Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 79, 80, 81   >>
25 besök idag (191946 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kanske läge för en liten rapport.

Det första, bilen har fått oljekyl och IC-paket monterat hos do88 i Nykvarn under veckan. IC har väl inte varit speciellt prioriterat, otrimmad som bilen är. Jag tycker den har bra knuff även när man kört en bunt varv och tempen stiger. Men när det ändå skulle mekas i fronten med ny kylare, och för att do88 just tagit fram en kombo-lösning med en tunn men enorm IC+tryckrör plus en oljekyl i ett specialpaket monteringsmässigt så... ja så blev det så. Tanken är väl att en vacker dag i framtiden så kanske trimjävulen slår till och då kommer ICn vara kanoners. Danne har detta kit och på hans bil med Syvecs, andra kammar, större turbo, friare avgas och massa massa extra pållar så kunde bilen mappas om och faktiskt få ut en redig bunt fler pållar efter uppgraderingen av IC/tryckrör tack vare massivt bättre flöde och helt ny mapp som kunde dra fördel av det. Oljekylen har förstås varit ett måste om man vill köra full attack en bunt varv....


Sen det andra, hjulvinklar som ändrar sig lite som de vill. Suck... På Gelleråsen som jag rapporterade om tidigare, så rörde sig nåt i framvagninställningarna efter en bunt varv och jag körde hem med en ratt som stod snett. Igen. Det blev ny hjulinställning, nya camberbultar med elaka taggar som verkligen ska sitta still. Originalbultarna (de nedre) drogs med 270Nm efter spec och camberbultarna drogs med 180Nm efter spec. Vi drog på med mer camber bak och minskade toe ut till lite mindre. Så bar det iväg till Mantorp. På första attackvarvet så sa det klonk och så satt ratten snett igen. Men va i hel***. Tog av hjulen och inspekterade de nya svarta excentercamberbultarna. De verkade inte ha rört sig alls?!??! Men nu hade jag en fördel, om jag tog i i en vänstersväng så blev ratten sned och man kunde se att det var för lite camber på höger framhjul! Tog jag i i en högersväng så satt ratten rakt igen och man kunde se på höger framhjul att cambern var tillbaka som den skulle. Så jag kollade EXAKT hur excenterbultarna satt och hur spindel och dämparfäste satt och jämförde de två lägena (med en sväng på banan för att "ändra" läget efter behov). Det övre bultfästet rörde sig inte! Alls. Inte en bråkdels mm. Vad är det som rör sig?!?!??!?! Efter mycket funderande, bändande, rådfrågande med mera så tänkte jag att jag provar att dra den nedre originalbulten för att se att den verkligen sitter. Jag fick jättesnäll hjälp av ett V8 Thundercarsteam (TACK!!!!!) med hylsa/skaft och ett rör som lång förlängning för att få mer kraft. Bulten satt åtdragen allt vad som gick men nu jävlar skulle den dras åt! Fråga mig inte hur många Nm vi drog. Problem solved. Körde direkt efter det hela resten av dagen utan problem. WTF??!?!?! Jag har tydligen alltså haft problem med just denna originalbult i ett års tid. Den är dragen exakt som den på vänstra sidan varje gång. Den vänstra har aldrig flyttat sig. Den högra har inte lyckats hålla i någon gång alls utan varje gång vi gjort hjulinställning så har ratten förr eller senare plötsligt blivit sned åt samma håll, exakt lika mycket sned varje gång. Förra sommaren. Igen under vintern. Två till gånger i år. Bara den bulten. Ingen annan. Samma åtdragning som den identiska bulten på vänstra sidan. Varje gång Bra att det är hittat iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Yarisen hämtades i Nykvarn idag med stiiiiil med en "Jaaag" (mycket bil för pengarna den där!) Tack Tony!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det där med camberbulten som man behövde dra åt utihelvetesomfan för att det inte skulle flytta sig är LÖST thumbs up

De handgjorda tidiga prototyperna av fästen mellan ben o spindel är nu utbytta till korrekta nollseriefästen. Prototypen på höger sida hade aningens fel dimension (flänsarna mot spindeln satt lite för långt från varandra så när de drogs åt med camberbultarna så nöp de bara längst ut och inte över hela ytan mot spindelns fäste)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Magnus Thomé skrev:
Bonusfoto, vårtur i det fina vädret igår, Janne provgasade lite och lät förtjust när han gjorde det



Magnus! Vad är det för fälgar du har på här? Har inte sett de på nå andra bilder (kan ha missat dock)

Titan 7? JR SL01?

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är SL01 thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrick
Stockholm
Här sen Jul 2022
Inlägg: 8



Magnus Thomé skrev:
Det är SL01 thumbs up


Provade du med bredare däck på originalfälgarna, isf vilken dimension fungerade ?
Skulle vilja ha ngt bredare men håller fast vid 8x18"

Tack

_________________
Patrick Westerlund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Patrick skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är SL01 thumbs up


Provade du med bredare däck på originalfälgarna, isf vilken dimension fungerade ?
Skulle vilja ha ngt bredare men håller fast vid 8x18"

Tack


265/35-18 på SL01 Lite mer än original om man säger så

Kört originalbredd på originalfälgarna




_________________
Magnus Thomé
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Ser riktigt fläskigt ut!

Är du nöjd med SL01'orna i övrigt? Beställde ett par igår jag också, dock med hakka 10'or på inför vintern

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Absolut thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrick
Stockholm
Här sen Jul 2022
Inlägg: 8



Magnus Thomé skrev:
Patrick skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är SL01 thumbs up


Provade du med bredare däck på originalfälgarna, isf vilken dimension fungerade ?
Skulle vilja ha ngt bredare men håller fast vid 8x18"

Tack


265/35-18 på SL01 Lite mer än original om man säger så

Kört originalbredd på originalfälgarna





Ok, tackar

_________________
Patrick Westerlund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Efter att ha fått på ett komplett nytt produktionsex av Öhlins R&T på bilen istället för prototyperna från förra året, dessutom med uppgraderade fjädrar (120 runt om istället för 80 runt om) samt justerade hjulvinklar så har jag varit iväg och testat på Gelleråsen en dag i blött och en dag i sol o ordentligt varmt på Mantorp. Ja med oljekyl och IC från do88 också på plats.

Hjälpte kylarna? Japp! Tio grader lägre insugstemp och en oljetemp som istället för att bara fortsätta att stiga över 130 grader och vidare uppåt, så man fick av lägga körningen, så planade oljetempen ut nånstans ungefär kring 117 grader trots att utetempen var flera grader högre dessutom. Vattentemp några grader högre, ca 104 istället för ca 100 (med de större andra kylarna ivägen framför) är superokej i min bok thumbs up Mål uppnått, saken klar typ thumbs up

I blött på Gelleråsen så var balansen nu riktigt kul. Instyrning fin med både bra grepp in i kurvan och lagom rotervillig utan överdriven nervös rumpa. Mid corner i tex långa depåkurvan ut på rakan så gick det att hålla ett helt fast fix rattutslag och bara att justera spåret med gasen i halkan, svinkul. Bara flytta vikten en aning fram eller bakåt Eller ut ur Ejes på fullgas, 50/50 med fyrhjulsläpp

Men blött och halt säger inte så mycket, så behövde testa i torrt, iväg till Mantorp och open pit med Drivers Club. Ja nu jävlar gick det att ladda på Ingen övernervös rumpa utan det gick utmärkt att trailbromsa hårt in i kurvorna. Rumpan kunde sticka någon gång i snabba vänstern ner mot hårnålen och med gasuppsläpp i Paris men stor skillnad mot innan och bara om jag "gjorde fel" så att säga Om jag låg på fullt spett i 100,5% tempo ut ur kurvorna så kunde jag känna en liten tendens till understyrning och jag kan nog personligen vilja gå tillbaka ett litet litet litet steg med mer roterbarhet och lös rumpa. Jag gjorde inga justeringar under dan men en mycket liten toejustering bak kan nog bli mitt i prick thumbs up


Temperaturer med nya kylarna


Temperaturer original

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Och en sånhär dök precis upp


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För att avsluta om testerna på Gelleråsen och Mantorp så slutade det lite abrupt och spännande. Janne och jag hade kört 4-5 pass och jag var ute och laddade på. Jag närmade mig depåkurvan på Mantorp (den som är innan startrakan) och går på bromsen när det plötsligt smäller till ganska högt och bromspedalen går helt utan motstånd ner i golvet. Så jag blir tvingad att köra rakt fram (det är ju asfalterat där) och jag funderar på om jag får stopp på bilen innan jag far ut tvärs över långrakan. Men tack vare att jag ligger på högt motorvarv så det motorbromsar okej och det initialt finns en anings liten bromsverkan kvar när jag pumpar så saktar bilen ner. Väl inne i depån så konstaterar vi att (original) bromslangen har släppt ur klämningen i anslutningen som sitter i vänster fram bromsok. All bromsvätska har runnit ut, behållaren är helt tom. Bärgning till Askling/Toyota i Mjölby och bilen står nu och väntar på en bromsslang. Jag är ju väldigt glad att det hände där det gjorde och inte i slutet på långrakan, inför depåsvängen så går det ju "bara" i 130

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5519



Magnus Thomé skrev:
För att avsluta om testerna på Gelleråsen och Mantorp så slutade det lite abrupt och spännande. Janne och jag hade kört 4-5 pass och jag var ute och laddade på. Jag närmade mig depåkurvan på Mantorp (den som är innan startrakan) och går på bromsen när det plötsligt smäller till ganska högt och bromspedalen går helt utan motstånd ner i golvet. Så jag blir tvingad att köra rakt fram (det är ju asfalterat där) och jag funderar på om jag får stopp på bilen innan jag far ut tvärs över långrakan. Men tack vare att jag ligger på högt motorvarv så det motorbromsar okej och det initialt finns en anings liten bromsverkan kvar när jag pumpar så saktar bilen ner. Väl inne i depån så konstaterar vi att (original) bromslangen har släppt ur klämningen i anslutningen som sitter i vänster fram bromsok. All bromsvätska har runnit ut, behållaren är helt tom. Bärgning till Askling/Toyota i Mjölby och bilen står nu och väntar på en bromsslang. Jag är ju väldigt glad att det hände där det gjorde och inte i slutet på långrakan, inför depåsvängen så går det ju "bara" i 130


Det var läskigt att bara läsa om det. Skulle inte vilja uppleva det där. Verkligen skönt att det hände där det hände.

Är handbromsen hydralisk? På samma krets?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2909

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
...Väl inne i depån så konstaterar vi att (original) bromslangen har släppt ur klämningen i anslutningen som sitter i vänster fram bromsok....


Glad att det gick bra för Dig!!!

Men det där är direkt allvarligt, och inte alls godkänt i någon bok - sådant där får inte ens uppträda på någon bil. Nu kanske du inte vill bråka, men någon borde bli rejält uppläxad.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
För att avsluta om testerna på Gelleråsen och Mantorp så slutade det lite abrupt och spännande. Janne och jag hade kört 4-5 pass och jag var ute och laddade på. Jag närmade mig depåkurvan på Mantorp (den som är innan startrakan) och går på bromsen när det plötsligt smäller till ganska högt och bromspedalen går helt utan motstånd ner i golvet. Så jag blir tvingad att köra rakt fram (det är ju asfalterat där) och jag funderar på om jag får stopp på bilen innan jag far ut tvärs över långrakan. Men tack vare att jag ligger på högt motorvarv så det motorbromsar okej och det initialt finns en anings liten bromsverkan kvar när jag pumpar så saktar bilen ner. Väl inne i depån så konstaterar vi att (original) bromslangen har släppt ur klämningen i anslutningen som sitter i vänster fram bromsok. All bromsvätska har runnit ut, behållaren är helt tom. Bärgning till Askling/Toyota i Mjölby och bilen står nu och väntar på en bromsslang. Jag är ju väldigt glad att det hände där det gjorde och inte i slutet på långrakan, inför depåsvängen så går det ju "bara" i 130


Det var läskigt att bara läsa om det. Skulle inte vilja uppleva det där. Verkligen skönt att det hände där det hände.

Är handbromsen hydralisk? På samma krets?


ahh, läskigt, så ska man uppgradera bromsslangarna till stålomspunnet, med hopp om bättre änslutningar?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dstr skrev:


Det var läskigt att bara läsa om det. Skulle inte vilja uppleva det där. Verkligen skönt att det hände där det hände.

Är handbromsen hydralisk? På samma krets?


Mekanisk, funkade bra när jag linkade tillbaka till depån längs bankanten

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Bamsefar skrev:
Magnus Thomé skrev:
...Väl inne i depån så konstaterar vi att (original) bromslangen har släppt ur klämningen i anslutningen som sitter i vänster fram bromsok....


Glad att det gick bra för Dig!!!

Men det där är direkt allvarligt, och inte alls godkänt i någon bok - sådant där får inte ens uppträda på någon bil. Nu kanske du inte vill bråka, men någon borde bli rejält uppläxad.


Precis min tanke. Man får hoppas att teknikerna på Toyota rapporterar detta uppåt i systemet med adekvat allvarlighetsnivå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tord skrev:


ahh, läskigt, så ska man uppgradera bromsslangarna till stålomspunnet, med hopp om bättre änslutningar?


Så blir det för mig thumbs up Hade faktiskt ett kit från Jimmy som jag inte satt på än, det hade ju varit bättre om jag gjort det tidigare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag bromsar ju normalt på bana så att abs INTE går i dessutom....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 250



Magnus Thomé skrev:
För att avsluta om testerna på Gelleråsen och Mantorp så slutade det lite abrupt och spännande. Janne och jag hade kört 4-5 pass och jag var ute och laddade på. Jag närmade mig depåkurvan på Mantorp (den som är innan startrakan) och går på bromsen när det plötsligt smäller till ganska högt och bromspedalen går helt utan motstånd ner i golvet. Så jag blir tvingad att köra rakt fram (det är ju asfalterat där) och jag funderar på om jag får stopp på bilen innan jag far ut tvärs över långrakan. Men tack vare att jag ligger på högt motorvarv så det motorbromsar okej och det initialt finns en anings liten bromsverkan kvar när jag pumpar så saktar bilen ner. Väl inne i depån så konstaterar vi att (original) bromslangen har släppt ur klämningen i anslutningen som sitter i vänster fram bromsok. All bromsvätska har runnit ut, behållaren är helt tom. Bärgning till Askling/Toyota i Mjölby och bilen står nu och väntar på en bromsslang. Jag är ju väldigt glad att det hände där det gjorde och inte i slutet på långrakan, inför depåsvängen så går det ju "bara" i 130


Läskigt. Har sett att andra haft problem med original broms slangarna. Verkar vara en svag punkt. Jag uppgraderade direkt till stål-omspunna. Dock finns det mjuk slang kvar som, denna:
https://auto.helperformance.com/toyota-gr-yaris-1-6-2020-flexible-brai . . . .

Som jag inte bytt än men ska snart beställas.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 79, 80, 81   >>
25 besök idag (191946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande