Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 79, 80, 81 >> 45 besök idag (192068 totalt) |
Fastnat hos DHL så hinner nog inte få på tills onsdag tyvärr Men blir mer köra nästa vecka så tills dess _________________ Magnus Thomé |
||||
Ser fram emot att få prova ut balansen i bilen, blir perfekt med open pit på Onsdag. Har ju varit några olika tillfälen till banköra som inte blivit av. Det enda som jag kört med nuvarande däcken (TrofeoR) och uppjusterad camber fram är en gång på Gröndal som verkligen inte är en bana för första steget att utvärdera hur dämpare, däckstryck osv ska vara.
Jag har ju fortfarande inte ställt om från gatmjuka inställningar på dämparna. Jag har tajtat till några snäpp bak. Men med Nankang AR-1 + lite lite camber fram så blev det lite understyrt så fort jag gick bara två tre klick hårdare fram. Men nu med TrofeoR och mer camber fram (vilket verkade ge riktigt bra effekt på det lilla testandet som var på Gröndal) så blir det jättespännande o se om jag kan tajta till det lite runtom och få behålla bra balans mellan fram o bakfäste. Lite handlar det säkert fortfarande att anpassa körningen, det är ju inte en bakhjulsdriven bakhal BMW liksom numera. _________________ Magnus Thomé |
||||
Hej,
Beställt en GRY (kommer prel. i mars) och börjat titta på "nödvändiga" uppdateringar. Har ni några andra måsten/åsikter/förslag tas de emot med stor tacksamhet. - Innerbackspegel, höjd/byte till mindre - Stänkskydd fram, blir det någon skillnad mot utan? - Stenskottsfoliering - Ljudisolering bakre hjulhus, bitumen eller skumplast? - Öppnare avgas, opf delete? - Shift light - Techstream, för reglering av t.ex fejkljud R-däck och chassi får vänta till jag kört mer än med demobilen... /Micke _________________ Mikael Eriksson |
||||
Jag har inte gjort nåt... jag satsade på att tanka och köra plus en uppsättning banhjul... Backspegeln är lite störande, inte mer- mindre skulle jag inte rekommendera då ser man ju inget alls, redan nu ser man knappt nåt... Ljudet är ok även långkörning och med r-däck, fast handsfreesamtal i raskmotorvägsfart och ar-1or är svårt... funkar med original hjulen. Jag har fått nåt stenskott på huven som är irriterande och en "konrepa" framför bakhjulet på passagerar sidan så foliering kanske hade varit smart... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Specialvideo GR Yaris vs GR Yaris. Lite pga det inte finns loggar att titta på.
Danne i den övre bilen kör varvet 1.3 sekunder snabbare än mig som kör den undre bilen men den undre filmen är ihoptryckt tidsmässigt så att filmerna blir exakt lika långa. Det gör att bilarna är på samma ställe längs banan i videon så att man kan studera hastighetsskillnaderna överallt noga. Stega runt i videon med punkt och kommatangenterna på ditt tangentbord om du vill detaljgranska. Övre bilen 1.13.6 -- Conti 6 gatdäck, mer effekt Undre bilen 1.14.9 -- AR-1 rdäck, mindre effekt Kurvhastigheterna och spårvalen är relativt snarlika på många ställen men olika på några. Något som är väldigt tydligt är att rdäcken bromsar enormt mycket bättre, mycket tydligt både in i trösen och in i hårnålen tex. Däremot är kurvhastigheterna överlag lägre på rdäcken. Hur mycket det hängde på föraren (mig ) vet jag inte men ökade jag lite till så hade jag svårt att ta mig in till apex så en indikation ändå på att sidogreppet i alla fall inte är massivt bättre med rdäcken vilket ju är minst sagt överaskande. Då är iof rdäcken redigt slutkörda och gatdäcken fräscha men ändå rätt överaskande. _________________ Magnus Thomé |
||||
Dannes har närapå dubbelt så hård fjädersättning och andra stötdämpare (MCA som Wiborg säljer) och jag Öhlins Road&Track i gatmjuk inställning än så länge på dämparna. Men jag har bekvämare körning på gata Höjdmässigt är de någorlunda snarlika, Dannes är lite lägre bak, aningen annan rake alltså. Danne har runt 4 grader camber fram, jag hade här 2,7 vä fram och 3,1 höger. Nu har jag klart mer, verkar betta ett klart snäpp till _________________ Magnus Thomé |
||||
Ska bli kul att se vad ökad camber ger. 👍 _________________ Anders Hansson |
||||
Jag har antagligen gått upp till lite för mycket toe out bak när jag hållt på för att kompensera brist på grepp fram.... Blir kanske "intressant" nu när jag antagligen får bra grepp fram. Hade vissa indikationer på det på Gröndal Får kompensera med dämpare o däckstryck i morrn Om någon tror att jag vet vad jag håller på med så har man missuppfattat allt _________________ Magnus Thomé |
||||
Skruva stort bara! 😁👍 _________________ Anders Hansson |
||||
Riktigt RIKTIGT intressant dag på Gelleråsen med open pit. Hände lite aningens mer än önskat men jävlar vad bra balansen i bilen blev!!! Eftersom det stod klart på Gröndal att understyrningen var borta med mer camber fram + TrofeoR så tänkte jag såhär, jag börjar helt om och startar med de dämparinställningar Öhlins sa skulle funka bra på bana (men som med mindre camber och AR-1 inte gjorde det). Sagt och gjort. 9 klick både fram och bak. La i kalltryck 1.75 och gick därför ut försiktigt på tå i svängarna och bromsade upp temp istället. Började så smått ligga på och det styrde in bra och rumpan var välvillig till att sticka ut redan med ganska liten påverkan i form av lift off eller lite för snabb instyrning in i kurvorna. När baken stack så var den trevlig och hyfsat lätt att hämta hem. Några enstaka misstag med feta tokbredsladdar gick också att klara hem utan att helt snurra.
Så jag pillade lite till. Hårdade upp ännu lite till fram, till 7 klick. Minns då att när jag bara gick ner från 15 till 12 klick fram tidigare så blev det närapå okörbar understyrning (ja.. allt går väl att köra med anpassning av körstil och spårval men det var verkligen inte min favoritbalans minst sagt, så för MIG var det närapå okörbar understyrning ) Jag justerade samtidigt ner däckstrycket bak så jag hade varmtryck 1,9 bak och mellan 2.0-2.1 fram. Nu jäääääävlar vad bilen var härlig!!! Inte überkinkig på turn in / lift off utan med lagom mängd provokation sticker rumpan ut lite och bilen roterar skiiitfint både in i kurvan eller inne i kurvan om spåret behöver småjusteras! Men inte så lätt att det händer av bara små små misstag. Och när bilen började rotera så var det busenkelt att hantera, antingen hämta tillbaka eller gå genom halva kurvan med baken i ett bara aningens aningens lagom bredare spår än framdäcken. Sjuuuukt kul! Understyring i depåkurvan ut på rakan? Näää, bara man inte dummade sig fullständigt tokidiotiskt kasst så lydde bilen fint genom hela kurvan. Nöjd? Jag? JAJAMENSAN! Bilen "lever" verkligen nu! En märklig grej däremot var att om jag gick Ejes tajt så hade jag höger bakhjul i luften. Ja kanske inte i luften helt men Torsendiffen lät innerhjulet spinna helt fritt höger bak När jag både hårdat till det till 7 klick fram + aningens mjukare spårval på trean istället för tvåans växel så försvann det. Här kan nog labbas lite mer för att hitta snabbaste spåret. Efter lunch så var det på't igen. Efter tre varv så blinkar en julgran i displayen med STOPP! Du har lågt oljetryck! Men vaihelvete....... Det stod alltså inte "inget" oljetryck. Och det stod stanna vid närmaste lämpligt ställe. Och det skramlade absolut inget alls utan lät exakt precis som vanligt Än iaf... Så jag rullade försiktigt in i depån (det hände i hårnålen så det var inte ett helt varv tack o lov). Kollar oljan, uppe på översta strecket. Internettips är att Yarisen mår bra av en halvliter över strecket på bana. Det kanske bara var en kort blipp i tapp pga skvalp just under inbromsningen? Jag ska kanske fylla i en halvliter helt enkelt. Startar bilen. Låter 100% perfekt fortfarande. Men efter några sekunder blir det ljusspel och varningspling. Okej, dags för bärgare. Bärgaren kommer kanonsnabbt och han har dessutom en kompis på en Toyotaverkstad i Karlskoga så han ringer dit. "Jamen vi kan koppla upp oss direkt om ni kommer hit så ser vi felkoder osv". TACK TACK TACK till er på verkstan Väl på plats så visar Techstreammjukvaran ett helt okej oljetryck. Det har rätt mininivå på tomgång och ändrar sig helt perfekt till precis normala tryck på olika varv. Något i loggarna om fel på sensorvärden och oljetryck också förstås. Oljetrycksmätaren i den digitala displayn i bilen visar däremot toklågt tryck. Vad göra. Konfererande fram och tillbaka. Bilen låter helt perfekt. Oljetrycket varierar helt perfekt när man tittar i Techstream. Jag åker! Väl på väg så tipsar Danne att Tershines GR Yaris råkat ut för exakt samma scenario, det byttes en givare så var det fixat. Nu känns det lugnare. Men varje gång jag stannar vid ett rödljus och motorn går ner till under 1200 varv så har jag ljus- och plinplongshow i instrumentbrädan.... Hela vägen hem Tur det var mycket motorväg Videon börjar med lite sladdvillig bil I slutet kommer mitt för dagen snabbaste varv Några kanske minns min klisterlapp på instrumentbrädan: "Titta längre bort". Jag har numera ett mantra inför varje kurva - Exit! - Vmin! - Curbs? Dvs titta längre bort när jag närmar mig kurvan. Planera och titta var jag vill ha Vmin för att få till trailbrake bättre till rätt ställe Finns det vinst i att flacka ut kurvan? Eller finns det vinst i att korta ner kurvan? Har väl en färdig åsikt om det på många ställen men kommer ibland på ställen jag inte funderat på det alls!? Inget jag har i mantrat varje varv Jo en grej till, däckslitage. Trofeosarna ser väldigt fint o jämnt slitna ut! Det är iof inte förrän de tar slut som man har hela facit, tidigare så kan man missa hur slitet det är just på skuldran. Men det ser faktiskt väldigt väldigt bra ut vad jag kan se. Inte i närheten av det elaka slitaget jag hade ofta på M2an. _________________ Magnus Thomé |
||||
Vilken jäkla skillnad på bil mot med org chassi och däck. Men jösses vad orolig den känns så fort du släpper gasen. Skulle det inte hjälpa att hålla den aningen hårdare fram ändå? Har svårt att se att du tjänar någon tid per varv med den oroliga bakändan mot stadigare ev. lite mot det understyrda hållet?
Ser skoj ut på Gelleråsen med Yarisen iaf! Har ju bara hunnit testa på Auto24Ring och Mantorp med vår än. _________________ Timmy Fredriksson |
||||
Jag noterade också när jag kollade genom filmerna förut att det ser inte ut som det är så stor skillnad före/efter justeringen men det är större skillnad än vad det ser ut.
Men jag ska nog gå ett litet steg till, minska toe out bak vid tillfälle och sen får jag se, pröva lite olika dämparinställningar osv Men det är roligt att bilen "lever", klippstabilt kan ju till och med bli tråkigt _________________ Magnus Thomé |
||||
Kul att läsa att det gör sådan skillnad! Nu känner jag att jag hade världens möjlighet i helgen att göra sådana inställningar på bilen utan att jag tog tillvara på det. Dock är jag osäker vad jag väntar mig på inställningarna. Fick justerat in bromsvågen iaf, så det blev en klar förbättring. Optimalt, högt oklart.. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Räcker ju att titta på hur du rör ratten vid instyrning för att se att skillnaden är enorm. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 79, 80, 81 >> 45 besök idag (192068 totalt) |