Det kan ju lika gärna vara ABSpumpen som behöver luftas igenom (det finns några instruktioner för att använda diagnos till det på nån bil iaf). Men det vore ju jobbigt om det skulle behövas efter varje trackday. |
||||||
|
||||||
Jag har också fått en mjukare bromspedal efter gelleråsen på yarisen. Nu kokade min orginalbromsvätska så att pedalen gick i botten och de rann ur behållaren.. dags att byta till rbf660 här med 😁
Kan de finnas en teori om orginal bromsslangar som inte kan hålla stumt tryck längre? Sett att en del byter till stålomspunna slangar på dessa modeller? _________________ Christoffer Bergström |
||||||
Montera dit speedbleeders så kan du pumpa tryck på pedalen själv. Jag köpte till min gt4 clubsport som har dubbla bromscylindrar. Funkar prima. Köpte från demontweeks i England av märket goodridge.
Har det även bak på min modifierade 914/6 där det brukar vara svårt att få ut luft ur reduceringsventilen men med hårt tryck med sådana ventiler går det enkelt. _________________ jonas Blom |
||||||
Det var verkligen perfekt att pilla på dämpare och leta balans på Gelleråsen häromsistens, speciellt med open pit. Just variationen av olika typer av svängar var klockren för att testa under/överstyrning, hur kinkig/död bilen blev osv. Nu med däcksbytet till TrofeoR och mer/rätt camber fram så behöver jag börja om. Så vad kan vara bättre att åka dit igen Ljungbyheds Drivers-Club (inte samma som Drivers-Club med huvudbas på Mantorp) kör inte bara på Ljungbyhed utan även några träffar på Knutan och... Gelleråsen! Tisdag och onsdag nästa vecka har de träff just på Gelleråsen så jag ska dit på tisdag. Jag vet att en del av er kör med det här gänget, blir kul att ses!
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag har hittat problemet med mjuk pedal. Bromslangen var inte åtdragen ordentligt mot oket. Så med temperaturväxlingar så blev det efter ett tag suuuperlite läck. Vi hittade det när Danne trampade extremhårt på pedalen med bilen uppe på hans hjulinställningslyft. Det verkar som att bromsvätskan inte läckt vid mer normala tryck på pedalen. Bilen ska in på 2000-milaservice på onsdag så de får de lufta o fixa. Jag försökte köra Techstream nyss o följa steg för steg med ABS-pump o lufta men man måste vara två. Så blir inget Gelleråsen imorrn. Märkliga är att just på vänster framok så fattades gummilocket över nippeln plus att slangen inte var fastdragen i oket. Känns som någon gjort nåt med just vänster framok vid något tillfälle, märkligt som sagt.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 79, 80, 81 >> 36 besök senaste veckan (191921 totalt) |