Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 79, 80, 81   >>
13 besök senaste veckan (191773 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:
Du kunde väl ha använt en powerbank så du hade uppfunnit den laddbara transpondern?


Ladsbara Tranx transpindrar är rätt vanligt annars, kommerni väskor som är laddare och används som lånetranspondrar och annat
jojo, men de vill ju ingen ha, batterier som är jättegamla etc.

Powerbank kan ju alltid vara en option för avsaknad av direktkopplad USB (för GoPros etc). Men direktström när tändingen går på är alltid bäst, inget att glömma slå på.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:
Du kunde väl ha använt en powerbank så du hade uppfunnit den laddbara transpondern?


Laddbara Tranx transpindrar är rätt vanligt annars, kommerni väskor som är laddare och används som lånetranspondrar och annat


Det är ju den vanliga varianten på alla event där man hyr/lånar transponder. Tex TimeattackNU eller morgondagens trackday arrat av Gelleråsen själva kör med såna thumbs up (TaNUs tidtagning är ju Fredrik Skoghag som rattar så det är nog hans transpondrar?)

Min lösning skulle vara lite läskig att ha inne i bilen med tanke på vikten med en powerbank

_________________
Magnus Thomé
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 261



Halloj
En bekant skall köpa en GRY snart
Massa funderingar så klart. Men bilen har kW coils å så redan.
Men vart köpte man dom där bultarna för ändra camber hyfsat lätt ? 😎
Med vänlig hälsning, Jerker

_________________
Jerker Garpensten
718 GT4
Citera
FZ1
Norrköping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 38




_________________
Mikael Eriksson
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 261



Toppen

_________________
Jerker Garpensten
718 GT4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Japp, blev årets banpremiär i onsdags. Med blandat resultat. Typ... det gick lite sakta, det var tillfällig monsun någon timme, bilen är fortfarande lite väl nervig vid insvängning in i snabbare böjar och någon hjulvinkel ändrade sig lite i framvagnen det tredje passet.


Video inkl. "ny-curbs-test"




Jag hade för dagen flång nya CUP2C som fungerade alldeles utmärkt. Var väl inte helt fel när jag hade monsunregns-var-vattenplanar-man-mest-test Och som vanligt så släpper CUP2 när det går lite för brett med det där märkliga "durrande" ljudet, däcket hoppar lite. Speciellt när det inte har blivit riktigt fullt varmt.

Greppmässigt så kändes CUP2orna riktigt hyggliga! Aningens lite sämre än TrofeoR tycker jag men inte långt efter alls. När man heatcyklat CUP2 en bunt gånger så är de mindre kul när de släpper IMHO. Det gick ändå klart långsammare än vanligt men kikar man på film (rattrörelser tex) o hastighetsloggarna så är det tydligt allra mest mitt fel, jag slökör för mycket (även på dagens inte så snabba bästa varv som finns som split screen video ovan)

Tyvärr var bakens nervositet in i snabbare svängar likadan som med TrofeoR, jag hade en vag (skeptisk) förhoppning att det var däcken som spökade till det men så var det inte. Det finns massa saker man kan skruva på för att få stabilare rumpa i turn in i högre farter men VAD av alla saker man kan välja på som man bör börja med har jag iiiiingen aning om vilket gör att jag känner mig lite ställd just nu. Det går ju att köra fort bara man har silkesvantar på de ställena men det förtar faktiskt en del av roligheten. Danne som testade min Yaris förra året med Trofeorna tyckte till och med den var lite obehaglig att ladda på i så det är inte bara att jag inte "vant mig" med bilen.

På tredje passet, i slutet av depåkurvan precis när man börjar få ont om asfalt längs vänster kant/curbs , så bytte bilen plötsligt lite karaktär och plogade utåt på ett sätt som den inte gjort tidigare. Väl körandes rakt fram på rakan så ser jag att ratten inte står helt rakt längre. Gissar att en av camberbultarna (igen!) inte hållt i och det rört sig lite lite och hjulvinklarna vänster fram blev knas. Jag kollade noga att inget tog i någonstans och rullade lite snopen hemåt. Men ganska nöjd ändå att ha lyckats få tummen ur och ta mig iväg på första banträffen för i år.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bonusfoto, vårtur i det fina vädret igår, Janne provgasade lite och lät förtjust när han gjorde det


_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:
Bonusfoto, vårtur i det fina vädret igår, Janne provgasade lite och lät förtjust när han gjorde det


"lät förtjust" och glömde bort att köra bilen - satt mest och funderade på hur den skulle kännas genom Esset

Men blev väldigt glad thumbs up

_________________
Janne Ström
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Älskar skrattet när du testar Curbsen

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Gött att se dig på banan!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har ju haft kontakt med Trendab om Setrab-oljekyl eftersom det är ett absolut måste på bana (efter 6-7 fullfartsvarv är tempen en bit över 130 grader). Men de har haft för mycket annat så det har dragit ut på tiden. De bad verkligen om ursäkt och tipsade att do88 precis har tagit fram ett kit med just Setrabkylare till oljan. Så nu har jag snackat med Nisse på do88 om deras kit, de har tagit fram en kombo med IC och oljekylare (med hjälp av Dannes Yaris som prototypbil). Inget datum bokat än eller så men min GRY kommer nog snart kunna bli en svalare typ thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har Whitelines camberbultar på nu. Powerflex bultar har aggressivare taggar på brickorna så nu provar jag dom istället så får vi se om det kan sitta fast och låta bli att röra sig vid hög belastning (dvs riktigt varma 265 breda rdäck fram med max G i sväng )



Köpte här eftersom de har fri frakt www.powerflex-shop.com thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ser jävligt kul ut!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248



Magnus, varför inte skaffa DNA racing's "top mounts" för Camber justering?

https://www.dna-racing.it/en/toyota-yaris-gr-components/1331-kit-top-m . . . .

Dom har jag skaffat då jag känner att camber-bultar dels kan röra på sig och dels blir vinkeln like knasig från hujl-hubben till camber bulten till top mount. Som att den "axeln" får en böj / vinkel. Känns inte bra i mitt huvud

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Står på listan av saker jag vill köpa thumbs up Är de där fem tusen som sinkat inköpet Det här bultbytet var lite snabbt inköpt för 250 spänn bara.

Hur långt kan man komma i camber med bara dom? Bara -3 enligt deras websida. Vill ha lite lite till.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248



Magnus Thomé skrev:
Står på listan av saker jag vill köpa thumbs up Är de där fem tusen som sinkat inköpet Det här bultbytet var lite snabbt inköpt för 250 spänn bara.

Hur långt kan man komma i camber med bara dom? Bara -3 enligt deras websida. Vill ha lite lite till.



-3.5 enligt ryktet Men vill du ha mer går dom kombinera med bultarna du redan har Sedan finns också aningen längre bärarmar som ger lite mer Camber från flera tillverkare.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399



Säker på att det är motoroljan som är över 130 grader? På min Cayman tävlingsbil visar oljemätaren ofta 130 grader vid hård bankörning, varning först vid 142 grader. Det är tydligen så där att oljemätaren visar tempen på växellåds/pdk/motoroljan, då det är samma värmeväxlare, så troligen växellådan som drar upp tempen.

_________________
jonas Blom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
jonblo skrev:
Säker på att det är motoroljan som är över 130 grader? På min Cayman tävlingsbil visar oljemätaren ofta 130 grader vid hård bankörning, varning först vid 142 grader. Det är tydligen så där att oljemätaren visar tempen på växellåds/pdk/motoroljan, då det är samma värmeväxlare, så troligen växellådan som drar upp tempen.


Vet inte exakt var den mäter. Borde ju gå att kolla upp var. Men det är ju lite väl varmt vilket som. Växellådsoljan mår väl bättre med lite lägre temp också

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Långskott pga det inte blev riktigt som tänkt med hämtningen av bilen imorrn:

Någon som mot förmodan är ledig i morrn torsdag (30e) som kan hjälpa mig att hämta Yarisen i Nykvarn och deeeeeesutom hjälpa att tillsamman med mig få ut den och lämna den längst ute på Värmdö? En redig rundtur på några timmar alltså. Men kan jag locka med att erbjuda gott om provkörning av GR Yaris tex gamla vägen Nykvarn - Södertälje - Vårby plus även 222an ut på Värmdö?

Långskott som sagt men jag kanske har tur 😋

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Magnus Thomé skrev:
Långskott pga det inte blev riktigt som tänkt med hämtningen av bilen imorrn:

Någon som mot förmodan är ledig i morrn torsdag (30e) som kan hjälpa mig att hämta Yarisen i Nykvarn och deeeeeesutom hjälpa att tillsamman med mig få ut den och lämna den längst ute på Värmdö? En redig rundtur på några timmar alltså. Men kan jag locka med att erbjuda gott om provkörning av GR Yaris tex gamla vägen Nykvarn - Södertälje - Vårby plus även 222an ut på Värmdö?

Långskott som sagt men jag kanske har tur 😋


Jag kan ta några timmar ledigt i morgon om du behöver en co-driver.
Bara jag slipper färdas kollektivt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kolja skrev:
Magnus Thomé skrev:
Långskott pga det inte blev riktigt som tänkt med hämtningen av bilen imorrn:

Någon som mot förmodan är ledig i morrn torsdag (30e) som kan hjälpa mig att hämta Yarisen i Nykvarn och deeeeeesutom hjälpa att tillsamman med mig få ut den och lämna den längst ute på Värmdö? En redig rundtur på några timmar alltså. Men kan jag locka med att erbjuda gott om provkörning av GR Yaris tex gamla vägen Nykvarn - Södertälje - Vårby plus även 222an ut på Värmdö?

Långskott som sagt men jag kanske har tur 😋


Jag kan ta några timmar ledigt i morgon om du behöver en co-driver.
Bara jag slipper färdas kollektivt.


Ring mig
thumbs up




EDIT: Löst


_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 79, 80, 81   >>
13 besök senaste veckan (191773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande