Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 79, 80, 81   >>
17 besök senaste veckan (191772 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Wohoo! Vibrationerna är borta efter byte av dubbelmassesvänghjulet! Det gamla svänghjulet går att röra (vrida) ca en cm mer än det nya. Exakt vad som är fel inuti svänghjulet vet vi inte men det var just efter gaspådrag och motorbroms som det vibrerade, så det känns logiskt att grejerna flyttade sig mer än de skulle under belastning och då kunde hamna i ett läge där svänghjulet blev i obalans.


Stort tack till LG bil o Motor i Alby som löste det verkligen kluriga problemet!! Blir den givna anhalten för all service av Yarisen framöver thumbs up


Det blev ett extra oljebyte när bilen ändå var där. Och eftersom bilen gått 2700 mil drygt så tog jag faktiskt tillfället i akt och bad dem sätta in en sprillans koppling när allt var isär. Kopplingen hade säkert hållt flera tusen mil till men det kändes ändå ekonomiskt rätt, originalkopplingen kostar 3200 + moms. Men ett kopplingsbyte om några tusen mil skulle kosta desto mera med allt jobb det innebär. Och allvarligt talat så såg grejerna, hrrrmmm... "inte helt nya ut" så att säga. Jag är verkligen ingen kopplingsmisshandlare, jag brukar komma väldigt långt innan de brukar behöva bytas, men det var lite blått och... ja "använt". Vilket förvånade mig en del faktiskt.


Nu åker de breda CUP2-hjulen på imorrn! Så kan banåkasäsongen börja!!!! Vad för träff ska jag åka på?



PS:
Justja, de satte också in en såndär Powerflex grej i bussningen för växellådsfästet så den begränsar rörelser vid större krafter. Inget man märker någon direkt uppenbar skillnad med men kanske blir lättare att pricka var trean ligger när man kör slalom typ (vilket jag missat några ggr faktiskt, blir stopp att få i när jag inte ligger exakt rätt sidledes)
https://www.powerflex-deutschland.de/23122032-powerflex-toyota-yaris-g . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo en sak till, LG bil o Motor har blivit återförsäljare av TRD-sortimentet vilket kan vara bra att veta. Jag tänker beställa den där skivan med kylkanaler under motorn som varit svår att få tag i (Tegiwa i UK har tror jag iof) och jag väntar på att få pris från Jorpa här på Rejsa som jobbar på LG.

Är det några till som vill ha kylkitet? Om vi är några fler så lär frakten bli billigare (nää, de har inte den på lager )

Går att skicka PM till Jorpa här https://rejsa.nu/forum/privmsg.php?mode=post&u=1751


_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Skulle va intresserant att veta hur dom ligger i pris på TRD grejer, bra att veta

Förvånansvärt billig koppling, har noterat att många Toyotagrejer inte är helt orimligt prissatta, vilket kan vara najs ibland. Är lite ovan med sånt 😂

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Vibrationer är ett riktigt otyg, svårt att diagnostisera och få ordning på, gött att det löste sig!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har brutit av fäst-flärparna på några av centerlocken till Japan Racingfälgarna, locken har varit svåra att sätta tillbaka (för de har deformerats lite av värmen). Så jag ritade ihop den här o printade. Jag har bara ASA som mest värmetåliga filament så det finns väl risk att de kommer smälta och rinna ur fälgarna men vem vet, kanske inte.




Vilket filament använder ni som printar lite mer värmetåliga grejor? Jag har precis uppgraderat printern med en all metal hot end så jag kan printa i högre temperaturer men jag har inte köpt något filament än.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Jag är mycket nöjd med PCCF, klarar 114 grader normalt och 130 grader om det får ligga i ugnen en stund. Annars är det olika nylonvarianter om du vill ha ännu högre HDT, men då får man vara noggrann med torkningen innan man printar, nylon är väldigt hygroskopiskt

Tror du har sett min lista förr
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SwUGsPX13aI5OYLEAdHIe6sAIEsenb . . . .

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Varför står det GR och inte ett rejsa-r på centrumlocken?

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Magnus Thomé skrev:
Jag har brutit av fäst-flärparna på några av centerlocken till Japan Racingfälgarna, locken har varit svåra att sätta tillbaka (för de har deformerats lite av värmen). Så jag ritade ihop den här o printade. Jag har bara ASA som mest värmetåliga filament så det finns väl risk att de kommer smälta och rinna ur fälgarna men vem vet, kanske inte.




Vilket filament använder ni som printar lite mer värmetåliga grejor? Jag har precis uppgraderat printern med en all metal hot end så jag kan printa i högre temperaturer men jag har inte köpt något filament än.


Man blir lycklig av att se printade snyggdetaljer 😍 har inte så mycket å tillföra ang värmetåligt men grattulerar till en väl värd uppgradering 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Role skrev:
Varför står det GR och inte ett rejsa-r på centrumlocken?


Tänkte inte på det. Det kan jag ju lösa thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Jag är mycket nöjd med PCCF, klarar 114 grader normalt och 130 grader om det får ligga i ugnen en stund. Annars är det olika nylonvarianter om du vill ha ännu högre HDT, men då får man vara noggrann med torkningen innan man printar, nylon är väldigt hygroskopiskt

Tror du har sett min lista förr
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SwUGsPX13aI5OYLEAdHIe6sAIEsenb . . . .


Visstja, den har jag sett o glömt

Vilket filament av dom skulle du tipsa jag testar som inte är för svårprintat? Prusa PC-blend? Eller ska jag skaffa bättre munstycke o prova PC-blend CF direkt? Eller nåt annat?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Magnus Thomé skrev:
... så det finns väl risk att de kommer smälta och rinna ur.


Typ såhär?


(Mina fälgar som fick värmebubblor och utskvittrat hjullagerfett efter 10 min på Mantorp långa banan)

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nån har kopierat!






_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Nån har kopierat!

Inte backkameran iaf

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det blev lite trångt i oket med titanshimsen adderade mellan kolvar och belägg. Det gick in och det bromsade inte Men lite orolig att beläggen ändå låg emot en liten liten aning. Så jag plockade idag ut och gjorde extra rent mellan skrikplattorna osv och vann någon tiondel tydligen för beläggen gled in i oken lite friare när jag satte tillbaka det hela. Skrikplattorna har nog gått lite varmare än vad de är tänkta för och har nog inte kvar helt full skrikdämpningsfunktion iof


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På onsdag blir det årets banpremiär. Det är en av Gelleråsens egna öppna trackdays thumbs up


Med nya gummiga gummi thumbs up Lite spännande o se hur breda CUP2C kommer funka jämfört med AR-1 och TrofeoR som jag körde förra året. Hoppas sladdrigheten bilen hade med TrofeoR försvinner, men inte säker på om det var däck eller chassi/hjulvinklar. Blir kul o testa!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Beställt nya skrikplattor av Jorpa thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad gör man om man har en transponder som går på 12V med sladd med en cigguttagskontakt men inte har något ledigt 12V cigguttag men desto fler 5V USB-uttag? Jo då gör man ett idiotprojekt som gör om 5V USB till12V till transpondern (idiotprojekt för att 5-volten man omvandlar till 12V är ju i sin tur omvandlad från just 12V till 5V ) Så numera: Transponder med USB-C-kontakt









(ja det är en gammal mobiltelefonhållares sugproppsdel som är itusågad Jag sätter den på insidan av vänster bakfönster)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Skön lösning på problemet!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Du kunde väl ha använt en powerbank så du hade uppfunnit den laddbara transpondern?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Du kunde väl ha använt en powerbank så du hade uppfunnit den laddbara transpondern?


En powerbank, en kort usbkabel och en massa silvertejp så är jag hemma!

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Niklas Falk skrev:
Du kunde väl ha använt en powerbank så du hade uppfunnit den laddbara transpondern?


Laddbara Tranx transpindrar är rätt vanligt annars, kommerni väskor som är laddare och används som lånetranspondrar och annat

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 79, 80, 81   >>
17 besök senaste veckan (191772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande